Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks chorób

Wzdęcia brzucha

Wzdęcia, nasilone oddawanie gazów i odbijania (potocznie zwane niestrawnością, a fachowo dyspepsją) są najczęstszymi objawami nadmiernego połykania powietrza. Cierpią na nie przede wszystkim osoby nerwowe i łapczywie spożywające posiłki.

Część połkniętego powietrza pozostaje w żołądku, powodując ból, wzdęcie i uczucie pełności, a część przechodzi do jelit i wywołuje wzdęcie brzucha, ból, kruczenie (wyczuwalne i głośne ruchy robaczkowe jelit) oraz nadmierne oddawanie gazów, których odejście przynosi zwykle dużą ulgę.

Jeśli gazy zgromadzą się okresowo w okolicy tzw. zagięcia śledzionowego lub wątrobowego jelita grubego, bóle z tym związane mylone są często z objawami chorób trzustki, wątroby czy pęcherzyka żółciowego. Czasami ból promieniuje do pleców i klatki piersiowej, co z kolei sugerować może chorobę nerek lub serca.

Inną przyczyną nadmiernego gromadzenia się gazów w przewodzie pokarmowym jest bakteryjna fermentacja białek i węglowodanów w jelitach – niektóre produkty, takie jak np. kapusta, fasola czy groch, są szczególnie gazotwórcze.

Kolejną przyczyną wzdęć bywa tzw. wybiórcza nietolerancja pokarmowa, np. dość powszechna nietolerancja mleka krowiego spowodowana niedoborem enzymów jelitowych odpowiedzialnych za rozkład cukru mlecznego (laktozy).
Należy być bardzo ostrożnym w samodzielnym diagnozowaniu wyżej wymienionych objawów, gdyż zdarza się, że podobne dolegliwości mogą sygnalizować niedrożność jelit lub stan zapalny. Jednak w ich przypadku nie dochodzi do odchodzenia gazów, które towarzyszy niestrawności.

Niestrawności można zapobiegać poprzez powolne jedzenie, spożywanie ostatniego posiłku nie później niż na dwie–trzy godziny przed snem, unikanie pokarmów wywołujących dolegliwości (produkty mleczne, soki owocowe, napoje gazowane, kawa, alkohol, rośliny strączkowe), stosowanie lekkostrawnej diety i uprawianie regularnej aktywności fizycznej, która usprawnia perystaltykę jelit.
Dolegliwości można łagodzić, pijąc napar z lukrecji lub mięty i żując nasiona kopru włoskiego. Łagodzące działanie mają także przyprawy: kminek, imbir, mięta i majeranek.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij