Przejdź do treści

10 patentów na zdrowe święta. Wypróbuj i zapomnij o dodatkowych kilogramach!

śwęta
10 patentów na zdrowe święta Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nowe wytyczne rządu. Przez trzy najbliższe dni będą zamknięte cmentarze, od poniedziałku nakaz pracy zdalnej dla pracowników biurowych
„Uznałem, że tradycja jest mniej ważna niż życie”. Premier ogłosił, co z cmentarzami w Dzień Wszystkich Świętych, są też nowe wytyczne odnośnie pracy biurowej
Miley Cyrus, Patti Smith, Juliette Binoche
Zagraniczne gwiazdy wspierają protest kobiet w Polsce. Wśród nich Patti Smith, Miley Cyrus czy Juliette Binoche
Tabletki
Chory na COVID-19 lekarz Dawid Ciemięga radzi, jak wspomagać swoje leczenie w domu
Ola Petrus
Ola Petrus o wyroku TK: Nie udawajcie, że wiecie lepiej od nas, jak to jest żyć z czymś, czego być może można było uniknąć! Bo nie macie bladego pojęcia
Wcześniaki na oddziale intensywnej terapii noworodkowej przebrane z okazji Halloween

Święta Bożego Narodzenia sprzyjają braku ruchu i niezdrowym nawykom, które szkodzą naszemu zdrowiu. Co robić, żeby cieszyć się zdrowymi świętami, a nie cierpieć z przejedzenia i nadmiaru kilogramów? Wypróbuj nasze patenty.

Jedz z umiarem, zrezygnuj z ciast, idź z rodziną na spacer – takie rady słyszeliśmy już wszyscy nieraz. Działają słabo. Czy są więc jakieś sensowne sposoby na to, żeby nie odbierać sobie całej przyjemności z jedzenia świątecznych specjałów, nie przytyć i nie narzekać na niestrawność? Mamy kilka propozycji. To naprawdę działa!

 

Nie głódź się przed ucztą

Wigilia. Budzisz się, pijesz kawę i rezygnujesz ze śniadania, myśląc sobie: „Jeszcze się dziś przecież najem”. Zamiast obiadu łapiesz tylko jakąś przekąskę, czekając z burczącym brzuchem na świąteczną kolację. Wreszcie Wigilia! Siadasz do stołu i wręcz rzucasz się na wszystko. Zjesz za dużo i wystawisz swój przewód pokarmowy na ciężką próbę uporania się z jednym ogromnym posiłkiem zjedzonym wieczorem. Kalorie odłożą się w postaci tłuszczu, możesz mieć wzdęcia i bóle brzucha. O wiele lepszym pomysłem jest zjedzenie pożywnego, zdrowego śniadania, potem lekkiego, niedużego obiadu. Dzięki temu na kolację zjesz mniej, a organizm odpowiednio spożytkuje dostarczane mu przez cały dzień składniki odżywcze. Jeśli nie chcesz jeść obiadu, pół godziny przed kolacją wigilijną schrup marchewkę albo jabłko. To pozwoli ci spokojnie usiąść do stołu i wybrać potrawy, na które naprawdę masz ochotę.

Jedz w odpowiedniej kolejności

Zacznij świąteczne ucztowanie od białka – oczywista wydaje się w tym przypadku ryba, ale koniecznie uzupełniona warzywami. Zawierają błonnik i szybko dają uczucie sytości. Po takim wstępie są większe szanse, że zadowolisz się małym deserem. Na koniec obiadu czy kolacji wypij zieloną herbatę. Ułatwi trawienie i przyspieszy metabolizm oraz pomoże pozbyć się toksyn z organizmu.

 

kutia

Wybieraj tylko prawdziwe smakołyki

Nie musisz jeść wszystkich dwunastu potraw wigilijnych. Święta Bożego Narodzenia to okazja do spróbowania dań, których nie jesz na co dzień. Tylko takie specjalne smakołyki niech wylądują na twoim talerzu. Delektuj się nimi! Doceń smak, celebruj moment jedzenia. Z takim podejściem nie zapchasz się, tylko sensownie najesz wyjątkowymi potrawami.

Zrezygnuj z dodatków

Kochasz pasztet upieczony przez babcię? Jedz go na zdrowie, ale bez pieczywa. Ślinka ci cieknie na myśl o karpiu smażonym? W porządku, ale nie nakładaj do niego ziemniaków, tylko sałatkę albo warzywa. Nadal smacznie jesz, co chcesz, ale nie dokładasz sobie zbędnych kalorii i nie podwyższasz poziomu insuliny we krwi (w skrócie to oznacza, że organizm nie zmagazynuje kalorii w formie tkanki tłuszczowej). Jeśli masz do wyboru sosy, unikaj tych na bazie masła i śmietany, sięgnij po oliwę z ziołami i octem balsamicznym albo sos na bazie jogurtu naturalnego. Pij wodę, a nie dosładzane soki. Z alkoholi wybierz czerwone wytrawne wino – ma mniej kalorii niż wysokoprocentowe drinki i niski indeks glikemiczny.

Podziel się ciastem

To sprytna zasada – nie każemy ci zupełnie rezygnować ze słodyczy, bo wiadomo, że tego w święta nie zrobisz. Ale ustal z kimś bliskim siedzącym obok ciebie przy stole – siostrą, mężem, dziadkiem – że ciasta jecie na pół. Nie będzie ci żal, że coś cię omija, a będziesz mieć większą motywację do ograniczenia porcji do połowy.

Jedz na mniejszym talerzu

Zrób mini zmianę w stołowej zastawie. Przed jedzeniem wymień swój talerz na trochę mniejszy od tych, z których będą jeść pozostali. Efekt? Według badań amerykańskiego psychologa Briana Wansinka, używając małego talerza, nałożysz sobie mniejszą porcję i mniej zjesz. Profesor ten udowodnił też, że ci, którzy od razu nakładają sobie wszystko naraz na talerz, wyznając zasadę „zero dokładek”, średnio zjadają o 14 proc. mniej niż wielbiciele dojadania. Dodatkowo zadbaj o to, żeby najbardziej kaloryczne i ciężkostrawne dania stały na drugim końcu stołu. Nie będzie ci się chciało ciągle po nie sięgać.

Załóż obcisłe ubranie

Do świątecznego stołu usiądź w dopasowanych w pasie spodniach albo wąskiej w talii i biodrach spódnicy (byle nie za bardzo! – po prostu włóż coś dopasowanego, ale nie za małego). Po pierwszym dużym daniu zrobi ci się nieco ciaśniej w okolicach brzucha i jest szansa, że to sprawi, że nie objesz się aż tak bardzo.

 

przygotowania do świąt

Bądź aktywny

Spokojnie, nie chodzi o to, by po wigilijnej uczcie sięgać od razu po matę albo wskakiwać na rowerek stacjonarny. Zgłoś się do gospodarza imprezy jako pomocnik w kuchni – nakładaj i noś potrawy, sprzątaj ze stołu. Zabierz też ze sobą aparat fotograficzny i mianuj się świątecznym reporterem. To wymusi na tobie trochę ruchu.

Używaj ziół i dobrych przypraw

Jeśli to ty przygotowujesz świąteczne ucztowanie, podczas gotowania uwzględnij zioła wspomagające trawienie. Są to m.in. imbir, gałka muszkatołowa, rozmaryn, majeranek, koperek, kminek, cynamon. Miej w pogotowiu do zaparzenia miętę pieprzową, rumianek albo dziurawiec, gdyby ktoś z rodziny nabawił się niestrawności. Do wędlin nie żałuj sobie chrzanu – ułatwia trawienie.

Spędź wigilię w łóżku

Oprócz przyjemności łechtających podniebienie, zafunduj sobie intymny wieczór z partnerem. W święta naprawdę nie trzeba tylko jeść! Jeśli zaplanujesz zabawę w sypialni po wigilijnej kolacji, jest szansa, że odmówisz sobie nadmiaru smakołyków, aby dobrze czuć się wieczorem. Nikt nie ma przecież ochoty na seks po zjedzeniu wagonu pierogów! Poza oczywistymi plusami dojdzie jeszcze jeden – spalisz świąteczne pierogi w trymiga!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dodatki E to sama chemia? Dietetyczka wyjaśnia, jak jest naprawdę

Slow food – co to jest? Jak wdrożyć je w życie? Porady

5 dobrych konserwantów. Ich nie musisz unikać

Chleb tostowy

Chleb tostowy – kalorie, skład. Czy chleb tostowy jest zdrowy?

Paluszki

Paluszki – kalorie, węglowodany. Czy paluszki są zdrowe?

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Sezon na grzyby właśnie się rozpoczyna. Można je mrozić?

Jedzenie i seks - duet idealny?

Dlaczego jedzenie i seks to doskonałe połączenie? Wyjaśnia trenerka kreatywnego seksu Joanna Keszka [WIDEO]

Emocje mogą mieć ścisły związek z tym, na co w danym momencie mamy apetyt

Zawsze robisz za dużo naleśników? Sprawdź, czy możesz je zamrozić

Często jesz biały ryż? Zobacz, jak wpływa na twoje zdrowie

Chcesz odżywić skórę? Sięgnij po te pokarmy

Wciąż masz zapasy jedzenia? Zobacz, jak długo możesz je przechowywać i jak je wykorzystać

Upadło na ziemię! Czy można to zjeść?

10 kuchennych trików, które odmienią twoje życie. Znasz je wszystkie?

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Dopiero co zjadłaś, a już czujesz się głodna? Oto możliwe przyczyny

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

kobieta w kuchni

„Smażony boczek odchudza, ziemniaki tuczą”. Psychodietetyczka rozprawia się z absurdami dietetycznymi

Sekret długowieczności? 5 wskazówek, które warto zapamiętać

Nie wyobrażasz sobie lata bez grilla? Nie popełniaj tych błędów

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.