Przejdź do treści

5 rzeczy, które dzieją się z tobą, kiedy bardzo mało śpisz

sen
Getty Images
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym
Jakie błędy popełniamy, oddając mocz? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną
Zespół złego wchłaniania/Getty Images
Zespół złego wchłaniania – z czego może wynikać? Jak go rozpoznać?
Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia
woda butelkowana
Data ważności wody butelkowanej. Czy należy się nią przejmować?

Nadprogramowe i niechciane kilogramy to tylko jeden z kilku nieoczekiwanych skutków braku regularnego snu. Co jeszcze? Ten tekst może nie natchnie Was pozytywną energią ale naprawde waeto zwrócić uwagę, że 4 godzinki w nocy to zdecydowanie za mało. Są wśród nas młode mamy, wiemy, jak trudno o każdą dodatkową godzinę! Rozmawiamy z lek. med. Joanną Pietroń.

Rozkojarzenie i zwiększona drażliwość

Zauważyłaś, że po nieprzespanej nocy brakuje ci cierpliwości, szczególnie względem dziecka, którym się opiekujesz? To nie przypadek. – Sen jest fundamentem dobrego zdrowia – mówi lek. med. Joanna Pietroń, internista w Centrum Medycznym Damiana. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby nasz sen nie był krótszy niż 7–8 godzin na dobę. – Niestety, coraz częściej zwracamy uwagę na to, że nasze społeczeństwo cierpi na niedobór snu. A już kilka nieprzespanych nocy zaburza funkcjonowanie organizmu – tłumaczy lek. med. Joanna Pietroń. Dodając, że krótkofalowe następstwa niedoboru snu to przede wszystkim problemy z koncentracją, drażliwość czy brak energii, który często próbujemy nadrobić spożywaniem dużej ilości kawy. Gdy niedosypiasz, nie jesteś sobą. Stajesz się rozkojarzona, łatwo wytrącić cię z równowagi, masz problemy z pamięcią, brak ci sił.

 

Przybieranie na wadze

W jaki sposób zarywanie nocy może wiązać się z tyciem? – Krótki sen zwiększa u nas głód i apetyt. Długi sen „doładowuje” system kontroli impulsów tego, co spożywamy, a zbyt krótki powoduje to, że mamy chęć do objadania się. Po ubogiej w sen nocy w mózgu powstaje pewnego rodzaju „koktajl chemiczny”: obniżony poziom leptyny, podniesiony poziom greliny czy endokanaboidów, co popycha nas w stronę objadania się – podkreśla lek. med. Joanna Pietroń. Z krótkim snem wiąże się jeszcze drugie ryzyko. Im krócej śpisz, tym bardziej osłabiona i pozbawiona energii jesteś. Skutkiem tego więcej czasu spędzasz w pozycji siedzącej i masz mniejszą ochotę na aktywność fizyczną. – Jest to prosta droga do otyłości i cukrzycy w przyszłości – zaznacza internista.

 

koncentracja w pracy

Zaburzenia płodności

– Skrócenie snu wpływa na układ rozrodczy kobiet – podkreśla lek. med. Joanna Pietroń. Analizy naukowe potwierdziły, że kobiety, które się wysypiają, to znaczy śpią rekomendowane 7–8 godzin na dobę, mają największą szansę na zajście w ciążę. Co ciekawe, równie szkodliwy dla układu rozrodczego jest sen zbyt długi, powyżej 9 godzin. Kiedy się nie wysypiasz, w twoim organizmie wzrasta poziom kortyzolu, czyli tzw. hormonu stresu. To kolejny „nieprzyjaciel” płodności, który upośledza owulację i tym samym utrudnia zajście w ciążę. – Nasz mózg funkcjonuje 16 godzin w stanie czuwania i potrzebuje ok. 8 godzin na sen. Im bardziej i częściej nie przestrzegamy tego zalecenia, tym bardziej zaburzamy rytm snu. Istotna jest zatem regularność snu – zaznacza lek. med. Joanna Pietroń. Pamiętaj o tym, jeśli marzy ci się kolejne dziecko (albo jeśli chcesz zostać mamą po raz pierwszy).

 

Zobacz także

Zwiększona podatność na choroby

Rzecz jest poważna. Istotnym niebezpieczeństwem związanym z niedoborem snu jest zniszczenie układu immunologicznego. A z tym wiążą się poważne choroby. Lek. med. Joanna Pietroń wyjaśnia, że brak odpowiedniej dawki snu zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory oraz na chorobę Alzheimera. – Krótszy sen to krótsze życie: to stwierdzenie przypomina o większym ryzyku chorób serca u ludzi śpiących krócej – podkreśla specjalistka. I dodaje, że problemy ze snem współistnieją we wszystkich zaburzeniach psychicznych. Międzynarodowy zespół uczonych kierowany przez ekspertów z Uniwersytetu w Bonn dowiódł, że niedobór snu u zdrowych osób może wywołać symptomy podobne do schizofrenii. U badanej grupy zaobserwowano problemy ze skupieniem uwagi, zachwiane poczucie czasu, zmienioną percepcję czy zwiększoną wrażliwość na kolory i światło. Niektórzy mieli poczucie, że potrafią… czytać w myślach.

Opóźnione reakcje na bodźce

Lek. med. Joanna Pietroń tłumaczy to na przykładzie kierowców. – Niewyspani kierowcy powodują bardzo dużą liczbę wypadków. Badania pokazują, że jeżeli kierowca przed podróżą spał mniej niż 5 godzin, stwarza to trzykrotnie wyższe ryzyko wypadków, a sen w granicach 4 godzin zwiększa ryzyko 11,5 razy. Kierowca może bowiem zasnąć za kierownicą lub może wystąpić u niego chwilowy spadek koncentracji, czyli tzw. mikrosen – mówi internistka, dodając, że jest to stan, w którym mózg człowieka przestaje reagować na bodźce i już dwusekundowy mikrosen wystarcza do tego, aby spowodować groźny wypadek samochodowy. Kierowca nie zareaguje bowiem w ogóle np. na osobę, która nagle pojawiła się na jezdni. Opóźnione reakcje na bodźce mają niebagatelne znaczenie, gdy w grę wchodzi również opieka nad niemowlęciem.

Jak spać dobrze?

Pierwszą sprawą, jak mówi lek. med. Joanna Pietroń, jest przeznaczenie odpowiedniego czasu na sen w ciągu doby. 7–8 godzin to optimum. Po drugie, łóżko powinno służyć wyłącznie do spania, przed snem nie powinno się również oglądać telewizji. – Jeżeli będziemy notorycznie skracać sen, wejdziemy w stan permanentnego zmęczenia. Długofalową konsekwencją mogą być zachorowania na nowotwory, cukrzycę, otyłość, zaburzenia płodności, libido. Sen jest niezastąpionym lekiem dla naszego mózgu i daje nam wiele korzyści zdrowotnych. Przestańmy go zaniedbywać i trwajmy w dobrym zdrowiu, śpiąc ok. 8 godzin dziennie – sumuje internistka.

 

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pocisz się nocą? 9 możliwych przyczyn (i jak im zaradzić)

Miksujemy: koktajl na odchudzanie

Koktajle odchudzające – przepisy. Jak zrobić koktajl na odchudzanie?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Niepłodność / unsplash

Niepłodność a związek. Co robić, gdy starania o dziecko nas od siebie oddalają? Wyjaśnia psycholożka

Chcesz schudnąć? Najpierw zrezygnuj z tych nawyków

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

6 sposobów, aby poradzić sobie ze zmęczeniem

Dwie osoby siedzą przy stoliku nad filiżankami kawy

Senność po kawie – gdy kawa nasila zmęczenie

Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock

Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Chirurgiczne leczenie otyłości (CHLO) – zabieg dla najbardziej obciążonych  

Hormonalne przyczyny nadwagi i otyłości

Ile godzin spać, żeby się wyspać? Najlepsze pozycje do spania

Ile spać, żeby się wyspać? Najzdrowsze pozycje do spania

„Trudno jest pozbawić się przyjemności z podjadania słodyczy, a zastąpić je myciem okien” – mówi Alicja Sulima, psycholog wspierająca pacjentów poddających się operacyjnemu leczeniu otyłości

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

Jestem zmęczona

Jestem zmęczona. Dlaczego? Jakie mogą być przyczyny?

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Mężczyzna chrapnie, poirytowana kobieta nie może spać

Co zrobić, żeby nie chrapać – sprawdzone sposoby

kobieta w ciąży ze zdjęciem USG dziecka

Czy płód w macicy śni? Wyjaśnia ginekolog położnik

czarnoskóra kobieta i biała kobieta

Różnice rasowe w niepłodności kobiet i dostępu do jej leczenia to fakt. Porażające dane

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Urszyla Chowaniec, "Galanta Lala"

„Jak pani tyle waży, to ja nie wiem, czym panią znieczulić”. Galanta Lala opowiada, jak została potraktowana przez anestezjologa w szpitalu

śpiąca dziewczyna

Poznaj swój chronotyp. Jesteś lwem, wilkiem, delfinem czy niedźwiedziem?

Melatonina / istock

Melatonina a sen. Skutki niedoboru i przedawkowania tego hormonu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami

insulinooporność

Dieta w insulinooporności