Przejdź do treści

Zanim wsiądziesz na rower, poznaj 5 najczęstszych błędów początkujących rowerzystów

dziewczyna na rowerze
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
pływalnia basen
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
grzyby
Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia
gettyimages.com
Czujesz się zmęczona, masz ciągle ochotę na słodycze, jesteś rozdrażniona… To mogą być objawy insulinooporności
Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy
Instagram.com
„Nie w porządku jest to, że zdjęcia takie jak powyższe oburzają, a to tylko czysta podpaska i ketchup”- młoda feministka podjęła ważny temat

Za oknem już coraz cieplej, a słoneczna pogoda sprzyja spacerom i jeździe na rowerze. Jeśli masz ochotę na nieco szybszą i bardziej wymagającą jazdę, niż kilkuminutowa przejażdżka rowerem do sklepu, powinieneś nieco lepiej się przygotować. Popularne kolarskie błędy niejednokrotnie przynoszą konsekwencje zdrowotne w postaci bólu pleców, obtarć, kontuzji. Zobacz, na co zwrócić uwagę podczas pierwszych treningowych eskapad.

Golenie nóg

Dla początkujących kolaży konieczność golenia łydek może wydawać się albo śmieszna i kuriozalna, albo oburzająca. Wystarczy jednak przyjrzeć się nogom bardziej doświadczonych rowerzystów, aby zobaczyć lśniącą i idealnie gładką skórę. Nie jest to bynajmniej kwestia mody i estetyki kręgu kolarskiego.

Ogolona łydka ma wiele zalet. Po pierwsze – nie ma nic bardziej uciążliwego niż wsmarowywanie olejku do opalania czy innego kremu w skórę pokrytą gęstym włosiem. Wykonanie masażu na obolałych nogach przy użyciu olejku staje się niemal niemożliwe. Jednak najgorsze jest leczenie ran, a tych na nogach początkującego, nie zabraknie. Wyskubywanie pozostałości asfaltu ze skóry po tzw. „szlifie” nie należy do przyjemności, a wyciąganie zaplątanych włosków z rany wcale nie polepszy sytuacji.

Ćwiczenia na nogi z obciążeniem

Bielizna

Spodenki kolarskie zakłada się na nagie ciało. I to również nie jest wymysł. Odzież rowerowa jest kosztowna i unikanie zbyt częstego prania, które po cichu ją wyniszcza, jest czymś normalnym.

Natomiast, gdy pod spodenki założymy bieliznę, wprawdzie sprawimy, że dłużej pozostaną czyste, lecz stworzymy idealne warunki do powstawania obtarć i bolesnych podrażnień. Dlatego pozostańcie przy samych spodenkach rowerowych z wkładką, która przystosowana jest do kontaktu z okolicami intymnymi – ma właściwości chłonne i przepuszczające. Dodatkowo jest specjalnie profilowana, aby idealnie przylegać do ciała.

Odpowiednia pozycja

Zła pozycja rowerowa to gwarantowany ból i drętwienie niemal każdej części ciała. Nieważne, jak kuszący jest nowy rower i pogoda, i tak nie uda ci się spędzić w siodle kilku godzin. Tak zwany bikefitting to czysta matematyka, którą trudno zrozumieć samodzielnie.

Na początek kluczowe są dwa aspekty: wysokość siodła oraz tzw. reach. Aby odpowiednio ustawić wysokość siodła, usiądź na rowerze, ustaw piętę na platformie i zakręć korbą. Idealnie jest wtedy, gdy noga w kolanie całkowicie się prostuje, a stopa nie odrywa się od platformy. Odpowiedni reach to kwestia kątu pomiędzy rękami a korpusem. Gdy jedziesz na rowerze, te dwie części ciała powinny układać się pod kątem 90 stopni. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie dopasować pozycję, skorzystaj z usług profesjonalistów.

Hulajnoga na ulicy

Moc tkwi tylko w nogach?

Jazda na rowerze to nie tylko kwestia silnych i wytrenowanych kończyn dolnych, choć tak może się wydawać. Przecież to właśnie nogi pierwsze wysiadają w trakcie wymagających podjazdów. Drugie na liście bolących części ciała są mięśnie brzucha i dolna część pleców. Bez wzmocnienia tych kluczowych partii nie będziesz w stanie wykorzystać całego potencjału drzemiącego w nogach. To tak, jakby mieć lekką, aerodynamiczną kolarzówkę z grubymi oponami. Wypróbuj zestawy wzmacniające brzuch i plecy przygotowane specjalnie przez naszych ekspertów. Nie zapominaj o regularności!

Chcesz zbyt dużo i zbyt szybko

W powiedzeniu „sport to zdrowie” jest tylko połowa prawdy. Należy dodać, że wysiłek i poziom treningu powinny być dopasowywane indywidualnie. Rzucanie się na głęboką wodę i próba dorównania bardziej doświadczonym i wytrenowanym kolażom może okazać się tragiczna w skutkach dla początkującego rowerzysty.

Mięśnie i stawy nieprzyzwyczajone do wysiłku będą płatać figle. Dlatego, jak w każdy sport, tak i w kolarstwo należy wdrażać się powoli i stopniowo. Zacznij od kilku krótkich przejażdżek, aby oswoić się z rowerem i nową, bardziej sportową, pozycją. Dopiero później próbuj swoich sił w grupie, najlepiej takiej, w którą wpasujesz się pod względem kondycji. Powodzenia! 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska

Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps

10 kroków Kasi Bigos do bycia fit

Nieważne, jak zaczął się twój sport

Ratując komuś życie, możesz uratować także swoje. Nieszablonowe spojrzenie na aktywność fizyczną w spocie „Nieważne, jak zaczął się twój sport”

Nike prezentuje manekiny w większych rozmiarach, promując różnorodoność. Co na to kobiety?

„Nie mamy jaj, ale wiemy, jak grać w piłkę nożną”. Zobacz mocny spot, pokazujący jak lekceważone są kobiety grające w piłkę nożną

Złap balans. Wypróbuj trening, który świetnie wzmocni i uelastyczni ciało

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

bieganie

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Martwy ciąg – ćwiczenie wszech czasów

Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział

Bonus dla ABS

Ćwiczenia na mięśnie brzucha z hantlami – bonus dla ABS

Kobiety ze Sri Lanki walczą o równouprawnienie. Surfują na falach niosących zmiany

Czy w ciąży można…? – odpowiada lekarz Łukasz Stelmaszczyk

Ćwiczenia na uda – program treningowy Kasi Bigos

„Obrzydliwie jest widzieć kobiety, które sędziują w lidze. Hańba dla boiska”. Szokujące i seksistowskie słowa komentuje dla nas dziennikarz Canal+

Kate i Helen Richardson-Walsh: Bycie innym jest dobre i powinno być celebrowane

Dziewczyna pływa w basenie

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

Dziewczyna jeździ na nartach

Późny wyjazd na narty? Jeszcze jest czas! Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

Facebook.com

„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie