Przejdź do treści

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

dzieci siegające poo cukier
fot. Sophie Elvis dla Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie

Naukowcy z Uniwersytetu Bar-Ilan postanowili sprawdzili zależność między spożyciem słodyczy i napojów energetycznych a zachowaniem dzieci w wieku 11-15 lat. Porównano wyniki badań przeglądowych na w sumie ponad 130 tysiącach dzieci z 26 krajów – w tym Polski. Wniosek? Dzieci jedzące duże ilości cukru wykazywały większą tendencję do agresywnych zachowań i uzależnień.

Wysokie spożycie cukru w formie słodyczy i napojów energetycznych wiąże się z większą częstotliwością tak zwanych „ryzykowanych zachowań”: wdawania się w bójki, picia alkoholu i palenia papierosów. Dla przykładu, w grupach „przecukrzonych” brytyjskich i szwedzkich 11 do 15-latków zauważono odpowiednio 2 i 3-krotnie częstsze wszczynanie bójek i agresywne zachowania.

Zauważono, że napoje energetyczne wpływały  na zachowanie dzieci jeszcze bardziej negatywnie, niż słodycze – prawdopodobnie ze względu na zawartość cukru (lub sztucznych słodzików) i kofeiny jednocześnie.

 

Cukier: jaka jest dzienna norma?

Już jedna puszka coli czy baton typu Mars przekraczają zalecaną dla dziecka dzienną dawkę cukru. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje ograniczenie spożycia cukru do 6 łyżeczek (25 gram) dziennie, co stanowi 5% dziennego przydziału kalorycznego. Warto pamiętać, że dotyczy to całkowitej zawartości cukru w diecie – w tym naturalnie występujących w owocach, warzywach, dodatkach do jedzenia (np. sosy) – a nie tylko cukru dodanego „nadprogramowo” w postaci czekolad, batonów, czy słodkich napojów.

Autorzy badania sugerują, że ilość spożywanego cukru w słodyczach i napojach energetycznych może być znakiem ostrzegawczym dla rodziców i wychowawców szkolnych, i dostarczać wartościowych informacji co do niepokojących zachowań dzieci.

Zobacz także

Czy starasz się kontrolować spożycie cukru?

Tak
Nie
Zobacz wyniki ankiety

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka