Przejdź do treści

Cudze chwalicie, swego nie znacie! Sprawdź 8 najzdrowszych polskich warzyw i zacznij korzystać z ich zalet

Unsplash
Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Z rakiem da się normalnie żyć. Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Z rakiem da się normalnie żyć. Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?
Gotowanie i jedzenie łożyska po porodzie
Gotowanie i jedzenie łożyska po porodzie? Położna Kasia o kontrowersyjnym trendzie
kobieta w ciąży
Wykonanie testu na koronawirusa to wymóg niezbędny do odbycia porodu rodzinnego? Jest stanowisko NFZ
Kelly Preston nie żyje. Żona Johna Travolty zmarła na raka piersi
Kelly Preston nie żyje. Żona Johna Travolty zmarła na raka piersi

Nie tylko awokado, bataty czy hummus. Przy modzie na egzotyczne wynalazki, nie zapominajmy też o naszych, polskich warzywach. One również dostarczą wielu doznań smakowych, witamin i składników mineralnych. Oto ranking 8 najzdrowszych warzyw prosto z Polski. To co, zaraz po pracy idziemy na targ?

Brokuł

Ranking zaczniemy od brokuła. Najwięcej zdrowotnych (i smakowych) walorów ma ten ugotowany na parze. Sięgaj po niego nawet na diecie. To tylko 31 kcal w 100 g.

– Śmiało mogę określić je jako jedno z najzdrowszych warzyw świata. To źródło potasu, fosforu, magnezu, żelaza, cynku. Co ciekawe, warzywo to bogate jest również w wapń!

Sulforafan zawarty w brokułach to cenna substancja, na którą warto zwrócić szczególną uwagę – walczy z wrzodami i rakiem żołądka – wyjaśnia Joanna Skałecka, dietetyczka.

I dodaje, że warzywo to ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego powinno obowiązkowo znaleźć się w diecie przyszłych mam. Ale nie tylko. Brokuł to też warzywo doskonałe dla osób z podwyższonym poziomem cukru. Dlaczego? Zawarty w nim chrom pozytywnie wpływa na poziom glukozy we krwi.

Cebula

Jednym z najzdrowszych warzyw jest też cebula. Jedzmy ją na surowo w sałatkach albo smażmy na oleju. Nie tylko nada potrawom charakterystycznego smaku, ale i wpłynie na nasz organizm.

– To warzywo od dawna kojarzone z przeziębieniami. Pozytywnie wpływa na naszą odporność, gdyż jest skutecznym środkiem bakteriobójczym, porównywanym nawet do antybiotyków. Zawarty w cebuli fosfor, magnez, siarka i cynk świetnie wzmacniają nasz organizm. Spożywanie cebuli zmniejsza również zagrożenie zachorowania na raka jelita grubego, raka nerek i jajników – mówi dietetyczka.

Kto szczególnie powinien jeść cebulę? Osoby z wysokim ciśnieniem. Dzięki dużej zawartości potasu skutecznie je obniżą.

Marchewka

Lubisz marchewkę? To dobrze, bo jest bogactwem witamin. Przy jej chrupaniu trzeba jednak uważać z jej ilością. Zawarta w niej witamina A w dużych dawkach może być toksyczna.

– Marchewka chyba najbardziej znana jest z wysokiej zawartości beta karotenu i… pięknej opalenizny. Jednak beta karoten zawarty w marchwi ma również inne cenne właściwości. Jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania wzroku, wzmacnia ogólną odporność organizmu oraz chroni przed nowotworami. Co ciekawe, beta karoten opóźnia powstawanie zmarszczek – wymienia dietetyczka.

Jarmuż

Czas na jarmuż, czyli warzywo, które zaczęto uprawiać w Polsce bardzo dawno temu.

– Jarmuż to jedno z moich ulubionych zielonych warzyw. Często jednak o nim zapominamy. Mało kto wie, że jarmuż to źródło białka roślinnego. Tak więc obowiązkowo powinien znaleźć się w codziennej diecie osób na diecie bezmięsnej. To cenne źródło witamin C i K oraz soli mineralnych, takich jak wapń czy potas. Jarmuż to też silny przeciwutleniacz, a więc posiada właściwości przeciwnowotworowe – dodaje Joanna Skałecka.

Pietruszka

Czy wiesz, że natka pietruszki posiada trzy razy więcej witaminy C niż cytryna? To jeden z wielu argumentów przemawiającym za tym, żeby ją jeść.

– Pietruszka to warzywo, z którym powinny zaprzyjaźnić się wszystkie osoby cierpiące na niedobór żelaza we krwi. Jest bogatym źródłem żelaza oraz chlorofilu, który wspomaga produkcję czerwonych krwinek. Pietruszka pomaga nam pozbyć się obrzęków, dlatego jest zalecana kobietom w ciąży, miesiączkującym oraz osobom cierpiącym na nadmiar wody w organizmie –  mówi ekspertka.

Pomidor

Pomidor to… dziwne warzywo. Ze względu na swoje właściwości, po przetworzeniu jest jeszcze bardziej cenne niż w swojej pierwotnej formie.

– Pomidory zawdzięczają to cennemu likopenowi, który uwalniany jest właśnie podczas obróbki termicznej. Zostało udowodnione, że regularne spożywanie produktów przetworzonych z pomidorów może obniżyć ryzyko wystąpienia nowotworu prostaty (nawet o 50%) oraz jelita grubego – tłumaczy dietetyczka.

Kto powinien jeść pomidory? Osoby na diecie odchudzającej! Warzywa te poprawiają procesy trawienne.

Bez spiny jem rośliny kampania

Buraki

Na liście nie mogło zabraknąć też buraków.

– Pomagają w usuwaniu toksyn z organizmu. To jedno z ulubionych warzyw osób uprawiających sport. Dlaczego? Regularne spożywanie soku z tego warzywa poprawia wydolność organizmu. Buraki spowalniają też procesy starzenia, obniżają ciśnienie i zmniejszają poziom cholesterolu – wymienia specjalistka.

Szpinak

Co jeszcze warto jeść? Szpinak. Nie radzimy jednak jeść go codziennie.  Wszystko za sprawą obecności kwasu szczawiowego, który spożywany zbyt często negatywnie wpływa na kondycję zdrowotną nerek. Może też zaburzać wchłanianie ważnych pierwiastków.

– Wysoka zawartość beta karotenu, witaminy C oraz luteiny zawartych w szpinaku chroni nas przed miażdżycą i posiada właściwości antynowotworowe. O szpinaku powinny pamiętać również osoby cierpiące na nadpobudliwość i nerwowość. Zawarty w nim magnez pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, a potas – obniża ciśnienie – wyjaśnia ekspertka.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Joanna Skałecka
Joanna Skałecka
dietetyczka

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

10 sezonowych owoców i warzyw, które pomogą ci schudnąć. Na które postawić?

Wydaje ci się, że jesz dużo owoców i warzyw? Te sygnały mogą temu przeczyć

Bób. 7 powodów, dla których warto go jeść

Sok z selera cieszy się coraz większa popularnością. Warto przekonać się do jego smaku?

Dieta sokowa – czy na pewno jest bezpieczna?

Owoce i warzywa

Czy dieta witariańska jest zdrowa? Wyjaśniają żywieniowcy z profilu „Dietetyka nie na żarty”

Seler naciowy

Seler naciowy – jakie ma właściwości zdrowotne? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna

Cytryny

W lodówce czy w temperaturze pokojowej? Jak przechowywać owoce i warzywa, by zachowały świeżość?

Arbuz, pomarańcze i spółka. Jedzenie, które koniecznie musisz umyć

Kobieta w basenie z arbuzem

Nawadnianie organizmu. Które owoce i warzywa mają najwięcej wody? Warto je jeść!

Chrzan - właściwości zdrowotne. Lepiej kupić tarty czy korzeń?

Chrzan – właściwości zdrowotne. Lepiej kupić tarty czy korzeń?

Mrożone warzywa są alternatywą tych świeżych?

Zamiast świeżych wybierasz mrożone warzywa? Sprawdź, czy to zdrowe

Topinambur – jakie ma właściwości, jak go jeść i jak smakuje

Topinambur – jakie ma właściwości, jak go jeść i jak smakuje

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Sezon na szparagi

Wykorzystaj sezon na szparagi. 3 przepisy na dania z tym zdrowym i niskokalorycznym warzywem

Skrobia - jakie ma właściwości i zastosowanie?

Skrobia – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Mrożonki - czy są zdrowe? Co warto wiedzieć o mrożonej żywności?

Mrożonki – czy są zdrowe? Co warto wiedzieć o mrożonej żywności?

Bomby pestycydowe - chemia z... warzywniaka

Chemia z warzywniaka. Te owoce i warzywa to prawdziwe bomby pestycydowe

Czereśnie na talerzu

„Czysta 15-stka” i „Brudna 12-stka”. Które owoce i warzywa są najbardziej, a które najmniej zanieczyszczone? Mamy najnowsze listy na 2020 rok!

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

Żelki – pyszne, zdrowe, bo domowe! I tak niewiele potrzeba, żeby je zrobić

marchewka

Warzywa – gotowane czy surowe?

Gruszki na stole

Szukasz zimą witamin, dzięki którym będziesz mieć zdrową skórę? Znajdziesz je w gruszce i pietruszce!

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

czereśnie

Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie