Przejdź do treści

Anna Makowska, czyli Doktor Ania: śmieszy mnie napis „bez konserwantów” na serku, który nigdy wcześniej ich nie zawierał

Zdrowo dla odmiany - Ania Makowska / x-news
Zdrowo dla odmiany - Ania Makowska / x-news
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie
Pięć łyżeczek z róznymi rodzajami soli, sól rozsypana na blacie
9 sygnałów, że jesz za dużo soli
Kobieta chora na COVID-19 wyszła na zakupy. Sąd wydał wyrok
Kobieta chora na COVID-19 wyszła z domu na zakupy. Teraz sąd wydał wyrok

„Bardzo dużo osób myśli, że tyje od tłuszczu albo od cukru. A tak naprawdę tyjemy od nadmiaru… codziennego nadmiaru kalorii” – mówi dr n. farm. Anna Makowska, znana jako „Doktor Ania”. Prowadząca program „Zdrowo dla odmiany” wyjaśnia także, czy faktycznie jemy tak źle i odpowiada na pytanie: co zdrowego kupić, gdy mamy w sklepie tylko 5 minut? 

Magdalena Bury: Jemy źle?

Anna Makowska, znana jako Doktor Ania: Wiele osób je naprawdę za dużo w porównaniu do naszego zapotrzebowania kalorycznego. Z tym związane są różne mity. Przykład? Bardzo dużo osób myśli, że tyje od tłuszczu albo od cukru. A tak naprawdę tyjemy od nadmiaru… codziennego nadmiaru kalorii.

Skąd mam mieć pewność, że dostarczam organizmowi optymalną ilość kalorii?

Normy powinny być indywidualnie dopasowane. Mamy tzw. widełki, ale gdy ktoś chce dbać o przestrzeganie tych norm, dobrze byłoby udać się do wykwalifikowanego specjalisty, czyli dietetyka po studiach, a nie do takiego, który gdzieś w weekend zrobił sobie szkolenie.

Dietetyk na pewno zapyta o wyniki badań, o aktywność sportową, o pracę. Na normy wpływa wiele różnych rzeczy. Dopiero wtedy możemy sprawdzić, czy np. ilość białka, tłuszczu czy węglowodanów się zgadza. Przecież każdy z nas ma inną pracę, inną aktywność i przede wszystkim – co innego lubi.

To co jeść?

Gdy nie mamy za dużo czasu, a chcemy kupić coś na szybko, warto po prostu rzucić okiem na długość składu produktu. Zwykle im mniej składników, tym lepiej. Jeżeli więc kupujemy prosty produkt, a jest w nim 10-15 składników, powinna nam się zapalić czerwona lampka. Taki produkt od razu budzi wątpliwości. I nie mówię o takim pieczywie, które ma w składzie 5 rodzajów mąki czy 3 rodzaje ziarna. Prosty chleb to woda, mąka, sól.

Inny przykład? Jeżeli chcemy kupić zwykłe ciasto drożdżowe, a w składzie mamy 10 linijek tekstu, to chyba coś jest z nim nie tak. Ciasto drożdżowe składa się z kilku składników.

Agnieszka Pocztarska / Czytamy Etykiety

To jedyne takie wyjątki?

To nie wyjątki, to smutny standard. Są produkty, gdzie długi skład jest uzasadniony, np. musli czy mleko modyfikowane. Tam musi być dużo składników, ponieważ taka jest ich specyfika. W musli mamy np. 5 typów płatków, 3 rodzaje orzechów, owoców, pestki, itd. W takim opakowaniu może być więc z 20 różnych składników i nie ma żadnej niespodzianki, żadnej podpuchy (śmiech). Po prostu musimy wiedzieć, co kupujemy.

A co z tabelą wartości odżywczych?

Tu też na szybko można np. porównać dwa produkty w podobnej cenie. Jeżeli nie wiemy, który wybrać, warto sprawdzić rubrykę „cukry”. I tak np. z jogurtami – są owocowe z większą ilością cukru dosypanego i mniejszą. Chyba każdy jogurt owocowy zawiera cukier dodany, więc lepiej częściej kupować jogurt naturalny.

Jak interpretować cukry w tabelach na etykietach?

Często produkt zawiera cukier pochodzenia naturalnego oraz ten dodany, np. w jogurcie owocowym część cukrów będzie pochodzenia naturalnego. Średnio jest to 5 gramów, w jogurtach śmietankowych – nawet powyżej 6 gramów na 100 gramów produktu. W przeciętnym jogurcie owocowym jest 12 gramów cukru na 100 gramów produktu.

I co dalej?

Odliczamy 5 gramów tego cukru pochodzenia naturalnego i wychodzi nam, że mamy 7 gramów cukru dosypanego. Mały kubeczek jogurtu nie ma 100 gramów, a np. 150, więc tego cukru będzie jeszcze więcej. W czekoladzie mlecznej część cukru pochodzi z mleka w proszku, ale w przypadku innych słodyczy często cały cukier jest dodany, np. w ciastkach. Jeśli na raz zjadamy paczkę ciastek, która waży 100 gramów i zawiera 30 gramów cukru na 100 gramów produktu, możemy sobie policzyć, że jest to 6 łyżeczek cukru. Jedna łyżeczka cukru to 5 gramów.

Pod jakimi innymi nazwami kryje się cukier?

Jest tego trochę. Często jest tak, że w składzie producent umieszcza kilka różnych źródeł cukrów prostych. To pozwala mu nie wstawiać cukru na drugiej czy trzeciej pozycji w składzie. Przypuśćmy, że dodalibyśmy samą sacharozę, która jest właśnie synonimem cukru. Wtedy będzie ona np. na drugim miejscu w składzie. Jeżeli jednak źródło cukrów prostych rozbijemy np. na 5 substancji, to może uda się ten cukier umieścić na kolejnych miejscach, co wygląda lepiej.

Większość osób wie, że syrop glukozowo-fruktozowy, syrop fruktozowy, sacharoza, glukoza to właśnie źródło cukru. I tu warto wspomnieć, że fruktoza nie jest dobrym zamiennikiem cukru! Moje wątpliwości zawsze budzi też słowo „syrop”, zwykle nie kupuję produktów z jakimkolwiek syropem w składzie.

Jessica Meinhard, autorka książki "Jak jeść słodycze i nie tyć"

Istnieją zamienniki cukru, które są zdrowe?

Ja nie przepadam za „żonglowaniem” zamiennikami cukru. Wiele z nas posiłkuje się zamiennikami typu ksylitol czy stewia, ale problem nadal nie znika. Dla mnie to jest półśrodek. Często jest tak, że człowiek przychodzi do kuchni, otwiera szafkę, a tam ma pięć rodzajów słodzideł.

To ma do herbaty, to do ciasta, a tamto do naleśników, itd. Jeśli ktoś jest uzależniony od słodkiego smaku i potrzebuje go od rana do wieczora, zamienianie jednego syropu na drugi często mija się z celem. Tak samo jak zamiana jednego słodzika na drugi.

A batony, o których producenci mówią, że są zdrowe?

Zamiast zjeść kanapkę z pieczywem pełnoziarnistym, serem, hummusem czy pastą warzywną, nadal idziemy w batony. Jeżeli mamy w nim 70 proc. daktyli plus inne owoce, jest to przejście z jednych cukrów prostych na drugie. Owszem, mniej tłuszczu, więcej błonnika, ale nadal nie jest to pełnowartościowy posiłek.

Jak to jest z tym uzależnieniem od słodkiego smaku?

Musimy się zastanowić, czy jeśli mamy ochotę na coś słodkiego, to faktycznie chcemy zjeść coś słodkiego, czy może nagradzamy siebie za coś, poprawiamy sobie humor albo jemy z nudów. A może sięgamy po jedzenie wtedy, kiedy chce nam się pić?

Zrobiłabym bardziej krok wstecz i zastanowiła się, kiedy i dlaczego sięgamy po te słodycze? A dopiero później zadała sobie pytanie, które słodycze warto jeść.

Jest też tak, że gdy jesteśmy przyzwyczajeni do podjadania słodyczy podczas oglądania telewizji, czy zjedzenia czegoś słodkiego do kawy, to z automatu po to sięgamy. Ta realna chęć na słodycze występuje rzadziej, niż myślimy.

Co wybrać w sklepie, jeżeli nie chcemy kanapek?

Każdy z nas ma takie sytuacje – brak obiadu, brak czasu, musimy zjeść coś na szybko. I bardzo dobrze, że producenci to widzą. Teraz w każdym sklepie mamy niezłe gotowce, np. kaszę z warzywami, którą możemy podgrzać. Gdybym miała 5 minut na kupienie i zjedzenie czegoś to zamiast „nieśmiertelnego” batona albo drożdżówki i energetyka, kupiłabym sobie kaszę z warzywami i/lub falafela z hummusem.

Finansowo wychodzi podobnie, a takie szybkie danie jest bardziej sycące. Mamy tu węglowodany złożone i tłuszcz, trochę witamin i błonnik. W sklepach są też zupy. Niektóre z nich mają prosty skład – same warzywa. Można dodać kaszę i to jest całkiem niezły pomysł na szybki obiad.

Na co jeszcze zwracać uwagę na produktach?

Śmieszą mnie napisy na niektórych produktach, np. „bez konserwantów” – na serku, który nigdy wcześniej nie zawierał konserwantów (śmiech).

Widziałam też ostatnio w sklepie ze zdrową żywnością „pianki bio”. I ludzie je kupują, bo przecież ekologiczne, a tam w składzie jest 97 proc. cukru. To czysty cukier z żelatyną, ale „bio”, a skoro „bio” to zdrowe.

Wyeliminowałabym z koszyka produkty zawierające tłuszcze częściowo utwardzone (uwodornione), a z substancji dodatkowych wystrzegałabym się też azotynu sodu. Mamy to szczęście, że w Polsce prawie wszędzie są produkty, które go nie zawierają. Jeśli jesteś w hipermarkecie, gdzie wędliny są pakowane i trzymane w lodówce, warto szukać takich bez konserwantów.

Siarczyny też nie są najszczęśliwszym wyborem. Jeżeli kupujemy suszone owoce czy warzywa, np. suszone morele, szukajmy takich bez siarczynów w składzie.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

płaski brzuch

„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Emocje mogą mieć ścisły związek z tym, na co w danym momencie mamy apetyt

Ostre jedzenie jest zdrowe!

Ostre jedzenie jest zdrowe!

7 pokarmów bogatych w minerały. Warto włączyć je do diety

Glukoza w ciąży - ważne badanie dla przyszłej mamy

Glukoza w ciąży – ważne badanie dla przyszłej mamy

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

Badanie moczu pokaże, czy dobrze się odżywiasz

Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjedzenie pleśni – czym grozi? Objawy zatrucia pleśnią

Zespół jelita drażliwego / istock

Zespół jelita drażliwego – jak żyć z tą chorobą? Gastroenterolog wyjaśnia

Paulina Górska / Instagram

„Posiłek bez mięsa? Nie najem się!” Paulina Górska rozprawia się z mitami dotyczącymi roślinnego jedzenia

Dr n. med. Jarosław Biliński o mikrobiocie

Dr n. med. Jarosław Biliński o mikrobiocie jelitowej: „Każdy z nas ma w jelitach 2 kilogramy bakterii. To nie jest obojętne dla naszego organizmu”

Jak przyśpieszyć metabolizm? Wypróbuj te trzy sposoby

Koktajl zamiast soku

Nabiał a trądzik. Czego nie jeść przy trądziku różowatym?

Nabiał a trądzik. Czego nie jeść przy trądziku różowatym?

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock

Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Kalorie a miesiączka / rawpixel

W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

Ciśnienie możesz obniżyć bez leków. Zobacz, jak to zrobić

Przyczyny wzdęć i zaparć / istock

Wzdęcia i zaparcia. Masz z nimi problem? Naturoterapeutka wyjaśnia możliwe przyczyny ich występowania

Drożdże na desce kuchennej

Drożdżowe płatki nieaktywne – dlaczego warto je jeść? Tłumaczą ekspertki z Czytamy Etykiety

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?