Przejdź do treści

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż
5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą [OKIEM DIETETYCZKI]/Istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym
Jakie błędy popełniamy, oddając mocz? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną
Zespół złego wchłaniania/Getty Images
Zespół złego wchłaniania – z czego może wynikać? Jak go rozpoznać?
Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia
woda butelkowana
Data ważności wody butelkowanej. Czy należy się nią przejmować?

Zima bywa trudnym czasem dla naszego ciała i umysłu. Infekcje, niedostatek słońca i ogólny spadek nastrój rekompensujemy sobie niezdrowymi przekąskami, a nawet całymi posiłkami. Skutek jest taki, że czujemy się i wyglądamy jeszcze gorzej. Jak przerwać to koło i wprowadzić porządek do diety? Kluczowe jest uświadomienie sobie podstawowych błędów żywieniowych. O wyjawienie swoich obserwacji i proste porady poprosiłam dietetyczkę dr Hannę Stolińską.

Błędy żywieniowe zimą: mniej pijemy

Zimą narasta popularna tendencja do picia zbyt małej ilości płynów. Latem do nalania sobie szklanki wody skłaniają nas słońce i wysokie temperatury. Teraz zaczynamy o niej zapominać. Dr Hanna Stolińska przypomina jednak, że chociaż za oknem zimno i ponuro, większość z nas spędza całe dnie w ciepłych pomieszczeniach o wysuszonym przez ogrzewanie powietrzu. Potrzebujemy więc regularnego nawadniania. Jego brak może powodować nie tylko gorsze samopoczucie i dekoncentracje, ale także objadanie się.

Ponieważ przestajemy pić wodę, pojawia się nadmierny apetyt. Mylimy głód z pragnieniem i jemy zamiast pić – ostrzega dietetyczka.

 

Błędy żywieniowe zimą: jemy za dużo

Dr Hanna Stolińska podkreśla, że zimą wcale nie powinniśmy jeść więcej i tłuściej. Ten pogląd to zwykły mit. Takie reguły mogły obowiązywać w dalekiej przeszłości, gdy nasi przodkowie spędzali większość czasu w bardzo niskich temperaturach, na przykład na polowaniach. Dzisiaj nie gnębią nas już tak skrajne mrozy (przynajmniej w Polsce), a jeśli nawet się pojawią, przeczekujemy je w ogrzewanych pomieszczeniach. Co więcej zimą z reguły mniej się ruszamy, spada więc liczba spalanych kalorii. Serwowanie sobie ciężkich i zbyt obfitych posiłków nie ma więc logicznego wytłumaczenia. Zapłacimy za nie dodatkowymi kilogramami.

Błędy żywieniowe zimą: ograniczamy jedzenie nabiału

Dr Hanna Stolińska nie zgadza się również z teorią, według której jedzenie nabiału może wywoływać nadprodukcję śluzu w organizmie. Osobom, które w sezonie jesienno-zimowym stale zmagają się z katarem czy kaszlem, poleca się często odstawienie produktów mlecznych. Zdaniem dietetyczki to błąd. Nabiał jest bowiem nie tylko świetnym źródłem wapnia i białka, ale także probiotyków. Ekspertka poleca przede wszystkim produkty sfermentowane, na przykład jogurt, kefir czy maślankę. Każdy z nich wspomaga naturalną florę bakteryjną w jelitach, która wpływa nie tylko na procesy trawienne, ale cały nasz organizm.

istockphoto.com

Błędy żywieniowe zimą: jemy mniej warzyw i owoców

Dostęp do mniejszej liczby świeżych warzyw i owoców powoduje, że zimą często zaniedbujemy ten zdrowy nawyk. W szczególności pomijamy jedzenie ich na surowo. Dr Hanna Stolińska zaznacza tymczasem, że warto zwrócić na to uwagę nawet, jeśli na obiad zjadłyśmy pełne warzyw leczo. Swoim podopiecznym poleca jadłospis podzielony na pięć posiłków:

  • jeden posiłek z owocami,
  • dwa posiłki z warzywami na ciepło,
  • dwa posiłki z warzywami na surowo.

Jak przemycić surowe warzywa do zimowego jadłospisu? Ekspertka radzi, aby dodawać je na przykład do kanapek.

Błędy żywieniowe zimą: zapominamy o naturalnych wspomagaczach odporności

Zima to czas, kiedy powinniśmy jeszcze bardziej zainteresować się superfoods, czyli produktami bogatymi w prozdrowotne substancje. Wprowadzenie chociaż jednego takiego „wspomagacza” nie wymaga wiele wysiłku, a może przynieść nie tylko poprawę odporności, ale także naszej ogólnej kondycji, w tym także stanu skóry. Jakie produktu rekomenduje dr Hanna Stolińska? Oto lista superfoods, którymi na pewno warto się zainteresować:

A wy co jeszcze dodałybyście do tej listy?

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szpinak – przepisy na sałatki, makarony i koktajle

Model 3D pokazuje, jak za 25 lat będą wyglądać pracownicy zdalni, którzy mają złe nawyki

Model 3D pokazuje, jak za 25 lat będą wyglądać pracownicy zdalni, którzy mają złe nawyki

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

5 „zdrowych” produktów, które dla ciebie mogą być niezdrowe

Jogurt domowy

Domowy jogurt – jak zrobić. Przepisy na domowy jogurt

Rabarbar na surowo- jak jeść. Właściwości zdrowotne rabarbaru i uprawa

Rabarbar na surowo – jak jeść? Uprawa rabarbaru

8 rzeczy, których organizm mężczyzny nie wybacza po 30-tce

Kalafior – przepisy na potrawy. Stek, sałatka i inne pomysły

Chcesz schudnąć? Te produkty musisz definitywnie odstawić

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Mleka roślinne

W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka

Superfoods na cenzurowanym. Na te pięć produktów powinnaś uważać

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Woda alkaliczna – co to jest? Poznaj opinie i przeciwwskazania

Dziewczyna biega w lesie

Co zrobić po ugryzieniu kleszcza? Jak zapobiec ukąszeniu?

Drożdże na desce kuchennej

Drożdżowe płatki nieaktywne – dlaczego warto je jeść? Tłumaczą ekspertki z Czytamy Etykiety

Alergia na trawy i pyłki

Alergia na trawy – objawy i leczenie alergii na pyłki traw

Seler naciowy

Seler naciowy – jakie ma właściwości zdrowotne? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna

Czym zastąpić mięso? @lekarkanaroślinach

Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej? Białko – źródła

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Mleko bez laktozy

Co to jest laktoza? Czy produkty bez laktozy są zdrowsze?

Kobieta mierzy obwód w talii

Dieta Montignaca – efekty, zasady i przeciwwskazania

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami