Przejdź do treści

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż
5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą [OKIEM DIETETYCZKI]/Istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta na plaży w swetrze i kapeluszu
„Kryzys psychiczny może spotkać mnie, ciebie, twoją matkę, brata, przyjaciółkę… każdego” – pisze lekarka z okazji Marszu Żółtej Wstążki
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu
Topinambur – jakie ma właściwości, jak go jeść i jak smakuje
Topinambur – jakie ma właściwości, jak go jeść i jak smakuje
Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!
Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu
Kawa w filiżance
Kawa z mlekiem, espresso, kuloodporna? Jeśli zdrowa, to bez dodatków

Zima bywa trudnym czasem dla naszego ciała i umysłu. Infekcje, niedostatek słońca i ogólny spadek nastrój rekompensujemy sobie niezdrowymi przekąskami, a nawet całymi posiłkami. Skutek jest taki, że czujemy się i wyglądamy jeszcze gorzej. Jak przerwać to koło i wprowadzić porządek do diety? Kluczowe jest uświadomienie sobie podstawowych błędów żywieniowych. O wyjawienie swoich obserwacji i proste porady poprosiłam dietetyczkę dr Hannę Stolińską.

Błędy żywieniowe zimą: mniej pijemy

Zimą narasta popularna tendencja do picia zbyt małej ilości płynów. Latem do nalania sobie szklanki wody skłaniają nas słońce i wysokie temperatury. Teraz zaczynamy o niej zapominać. Dr Hanna Stolińska przypomina jednak, że chociaż za oknem zimno i ponuro, większość z nas spędza całe dnie w ciepłych pomieszczeniach o wysuszonym przez ogrzewanie powietrzu. Potrzebujemy więc regularnego nawadniania. Jego brak może powodować nie tylko gorsze samopoczucie i dekoncentracje, ale także objadanie się.

Ponieważ przestajemy pić wodę, pojawia się nadmierny apetyt. Mylimy głód z pragnieniem i jemy zamiast pić – ostrzega dietetyczka.

 

Błędy żywieniowe zimą: jemy za dużo

Dr Hanna Stolińska podkreśla, że zimą wcale nie powinniśmy jeść więcej i tłuściej. Ten pogląd to zwykły mit. Takie reguły mogły obowiązywać w dalekiej przeszłości, gdy nasi przodkowie spędzali większość czasu w bardzo niskich temperaturach, na przykład na polowaniach. Dzisiaj nie gnębią nas już tak skrajne mrozy (przynajmniej w Polsce), a jeśli nawet się pojawią, przeczekujemy je w ogrzewanych pomieszczeniach. Co więcej zimą z reguły mniej się ruszamy, spada więc liczba spalanych kalorii. Serwowanie sobie ciężkich i zbyt obfitych posiłków nie ma więc logicznego wytłumaczenia. Zapłacimy za nie dodatkowymi kilogramami.

Błędy żywieniowe zimą: ograniczamy jedzenie nabiału

Dr Hanna Stolińska nie zgadza się również z teorią, według której jedzenie nabiału może wywoływać nadprodukcję śluzu w organizmie. Osobom, które w sezonie jesienno-zimowym stale zmagają się z katarem czy kaszlem, poleca się często odstawienie produktów mlecznych. Zdaniem dietetyczki to błąd. Nabiał jest bowiem nie tylko świetnym źródłem wapnia i białka, ale także probiotyków. Ekspertka poleca przede wszystkim produkty sfermentowane, na przykład jogurt, kefir czy maślankę. Każdy z nich wspomaga naturalną florę bakteryjną w jelitach, która wpływa nie tylko na procesy trawienne, ale cały nasz organizm.

istockphoto.com

Błędy żywieniowe zimą: jemy mniej warzyw i owoców

Dostęp do mniejszej liczby świeżych warzyw i owoców powoduje, że zimą często zaniedbujemy ten zdrowy nawyk. W szczególności pomijamy jedzenie ich na surowo. Dr Hanna Stolińska zaznacza tymczasem, że warto zwrócić na to uwagę nawet, jeśli na obiad zjadłyśmy pełne warzyw leczo. Swoim podopiecznym poleca jadłospis podzielony na pięć posiłków:

  • jeden posiłek z owocami,
  • dwa posiłki z warzywami na ciepło,
  • dwa posiłki z warzywami na surowo.

Jak przemycić surowe warzywa do zimowego jadłospisu? Ekspertka radzi, aby dodawać je na przykład do kanapek.

Błędy żywieniowe zimą: zapominamy o naturalnych wspomagaczach odporności

Zima to czas, kiedy powinniśmy jeszcze bardziej zainteresować się superfoods, czyli produktami bogatymi w prozdrowotne substancje. Wprowadzenie chociaż jednego takiego „wspomagacza” nie wymaga wiele wysiłku, a może przynieść nie tylko poprawę odporności, ale także naszej ogólnej kondycji, w tym także stanu skóry. Jakie produktu rekomenduje dr Hanna Stolińska? Oto lista superfoods, którymi na pewno warto się zainteresować:

A wy co jeszcze dodałybyście do tej listy?

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta Dukana

Dieta Dukana – zasady, etapy i skutki uboczne diety „protal”

Red Lipstick Monster / YouTube

Red Lipstick Monster szczerze o zaburzeniach odżywiania. „Z jedzeniem zachowuję się jak osoba uzależniona. Mam do niego chory stosunek”

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

6 najgorszych rzeczy dla twoich jelit

6 najgorszych rzeczy dla twoich jelit

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Stres oksydacyjny – jak zminimalizować jego wpływ na organizm?

Stres oksydacyjny – jak zminimalizować jego wpływ na organizm? Poznaj 4 sposoby

Miód

Przepis na miód z mniszka lekarskiego. Naturalny, bez cukru i pyszny!

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Rabarbar / istock

Czas na rabarbar! Dlaczego warto wrzucić go do koszyka, wyjaśniają eksperci z „Czytamy Etykiety”

Anatomia zdrowia

Nasz wzrost, a nawet wielkość stopy pozwalają ze sporym prawdopodobieństwem stwierdzić, jakie choroby grożą nam w przyszłości

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Maseczki chroniące przed koronawirusem / istock

Jak w prosty sposób zrobić maseczkę chroniącą usta i nos? Ministerstwo Zdrowia ma kilka propozycji

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Para je truskawki - wieczorne podjadanie

Masz problem z podjadaniem wieczorem? Psychodietetyczka Justyna Markowska podpowiada, jak tego uniknąć

Dieta FODMAP - na czym polega, produkty, tabela, przepisy

Dieta FODMAP – na czym polega? Czy każdy może skorzystać?

Czy alkohol tuczy?

Czy alkohol tuczy? Zbyt częste spożywanie alkoholu pogarsza wydolność, ale co ze spalaniem tkanki tłuszczowej?

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Sprawdź, czy masz objawy koronawirusa / rawpixel

Na rządowym serwisie sprawdzisz, czy twoje objawy mogą świadczyć o zarażeniu COVID-19

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Miłorząb japoński – jakie ma właściwości i działanie? Rozmawiamy z ekspertem Piotrem Sokołowskim

Czereśnie na talerzu

„Czysta 15-stka” i „Brudna 12-stka”. Które owoce i warzywa są najbardziej, a które najmniej zanieczyszczone? Mamy najnowsze listy na 2020 rok!

Red flag: ból pleców

Ból pleców. Kiedy niegroźna dolegliwość zamienia się w poważną chorobę?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?