Przejdź do treści

10 superfoods na wzmocnienie odporności

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta na treningu z hantelkami
Boisz się, że trening siłowy jest niebezpieczny i może spowodować utratę okresu? Co na to specjalista? Hz kontra mity #14 Trening siłowy
Janusz Kozioł nie żyje. Jego głos zna każdy Polak
Wstążka symbolizująca hiv na dłoniach
Oto lista największych zagrożeń dla naszego zdrowia i życia. Myślisz, że ciebie nie dotyczy?
kobieta siedzi w metrze obok siedzenia w kształcie mężczyzny z widocznym penisem
Penis na siedzeniu w wagonie metra. Niech mężczyźni poczują to, czego doświadczają molestowane kobiety
Na pewno znasz jego głos. Lektor Janusz Kozioł potrzebuje pomocy. „Trwa walka o każdy oddech”

Unikanie kichających jak ognia może nie wystarczyć jako ochrona przed infekcją. Zamiast ciągle uciekać, lepiej wzmocnić broń, jaką dysponuje organizm, czyli zadbać o odporność. Wystarczy, że do menu dodacie 10 smakołyków o niezwykłych mocach.

Sezon wzmożonych zachorowań trwa w Polsce od października do kwietnia. Każdego roku w Polsce występuje kilka milionów zachorowań  na grypę i choroby grypopodobne. Złapać wirusa jest więc całkiem łatwo, ale można się przed nim skutecznie bronić. Pierwszym krokiem niech będzie odpowiednia dieta, zasobna w superfoods, które wzmacniają odporność. Oto nasza topowa dziesiątka:

Bataty

Wszystkie owoce zasobne w beta-karoten będą sprzymierzeńcami odporności. Związek ten przetwarzany jest na witaminę A, która jest gwarantem zdrowej skóry. Ta z kolei stanowi pierwszą barierę, na którą napotykają bakterie. Batat jest buzującym ładunkiem beta-karotenu! Zawiera go prawie dwa razy więcej niż marchewka. W poszukiwaniu innych źródeł witaminy A rozglądajcie się za warzywami o kolorze żółtym, pomarańczowym i czerwonym.

Rosół

Teresa Cutter – australijska mistrzyni kulinarna, autorytet w dziedzinie zdrowego gotowania – na swoim blogu podaje przepis na polski rosół właśnie: magiczną zupę, która wzmacnia układ odpornościowy. „Kiedy byłam mała, moja cudowna ciocia zwykła gotować dla mnie niezwykłą polską zupę z kurczaka – rosół – gdy byłam przeziębiona. Do zupy dodawała główki czosnku i świeże zioła z ogrodu, a jej zupa była nieprzyzwoicie pyszna” – wspomina autorka bloga. Wzmacniające właściwości niedzielnego przysmaku to przede wszystkim zasługa witamin i mikroelementów pochodzących z warzyw oraz świeżych ziół. Ogromną rolę w podnoszeniu odporności odgrywa również cynk, występujący w drobiu, cielęcinie czy młodej wołowinie.

Azjatyckie grzyby

Działanie wzmacniające grzybów naturalnie występujących w Azji, takich jak shiitake, reishi, maczużnik i wrośniak różnobarwny, jest potwierdzone naukowo. To prawdziwy skarbiec substancji poprawiających naszą odporność. Zawierają polisacharydy (pobudzające odpowiedź immunologiczną), glikoproteiny (odpowiedzialne za rozpoznawanie przeciwciał), ergosterol (stanowiący źródło witaminy D) oraz triterpenoid (wykazujący właściwości przeciwzapalne). Tych sprzymierzeńców musicie szukać w sklepach ze zdrową żywnością. Być może będzie to inspiracja do zgłębienia aromatycznych tajników kuchni azjatyckiej?

Czosnek

Liczby mówią same za siebie: jednym ząbku czosnku znajduje się 5 mg wapnia, 12 mg potasu oraz ponad 100 związków siarkowych wystarczająco skutecznych, aby pokonać bakterie. O jego mocy może świadczyć to, że podczas pierwszej i drugiej wojny światowej używany był jako lek przeciwdziałający gangrenie. Z jego smakiem można dyskutować, ale ze skutecznością nie warto!

Kurkuma

Według badań opublikowanych na łamach „PLOS ONE” kurkumina, związek organiczny występujący naturalnie w kurkumie, ma silne działanie przeciwzapalne. Odkryto również, że zdolna jest do wzmacniania błony komórkowej, czyniąc ją bardziej odporną na wszelkie infekcje. A na dodatek jest świetnym źródłem witaminy C i potasu.

Imbir

Imbir według naukowców jest zdolny wzmacniać funkcje ochronne układu odpornościowego. Badania z 2008 roku opublikowane w „BMC Complementary and Alternative Medicine” wykazały, że aktywuje on limfocyty T odpowiedzialne za niszczenie zainfekowanych komórek. Dodatkowo imbir ma działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne.

Miód

Jeżeli chcecie korzystać ze zdrowotnych właściwości miodu, powinniście zapomnieć o tym jasnożółtym, produkowanym na masową skalę. Cała lecznicza moc tego superfood kryje się w ciemnobrązowych słoiczkach – najzdrowszy jest miód gryczany. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) klasyfikuje go jako substancję o właściwościach łagodzących i przeciwzapalnych – świetnie sprawdza się w przypadku bólu gardła, tworząc ochronną błonę. Pamiętajcie tylko, aby nie dawać miodu dzieciom do pierwszego roku życia!

Ryby

Każda ryba ma w sobie substancje, które będą wspomagać nasz układ odpornościowy, ale każda z nich działa w odmienny sposób. Skorupiaki zasobne są w selen, który pomaga białym komórkom produkować cytokiny – białka przyczyniające się do usuwania wirusów z organizmu. Z kolei łosoś i makrela są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które mają działanie przeciwzapalne.

Herbata

Brzmi jak zbytnia oczywistość? Dla wszystkich dbających o odporność potęga tego napoju może okazać się zaskakująca. Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Harvardu osoby, które piły 5 filiżanek czarnej herbaty dziennie przez 2 tygodnie, miały 10 razy więcej interferonu niż grupa, która spożywała gorący zamiennik. Interferony (rodzaj białek) aktywują komórki układu immunologicznego, zwiększają szybkość rozpoznania infekcji, wzmacniają odporność zdrowych komórek na zainfekowanie wirusem, hamują namnażanie się patogenów. Herbata z miodem i cytryną? To naprawdę działa!

Orzechy

Witamina E może pobudzać odpowiedź immunologiczną i, co ciekawe, odgrywa większą rolę niż tak popularna witamina C. Orzechy są wypakowane tą witaminą – wystarczy tylko garść dziennie, żeby skutecznie chronić organizm przed infekcjami.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

7 sposobów, by się nie przeziębiać. Zobacz, jak możesz wzmocnić układ odpornościowy

Moje pierwsze kimchi

Kimchi – poznaj przepis na koreański przysmak. Ma mnóstwo zalet

Miksujemy: koktajl na odporność

Prosty i skuteczny przepis na koktajl na odporność

Para całująca się na łące

„Dzięki całowaniu się jesteśmy zdrowsi”. HZ kontra mity #13 Pocałunki

hiv

Po jakim czasie wykonać test na HIV od ekspozycji na zakażenie? Rodzaje testów na HIV

kobieta siedzi w pracy przy biurku przed komputerem i wydmuchuje nos w chusteczkę

Koledzy w pracy chorują a Ty musisz być zdrowa. Co zrobić, żeby się nie zarazić?

kobieta myje warzywa w zlewie

7 warzyw, które warto jeść zimą

Jak zadbać o dietę po chorobie?

rzodkiew, brokuł, marchew, sałata

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Przepis na rozgrzewający napój imbirowy dla poprawy odporności

hiv test

Zakażenie wirusem HIV. Kiedy do niego dochodzi i jakie są wczesne objawy?

Jak zadbać o siebie zimą?

Jak zadbać o siebie zimą?