Przejdź do treści

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przeziębienie, a może coś więcej? Jak rozpoznać czy to nie grypa?
dziewczyna w płaszczu przeciwdeszczowym
Czujesz, że dopada cię przeziębienie? Weź cynk!
7 sytuacji, w których warto odmówić seksu
kobieta wyciska coś na twarzy
Wyciskasz wągry na nosie? Sprawdź, co na ten temat sądzi kosmetolożka
Dyniowy dżem – słodycz bez cukru. Pyszne uroki jesieni!

Nie jesteś na restrykcyjnej diecie ani w ciąży, nie masz PMS, nie uprawiasz wyczynowo sportu, dobrze się czujesz, ale… często nie jesteś w stanie zapanować nad apetytem? Oto możliwe przyczyny.

1. Stres, nerwy, emocje

Permanentny stres może zaburzać mechanizmy kierujące odczuciami głodu i sytości. Zmiany hormonalne – spadek serotoniny i leptyny, wzrost poziomu kortyzolu – sprawiają, że jesteśmy głodni i szybciej tyjemy. A według badań GFK z 2016 roku stres odczuwa 98 proc. Polaków, z czego 18 proc. codziennie. Kobiety stresują się częściej od mężczyzn, a jedną z metod radzenia sobie z napięciem jest – niestety – objadanie się. 14 proc. respondentów robi to codziennie, a 43 proc. sporadycznie.

Problem zajadania stresu interesuje od lat naukowców. Badacze z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie uważają, że stres może być czynnikiem wywołującym potrzebę jedzenia, a jedzenie ze względu na swoją dostępność jest prostym sposobem zmniejszenia napięcia. Krakowscy badacze przeprowadzili eksperyment, który miał na celu obserwację i analizę doświadczania stresu przez osoby z otyłością. Doszli do wniosku, że napięcie i negatywne emocje związane ze stresem są czynnikami sprzyjającymi nadmiernemu jedzeniu. W pracy „Doświadczanie stresu przez osoby z otyłością – badania własne” sugerują, że programy leczenia otyłości powinny mieć charakter kompleksowej terapii uwzględniającej kształtowanie umiejętności efektywnego radzenia sobie ze stresem oraz dostarczającej wsparcia emocjonalnego. Zatem popularne twierdzenie o zajadaniu stresu okazuje się nie tylko wyświechtanym powiedzonkiem, ale tezą udowodnioną naukowo.

zioła na stole

2. Za mało wody w ciągu dnia

Chce ci się jeść? Być może tak naprawdę chce ci się… pić. Może się tak zdarzyć. Organizm w ten dość przewrotny sposób sygnalizuje, że zaczyna być odwodniony. Eksperci z American Academy of Nutrition and Dietetics tłumaczą to zamieszaniem w podwzgórzu – części mózgu, która reguluje i apetyt i pragnienie. Jeżeli zaczynasz odczuwać głód – wypij 2 szklanki wody i odczekaj 15-20 minut.

3. Za dużo alkoholu

Nawet jeżeli nie redukujesz stresu wieczornym drinkiem, tylko popijasz towarzysko, licz się z napadami nieposkromionego apetytu i jedzeniowych zachcianek. Na dodatek wyniki badań opublikowane w czasopiśmie „Appetite” nie pozostawiają wątpliwości – po wypiciu alkoholu częściej jemy potrawy o większej ilości kalorii. Poza tym alkohol odwadnia i może się wydawać, że czujesz głód, a tak naprawdę organizm prosi o uzupełnienie wody (patrz punkt 2).

4. Jesz za szybko

Kiedy zamiast delektować się posiłkiem, robisz z jedzenia zawody, to mózg nie jest w stanie zarejestrować pełnego brzucha i nadal wysyła sygnał, że trzeba jeść. Badania opublikowane w 2013 roku w „Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism” udowadniają, że jedzenie w umiarkowanym tempie powoduje, że jemy mniej, bo dajemy szansę na uwolnienie się hormonów informujących organizm, że jest już syty. Jeśli po obiedzie jeszcze masz na coś ochotę, poczekaj ok. 20 minut. Jest duża szansa, że to minie bez dokładki na talerzu.

5. Za mało snu

Niedosypianie zaburza wydzielanie hormonów odpowiadających za uczucie sytości i głodu. Naukowcy z University of Chicago sądzą, że niewystarczająca ilość snu wzmaga odczuwanie głodu, a zbyt mało przespanych godzin powoduje wzrost greliny i spadek leptyny wpływających na stopień odczuwania głodu i decydujących o odczuwaniu sytości. Efekt jest taki, że niewyspany człowiek zjada zwykle dużo więcej kalorii, niż faktycznie potrzebuje.

6. Złe węglowodany

Słodycze, białe pieczywo, frytki, gazowane słodzone napoje i inne węglowodany proste powodują szybkie podniesienie się poziomu cukru we krwi. A że akcja wywołuje reakcję, to szybko pojawia się spora ilość insuliny, która ma ten poziom glukozy obniżyć. Dużo cukru może oznaczać znaczny skok insuliny i taki skutek, że cukier docelowo spada poniżej bezpiecznego dla organizmu poziomu. Pojawia się hipoglikemia i mózg wysyła sygnał, że należy podnieść poziom cukru. Zabawa zaczyna się od nowa, a ty po godzinie od zjedzenia paczki ciastek znowu zaczynasz odczuwać głód. Co robić? Jeść dobrze zbilansowane posiłki zawierające złożone węglowodany. A gdy już musisz zjeść coś słodkiego, niech to będzie po posiłku białkowo-tłuszczowym, żeby ograniczyć wyrzut insuliny. Nie zapominajmy o błonniku. Nie dość, że zapobiega szybkiemu podnoszeniu się poziomu glukozy, to jeszcze syci.

7. Za mało białka

Białko powoduje długotrwałe uczucie sytości. Francuscy naukowcy z Uniwersytetu w Lyonie uważają, że peptydy będące produktami trawienia białek potrafią blokować receptory odpowiedzialne za uczucie głodu, znajdujące się w naczyniach krwionośnych odprowadzających krew z jelit. Co oznacza, że włączenie do diety chudego mięsa oraz warzyw strączkowych może znacząco zmniejszyć napady głodu.

Paulina Górska

8. Za mało tłuszczu

Podobnie jak białko i błonnik tłuszcze (najlepiej nienasycone) także powodują uczucie sytości i nie podnoszą znacząco poziomu glukozy. Warto je dodawać do menu w postaci olejów, orzechów i nasion oraz awokado.

9. Niektóre leki

Osoby przyjmujące lekarstwa mogą nie zdawać sobie sprawy, że apetyt i tycie to skutek uboczny. Środki stosowane w leczeniu depresji lub zaburzeń nastroju, a także przeciwhistaminowe, przeciwpsychotyczne i kortykosteroidy mogą wzmagać głód. Jeśli zauważysz u siebie taką korelację, powiedz o tym swojemu lekarzowi.

10. Pewne schorzenia

Napady objadania się lub nieposkromiony apetyt mogą być objawami niektórych schorzeń czy zaburzeń, m.in. cukrzycy, niedoczynności tarczycy, hipoglikemii reaktywnej, chorób pasożytniczych. Warto obserwować, czy uczuciu głodu towarzyszą inne niepokojące symptomy. Jeśli tak, trzeba udać się na konsultację do lekarza.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Szczotkując ciało na sucho, przyspieszamy samooczyszczanie się organizmu. W czasie szczotkowania wykonywany jest peeling, a z organizmu szybko zostają usunięte toksyny”

Ruby Rose: tylko ty wiesz, jaką osobą się urodziłaś i musisz być wolna, by być sobą

„Uwielbiam dzieci i to, co robię, to jest dla tych dzieci, co już chodzą po ziemi i dla tych, które przyjdą na świat. Ale sama nie chcę mieć dziecka. W jakim świecie miałoby żyć?” – mówi Monika Sadkowska, działaczka na rzecz klimatu i praw obywatelskich

„Moje porody były na tyle piękne, że gdy zaczynałam o nich opowiadać, otoczenie brało mnie za dziwoląga” – mówi Beata Meinguer, hipnodula

Zainteresują cię również:

Nerwy w konserwy! Czujesz, że zaraz wybuchniesz ze złości? To pierwsze objawy nadmiernego stresu

Dziś piątek 13. Stresujesz się? Podpowiadamy jak poradzić sobie ze stresem

Trawa pszeniczna – zielony superfood

Trawa pszeniczna – zielony superfood

awokado

Chorujesz na astmę? Dietetyczka wymienia składniki, które mogą zaostrzać objawy

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

Chciałbyś przybrać na wadze, ale nie wiesz, co jeść? Dietetyczka podpowiada, jak przytyć skutecznie i zdrowo

Zwracasz uwagę na to, co je twoje dziecko? Te zdjęcia pokazują, co jedzą dzieci z całego świata. Różnorodność jest niesamowita!

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

Z cholesterolem walcz dietą

Z cholesterolem walcz dietą

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

5 sygnałów, których nie wolno lekceważyć

7 mitów o alkoholu

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

kolorowe kapsułki

„Najgorszym asortymentem w aptece są słodycze udające leki”. Farmaceutka krytycznie o preparatach dla dzieci

Tabletki na uspokojenie

Tabletki na uspokojenie – kiedy warto po nie sięgać?

Dieta Kopenhaska

Dieta kopenhaska – na czym polega i jakich efektów możesz się spodziewać?

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

dziewczyna z liściem monstery

Bez wyraźnej przyczyny kręci cię w nosie? To może być alergia. Sprawdź, co najczęściej ją wyzwala. Mamy aż 8 podejrzanych

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.