Przejdź do treści

Zanim wsiądziesz na rower, poznaj 5 najczęstszych błędów początkujących rowerzystów

dziewczyna na rowerze
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kuchnia azjatycka
Syndrom chińskiej restauracji – jakie są objawy? Wyjaśnia alergolożka Joanna Jamroz-Brzeska
Dieta sokowa – czy na pewno jest bezpieczna?
Kobieta płacze przed lustrem
Czy płacz jest zdrowy? Z czym może być związany? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska
Wulwodynia i coccygodynia - czym są? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury, osteopatka
Wulwodynia i coccygodynia – czym są? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Owoce i warzywa
Czy dieta witariańska jest zdrowa? Wyjaśniają żywieniowcy z profilu „Dietetyka nie na żarty”

Za oknem już coraz cieplej, a słoneczna pogoda sprzyja spacerom i jeździe na rowerze. Jeśli masz ochotę na nieco szybszą i bardziej wymagającą jazdę, niż kilkuminutowa przejażdżka rowerem do sklepu, powinieneś nieco lepiej się przygotować. Popularne kolarskie błędy niejednokrotnie przynoszą konsekwencje zdrowotne w postaci bólu pleców, obtarć, kontuzji. Zobacz, na co zwrócić uwagę podczas pierwszych treningowych eskapad.

Golenie nóg

Dla początkujących kolaży konieczność golenia łydek może wydawać się albo śmieszna i kuriozalna, albo oburzająca. Wystarczy jednak przyjrzeć się nogom bardziej doświadczonych rowerzystów, aby zobaczyć lśniącą i idealnie gładką skórę. Nie jest to bynajmniej kwestia mody i estetyki kręgu kolarskiego.

Ogolona łydka ma wiele zalet. Po pierwsze – nie ma nic bardziej uciążliwego niż wsmarowywanie olejku do opalania czy innego kremu w skórę pokrytą gęstym włosiem. Wykonanie masażu na obolałych nogach przy użyciu olejku staje się niemal niemożliwe. Jednak najgorsze jest leczenie ran, a tych na nogach początkującego, nie zabraknie. Wyskubywanie pozostałości asfaltu ze skóry po tzw. „szlifie” nie należy do przyjemności, a wyciąganie zaplątanych włosków z rany wcale nie polepszy sytuacji.

Bielizna

Spodenki kolarskie zakłada się na nagie ciało. I to również nie jest wymysł. Odzież rowerowa jest kosztowna i unikanie zbyt częstego prania, które po cichu ją wyniszcza, jest czymś normalnym.

Natomiast, gdy pod spodenki założymy bieliznę, wprawdzie sprawimy, że dłużej pozostaną czyste, lecz stworzymy idealne warunki do powstawania obtarć i bolesnych podrażnień. Dlatego pozostańcie przy samych spodenkach rowerowych z wkładką, która przystosowana jest do kontaktu z okolicami intymnymi – ma właściwości chłonne i przepuszczające. Dodatkowo jest specjalnie profilowana, aby idealnie przylegać do ciała.

Odpowiednia pozycja

Zła pozycja rowerowa to gwarantowany ból i drętwienie niemal każdej części ciała. Nieważne, jak kuszący jest nowy rower i pogoda, i tak nie uda ci się spędzić w siodle kilku godzin. Tak zwany bikefitting to czysta matematyka, którą trudno zrozumieć samodzielnie.

Na początek kluczowe są dwa aspekty: wysokość siodła oraz tzw. reach. Aby odpowiednio ustawić wysokość siodła, usiądź na rowerze, ustaw piętę na platformie i zakręć korbą. Idealnie jest wtedy, gdy noga w kolanie całkowicie się prostuje, a stopa nie odrywa się od platformy. Odpowiedni reach to kwestia kątu pomiędzy rękami a korpusem. Gdy jedziesz na rowerze, te dwie części ciała powinny układać się pod kątem 90 stopni. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie dopasować pozycję, skorzystaj z usług profesjonalistów.

Hulajnoga na ulicy

Moc tkwi tylko w nogach?

Jazda na rowerze to nie tylko kwestia silnych i wytrenowanych kończyn dolnych, choć tak może się wydawać. Przecież to właśnie nogi pierwsze wysiadają w trakcie wymagających podjazdów. Drugie na liście bolących części ciała są mięśnie brzucha i dolna część pleców. Bez wzmocnienia tych kluczowych partii nie będziesz w stanie wykorzystać całego potencjału drzemiącego w nogach. To tak, jakby mieć lekką, aerodynamiczną kolarzówkę z grubymi oponami. Wypróbuj zestawy wzmacniające brzuch i plecy przygotowane specjalnie przez naszych ekspertów. Nie zapominaj o regularności!

Chcesz zbyt dużo i zbyt szybko

W powiedzeniu „sport to zdrowie” jest tylko połowa prawdy. Należy dodać, że wysiłek i poziom treningu powinny być dopasowywane indywidualnie. Rzucanie się na głęboką wodę i próba dorównania bardziej doświadczonym i wytrenowanym kolażom może okazać się tragiczna w skutkach dla początkującego rowerzysty.

Mięśnie i stawy nieprzyzwyczajone do wysiłku będą płatać figle. Dlatego, jak w każdy sport, tak i w kolarstwo należy wdrażać się powoli i stopniowo. Zacznij od kilku krótkich przejażdżek, aby oswoić się z rowerem i nową, bardziej sportową, pozycją. Dopiero później próbuj swoich sił w grupie, najlepiej takiej, w którą wpasujesz się pod względem kondycji. Powodzenia! 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

owsianka

Co jeść przed i po treningu?

Działanie kinesiotapingu polega na uniesieniu skóry i w tej sposób zwiększeniu przestrzeni wokół mięśni.

Kinesiotaping – czy naprawdę działa? Jakie są przeciwwskazania?

Zastanawiasz się, czy skorzystać z pomocy trenera personalnego? Oto 5 argumentów „za”

Joanna Jóźwik o akceptacji ciała

Joanna Jóźwik: często słyszę, że wyglądam jak facet, jestem mało kobieca

kobiety na nartach

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Efektywne kardio – czyli co?

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska

Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps

10 kroków Kasi Bigos do bycia fit

Nieważne, jak zaczął się twój sport

Ratując komuś życie, możesz uratować także swoje. Nieszablonowe spojrzenie na aktywność fizyczną w spocie „Nieważne, jak zaczął się twój sport”

Nike prezentuje manekiny w większych rozmiarach, promując różnorodoność. Co na to kobiety?

„Nie mamy jaj, ale wiemy, jak grać w piłkę nożną”. Zobacz mocny spot, pokazujący jak lekceważone są kobiety grające w piłkę nożną

Złap balans. Wypróbuj trening, który świetnie wzmocni i uelastyczni ciało

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę