Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Witamina B9

Witamina B9
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety i mężczyźni 560 mcg.

Rola: synteza kwasów nukleinowych DNA i RNA, czerwonych krwinek, endorfin, przemiany białek i cukrów, prawidłowy rozwój i funkcjonowanie komórek nerwowych, odporność.
Zwiększone zapotrzebowanie: wiek prokreacyjny, antykoncepcja doustna, przyjmowanie aspiryny, sulfonamidów, dużych dawek wit. C, używki, alkohol, papierosy.

Objawy niedoboru: zapalenie języka, anemia hemolityczna i megaloblastyczna, zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego, choroby układu krążenia, depresja, osłabienie, wady rozwojowe płodu, m.in. rozszczepienie cewy nerwowej.

Skutki nadmiaru: utrata apetytu, mdłości, krystalizacja kwasu foliowego w moczu.

Interakcje: może zmniejszać działanie fenytoiny, leku stosowanego przy padaczce, nadmiar może sprzyjać niedoborom cynku.

Źródła: zielonolistne warzywa (m.in. szpinak, sałaty, brokuły, kapusty, natka i świeże zioła), żółtopomarańczowe owoce i warzywa, żółtka jaj, wątróbka, nasiona roślin strączkowych.

Foliany w żywności są bardzo nietrwałe, wrażliwe m.in. na ogrzewanie, światło, tlen, wypłukiwanie przez wodę.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Witamina B12

Indeks wartości odżywczych

Witamina B5

Indeks wartości odżywczych

Witamina B6

Indeks wartości odżywczych

Witamina B7

Indeks wartości odżywczych

Karotenoidy

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii