Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Witamina D

Witamina D
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: dla kobiet nieokreślone, mężczyźni 5 mcg.

Rola: prawidłowe wchłanianie i przemiany wapnia, fosforu i potasu, mineralizacja kości i zębów, odporność, regulacja ekspresji co najmniej 20 genów.
Zwiększone zapotrzebowanie: brak ekspozycji słonecznej, przyjmowanie hormonów sterydowych, łuszczyca.

Objawy niedoboru: nadmierna potliwość, odwapnienie kości (osteopenia, osteoporoza, krzywica u dzieci) prowadzące do deformacji i podatności na złamania, zapalenie stawów, częste infekcje.

Skutki nadmiaru: nudności, wymioty, osłabienie i zawroty głowy, zwapnienie tkanek miękkich, np. kamica nerkowa, miażdżyca, ostre zatrucie.

Interakcje: do syntezy wit. D niezbędna jest wit. B5.

Źródła: synteza w skórze pod wpływem promieni słonecznych (UVB), zasobne w tłuszcz produkty zwierzęce (masło, sery, żółtka jaj, tłuste ryby i tran, wątroba), grzyby.

Wytwarzanie w organizmie witaminy D3 nie jest możliwe przy używaniu kosmetyków z wysokim filtrem. Według zaleceń do prawidłowej jej produkcji wystarczy jednak zaledwie 15 min dziennie ekspozycji słonecznej na ręce i twarz.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Witamina B1

Indeks wartości odżywczych

Witamina E

Indeks wartości odżywczych

Witamina A

Indeks wartości odżywczych

Witamina K

Indeks wartości odżywczych

Witamina C

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii