Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks chorób

Bezsenność

Bezsennością określa się zaburzenie prawidłowego rytmu snu. Objawia się ono trudnościami z zasypianiem, mimowolnym budzeniem się w środku nocy lub płytkim i niespokojnym snem. Trudno jednoznacznie wskazać przyczynę dolegliwości. Bezsenność może być efektem przeciążenia organizmu, zbyt dużego stresu lub nadmiaru obowiązków. Bywa też jednym z objawów zespołów chorobowych lub zaburzeń psychicznych.

Lekarze wyszczególniają trzy typy bezsenności. Najpoważniejsza, a zarazem najczęstsza jest bezsenność chroniczna. Mniej uciążliwa bezsenność epizodyczna trwa od kilku do kilkunastu dni. W przypadku częstych i krótkich nawrotów może przekształcić się w trzeci typ – bezsenność przerywaną.

Bezsenność to przede wszystkim niedobór snu. Najczęściej problem stanowi zaśnięcie. Chory, mimo zmęczenia, nie jest w stanie zapaść w sen. Czasem największe trudności sprawia utrzymanie snu – chorego budzą nawet szepty zza ściany czy szelest wiatru za oknem. Na bezsenność cierpią także osoby, które przesypiają całe noce, ale ich sen jest zbyt płytki, by organizm mógł się w tym czasie zregenerować.

Brak odpowiedniego wypoczynku prowadzi do potęgowania uczucia zmęczenia. Pojawiają się trudności z koncentracją i rozdrażnienie. Bezsenność może powodować także poważniejsze problemy zdrowotne, np. choroby serca, nadciśnienie tętnicze i osłabienia układu odpornościowego. Istnieje też ryzyko depresji lub nerwicy.

Nieleczona bezsenność prowadzi do pogłębienia stanu chorobowego. Naturalnym sposobem przeciwdziałania są zioła uspokajające – melisa, lawenda, lipa i rumianek. Czasem trzeba zdecydować się na leczenie farmakologiczne. Ze względu na duże ryzyko uzależnienia od środków nasennych ważna jest ścisła kontrola lekarza.

Coraz bardziej popularne staje się leczenie przez tzw. terapię poznawczo-behawioralną (CBT-I). Chory, w wyniku współpracy z terapeutą, uczy się dbać o swój sen. CBT-I składa się z: edukacji w zakresie higieny snu, kontroli natrętnych myśli i bodźców, regulacji snu, relaksacji oraz standardowej psychoterapii poznawczej, która pozwala ustalić przyczyny bezsenności.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Nerwica

Indeks chorób

Hipochondria

Indeks chorób

Schizofrenia

Indeks chorób

Top w kategorii