Przejdź do treści

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

kobieta w pracy
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
woda różana
Woda różana. Poznaj jej właściwości i zastosowanie. Która jest najlepsza?
Jak dbać o zęby? Nasze największe grzechy związane z higieną jamy ustnej
Jak dbać o zęby? Oto największe grzechy, jakie popełniamy. Wymienia dentysta Tomasz Kupryś
matka z noworodkiem
Ginekolog: podtlenek azotu to jedna z najprostszych form łagodzenia bólu porodowego. Za rzadko się o tym mówi
Seks a spalanie kalorii
W czasie seksu spalamy kalorie, to wiemy. Co robić, aby tracić ich jeszcze więcej?
koronawirus SARS-CoV-2
Zmiany w zaleceniach dotyczących pacjentów z COVID-19. Chlorochina nie jest już rekomendowana w leczeniu podstawowym!

Czujesz, że tracisz moc? Zaczynasz ziewać, nie możesz się skupić, ciężko ci się myśli i podejmuje decyzje, nie masz siły… A to dopiero połowa dnia! Oto 10 sprawdzonych sposobów na dodanie sobie energii.

Rusz się!

I to najlepiej na świeże powietrze. Wyjdź z biura i pospaceruj na zewnątrz szybkim krokiem kilka minut. Na koniec przystań i zrób parę głębokich oddechów przeponą. Większa dawka tlenu doda ci energii i poprawi samopoczucie.

Żuj miętową gumę

Nie  możesz pozwolić sobie na żucie gumy w pracy? Ssij miętowe cukierki. Tu chodzi o zapach. Jak twierdzą amerykańscy naukowcy z West Virginia’s Wheeling Jesuit University, aromat mięty pobudza oraz zwiększa energię fizyczną i psychiczną. Poza tym mięta pomaga się skoncentrować.

Samo żucie gumy, niekoniecznie miętowej, też działa pozytywnie, ponieważ poprawia sprawność naszej pamięci. Udowodnili to naukowcy z Uniwersytetu w Newcastle w Anglii, badając dwie grupy uczestników. Badani żujący gumę osiągali w teście o 37 proc. lepsze wyniki niż ci, którzy rozwiązywali go bez żucia. Jak to możliwe? Ruchy żuchwy podczas żucia zwiększają przepływ krwi do mózgu, co poprawia jego utlenienie.

Jedz owoce leśne

Zwłaszcza latem, gdy mamy do wyboru tak wiele owoców w warzywniakach i na straganach, żal byłoby tego nie wykorzystać. Czerwone, niebieskie i fioletowe owoce leśne (maliny, jeżyny, borówki, porzeczki) zawierają dużo antocyjanów. To przeciwutleniacze, które mocno podkręcają poziom energii.

Postaw na węglowodany złożone

Ich źródłem są m.in. makarony i pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, a także rośliny strączkowe – groch, fasola, ciecierzyca, soczewica. Naukowcy z Uniwersytetu w Sydney w Australii udowodnili, że osoby jedzące posiłek z węglowodanów złożonych, dostarczają odpowiednią dawkę glukozy do mózgu i mają dużo energii. Badania Australijczyków wykazały również, że ludzie będący na diecie niskowęglowodanowej są w gorszym nastroju i częściej mają problemy z pamięcią niż ci, którzy regularnie przyjmują węglowodany złożone. Dzieje się tak dlatego, że organizm wolno je wchłania i dzięki temu cukier we krwi utrzymuje się na stałym poziomie.

Napij się wody

Wystarczy mały niedobór wody, żebyśmy mieli problemy z koncentracją. Ponad 70 proc. mózgu składa się z wody i to od niej zależy przewodzenie impulsów nerwowych, czyli jakość naszego myślenia. Jeśli nie możesz się skupić, może po prostu brakuje ci wody. Dobrze jest pić regularnie przez cały dzień małymi porcjami około 1,5‒2 litrów wody niegazowanej. Kiedy wpadasz w wir pracy, zapominasz o nawyku picia. Dobrym sposobem jest mieć zawsze przy sobie małą butelkę. Nawet gdy spotkanie służbowe się przeciągnie, woda będzie w zasięgu ręki.

grafika energia

Zdjęcie: shutterstock

Unikaj napojów energetycznych

Kuszą, bo prawie natychmiast dodają energii. Jednak napoje energetyczne, poza tym, że są zgubne dla sylwetki (są mocno słodzone cukrem lub syropem glukozowo-fruktozowym), krótko działają. Po wypiciu takiego napoju szybko przyjdzie ci zmierzyć się z deficytem energetycznym. W efekcie dopadnie cię jeszcze większe zmęczenie niż przed wypiciem napoju.

Schłódź pomieszczenie

Zbyt wysoka temperatura sprzyja letargowi i sennej atmosferze. W chłodniejszym pomieszczeniu ciało musi spalić więcej kalorii, pompować więcej krwi i ogólnie być bardziej aktywne i energiczne. Badania wykazały, że pracownicy są znacznie bardziej wydajni, gdy temperatura w biurze jest obniżona do 24 stopni latem i 22 zimą.

kobieta w pracy wieczorem

Zrób porządki

Ogarnij biurko i otaczającą cię przestrzeń. Łatwiej ci będzie zebrać myśli, jeśli nie będziesz marnować energii na rozpraszanie się tysiącami drobiazgów dookoła. Wypróbuj też, jak działa na ciebie obecność czerwonych przedmiotów. Naukowcy z Uniwersytetu w Rochester w Nowym Jorku twierdzą bowiem, że otaczanie się czerwonymi rzeczami potrafi skutecznie pobudzić nasz umysł, a przy okazji podkręcić pewność siebie.

Dostarcz sobie magnezu

Pijesz drugą kawę, a i tak dopada cię ospałość? Chwyć po magnezową przekąskę. Mogą to być orzechy, pestki dyni, słonecznika czy otręby. Magnez ma kluczowe znaczenie w procesie wytwarzania energii w organizmie. Koi nerwy, poprawia proces koncentracji i myślenia. Z kolei jego niedobór przejawia się poczuciem zmęczenia. Zbyt duże ilości kawy mogą wypłukiwać magnez z organizmu, więc jeśli pijesz kolejną małą czarną, by się pobudzić, sięgnij przy okazji po garść orzechów.

Napij się zielonej herbaty

Odpowiednio zaparzona zielona herbata stawia na nogi lepiej niż kawa. Jest źródłem teiny (czyli herbacianego odpowiednika kofeiny), która pobudza i korzystnie wpływa na koncentrację. Jednak trzeba wiedzieć, że takie działanie uzyskujemy tylko z pierwszego parzenia zielonej herbaty, trwającego nie dłużej niż 4‒5 minut. Kolejne napary mają działanie uspokajające i wyciszające.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Flegmatyk – poznaj jego cechy i znajdź wspólny język

Urlop macierzyński w 2020 roku

Agresja w aptece / istock

Agresja w aptece. „Kiedyś facet rzucił we mnie dużym pudełkiem leku po tym, jak spytałam czy może zapłacić kartą, bo nie miałam jak wydać”

Spożywcze wampiry energetyczne

Spożywcze wampiry energetyczne. 6 produktów, przez które będziesz się czuć jeszcze bardziej zmęczona

Katarzyna Kucewicz

„Nie musisz być ciągle online ani mieć z tego powodu wyrzutów sumienia” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

Męczy cię praca z domu z dzieciakami "na głowie"? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Męczy cię praca z domu z dzieciakami „na głowie”? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Święto Pielęgniarek / Instagram W czepku urodzona

Międzynarodowy Dzień Pielęgniarek. „Chciałabym, żeby wszyscy pamiętali w pozostałe 364 dni roku o naszej pracy” – pisze Weronika Nawara z „W czepku urodzona”

kobieta w biurze

„Pracodawca może sprawdzić, czy pracownicy przeszli koronawirusa”? Prawniczka wyjaśnia, czy polskie przepisy na to pozwalają

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

Karmienie piersią / istock

Powrót do pracy nie musi oznaczać końca karmienia piersią

zestresowana kobieta

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

kobieta w pracy wieczorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

badania wysokościowe

Badania wysokościowe – na czym polegają? Jak się do nich przygotować?

Co słyszą młode pielęgniarki w pracy?

„No popatrz, niby po studiach, a jednak nie wiesz wszystkiego”. Siostra Bożenna o tym, co słyszą młode pielęgniarki w pracy

kobieta w pracy

5 podstępnych odciągaczy uwagi. Zdemaskuj je i spróbuj wyeliminować

Badania psychotechniczne — dowiedz się wszystkiego o badaniach psychotechnicznych!

Badania psychotechniczne – wskazania, jak się do nich przygotować?

Badania okresowe — jak przebiegają i co ile czasu należy je wykonywać?

Badania okresowe – jak przebiegają i co ile czasu należy je wykonywać?

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

Nuda a wypalenie zawodowe. Nuda a relacje ze współpracownikami.

Nuda w pracy – 5 sposobów jak sobie z nią radzić

Sport - dlaczego go unikamy. Wpływ ćwiczeń na nasze zdrowie.

Ćwiczenia – 5 wymówek, dlaczego unikamy sportu

Jedyna w Polsce

„Wtedy myślałam, że jestem gorsza. Dopiero teraz zrozumiałam, że jestem wyjątkowa” – mówi Kinga Wawro, dziewczyna bez ręki pracująca w warsztacie samochodowym

Patty McCord: Zaufanie musi się opierać na szczerej komunikacji. Pracownicy stają się cyniczni, kiedy słyszą półprawdy

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?