Przejdź do treści

Zanim wsiądziesz na rower, poznaj 5 najczęstszych błędów początkujących rowerzystów

dziewczyna na rowerze
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Autyzm – wystarczy zrozumieć”. Ucz się tolerancji w najnowszej kampanii mówiącej o spektrum autyzmu
Chrup, chrup pora!
„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?
Doskwiera ci ciągłe zmęczenie? To może być objaw poważnej dolegliwości. Zbadaj się
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Za oknem już coraz cieplej, a słoneczna pogoda sprzyja spacerom i jeździe na rowerze. Jeśli masz ochotę na nieco szybszą i bardziej wymagającą jazdę, niż kilkuminutowa przejażdżka rowerem do sklepu, powinieneś nieco lepiej się przygotować. Popularne kolarskie błędy niejednokrotnie przynoszą konsekwencje zdrowotne w postaci bólu pleców, obtarć, kontuzji. Zobacz, na co zwrócić uwagę podczas pierwszych treningowych eskapad.

Golenie nóg

Dla początkujących kolaży konieczność golenia łydek może wydawać się albo śmieszna i kuriozalna, albo oburzająca. Wystarczy jednak przyjrzeć się nogom bardziej doświadczonych rowerzystów, aby zobaczyć lśniącą i idealnie gładką skórę. Nie jest to bynajmniej kwestia mody i estetyki kręgu kolarskiego.

Ogolona łydka ma wiele zalet. Po pierwsze – nie ma nic bardziej uciążliwego niż wsmarowywanie olejku do opalania czy innego kremu w skórę pokrytą gęstym włosiem. Wykonanie masażu na obolałych nogach przy użyciu olejku staje się niemal niemożliwe. Jednak najgorsze jest leczenie ran, a tych na nogach początkującego, nie zabraknie. Wyskubywanie pozostałości asfaltu ze skóry po tzw. „szlifie” nie należy do przyjemności, a wyciąganie zaplątanych włosków z rany wcale nie polepszy sytuacji.

Ćwiczenia na nogi z obciążeniem

Bielizna

Spodenki kolarskie zakłada się na nagie ciało. I to również nie jest wymysł. Odzież rowerowa jest kosztowna i unikanie zbyt częstego prania, które po cichu ją wyniszcza, jest czymś normalnym.

Natomiast, gdy pod spodenki założymy bieliznę, wprawdzie sprawimy, że dłużej pozostaną czyste, lecz stworzymy idealne warunki do powstawania obtarć i bolesnych podrażnień. Dlatego pozostańcie przy samych spodenkach rowerowych z wkładką, która przystosowana jest do kontaktu z okolicami intymnymi – ma właściwości chłonne i przepuszczające. Dodatkowo jest specjalnie profilowana, aby idealnie przylegać do ciała.

Odpowiednia pozycja

Zła pozycja rowerowa to gwarantowany ból i drętwienie niemal każdej części ciała. Nieważne, jak kuszący jest nowy rower i pogoda, i tak nie uda ci się spędzić w siodle kilku godzin. Tak zwany bikefitting to czysta matematyka, którą trudno zrozumieć samodzielnie.

Na początek kluczowe są dwa aspekty: wysokość siodła oraz tzw. reach. Aby odpowiednio ustawić wysokość siodła, usiądź na rowerze, ustaw piętę na platformie i zakręć korbą. Idealnie jest wtedy, gdy noga w kolanie całkowicie się prostuje, a stopa nie odrywa się od platformy. Odpowiedni reach to kwestia kątu pomiędzy rękami a korpusem. Gdy jedziesz na rowerze, te dwie części ciała powinny układać się pod kątem 90 stopni. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie dopasować pozycję, skorzystaj z usług profesjonalistów.

Hulajnoga na ulicy

Moc tkwi tylko w nogach?

Jazda na rowerze to nie tylko kwestia silnych i wytrenowanych kończyn dolnych, choć tak może się wydawać. Przecież to właśnie nogi pierwsze wysiadają w trakcie wymagających podjazdów. Drugie na liście bolących części ciała są mięśnie brzucha i dolna część pleców. Bez wzmocnienia tych kluczowych partii nie będziesz w stanie wykorzystać całego potencjału drzemiącego w nogach. To tak, jakby mieć lekką, aerodynamiczną kolarzówkę z grubymi oponami. Wypróbuj zestawy wzmacniające brzuch i plecy przygotowane specjalnie przez naszych ekspertów. Nie zapominaj o regularności!

Chcesz zbyt dużo i zbyt szybko

W powiedzeniu „sport to zdrowie” jest tylko połowa prawdy. Należy dodać, że wysiłek i poziom treningu powinny być dopasowywane indywidualnie. Rzucanie się na głęboką wodę i próba dorównania bardziej doświadczonym i wytrenowanym kolażom może okazać się tragiczna w skutkach dla początkującego rowerzysty.

Mięśnie i stawy nieprzyzwyczajone do wysiłku będą płatać figle. Dlatego, jak w każdy sport, tak i w kolarstwo należy wdrażać się powoli i stopniowo. Zacznij od kilku krótkich przejażdżek, aby oswoić się z rowerem i nową, bardziej sportową, pozycją. Dopiero później próbuj swoich sił w grupie, najlepiej takiej, w którą wpasujesz się pod względem kondycji. Powodzenia! 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

Zainteresują cię również:

Kate i Helen Richardson-Walsh: Bycie innym jest dobre i powinno być celebrowane

Dziewczyna pływa w basenie

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

Dziewczyna jeździ na nartach

Późny wyjazd na narty? Jeszcze jest czas! Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

Kobieta siedząca z termoforem

„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady

Jurek Owsiak i Aleksander Baron

Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

akcja jestem, badam się

„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

drzemka

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Książka "Feminist Fight Club"

Bądź fighterką, zawalcz o swoje miejsce w pracy! „Feminist Fight Club” – to książka dla każdej kobiety [RECENZJA]

Kobieta pracuje

Jak budować poczucie własnej wartości i nie być „tą gorszą” w korpo? Fragment książki „Feminist Fight Club”

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

mama i córka

A ty, jako dorastająca dziewczyna, czego nie usłyszałaś od swojej mamy na temat cielesności, okresu czy seksu?