Przejdź do treści

Cudze chwalicie, swego nie znacie! Sprawdź 8 najzdrowszych polskich warzyw i zacznij korzystać z ich zalet

Unsplash
Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj
Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało
Czerniak – 8 rzeczy, których możesz o nim nie wiedzieć
Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką
Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu

Nie tylko awokado, bataty czy hummus. Przy modzie na egzotyczne wynalazki, nie zapominajmy też o naszych, polskich warzywach. One również dostarczą wielu doznań smakowych, witamin i składników mineralnych. Oto ranking 8 najzdrowszych warzyw prosto z Polski. To co, zaraz po pracy idziemy na targ?

Brokuł

Ranking zaczniemy od brokuła. Najwięcej zdrowotnych (i smakowych) walorów ma ten ugotowany na parze. Sięgaj po niego nawet na diecie. To tylko 31 kcal w 100 g.

– Śmiało mogę określić je jako jedno z najzdrowszych warzyw świata. To źródło potasu, fosforu, magnezu, żelaza, cynku. Co ciekawe, warzywo to bogate jest również w wapń!

Sulforafan zawarty w brokułach to cenna substancja, na którą warto zwrócić szczególną uwagę – walczy z wrzodami i rakiem żołądka – wyjaśnia Joanna Skałecka, dietetyczka.

I dodaje, że warzywo to ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego powinno obowiązkowo znaleźć się w diecie przyszłych mam. Ale nie tylko. Brokuł to też warzywo doskonałe dla osób z podwyższonym poziomem cukru. Dlaczego? Zawarty w nim chrom pozytywnie wpływa na poziom glukozy we krwi.

Cebula

Jednym z najzdrowszych warzyw jest też cebula. Jedzmy ją na surowo w sałatkach albo smażmy na oleju. Nie tylko nada potrawom charakterystycznego smaku, ale i wpłynie na nasz organizm.

– To warzywo od dawna kojarzone z przeziębieniami. Pozytywnie wpływa na naszą odporność, gdyż jest skutecznym środkiem bakteriobójczym, porównywanym nawet do antybiotyków. Zawarty w cebuli fosfor, magnez, siarka i cynk świetnie wzmacniają nasz organizm. Spożywanie cebuli zmniejsza również zagrożenie zachorowania na raka jelita grubego, raka nerek i jajników – mówi dietetyczka.

Kto szczególnie powinien jeść cebulę? Osoby z wysokim ciśnieniem. Dzięki dużej zawartości potasu skutecznie je obniżą.

Marchewka

Lubisz marchewkę? To dobrze, bo jest bogactwem witamin. Przy jej chrupaniu trzeba jednak uważać z jej ilością. Zawarta w niej witamina A w dużych dawkach może być toksyczna.

– Marchewka chyba najbardziej znana jest z wysokiej zawartości beta karotenu i… pięknej opalenizny. Jednak beta karoten zawarty w marchwi ma również inne cenne właściwości. Jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania wzroku, wzmacnia ogólną odporność organizmu oraz chroni przed nowotworami. Co ciekawe, beta karoten opóźnia powstawanie zmarszczek – wymienia dietetyczka.

Jarmuż

Czas na jarmuż, czyli warzywo, które zaczęto uprawiać w Polsce bardzo dawno temu.

– Jarmuż to jedno z moich ulubionych zielonych warzyw. Często jednak o nim zapominamy. Mało kto wie, że jarmuż to źródło białka roślinnego. Tak więc obowiązkowo powinien znaleźć się w codziennej diecie osób na diecie bezmięsnej. To cenne źródło witamin C i K oraz soli mineralnych, takich jak wapń czy potas. Jarmuż to też silny przeciwutleniacz, a więc posiada właściwości przeciwnowotworowe – dodaje Joanna Skałecka.

Pietruszka

Czy wiesz, że natka pietruszki posiada trzy razy więcej witaminy C niż cytryna? To jeden z wielu argumentów przemawiającym za tym, żeby ją jeść.

– Pietruszka to warzywo, z którym powinny zaprzyjaźnić się wszystkie osoby cierpiące na niedobór żelaza we krwi. Jest bogatym źródłem żelaza oraz chlorofilu, który wspomaga produkcję czerwonych krwinek. Pietruszka pomaga nam pozbyć się obrzęków, dlatego jest zalecana kobietom w ciąży, miesiączkującym oraz osobom cierpiącym na nadmiar wody w organizmie –  mówi ekspertka.

Pomidor

Pomidor to… dziwne warzywo. Ze względu na swoje właściwości, po przetworzeniu jest jeszcze bardziej cenne niż w swojej pierwotnej formie.

– Pomidory zawdzięczają to cennemu likopenowi, który uwalniany jest właśnie podczas obróbki termicznej. Zostało udowodnione, że regularne spożywanie produktów przetworzonych z pomidorów może obniżyć ryzyko wystąpienia nowotworu prostaty (nawet o 50%) oraz jelita grubego – tłumaczy dietetyczka.

Kto powinien jeść pomidory? Osoby na diecie odchudzającej! Warzywa te poprawiają procesy trawienne.

Bez spiny jem rośliny kampania

Buraki

Na liście nie mogło zabraknąć też buraków.

– Pomagają w usuwaniu toksyn z organizmu. To jedno z ulubionych warzyw osób uprawiających sport. Dlaczego? Regularne spożywanie soku z tego warzywa poprawia wydolność organizmu. Buraki spowalniają też procesy starzenia, obniżają ciśnienie i zmniejszają poziom cholesterolu – wymienia specjalistka.

Szpinak

Co jeszcze warto jeść? Szpinak. Nie radzimy jednak jeść go codziennie.  Wszystko za sprawą obecności kwasu szczawiowego, który spożywany zbyt często negatywnie wpływa na kondycję zdrowotną nerek. Może też zaburzać wchłanianie ważnych pierwiastków.

– Wysoka zawartość beta karotenu, witaminy C oraz luteiny zawartych w szpinaku chroni nas przed miażdżycą i posiada właściwości antynowotworowe. O szpinaku powinny pamiętać również osoby cierpiące na nadpobudliwość i nerwowość. Zawarty w nim magnez pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, a potas – obniża ciśnienie – wyjaśnia ekspertka.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Joanna Skałecka, dietetyczka
Joanna Skałecka, dietetyczka

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Przepis na pieczone rzodkiewki. Zdrowa, niskokaloryczna przekąska

Przepis na niedzielę – sałatka z jarmużem i warzywami korzeniowymi

Pieczone warzywa w trzech odsłonach. Idealne na zimę!

Zdrowe chrupacze telewizyjne

Wieczór z filmami? Polecamy zdrowe przekąski do pochrupania

5 największych kuchennych mitów

Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Unsplash.com

Czy dieta wegańska i dieta wegetariańska mogą nas ustrzec przed chorobami? Będziesz zaskoczona

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Pizza z kurkami

Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Istockphoto.com

Podejrzewasz u siebie nietolerancję glutenu? Podpowiadamy, jak to sprawdzić

istockphoto.com

Jaka woda jest zdrowsza dla naszego organizmu – ciepła czy zimna? Odpowiada dietetyczka

Truskawkowe żelki. Doskonały smakołyk bez grama chemii

woda kokosowa

Woda kokosowa odmładza? Poznaj fakty i mity na jej temat

grzyby

Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Unsplash

Dlaczego warto jeść tłuste ryby? Specjaliści z „Czytamy etykiety” wyjaśniają

Chcesz podkręcić swój seksualny apetyt? Sprawdź, czy twoja dieta jest bogata w tę witaminę

istockphoto

„Że Niby Fit” na Instagramie: 5 kroków, jak nie przytyć w wakacje

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Drożdżówki z rabarbarem

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

3 pomysły na olej kokosowy. Do czego warto go wykorzystać?