Przejdź do treści

10 superfoods, które pomogą zwalczyć stres

ciasto z pistacjami
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce
4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle
Wizyta u lekarza / istock
Prof. Ryszard Gellert: „Pacjenci chodzą po lekarzach, bo źle się czują, ale nikt nie wpadnie na pomysł zbadania nerek.” W Polsce co najmniej 4,2 mln osób ma chorobę nerek
dłonie
Odmrożenia – sprawdź, czy popełniasz te błędy
Kampania Pantene / materiały prasowe
Osoby LGBT+ boją się wrócić na święta do swoich rodzinnych domów. Nowa kampania Pantene wzrusza!
talerz z rosołem
Rosół – czy naprawdę pomaga na przeziębienie? Odpowiada dietetyczka kliniczna

Stres w połączeniu z niezdrowym jedzeniem to mieszanka wybuchowa. Dlatego nie warto ulegać pokusom, które uaktywniają się w sytuacjach nerwowych, przez co organizm domaga się od nas większej ilości cukru i tłuszczu. Co warto mieć wówczas pod ręką?

Badania opublikowane w 2014 roku na łamach „Psychoneuroendocrinology” dostarczyły nowych informacji na temat współdziałania dwóch czynników ‒chronicznego stresu i niezdrowego jedzenia. Badaniu zostały poddane kobiety w różnym wieku. Okazało się, że badane, które narażone były na działanie obydwu czynników, cierpiały na otyłość brzuszną, stres oksydacyjny i insulinoodporność (która prowadzi do cukrzycy). Schorzenia te nie występowały, gdy próba ujarzmienia stresu nie opierała się na jedzeniu słodkich i tłustych potraw. Od wielu lat wiadomo także, że produkty zasobne w cukier i tłuszcz przynoszą tylko chwilową poprawę samopoczucia, w dalszej kolejności powodując wahania nastrojów i irytację.

Istnieją jednak superfoods, które nie tylko pomogą ci zwalczyć stres bez efektów ubocznych, ale także pozytywnie wpłyną na stan zdrowia. Gdy czujesz, że poziom kortyzolu niebezpiecznie rośnie, sięgaj po te produkty:

Pistacje

Jedzenie dwóch porcji pistacji dziennie pozytywnie wspomaga terapię antystresową. W sytuacjach nerwowych nasze naczynia krwionośne obkurczają się, doprowadzając do podniesienia ciśnienia. Substancje zawarte w pistacjach sprawiają, że przepływ krwi nie jest utrudniony. A poza wszystkim: sama czynność obierania pistacji może mieć terapeutyczny wpływ!

Ciemnozielone warzywa liściaste

Główną zaletą tych produktów jest zasobność w kwas foliowy, który pomaga produkować neurotransmitery, w tym dopaminę i serotoninę. Badania opublikowane w 2012 roku w „Affective Disorders” wykazały zależność między ilością kwasu foliowego w organizmie a depresją. Ludzie, których dieta zasobna jest w szpinak, szczaw czy jarmuż, są mniej narażeni na tę chorobę.

Kiszone warzywa

Immanuel Kant, klasyfikując śmiech i dobry humor jako funkcje zupełnie fizjologiczne, niezależne od mózgu, nie był w całkowitym błędzie. Okazuje się, że ogromny wpływ na nasze samopoczucie i poziom stresu ma… flora bakteryjna jelit. Sygnały z tej części docierają do mózgu za pomocą nerwu błędnego i regulują nasze samopoczucie. Jeżeli więc musisz pracować pod presją, szczególnie zadbaj o swoje jelita. Możesz to zrobić, włączając do diety produkty kiszone lub jogurty z probiotykami.

Ciasto owsiane z orzechami i pigwą.

Łosoś

Przede wszystkim łosoś, ale też dorsz czy sardynki są niezwykle zasobne w kwasy tłuszczowe omega-3. Jak pokazują badania opublikowane w 2011 roku na łamach „Brain Behaviour and Immunity”, spożywanie produktów bogatych w tę substancję powoduje redukcję uczucia niepokoju nawet o 20 procent. Ryby działają jak antydepresanty, lecz bez efektów ubocznych. Alternatywą dla wegan może być portulaka, czyli jadalny chwast.

Borówka

Antyoksydanty odpowiedzialne za ciemnofioletowy kolor borówek biorą udział w produkcji dopaminy – hormonu, który reguluje nastrój. Również witaminy A, E oraz magnez, w które obfituje borówka, pomagają obniżać poziom stresu.

 

10 superfoods, które pomogą zwalczyć stres

 

Suszone morele

Idealna przekąska podczas wymagającego dnia. Suszone morele są bogate w magnez, który powszechnie znany jest ze swoich właściwości antystresowych. Jest to również sposób na naturalne odprężenie mięśni.

Awokado

Awokado zawiera witaminy z grupy B, które pomagają złagodzić uczucie niepokoju i stres. Dodatkowo, dzięki zawartości potasu i tłuszczów nienasyconych, wspomaga pracę układu krwionośnego, redukując ciśnienie tętnicze.

Ciemna czekolada

Gorzka czekolada zawiera anandamid – kannabinoidowy związek chemiczny, znany jako „związek radości”. Działa tak samo jak THC zawarte w marihuanie, jednak w przeciwieństwie do niej, nie oddziałuje na cały mózg – możesz więc czuć się dobrze, nie tracąc głowy. Codzienna dawka gorzkiej czekolady skutecznie pomoże uporać się ze stresem.

Pestki i ziarna

Soja, dynia, słonecznik, sezam zasobne są w tryptofan – związek organiczny z rodziny aminokwasów – który zamieniany jest przez organizm w serotoninę. Badania pokazują, że osoby nerwowe i agresywne po uzupełnieniu diety o ten składnik stają się spokojniejsze i skore do kompromisów.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobiety jedzące marchewki

10 zagrożeń drastycznych diet

zakwas z burakó

Zakwas z buraków – superfood idealny na zimę. Jakie ma właściwości?

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

Stres rujnuje ci życie? 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizować

Stres rujnuje ci życie? Psycholog opisuje 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizuj

Żurawina w misce. obok leży butelka z żurawiną

Żurawina – naturalny antybiotyk. Właściwości żurawiny wymieniają dietetycy z „Czytamy etykiety”

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Stres a okres. Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często. To niestety usypia czujność lekarzy i pacjentów

sałatka z łososiem

Jesteś często nerwowa? Przyczyną może być… dieta. Sprawdź, jakie zmiany warto w niej wprowadzić

Miska z aronią

Aronia – drogocenny owoc nie tylko na przeziębienie

kieliszek wina

5 rzeczy, których nie cierpi twój żołądek

Kobieta w kapeluszu stoi na ulicy

Masz problem z wypadającymi włosami? To może być łysienie telogenowe

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

żurawina

Polskie superfoods: nie gorsze, a często tańsze niż ich egotyczne odpowiedniki

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

Czy herbata z miodem wyleczy przeziębienie? Fakty i mity o odporności

Różne suplementy dla kobiet

Suplementy na miarę potrzeb – sprawdź, czego potrzebujesz w zależności od tego, na jakim etapie życia jesteś i co robisz

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji doskonale wzmocni odporność organizmu

Metoda TRE / unsplash.com

Przeżyłaś w swoim życiu traumę, jesteś zestresowana, nie możesz spać? Spróbuj TRE i po prostu zaufaj swojemu ciału

Nie możesz wyleczyć trądziku? Przyczyną może być stres

Leczysz trądzik i nie widzisz efektów? Kosmetolożka: przyczyną może być stres!

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Jak kontrolować stres?

„Bez stresu nie ma życia. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy stres jest przewlekły i gdy sobie z nim nie radzimy, nie mamy nad nim kontroli” – mówi prof. Jadwiga Jośko-Ochojska

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

Nerwy w konserwy! Czujesz, że zaraz wybuchniesz ze złości? To pierwsze objawy nadmiernego stresu

Jagody goji - właściwości i zastosowanie

Jagody goji – właściwości i zastosowanie

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?