Przejdź do treści

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Zimowa aktywność fizyczna wymaga dobrego przygotowania, rozgrzania i sukcesywnego zwiększania wysiłku
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie
Pięć łyżeczek z róznymi rodzajami soli, sól rozsypana na blacie
9 sygnałów, że jesz za dużo soli
Kobieta chora na COVID-19 wyszła na zakupy. Sąd wydał wyrok
Kobieta chora na COVID-19 wyszła z domu na zakupy. Teraz sąd wydał wyrok
Lifting rzęs. Na czym polega popularny zabieg i jakie ma zalety?/Pexels
Lifting rzęs. Na czym polega popularny zabieg i jakie ma zalety?
Tabletki
Rosyjski lek na COVID-19 już w aptekach. Jego cena: równowartość średniej rosyjskiej emerytury

Zima to nie jest najlepszy czas na uprawianie sportu. Na świeżym powietrzu jest zimno, ślisko, może padać. W hali lub na siłowni? Trochę lepiej, ale do hali przecież daleko, a po drodze… tak, tak – zimno, ślisko i pada. Gdy świąteczne obżarstwo już nas zmęczy, zaczynamy myśleć, że warto trochę się ruszyć. Jaka aktywność fizyczna zimą będzie skuteczna, żeby poprawić swoją formę i nie przytyć po świętach? Fizjoterapeutka podpowiada, jak się zmotywować do ćwiczeń. 

Aktywność fizyczna zimą

Gdy temperatura zaczyna spadać poniżej zera, robi się zimno i ślisko. Aura może zniechęcać do sportu. Czy warto zmuszać się do wysiłku, czy lepiej owinąć ciepłą kołderką? Sprawdźmy, co polecają specjaliści.

Karolina Hertman, fizjoterapeutka, odpowiada: – Przede wszystkim aktywność fizyczna powinna być przystosowana do możliwości i do predyspozycji danej osoby. Nie może być tak, że za intensywną aktywność bierze się ktoś, kto na co dzień nie jest z aktywnością za pan brat i nagle narzuci sobie bardzo duże tempo i bardzo duże obciążenie. To prosta droga do sytuacji, w której można doprowadzić do kontuzji lub – w najlepszym razie – do przeciążenia mięśni.

Krótko mówiąc, jeśli na co dzień nie biegamy, po kolacji wigilijnej nie próbujmy uporać się z nadmiarem kalorii, biegając od razu kilkanaście kilometrów.

Do każdego większego wysiłku należy się przygotować – instruuje fizjoterapeutka Karolina Hertman. – Powinno się zacząć od lekkiego wysiłku w domu albo pod okiem instruktora na siłowni czy w klubie sportowym. Doświadczony trener będzie wiedział, jakie obciążenie dostosować, jakie zajęcia będą najbardziej efektywne, uprzedzi też, jakie mogłyby zrobić nam krzywdę. Również w internecie można znaleźć dużo programów i ćwiczeń, od lekkiej aktywności dla początkujących do większych obciążeń.

plecy

Jak zmotywować się do aktywności zimą

To pytanie zadaje sobie wiele osób: jak zmotywować się zimą do działania? Nie chce się wychodzić z domu, wcześnie ciemno i jedynym pragnieniem jest zapadnięcie w sen zimowy aż do wiosny.

Najlepiej motywuje termin – zauważa fizjoterapeutka Karolina Hertman. – Tym terminem najczęściej jest albo Wigilia, albo sylwester, albo inna uroczystość rodzinna czy towarzyska. Świetnym motywatorem jest również przyjaciółka lub siostra. Taka osoba, nawet jeśli nam się nie chce, czujemy się źle i mamy lenia, potrafi zadzwonić i powiedzieć: „Słuchaj, umawiałyśmy się, że będziemy ćwiczyć. Zbieraj się, wychodzimy na siłownię”.

Żeby dodatkowo nie zniechęcić się, że np. mamy gorszą formę od innych, dobrze byłoby znaleźć do współpracy kogoś, kto jest na podobnym poziomie zaawansowania i ma podobny cel. Jeśli więc chcesz tylko trochę potruchtać, żeby zmniejszyć obwód brzucha albo boczki, raczej nie angażuj się w treningi, które są prowadzone pod kątem przygotowania do maratonu. Zbyt intensywny wysiłek może cię zmęczyć i zniechęcić. Natomiast ten lżejszy, może zaowocować większym zaangażowaniem i z czasem również większymi osiągnięciami.

Monika Prześlakowska

Kiedy ćwiczyć, żeby schudnąć do sylwestra

Jeśli marzymy, aby to na imprezie sylwestrowej wyglądać olśniewająco, kiedy najlepiej zacząć ćwiczyć?
To bardzo trudne pytanie, ponieważ każdy organizm jest inny i inaczej toleruje wysiłek, inaczej reaguje i inny czas będzie zajmowało zeszczuplenie – odpowiada fizjoterapeutka Karolina Hertman. – Przed wyjazdem na narty lub przed ważną uroczystością, trzeba co najmniej miesiąc, dwa ćwiczyć. Wtedy choć odrobinę można schudnąć.

Czy w takim razie zaczynając odchudzanie już po świętach, aby być smukłą na sylwestra, jesteśmy bez szans na osiągnięcie celu?

Raczej jesteśmy skazani na „mniejszy sukces” – zauważa fizjoterapeutka. Dodaje jednak, żeby nie zniechęcać się tym stwierdzeniem: – Każde rozpoczęcie aktywności jest dobre.

Najczęstsze kontuzje zimą

Jakie urazy najczęściej pojawiają się zimą? Czy konkretne kontuzje zdarzają się w większym nasileniu w czasie konkretnej pory roku?

Bardzo dużo kontuzji jest związanych z nartami lub przeciążeniem przed jakąś dużą uroczystością. Narzucamy sobie duże tempo i startujemy bez rozgrzewki. To są kroki prowadzące prosto do kontuzji.

Czy kiedy pojawi się ból lub uraz, jesteśmy w stanie sami sobie z nim poradzić?

Często wystarczy, że pójdziemy do apteki, zaopatrzymy się w odpowiedni preparat samemu. Natomiast, jeśli chodzi o urazy, które są związane z naciągnięciem struktur, mięśni, czy więzadeł, z opuchlizną, uczuciem, że „coś strzyknęło” lub jeśli nagle dochodzi do zasinienia na jakimś obszarze stawu, koniecznie musimy się zgłosić do fizjoterapeuty, ortopedy czy chirurga, ponieważ najprawdopodobniej doszło do urazu struktur wewnątrz stawu albo wokół niego. W tej sytuacji sami sobie nie poradzimy. Nie należy wmawiać sobie, że za kilka dni przejdzie, ponieważ nie przejdzie. Problem ulegnie nasileniu. Takie kontuzje bardzo długo mogą dawać się we znaki, ciężko je leczyć – ostrzega specjalistka.

Po ilu dniach bólu należy skapitulować, uznając, że samemu nie poradzimy sobie z problemem?

Nie rozpatrywałabym tego w kategorii, ile dni trwa ból. Sprawdziłabym, czy coś nam spuchło, czy mamy problem z poruszaniem się. Każdy taki sygnał, że coś jest nie tak, że to coś poważniejszego niż zwykły siniak musi być skonsultowany ze specjalistą, bo tylko zrobimy sobie krzywdę bez tego. Niezbędna jest diagnostyka i podjęcie leczenia. Najskuteczniejszą i najlepszą metodą leczenia jest obecnie terapia MBST. Zabiegi są bezbolesne, bezpieczne i dają efekty na lata – mówi fizjoterapeutka Karolina Hertman.

Zarówno, jeśli chodzi o odchudzanie, jak również w zakresie ćwiczeń, obowiązuje zasada: lepiej mniej, ale bezpieczniej. Intensywne odchudzanie bez planu zwykle kończy się efektem jo-jo. „Przedawkowanie” sportu także może przynieść więcej szkód niż korzyści. Skuteczniej i bezpieczniej jest zacząć od niewielkiej porcji aktywności i sukcesywnie ją zwiększać. Nie zapominajmy, że długi spacer, to też okazja, aby spalić zbędne kalorie. Pamiętajmy także o ubraniach odpowiednich do panującej na zewnątrz temperatury, a także o odpowiednim obuwiu, które nie przemaka, a przede wszystkim nie jest śliskie.

Ważne, żeby aktywność była systematyczna i regularna, bo poświąteczny zryw można porównać do kaca po sylwestrze – czyli chwila przyjemności okupiona bólem. Zmuszając się do nielubianej aktywności, tylko dlatego, że inni ćwiczą, albo polecają właśnie ten sport, również nie jest dobrym pomysłem. Dlatego testuj, sprawdzaj, tak, jak smakuje się nowe dania. Szukaj tego, co będzie twoim osobistym strzałem w dziesiątkę – może to będą łyżwy na świeżym powietrzu, a może fitness lub zumba w ciepłej sali.

Ważne, żebyś czuła, że ćwiczysz nie tylko, żeby schudnąć, ale przede wszystkim dlatego, że chcesz to robić, dla siebie, a nie dla świata. Polub ćwiczenia i siebie ćwiczącą. Aktywność traktuj jak inwestycję w siebie, która niewątpliwie zaprocentuje poprawą figury, formy i nastroju.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Bóle menstruacyjne - jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Bóle menstruacyjne – jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Obniżenie narządów miednicy – co każda kobieta powinna o nim wiedzieć? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk: aby naprawić swoją postawę ciała, rozluźniaj układ mięśniowy, wzmacniaj go, ale mobilizuj też nerwy

Brak satysfakcji seksualnej? Fizjoterapeutka uroginekologiczna może pomóc

Obolały kark, głowa i szyja. Jak sobie poradzić ze skutkami pracy siedzącej i stresu? Podpowiada Magdalena Mikołajczyk

Obolały kark, głowa i szyja. Jak sobie poradzić ze skutkami pracy siedzącej i stresu? Podpowiada Magdalena Mikołajczyk

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

5 ćwiczeń, które pomogą ci stanąć na rękach

Kobieta biegnie po plaży

Na czym polega ocena dna miednicy u fizjoterapeuty uroginekologicznego? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Kobieta w ciaży wchodzi do basenu

Aktywność fizyczna w ciąży. Jak wpływa na ciało? Jaki trening wybrać?

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

„Chcesz mieć zgrabną sylwetkę? Zdradzę ci sekret”. Fizjoterapeutka pisze, jakie ćwiczenie warto dodać do treningów

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

twerk

Twerk to taniec, który uwalnia kobiecość. Na czym polega? Zasady i nauka twerku

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Chcesz mieć zdrowe oczy? Postaw na aktywność fizyczną

Dobre nawyki w trakcie kaszlu, kichania i śmiania się? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Dobre nawyki w trakcie kasłania, kichania i śmiania się? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?