Przejdź do treści

Odpowiednia ilość oraz stała pora snu jest najlepszym i najtańszym środkiem na stres. Oto 10 powodów, by zacząć sypiać regularnie

kobieta w łóżku
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
Unsplash
Ocet spirytusowy czy jabłkowy? Sprawdź, czym się od siebie różnią
Tort cytrusowo-szpinakowy
Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!
Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj
Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało

Sen – coś, czego większość z nas unikała w dzieciństwie, a teraz tego żałuje. Wiadomo, że powinniśmy sypiać regularnie. Ale właściwie dlaczego? Oto 10 powodów.

Mniej stresu

Jak często chodzisz spać późno ze względu na pracę czy dodatkowe obowiązki? Stres związany z niewypełnieniem ich nie pozwala odłożyć spraw na później, a szkoda, bo byłoby to korzystne. Regularny sen poprawia nasze samopoczucie – udowodnili to między innymi naukowcy z Uniwersytetu Binghamton w Stanach Zjednoczonych, którzy przeprowadzili badanie wśród studentów.

Uczestnicy badania zostali poproszeni o wypełnienie ankiety oraz wykonanie kilku komputerowych zadań. Jak się okazało, osoby, które spały krócej lub chodziły spać później, znacznie częściej skarżyły się na nawracające negatywne myśli. Takie przytłaczające, depresyjne myśli mogą powodować uczucie lęku oraz utraty kontroli, a także strach przed przyszłością, co znacząco wpływa na zdrowie psychiczne i jakość życia. Tego typu objawy mogą pojawiać się u osób cierpiących na zaburzenia lękowe uogólnione, depresję, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne czy zespół stresu pourazowego. Zatem odpowiednia ilość oraz stała pora snu jest najlepszym i najtańszym środkiem, który może pomóc w prewencji tego typu zaburzeń.

Lepsza pamięć

Sen odgrywa kluczową rolę w procesie zapamiętywania. Nie chodzi tylko o fakt, że będąc wyspanym, łatwiej przyswajamy wiedzę. Głównym powodem jest konsolidacja, czyli proces, który zachodzi na poziomie neuronalnym podczas naszego snu. Dzięki temu zjawisku utrwalane są nabyte w ciągu dnia informacje, dlatego sen odgrywa kluczową rolę w procesie zapamiętywania. Pomaga on uporządkować w głowie nowe wiadomości, a także utrwala te starsze, dlatego przed kolejnym egzaminem lub ważną prezentacją nie zarywaj nocy.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź
Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć

Większa koncentracja

Niedobór snu obniża naszą koncentrację mniej więcej do takiego poziomu, jaki można osiągnąć po spożyciu alkoholu. Długotrwałe zmęczenie z tego powodu spowalnia nas, wydłuża czas reakcji i sprawia, że jesteśmy mniej uważni, co może się odbić na każdej sferze naszego życia – w domu, w szkole, w pracy. Zdarzyło ci się odłożyć jakiś przedmiot nie na swoje miejsce? A może ktoś przypominał ci o zadaniu, które miałeś wykonać, a ty nawet nie pamiętasz, kiedy cię o to proszono? Tak, to też może wynikać z niewystarczającej ilości snu.

Zwiększona odporność

Układ immunologiczny to jeden z najbardziej fascynujących aspektów ludzkiego organizmu. Włącza się w momencie zagrożenia, kiedy mamy kontakt z patogenem. Wtedy pobudza produkcję przeciwciał, które będą walczyć z intruzem, czyli przygotowuje się do obrony. Jeśli jesteśmy zmęczeni i niewyspani, to nasz układ odpornościowy nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. To dlatego po kilku nieprzespanych nocach dużo łatwiej złapać infekcję.

Stabilna waga

Jeżeli chcesz utrzymać swoją wagę lub schudnąć, sen jest zdecydowanie twoim sprzymierzeńcem. Jak wynika z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Chicago, osoby odchudzające się, które spały regularnie, traciły 56 proc. więcej tkanki tłuszczowej niż osoby, którym brakowało snu. Ponadto osoby, które spały mniej, częściej odczuwały głód, co wynika ze zmian w wydzielaniu hormonów. Niedobór snu powoduje obniżenie poziomu leptyny i jednocześnie wzrost stężenia greliny, przez co wzrasta nasz apetyt.

Mniej wypadków

Jak już wspomnieliśmy, niewyspanie może mieć podobne działanie jak spożycie alkoholu, jeżeli chodzi o koncentrację i skupienie. Wiadomo, że nie można prowadzić samochodu po zakrapianej imprezie, ale czy każdy zastanawia się, czy jest w stanie jechać po nieprzespanej nocy? Brak snu był wielokrotnie uznany za przyczynę wypadków i katastrof. Uważa się, że wybuch reaktora w elektrowni atomowej w Czarnobylu powiązany był właśnie z niedostateczną ilością snu pracowników, podobnie jak katastrofa promu kosmicznego Challenger.

Lepsze życie seksualne

Zgodnie z ankietą przeprowadzoną przez amerykańską National Sleep Foundation aż 26 proc. badanych przyznaje, że ich życie seksualne uległo pogorszeniu ze względu na niedostateczną ilość snu oraz zmęczenie. Ponadto niedobór snu może obniżać u mężczyzn stężenie testosteronu, czyli hormonu odpowiedzialnego za libido, funkcje erekcyjne, możliwość osiągania orgazmu, a także ejakulację.

Zmniejszone ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia

Z badania opublikowanego przez Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism wynika, że osoby, które śpią regularnie, mają mniejsze ryzyko zaburzeń metabolicznych. Eksperyment przeprowadzono na grupie 447 osób, wśród których porównywano różnice w ilości snu podczas dni roboczych i weekendów. Jak się okazało, osoby, które sypiały nieregularnie, były bardziej narażone na nieprawidłowy poziom cholesterolu, insulinooporność, podwyższone BMI oraz zwiększony obwód talii. Tego typu zaburzenia istotnie zwiększają ryzyko miażdżycy, niedokrwienia i zawału mięśnia sercowego, a także udaru.

Zmniejszone ryzyko wystąpienia cukrzycy

Powyższe badanie potwierdza również wpływ snu na gospodarkę węglowodanową. Uczestnicy badania, którzy sypiali nieregularnie, byli bardziej narażeni na rozwój insulinooporności, która prowadzi do cukrzycy. Z kolei inny eksperyment, przeprowadzony wśród 10 młodych, zdrowych, dorosłych osób, wykazał, że niedobór snu może powodować zwiększenie stężenia glukozy we krwi. Uczestnicy zostali poddani symulacji, podczas której badano, jak zmianowy tryb pracy wpływa na organizm człowieka. Jak się okazało, już po czterech dniach trwania badania aż trzy osoby miały podwyższony poziom glukozy we krwi, który można było zakwalifikować jako stan przedcukrzycowy.

Dłuższe życie

Uznając, że śpimy regularnie i przez odpowiednią ilość czasu w ciągu doby (7-8 godzin), możemy wyliczyć, że przesypiamy prawie jedną trzecią swojego życia. Dla większości zabieganych osób zabrzmi to jak strata czasu, jednak sen zapewnia nam niezbędną regenerację. Jest nam potrzebny, by szybciej myśleć i zapamiętywać, wydajniej pracować, a także dłużej cieszyć się zdrowiem, zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Zatem dzięki regularnemu odpoczynkowi tak naprawdę zyskujemy więcej czasu, a sen jest receptą na długie i szczęśliwe życie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Medytująca kobieta z kotem

Medytacja jest dla ludzi! Chcesz zacząć? Oto proste wskazówki

Kobieta leży na hamaku

Regeneracja – zachowaj równowagę!

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

Kobieta opierająca się o barierkę

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Joga zbawiennie wpływa na funkcjonowanie ciała i umysłu. Zapewnia Kasia Bem

Masaż – jak wybrać najlepszy?

Masz ochotę na masaż? Sprawdź, który będzie odpowiedni dla ciebie

W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?

W jakiej pozycji spać, żeby się dobrze wyspać? Podpowiadamy

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

kobieta relaks

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Naucz się „odpuszczać” – joga ci w tym pomoże

„Odpuść sobie”. Ale jak to zrobić? Kasia Bem zapewnia, że joga może w tym pomóc

5 rzeczy, które uproszczą ci życie. Przeczytaj porady Kasi Bem

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Jak obniżyć poziom kortyzolu

Wysoki poziom kortyzolu może być niebezpieczny. Oto jak możesz go obniżyć

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Chcesz zacząć przygodę z jogą? Którą wybrać? Kasia Bem pisze o jej najważniejszych odmianach

Kobieta pije kawę przed monitorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

„Większość życia marnujemy na roztrząsanie tego, co minęło lub śnimy na jawie na temat tego, co ma dopiero nadejść. Co za koszmarna strata czasu!”

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Sypiasz nago? Oto kilka faktów, które powinnaś poznać

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

4 patenty na odpoczynek w święta