Przejdź do treści

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz na czym możesz codziennie zaoszczędzić czas

Kobieta uczesana w koka, w jasnym płaszczu i koszulce patrzy na zegarek, trzymając telefon. Widać, że brakuje jej czasu i jest spóźniona
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Adam Lewanowicz
Jak pomóc bliskiej osobie, która tkwi w toksycznej relacji? Radzi psychoterapeuta Adam Lewanowicz [WIDEO]
projektowanie uśmiechu
„Od razu zauważam, gdy ktoś ma problem, bo mówi czy uśmiecha się, przekręcając głowę w bok, lub zasłania usta dłonią”. Lek. dent. Marcin Krupiński o projektowaniu uśmiechu
„Złość piękności szkodzi”? W żadnym wypadku. Pozwólmy dziewczynkom się złościć!
Złość piękności szkodzi? „Zbyt długo dałyśmy sobie wmawiać bajkę o złości, co to kobiecości nie przystoi”
Pokonała już raka i sepsę, teraz 102-latka po raz drugi wyzdrowiała z COVID-19
Pokonała już raka i sepsę, teraz 102-latka po raz drugi wyzdrowiała z COVID-19
Kobieta w ciąży
Suplementacja DHA w ciąży. Nowe rekomendacje PTGiP

Narzekanie na brak czasu to także jedna z najprostszych wymówek – zawsze pod ręką, gdy czegoś nie zrobimy na czas, choć się zobowiązaliśmy. Tymczasem nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele czasu w ciągu doby przecieka nam przez palce – dosłownie. Nie chodzi o to, by dobę starannie zaplanować tak, by wykorzystana w pełni była każda minuta. Ale naprawdę są czynności, które pożerają czas, a w łatwy sposób można je wyeliminować. Oto 4 rzeczy, na których można zyskać czas!

E-maile

Zastanów się, ile czasu w ciągu dnia zajmuje ci odpowiadanie na elektroniczne wiadomości! A gdyby dołączyć do tego SMS-y i wiadomości na Facebooku? I wszystkie prywatne skrzynki e-mailowe? Pewnie czasami trudno to precyzyjnie oszacować, bo na wiele takich wiadomości odpowiadamy na bieżąco. Non stop. Działają przecież powiadomienia w telefonie. Mamy otwartą zakładkę ze skrzynką e-mailową we włączonej przeglądarce. Mechanizm jest prosty: przychodzi e-mail, mijają dwie minuty i my – niemal jak automat z napojami, do którego wrzuciło się monetę – reagujemy na to, czego ktoś od nas oczekuje: produkujemy odpowiedź. Uruchom teraz wyobraźnię: jak myślisz, jak czasowo odczułbyś odpowiadanie na e-maile trzy razy w ciągu dnia? – Na przykład rano, w środku dnia i wieczorem. 9.00, 13.00 i 18.00 – podpowiada psycholog Edyta Jakubasz. – Oczywiście, są bardzo ważne e-maile służbowe, na które trzeba zareagować jak najszybciej, zwłaszcza gdy poprzedza je ponaglający telefon. Ale w większości przypadków nie są to aż tak pilne sprawy. I w pełni wystarczy odpowiedź na nie w ciągu kilku godzin, a nie kilku minut – dodaje psycholog.

Zrób myślowy eksperyment: załóżmy, że na twoją odpowiedź czeka dziesięć e-maili. Jak myślisz, kiedy odpowiedzi wyślesz sprawniej i szybciej: gdy przed komputerem usiądziesz raz i napiszesz dziesięć odpowiedzi jedna po drugiej, czy gdy z przerwami do skrzynki będziesz zaglądać dziesięć razy? – Wszyscy, których znam, odczuli na własnym zegarku, że mniej czasu zabiera pierwszy sposób. Nawet jeśli zdarza się, że grupowe odpowiadanie na e-maile zajmuje ponad godzinę! Co ciekawe, w magiczny sposób rzadziej zdarza nam się też wtedy przeoczyć jakąś wiadomość lub po prostu o niej zapomnieć. Traktujemy to zadaniowo: siadamy, nadrabiamy zaległości, piszemy, wysyłamy i idziemy dalej. Realizujemy plan, nie rozmieniamy się na drobne – dodaje psycholog.

Klejące się powieki

Znasz tę sytuację: jest już 23.00, a ty wciąż siedzisz przed ekranem laptopa, mimo że czujesz, że coraz bardziej chce ci się spać? Ale masz ochotę jeszcze obejrzeć dwa teledyski, sprawdzić dwa portale społecznościowe, przejrzeć serwisy informacyjne, bo w końcu trzeba jutro być na bieżąco i… właściwie to nie pamiętasz, co jeszcze, bo kończy się odpaleniem ulubionej gry. Minuty mijają, zmęczenie rośnie, oczy kleją się coraz mocniej, a ty dopiero zaczynasz planować wyłączenie komputera, żeby sprawdzić, co o tej porze jest w telewizji. Stop! Nie siedź wieczorami zbyt długo, wynajdując sobie kolejne zajęcia komputerowo-telefoniczne. To zabiera sporo czasu. – A o tej porze zwykle nie jesteśmy wydajni. Natomiast jeśli przeznaczymy ten czas na sen, to następnego dnia będziemy mieć więcej energii, żeby się dobrze zorganizować – podpowiada psycholog Edyta Jakubasz.

Plotki

Okazji do plotkowania generalnie nie brakuje! Pokusy pojawiają się co kilka chwil: kolega w pracy pyta, czy pójdziecie razem na obiad, żeby porozmawiać. Temat? Koleżanka z sąsiedniego działu. Potem dzwoni kolega. Bez konkretnej przyczyny. I zaczyna obgadywać waszych wspólnych znajomych. Dostajesz SMS o treści: „Musimy się spotkać. Mam niezłego newsa”. – W takich sytuacjach trudno być asertywnym. Bo zwykle te plotki są ciekawe, lekkie, fajnie się o nich rozmawia, są odpoczynkiem dla naszych przeładowanych głów – mówi psycholog Edyta Jakubasz. – Niestety, zwykle nic z nich nie wynika. Nie posuwają naszej pracy do przodu, nie rozwijają nas. I mimo że przez chwilę dzięki nim jest nam przyjemnie, to potem zostaje niemiłe poczucie zmarnowanego czasu – dodaje.

Psychologowie mówią, że w relacjach międzyludzkich możemy się kierować dwiema logikami – stosowności lub konsekwencji. – Wybierając pierwszą z nich, zastanawiamy się, co wypada nam zrobić i co pomyślą o nas inni. Na przykład: zaczynamy plotkować z innymi, bo czujemy, że jest to mile widziane – tłumaczy psycholog. – Logika konsekwencji mówi, że z plotkowania nie będzie żadnego pożytku – dodaje Edyta Jakubasz. – Oczywiście, plotkowanie może być często dobrym sposobem na oderwanie się od obowiązków. Ale gdy zaczyna ono wymykać nam się spod czasowej kontroli, powinna zapalić się nam czerwona lampka ostrzegawcza – dodaje.

Myślenie

Zaskakujące? Ale jak to? Myślenie jest przecież dobre i pożądane! – Nie chodzi tu jednak o myślenie o przeczytanej książce czy artykule. Nie chodzi o myślenie rozumiane jako refleksja nad tym, co dzieje się dookoła, czy planowanie pracy – przekonuje psycholog. – Chodzi o to, żeby nie marnować czasu na gdybanie, fantazjowanie, wyobrażanie sobie, jak byłoby fajnie, gdyby wydarzyło się to i to – mówi psycholog. Gdy za dużo czasu przeznaczamy na myślenie o tym, co chcemy lub mamy zrobić, to… mniej czasu zostaje nam na samo działanie – Moi pacjenci często opowiadają mi o swoich marzeniach i planach. Chcą założyć kawiarnię, poprosić o podwyżkę, zmienić styl życia. Ale im głośniej o tym mówią, tym więcej mają wątpliwości i mniej energii, żeby to naprawdę zrealizować – zauważa psycholog. Myśląc dużo na ten sam temat, mamy tendencję do patrzenia na ten problem cały czas w ten sam sposób. Zapętlamy się we własnych myślach.

– Przyszedł do mnie kiedyś mężczyzna, który siedem lat temu miał pomysł założenia własnej restauracji. Opowiedział o tym rodzinie i znajomym, ale pomysłu ostatecznie nie zrealizował. Brakowało mu odwagi. Niedawno dowiedział się, że jedną z bardzo dobrze radzących sobie w jego okolicy restauracji prowadzi jego dalszy znajomy, który założył ją spontanicznie, po cichu, pod wpływem impulsu – dodaje. Jaka jest różnica między tymi dwoma mężczyznami? Pierwszy z nich dużo myślał i opowiadał o swoim pomyśle. Drugi w tym czasie to zrealizował…

Zamiast czekać, aż doba w cudowny sposób się rozciągnie, zróbcie sobie krótki rachunek sumienia. Eliminacja pożeraczy czasu zajmuje czasu naprawdę niewiele…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka

Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka

Trudno ci się skupić w niedzielę? Po 15:00 zaczynasz odczuwać niepokój? To może być sunday blues

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Kobieta przy liściach

Jak nie być zazdrosnym? Chorobliwa zazdrość a zdrada

Anya Taylor-Joy: W chwili stresu trzeba zrobić krok w tył i powiedzieć sobie: nikt nie umiera, nie jesteś chirurgiem, wszystko będzie dobrze

Terapia zajęciowa – przebieg, korzyści, rodzaje terapii

Miłosne (nie)porozumienie stron, czyli 7 sposobów na udany związek

Odchudzanie – na co dajesz się nabrać?

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie: „Nie da się obejść żałoby, przez żałobę trzeba przejść”

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

Kobieta i jej odbicie w lustrze

„Ten sukces to przypadek, miałam akurat szczęście”. Często mówisz takie zdanie? Prawdopodobnie cierpisz na syndrom oszusta

"Jak będziesz się tak zachowywać, to zaraz cię ten pan zabierze". Psycholożka o "rewelacyjnym" sposobie na wzbudzenie w dziecku strachu

„Jak będziesz się tak zachowywać, to zaraz cię ten pan zabierze”. Psycholożka o „rewelacyjnym” sposobie na wzbudzenie w dziecku strachu

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Hipochondria – objawy i leczenie. Kim jest hipochondryk?

Złośliwe żarty – jak na nie reagować? Porady psychologa

10 najważniejszych filmów o depresji

Kobieta z kwiatami na czole

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak zadbać o swój komfort psychiczny? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

leczenie kryształami

„Niby żyjemy w tej samej rzeczywistości, ale nadajemy ze światów równoległych”. Z Łukaszem Lamżą rozmawiamy o pseudonauce

Monika Baryła-Matejczuk

„Wysoka wrażliwość rzadko jest wymieniana wśród cech efektywnego pracownika. Zupełnie niesłusznie” – zauważa Monika Baryła-Matejczuk

Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Chwalenie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska / Unsplash

Komplementowanie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?