Przejdź do treści

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Zdjęcie: Michael Hardy / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Tara Lynn / Instagram.com
„Jestem najmądrzejszą, pulchną, mamą na tej planecie” Modelka plus size pokazała, jak wygląda po dwóch ciążach
bostonka na dłoniach dziecka
Bostonka. Jak wyglądają objawy? Jak można się zarazić?
lody malinowe
Deser bez cukru? Niemożliwe nie istnieje! Te 3 przepisy to niebo dla podniebienia
kobieta w ciąży przy oknie
Cholesterol w ciąży – kiedy powinnaś go zbadać?
Izabella Krzan / Instagram.com
Izabella Krzan wrzuciła na Instagrama swoje fotki z wakacji. „Rozstępy?” – zapytała jedna z fanek. Prezenterka odpowiada

Stres rujnuje serce i żołądek, powoduje bezsenność, wywołuje dolegliwości bólowe, dodaje lat i obniża odporność. Ma poważny wpływ na nasz organizm. Jak sobie radzić ze stresem? Oto 14 potwierdzonych naukowo patentów.

Uprawiaj seks

Jeśli zadbasz o tę sferę życia, przygotowanie prezentacji w pracy nie spędzi ci snu z powiek, na rozmowie kwalifikacyjnej zahipnotyzujesz przyszłego pracodawcę, a dodatkowo nawet w środku nocy raz-dwa obliczysz swoją zdolność kredytową. Sugerują to badania naukowców z University of the West of Scotland w Paisley. Autorzy tego eksperymentu wystawili 24 kobiety oraz 22 mężczyzn na stresujące doświadczenia (były to np. wystąpienia publiczne i rozwiązywanie skomplikowanych zadań matematycznych). Ochotnicy aktywni seksualnie osiągali wyższe wyniki testów i odczuwali mniejszy dyskomfort w trakcie trwania eksperymentu.

Wypij kawę

O tym, że kofeina oprócz pobudzania potrafi też relaksować, świadczą badania przeprowadzone na portugalskim Uniwersytecie w Coimbrze i niemieckim Uniwersytecie w Bonn. W testach uczestniczyły myszy, które przez trzy tygodnie narażano na stres. Część gryzoni w tym czasie dostawała napój z kofeiną, reszta musiała obejść się smakiem. Pierwsza grupa znacznie lepiej radziła sobie z napięciem. W kolejnej fazie eksperymentu zwierzątkom, które wcześniej nie dostawały kofeiny, zaczęto ją podawać. Po trzech tygodniach zaobserwowano u nich korzystną zmianę zachowania.

Jak kontrolować stres?

Oglądaj komedie

Badania naukowców z University of Kansas (USA) dowiodły, że uśmiech relaksuje niezależnie od tego, czy jest szczery, czy… wymuszony. Każdy zmniejsza częstotliwość bicia serca w trudnych sytuacjach.

Idź do galerii

Na nerwy nie ma lepszego sposobu niż sztuka – twierdzi prof. Enzo Grossi z Uniwersytetu w Bolonii. Poprosił on osoby w wieku 19–81 lat o obejrzenie fresków w sanktuarium w Piemoncie. Przed wejściem na kopułę z malowidłami oraz po zejściu z niej od ochotników pobierano ślinę, by sprawdzić, jak ich organizm zareaguje na obcowanie z freskami. Wyniki pokazały, że kortyzol spadł u uczestników badania średnio o 60 proc., a aż 90 proc. z nich stwierdziło ogólną poprawę samopoczucia.

kobieta z papierem toaletowym w dłoni

Zacznij medytować

Zachęca do tego publikacja przygotowana przez dwa zespoły – z brytyjskiego Uniwersytetu Coventry i holenderskiego Radboud. Naukowcy przeanalizowali 18 różnych badań, w których przez ponad 11 lat wzięło udział 846 ochotników. Wnioski były zaskakujące: medytacja, techniki mindfulness czy tai chi nie tylko poprawiają nastrój, ale też zmniejszają ryzyko powstania w organizmie stanów zapalnych, a nawet – uwaga – cofają zmiany w DNA, powstałe w wyniku ciągłego napięcia.

Ruszaj się

Aktywność fizyczna sprawia, że w organizmie krąży mniej kortyzolu, a więcej endorfin – to wiemy od dawna. Doświadczenia prowadzone na myszach przez naukowców z Princeton University (USA) wykazały jeszcze co innego: a mianowicie, że ćwiczenia fizyczne uodparniają mózg na stres. U gryzoni, które przez kilka tygodni miały do dyspozycji kołowrotek, reakcja na napięcie była o wiele słabsza niż u tych myszy, które nie mogły się wybiegać. W sytuacji stresowej u „biegaczy” odnotowano aktywność tzw. neuronów hamujących, które osłabiają pobudzenie innych komórek nerwowych. U zwierząt pozbawionych ruchu przeciwnie – aktywność genów pobudzających komórki nerwowe rosła.

Zapisz się na jogę

Według naukowców z uniwersytetu w Bostonie działa ona jak antydepresant, bo zwiększa ilość tzw. GABA, czyli kwasu gamma-aminomasłowego wytwarzanego przez mózg. Kwas ten pomaga w zasypianiu, relaksowaniu się, poprawia również formę umysłową.

Wąchaj lawendę

Czeka cię leczenie kanałowe? Do dentysty zabierz woreczek z lawendą – radzą brytyjscy naukowcy z King’s College London. Terapeutyczne właściwości tej rośliny stwierdzili po przebadaniu 340 pacjentów w gabinetach stomatologicznych. Ochotnicy mieli mniejszą skłonność do ucieczki z fotela, gdy w trakcie zabiegu czuli woń lawendy, dodatkowo słabiej odczuwali wówczas ból.

Metoda TRE / unsplash.com

Przygarnij psa

Badań mówiących o tym, że kontakt ze zwierzętami domowymi, a szczególnie z psami, obniża poziom kortyzolu, zmniejsza ciśnienie krwi, uspokaja tętno i redukuje napięcie, jest bardzo dużo (można je znaleźć tutaj). Terapeutyczne właściwości obcowania ze zwierzakami wykorzystuje dogoterapia, którą stosuje się u dzieci, ludzi starszych, a nawet jako jedną z metod resocjalizacji u narkomanów i więźniów. Dodatkowo adoptując zwierzaka, zrobisz coś jednoznacznie dobrego – a to na pewno poprawi samopoczucie!

Spaceruj

Relaksujący wpływ energicznych (!) marszów wykazali naukowcy z australijskiego Uniwersytetu La Trobe w Melbourne. Podzielili oni na grupy 48 kobiet i 48 mężczyzn. Pierwszej grupie zalecili trening tai chi, drugiej szybkie chodzenie, kolejnej medytację, a ostatniej czytanie. Uczestnicy zostali później narażeni na stresujące sytuacje. U wszystkich badanych zaobserwowano obniżenie poziomu kortyzolu, ale najszybszego wyrównania tętna oraz spadku ciśnienia doświadczyły osoby, które ćwiczyły chińską sztukę walki lub maszerowały.

Do pracy dojeżdżaj rowerem

Dlaczego? Bo fani dwóch kółek, w przeciwieństwie do zmotoryzowanych lub korzystających z komunikacji publicznej, rozpoczynają dzień na luzie. Takiego zdania są naukowcy z University of East Anglia, którzy poddali testom prawie 18 tys. osób dojeżdżających do pracy. Badania trwające dziesięć lat wykazały, że poranna przejażdżka na rowerze gwarantuje mniejsze napięcie.

Posprzątaj

Nieład wzbudza niepokój, ale co ciekawe – wiele zależy tu od płci. Według naukowców z University of California wyższy poziom kortyzolu spowodowany bałaganem obserwuje się u kobiet niż u mężczyzn. Za to samo sprzątanie działa rozluźniająco na wszystkich. O tym, że energiczne prace domowe („energiczne” to kluczowe słowo, nie chodzi o ścieranie kurzu) wyraźnie zmniejszyły napięcie u 3000 osób, można przeczytać w raporcie Scottish Health Survey.

Oddychaj głęboko

Szybki i płytki oddech jest oznaką stresu, spokojny i głęboki to dla mózgu informacja, że nic złego się nie dzieje. Cały trik polega na tym, że możemy świadomie sterować oddechem i tym samym zmieniać stan fizjologiczny naszego organizmu, opanowując stres. Naukowcy z Himalayan Institute of Medical Sciences w Indiach stwierdzili np., że ćwiczenia oddechowe u pacjentów z nadciśnieniem prowadziły do jego obniżenia.

Przytul ukochanego

Doświadczenie przeprowadzone na University of North Carolina dowodzi, jak ważny jest kontakt fizyczny w związku. W eksperymencie wzięły udział pary, które podzielono na dwie grupy: w pierwszej ochotnicy mieli przez kilka minut trzymać partnera za rękę i przytulać go, pary w drugiej grupie się nie dotykały. Następnie wszystkich uczestników poproszono, by przypomnieli sobie ostatnią kłótnię. U osób, które wcześniej nie miały kontaktu fizycznego, wzrosło tętno i ciśnienie, a pozostali reagowali spokojnie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Stres a okres. Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często. To niestety usypia czujność lekarzy i pacjentów

sałatka z łososiem

Jesteś często nerwowa? Przyczyną może być… dieta. Sprawdź, jakie zmiany warto w niej wprowadzić

kieliszek wina

5 rzeczy, których nie cierpi twój żołądek

Kobieta w kapeluszu stoi na ulicy

Masz problem z wypadającymi włosami? To może być łysienie telogenowe

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

Czy herbata z miodem wyleczy przeziębienie? Fakty i mity o odporności

Różne suplementy dla kobiet

Suplementy na miarę potrzeb – sprawdź, czego potrzebujesz w zależności od tego, na jakim etapie życia jesteś i co robisz

Metoda TRE / unsplash.com

Przeżyłaś w swoim życiu traumę, jesteś zestresowana, nie możesz spać? Spróbuj TRE i po prostu zaufaj swojemu ciału

Nie możesz wyleczyć trądziku? Przyczyną może być stres

Leczysz trądzik i nie widzisz efektów? Kosmetolożka: przyczyną może być stres!

Jak kontrolować stres?

„Bez stresu nie ma życia. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy stres jest przewlekły i gdy sobie z nim nie radzimy, nie mamy nad nim kontroli” – mówi prof. Jadwiga Jośko-Ochojska

Akcja "Nie świruj, idź na wybory"

Akcja „Nie świruj, idź na wybory” w ogniu krytyki. Nagrania ośmieszają osoby chore psychicznie

Nerwy w konserwy! Czujesz, że zaraz wybuchniesz ze złości? To pierwsze objawy nadmiernego stresu

Melisa - herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

Melisa – herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Nike

Kończy się świat, w którym nie podejmujemy trudnych tematów. Nowa kampania Nike walczy z depresją i próbami samobójczymi

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Tabletki na uspokojenie

Tabletki na uspokojenie – kiedy warto po nie sięgać?

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.