Przejdź do treści

3 razy NIE dla leżenia na plaży

3 razy NIE dla leżenia na plaży
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczyna hamak
5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie
Zdrowy posiłek na stole
Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak
Pomysł na małże
Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina
Kobieta siedzi na podłodze i je
Znów spóźnia ci się okres? Trenujesz? Odchudzasz się? Poznaj możliwe przyczyny zaburzonego cyklu miesiączkowego
10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

Nie obiecujcie sobie, że po całym roku pracy wymarzony wypoczynek spędzicie, wylegując się na piasku i nie robiąc po prostu nic. Dlaczego? Bo to niezdrowe? To prawda, ale banał. My mamy inny argument: to się po prostu nie opłaca!

Leżenie na plaży plackiem to istna harówka! Wszyscy zwolennicy tego typu wypoczynku pewnie nieraz zaznali zmęczenia i senności, gdy wieczorem wracali rozgrzaną promenadą do wakacyjnego lokum. Taki urlop będzie być może niezłym pomysłem dla kogoś, kto w pracy używa siły swoich mięśni, a nie umysłu. W innym przypadku racjonalny i świadomy wypoczynek ma niewiele wspólnego z plażowym lenistwem. Zdecydowanie warto znaleźć złoty środek pomiędzy aktywnym i biernym wypoczynkiem. Dlaczego?

1. Bezruch drastycznie zmniejsza siłę mięśniową

Jeżeli przez cały rok dbasz o formę, w wolnym czasie uprawiasz sport i startujesz w zawodach, dwutygodniowy bezruch może przynieść radykalne pogorszenie formy. Duńscy naukowcy wykazali, że wystarczy 14 dni znaczącego spadku aktywności, by siła mięśniowa u młodych ludzi zmniejszyła się o jedną trzecią, co odpowiada postarzeniu się o 40–50 lat. U dorosłych wskaźnik ten oscylował w granicy 25 procent.

Wraz z wiekiem objętość mięśni maleje. Na nogę młodego mężczyzny przypada średnio 1 kg więcej masy mięśniowej niż u starszego człowieka. Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Kopenhaskiego polegało na unieruchomieniu jednej nogi grupie mężczyzn w różnym przedziale wiekowym na dwa tygodnie. Okazało się, że młodzi tracili 485 g masy, natomiast starsi 250 g. Wszyscy odczuli również ogólny spadek formy fizycznej.

Dlatego warto zadbać o to, żeby wypoczynek na plaży nie ograniczał się tylko do leżenia. Siatkówka plażowa? Spacer wzdłuż brzegu? A może jogging brzegiem morza o wschodzie lub zachodzie słońca?

2. Plażowe lenistwo po prostu męczy

3 razy NIE dla leżenia na plaży

Znacie to uczucie rozleniwienia i zmęczenia, gdy przez przypadek śpicie zbyt długo? Inny przykład – leniwa niedziela na kanapie. Skutki: ból głowy, ospałość, maksymalne rozleniwienie, brak energii. To samo odczuwamy po całodniowym leżeniu na plaży. Powodem jest spowolnienie pracy wszystkich układów. A przecież wakacyjny czas chcemy przeżywać w dobrej formie i w świetnym nastroju.

Gwarantem udanego i efektywnego wypoczynku jest zmiana. Znaczy to tyle, że jeżeli pracujesz fizycznie, idealny będzie bierny odpoczynek z książką w ręku, a do tego umiarkowany wysiłek fizyczny od czasu do czasu. Osoby prowadzące siedzący tryb życia, aby dobrze wypocząć, powinny aktywnie spędzać wolny czas, a dopiero potem wypoczywać. Nie chodzi tu bynajmniej o katowanie całej rodziny wielogodzinnym marszem lub dalekimi wycieczkami rowerowymi. Wystarczy spędzać czas w ruchu: pływać, zwiedzać, spacerować, grać w piłkę. Nie ma nic lepszego niż lekkie zmęczenie skutkujące ogromnym przypływem endorfin. A potem chwila na leżaku – czemu nie?

3. Różnorodność jest dobra dla dzieci

Jeżeli wasze pociechy funkcjonują według regularnie powtarzającego się planu dnia, warto pomyśleć nad urozmaiceniem wakacji. Różnorodność w obrębie aktywności ma naprawdę duży wpływ na psychikę dzieci. Te, które wiele przeżywają, poznają nowe rzeczy i się ich uczą, mają większą zdolność do wyznaczania sobie własnych celów oraz realizowania ich bez zachęty rodziców. Dodatkowo, według naukowców z University of Colorado Boulder, takie dzieci mają lepiej rozwinięte funkcje kognitywne, co znaczy, że lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów, wykonywaniem określonych zadań, planowaniem i zapamiętywaniem. A to przyda się już we wrześniu!

Najłatwiejszym sposobem na wykreowanie takich warunków jest podróżowanie, zwiedzanie, poznawanie nowych kultur i obyczajów. Miesięczna podróż naprawdę może przynieść więcej korzyści niż cały rok spędzony w szkolnej ławce.

Z tych powodów dobrze jest pomyśleć nad urozmaiceniem wakacji. Naprawdę warto ruszyć się z miejsca! Pierwszym krokiem jest kupienie mapy i przewodnika. Nawet nad polskim morzem jest co zwiedzać i warto zabrać rowery. Dysponujemy bowiem świetną ścieżką rowerową wzdłuż całego wybrzeża. A możliwości aktywnego wypoczynku na południu Europy są niemal nieskończone…

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady

Jurek Owsiak i Aleksander Baron

Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

akcja jestem, badam się

„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

drzemka

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Książka "Feminist Fight Club"

Bądź fighterką, zawalcz o swoje miejsce w pracy! „Feminist Fight Club” – to książka dla każdej kobiety [RECENZJA]

Kobieta pracuje

Jak budować poczucie własnej wartości i nie być „tą gorszą” w korpo? Fragment książki „Feminist Fight Club”

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

mama i córka

A ty, jako dorastająca dziewczyna, czego nie usłyszałaś od swojej mamy na temat cielesności, okresu czy seksu?

Jestem Niesamowita - Agnieszka Sienkiewicz, Ewelina Lisowska, Maxineczka

„Jestem niesamowita” – akcja pokazująca, że kobiety potrafią mówić o sobie w superlatywach

„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

Wyjdź ze swojej głowy! Ile razy myślałeś o osobie spotkanej w windzie, ale bałeś się odezwać? Spot reklamujący obuwie świetnie pokazuje, co tracimy będąc nieśmiałymi

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

5 ćwiczeń na poprawę krążenia

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Foch w związku jest mile widziany, ale nie dla ciebie

Dziecko w pracy? Nie ma problemu. Zobacz zdjęcia dzielnych mam, które godzą wychowanie dziecka z karierą