Przejdź do treści

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz na czym możesz codziennie zaoszczędzić czas

Kobieta uczesana w koka, w jasnym płaszczu i koszulce patrzy na zegarek, trzymając telefon. Widać, że brakuje jej czasu i jest spóźniona
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pierwszy pokaz ciałopozytywności w Polsce! Na Starówce w Warszawie kobiety plus size chodziły w samej bieliźnie
Detoks? Naturalnie! Zobacz, jak zrobiła to Kasia Bem
Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?
Kobieta siedzi w łózku pod pościelą i trzyma chusteczkę przy nosie
Krwotok z nosa – czy odchylać głowę do tyłu?
Co zyskasz dzięki probiotykom? Sprawdź ich zaskakujące zalety

Narzekanie na brak czasu to także jedna z najprostszych wymówek – zawsze pod ręką, gdy czegoś nie zrobimy na czas, choć się zobowiązaliśmy. Tymczasem nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele czasu w ciągu doby przecieka nam przez palce – dosłownie. Nie chodzi o to, by dobę starannie zaplanować tak, by wykorzystana w pełni była każda minuta. Ale naprawdę są czynności, które pożerają czas, a w łatwy sposób można je wyeliminować. Oto 4 rzeczy, na których można zyskać czas!

E-maile

Zastanów się, ile czasu w ciągu dnia zajmuje ci odpowiadanie na elektroniczne wiadomości! A gdyby dołączyć do tego SMS-y i wiadomości na Facebooku? I wszystkie prywatne skrzynki e-mailowe? Pewnie czasami trudno to precyzyjnie oszacować, bo na wiele takich wiadomości odpowiadamy na bieżąco. Non stop. Działają przecież powiadomienia w telefonie. Mamy otwartą zakładkę ze skrzynką e-mailową we włączonej przeglądarce. Mechanizm jest prosty: przychodzi e-mail, mijają dwie minuty i my – niemal jak automat z napojami, do którego wrzuciło się monetę – reagujemy na to, czego ktoś od nas oczekuje: produkujemy odpowiedź. Uruchom teraz wyobraźnię: jak myślisz, jak czasowo odczułbyś odpowiadanie na e-maile trzy razy w ciągu dnia? – Na przykład rano, w środku dnia i wieczorem. 9.00, 13.00 i 18.00 – podpowiada psycholog Edyta Jakubasz. – Oczywiście, są bardzo ważne e-maile służbowe, na które trzeba zareagować jak najszybciej, zwłaszcza gdy poprzedza je ponaglający telefon. Ale w większości przypadków nie są to aż tak pilne sprawy. I w pełni wystarczy odpowiedź na nie w ciągu kilku godzin, a nie kilku minut – dodaje psycholog.

Zrób myślowy eksperyment: załóżmy, że na twoją odpowiedź czeka dziesięć e-maili. Jak myślisz, kiedy odpowiedzi wyślesz sprawniej i szybciej: gdy przed komputerem usiądziesz raz i napiszesz dziesięć odpowiedzi jedna po drugiej, czy gdy z przerwami do skrzynki będziesz zaglądać dziesięć razy? – Wszyscy, których znam, odczuli na własnym zegarku, że mniej czasu zabiera pierwszy sposób. Nawet jeśli zdarza się, że grupowe odpowiadanie na e-maile zajmuje ponad godzinę! Co ciekawe, w magiczny sposób rzadziej zdarza nam się też wtedy przeoczyć jakąś wiadomość lub po prostu o niej zapomnieć. Traktujemy to zadaniowo: siadamy, nadrabiamy zaległości, piszemy, wysyłamy i idziemy dalej. Realizujemy plan, nie rozmieniamy się na drobne – dodaje psycholog.

Klejące się powieki

Znasz tę sytuację: jest już 23.00, a ty wciąż siedzisz przed ekranem laptopa, mimo że czujesz, że coraz bardziej chce ci się spać? Ale masz ochotę jeszcze obejrzeć dwa teledyski, sprawdzić dwa portale społecznościowe, przejrzeć serwisy informacyjne, bo w końcu trzeba jutro być na bieżąco i… właściwie to nie pamiętasz, co jeszcze, bo kończy się odpaleniem ulubionej gry. Minuty mijają, zmęczenie rośnie, oczy kleją się coraz mocniej, a ty dopiero zaczynasz planować wyłączenie komputera, żeby sprawdzić, co o tej porze jest w telewizji. Stop! Nie siedź wieczorami zbyt długo, wynajdując sobie kolejne zajęcia komputerowo-telefoniczne. To zabiera sporo czasu. – A o tej porze zwykle nie jesteśmy wydajni. Natomiast jeśli przeznaczymy ten czas na sen, to następnego dnia będziemy mieć więcej energii, żeby się dobrze zorganizować – podpowiada psycholog Edyta Jakubasz.

Plotki

Okazji do plotkowania generalnie nie brakuje! Pokusy pojawiają się co kilka chwil: kolega w pracy pyta, czy pójdziecie razem na obiad, żeby porozmawiać. Temat? Koleżanka z sąsiedniego działu. Potem dzwoni kolega. Bez konkretnej przyczyny. I zaczyna obgadywać waszych wspólnych znajomych. Dostajesz SMS o treści: „Musimy się spotkać. Mam niezłego newsa”. – W takich sytuacjach trudno być asertywnym. Bo zwykle te plotki są ciekawe, lekkie, fajnie się o nich rozmawia, są odpoczynkiem dla naszych przeładowanych głów – mówi psycholog Edyta Jakubasz. – Niestety, zwykle nic z nich nie wynika. Nie posuwają naszej pracy do przodu, nie rozwijają nas. I mimo że przez chwilę dzięki nim jest nam przyjemnie, to potem zostaje niemiłe poczucie zmarnowanego czasu – dodaje.

Psychologowie mówią, że w relacjach międzyludzkich możemy się kierować dwiema logikami – stosowności lub konsekwencji. – Wybierając pierwszą z nich, zastanawiamy się, co wypada nam zrobić i co pomyślą o nas inni. Na przykład: zaczynamy plotkować z innymi, bo czujemy, że jest to mile widziane – tłumaczy psycholog. – Logika konsekwencji mówi, że z plotkowania nie będzie żadnego pożytku – dodaje Edyta Jakubasz. – Oczywiście, plotkowanie może być często dobrym sposobem na oderwanie się od obowiązków. Ale gdy zaczyna ono wymykać nam się spod czasowej kontroli, powinna zapalić się nam czerwona lampka ostrzegawcza – dodaje.

Myślenie

Zaskakujące? Ale jak to? Myślenie jest przecież dobre i pożądane! – Nie chodzi tu jednak o myślenie o przeczytanej książce czy artykule. Nie chodzi o myślenie rozumiane jako refleksja nad tym, co dzieje się dookoła, czy planowanie pracy – przekonuje psycholog. – Chodzi o to, żeby nie marnować czasu na gdybanie, fantazjowanie, wyobrażanie sobie, jak byłoby fajnie, gdyby wydarzyło się to i to – mówi psycholog. Gdy za dużo czasu przeznaczamy na myślenie o tym, co chcemy lub mamy zrobić, to… mniej czasu zostaje nam na samo działanie – Moi pacjenci często opowiadają mi o swoich marzeniach i planach. Chcą założyć kawiarnię, poprosić o podwyżkę, zmienić styl życia. Ale im głośniej o tym mówią, tym więcej mają wątpliwości i mniej energii, żeby to naprawdę zrealizować – zauważa psycholog. Myśląc dużo na ten sam temat, mamy tendencję do patrzenia na ten problem cały czas w ten sam sposób. Zapętlamy się we własnych myślach.

– Przyszedł do mnie kiedyś mężczyzna, który siedem lat temu miał pomysł założenia własnej restauracji. Opowiedział o tym rodzinie i znajomym, ale pomysłu ostatecznie nie zrealizował. Brakowało mu odwagi. Niedawno dowiedział się, że jedną z bardzo dobrze radzących sobie w jego okolicy restauracji prowadzi jego dalszy znajomy, który założył ją spontanicznie, po cichu, pod wpływem impulsu – dodaje. Jaka jest różnica między tymi dwoma mężczyznami? Pierwszy z nich dużo myślał i opowiadał o swoim pomyśle. Drugi w tym czasie to zrealizował…

Zamiast czekać, aż doba w cudowny sposób się rozciągnie, zróbcie sobie krótki rachunek sumienia. Eliminacja pożeraczy czasu zajmuje czasu naprawdę niewiele…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

babcia, córka i wnuczka przytulają się

„Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy”. Kasia Bem o praktyce wdzięczności

dziewczyna trzyma telefon w ręku

Jak rozluźnić swój związek ze smartfonem? Poznaj porady młodej lekarki Magdaleny Jutrzenki

Jak reagować na złośliwość? Oto kilka rad od psychologa

Patenty na zdrową przerwę w pracy

Idziesz na kawę czy szybki spacer? Poznaj patenty na zdrową przerwę w pracy

Depresja w masce. Jak ją zdekonspirować i zadziałać skutecznie?

Bałagan – czy ma wpływ na nasze decyzje?

Co pamiętamy z dzieciństwa?

Smutna kobieta stoi, oparta o belkę i rozmyśla.

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

4 sygnały, że za bardzo przejmujesz się opinią innych

O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Kryzys wieku średniego dotyka wiele osób. Blogerka Agata Komorowska dzieli życie na 10-tki, by pokazać, na co tracimy czas

para kłótnia

„Nie rozmawiamy ze sobą, tłumiąc emocje”. Związek to wybór – nie zawsze dobry!

Godziny mijają, a ty nie wpadałaś na żaden ciekawy pomysł? Zobacz, jak pokonać załamanie kreatywności

Budzisz się bez siły i energii? Poznaj skuteczne sposoby, jak pozbyć się zmęczenia

Wszyscy kłamiemy. Wiesz, którym typem kłamcy jesteś? Sprawdź i zastanów się, czy warto

Jak dobrze się kłócić? Poznaj 5 kroków do udanej i dojrzałej kłótni

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Uśmiechnięte dziewczyny

5 rzeczy, za które polubią cię inni. Sprawdź, co radzi psycholog Tomasz Wojtoń

4 sposoby na pogodzenie się

Jak się skutecznie pogodzić? Skorzystaj ze wskazówek psychologa

para kłótnia

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz