Przejdź do treści

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Smartfon a dolegliwości / istock
Smartfon a dolegliwości / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami
„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami
Duffy walczy o usunięcie filmu "365 dni" z Netflixa
 „Zostałam odurzona, porwana, byłam gwałcona”. Duffy walczy u usunięcie filmu „365 dni” z Netflixa
Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania
Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami
Ogórki kiszone - właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy
Ogórki kiszone – właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

Towarzyszą nam całą dobę. Dosłownie, bo aż 84 proc. użytkowników smartfonów śpi z nimi. Sprawdź, jakie skutki dla zdrowia i samopoczucia ma miłość do tego urządzenia.

Smartfon a dolegliwości

Jak często korzystasz ze smartfona? Zazwyczaj sięgamy po telefon dwukrotnie częściej niż nam się wydaje. Sugerują to wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Nottingham Trent University (Wielka Brytania). 23 ochotników zostało w nich poproszonych, by ocenili, ile razy dziennie używają smartfona. Jednocześnie w ich telefonach zainstalowano aplikację, która miała te deklaracje zweryfikować.

Po dwóch tygodniach okazało się, że testowane osoby korzystały ze swoich smartfonów średnio 85 razy dziennie, aż dwa razy częściej, niż sądziły. Ale nawet bez badań wiadomo, że z telefonem niemal się nie rozstajemy. Wiadomo też, że nie jest to obojętne dla naszego zdrowia. Zobaczcie, jakie dolegliwości może powodować ten genialny wynalazek i co robić, by ich uniknąć.

Kłopoty ze wzrokiem

Oczy nie lubią smartfonów, bo mały wyświetlacz, mikroskopijna czcionka i jasne światło są dla nich męczące, a na dłuższą metę szkodliwe. Dlaczego? Im dłużej skupiamy wzrok na ekranie telefonu, tym rzadziej mrugamy, więc oczom brakuje nawilżenia. Poza tym koncentrowanie wzroku na niewielkich obiektach powoduje zmęczenie mięśni odpowiadających za akomodację (dostosowywanie się oka do oglądania przedmiotów znajdujących się bliżej lub dalej).

I na koniec: jeśli często czytamy lub oglądamy filmy na smartfonie, trzymając go bardzo blisko oczu, z czasem możemy dorobić się krótkowzroczności. Dr Saj Khan z brytyjskiego London Eye Hospital radzi więc, by korzystając z telefonu, pamiętać o mruganiu i wspomagać się tzw. sztucznymi łzami.

Zaleca też odrywanie wzroku od ekranu co kilka minut i przenoszenie go na obiekt znajdujący się w oddali. „Te proste zabiegi mogą zapobiec wadom wzroku w przyszłości” – przekonuje. A my polecamy wam fitness dla oczu, przygotowany przez fizjoterapeutę.

Naświetlone oczy od smartfona? Oczy nie lubią smartfonów, ale taki efekt może powodować jedynie spawanie.

Ból kręgosłupa

Dwa lata temu w „The Washington Post” ukazał się głośny tekst, w którym nowojorski chirurg ortopeda dr Kenneth Hansraj tłumaczył, co się dzieje z kręgosłupem, jeśli intensywnie używamy smartfona. Uważa on, że kiedy pochylamy głowę, by odczytać treść SMS-a lub napisać go (a także gdy czytamy coś na ekranie, oglądamy itd.), na szyję, a więc i cały kręgosłup, działa ogromny nacisk.

W zależności od kąta nachylenia jest to ciężar od 12 do 27 kg. Według dr. Hansraja może to prowadzić do stanów zapalnych kręgosłupa, jego przedwczesnego skrzywienia oraz innych poważnych dolegliwości. Nie wszyscy jednak zgadzają się z tezą o „epidemii textneck” (jak nazwał to zjawisko specjalista).

Według niektórych lekarzy opisywane pochylenie głowy jest naturalne dla człowieka – identyczną postawę przyjmujemy, gdy czytamy książkę albo czemuś się przyglądamy. Dopóki specjaliści nie uzgodnią wspólnego stanowiska, warto trzymać telefon na wysokości oczu i robić sobie przerwy we wpatrywaniu się w ekran. A kręgosłupowi sprezentować ćwiczenia na wzmocnienie.

Bezsenność i zmęczenie

Jeśli wieczorami pracujemy albo surfujemy po sieci z telefonem w ręku, nie dziwmy się, że mamy problemy ze snem, a w ciągu dnia funkcjonujemy jak zombie. Sztuczne światło z monitora, ekranu telewizora czy smartfona hamuje wydzielanie melatoniny, hormonu regulującego nasz rytm dobowy. Dla organizmu sprawa jest prosta: takie światło oznacza, że jest dzień, więc nie przechodzi ze stanu czuwania w sen.

Wyniki badań przeprowadzonych na 4,1 tys. osobach na Uniwersytecie w Göteborgu (Szwecja) wykazały, że intensywne używanie smartfonów powoduje zaburzenia snu zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Dodatkowo u ochotników, którzy wyjątkowo dużo czasu spędzali z telefonem lub komputerem, obserwowano objawy depresyjne. Dlatego specjaliści radzą, by godzinę przed planowanym nocnym odpoczynkiem pożegnać się ze smartfonem (i najlepiej nie zabierać go do sypialni).

Warto też wypróbować program f.lux na komputer, aplikację Twilight na Androida czy funkcję Night Shift dla iPhone’a. Dostosowują one barwę i jasność światła na ekranie do pory dnia, dzięki czemu oczy mniej się męczą, a my mamy większą szansę na szybsze zaśnięcie i nieprzerwany sen.

Realna wirtualna choroba

Naukowcy z brytyjskiego Coventry University Centre for Mobility and Transport na podstawie przeprowadzonych badań doszli do wniosku, że blisko 80 proc. z nas może cierpieć na tzw. cybersickness. Według nich jest to nowa choroba obserwowana u osób używających urządzeń mobilnych. Objawy są takie same jak przy chorobie lokomocyjnej: mdłości, zawroty głowy, silne bóle głowy i problemy z równowagą.

Zdaniem naukowców cybersickness wywołuje przewijanie zawartości stron na ekranie, granie w gry zręcznościowe i oglądanie filmów, w których obrazy szybko się zmieniają. „To poważny problem, który jest zamiatany pod dywan przez branżę informatyczną” – mówi dr Cyriel Diles z Coventry University.

Smitna dziewczyna opierająca się o barierkę

Stres

Panikujesz, bo w hotelu, w którym spędzasz wakacje, szwankuje wi-fi? Czujesz niepokój, gdy kończy ci się bateria w telefonie, a ładowarki brak? Potwierdza to opinię, że ciągłe bycie online wywołuje stres ( możecie przeczytać więcej o FOMO, czyli lęku wynikającym z bycia poza siecią). Udowodnili to m.in. brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu w Worcester, którzy sprawdzali na stu ochotnikach wpływ smartfonów na samopoczucie.

Okazało się, że chęć natychmiastowego reagowania na to, co dzieje się w sieci, i odpowiadania bez opóźnienia na każdą przychodzącą wiadomość podnosiła poziom napięcia u badanych osób. Ci zaś, którzy przyznawali, że niemal non stop sprawdzają, czy przyszedł nowy SMS lub mail, obserwowali u siebie tzw. wibracje fantomowe – mieli wrażenie, że czują wibrowanie telefonu, gdy w rzeczywistości nic takiego nie miało miejsca.

„Smartfony mają ułatwić nam życie. W praktyce jednak im częściej ich używamy, tym bardziej bywamy od nich uzależnieni, co może się stać powodem stresu” – mówi dr Richard Balding, autor badania. Na to jest tylko jeden sposób: trzeba czasami się wylogować. Spróbuj z naszym wyzwaniem: Odpocznij od technologii.

Smartfon bardzo ułatwia nam codzienne życie i kontakty z innymi, jednak gdy przesadzimy, zacznie mieć wręcz odwrotne działanie. Dlatego warto jak najczęściej robić sobie wycieczki do realu – będziemy dzięki temu zdrowsi i szczęśliwsi.

Niebieskie światło

Mówiąc o niekorzystnym wpływie smartfonów, nie możemy nie wspomnieć o świetle niebieskim, czyli o naturalnej składowej światła słonecznego, która w niewielkich ilościach nie stanowi zagrożenia dla oczu. Co jednak, jeśli smartfon, ekran komputera czy zapalone świetlówki są nieustannie obecne w naszym życiu? Nie mamy dobrych wiadomości.

Ekspozycja na niebieskie światło może przyczynić się do:

  • zmęczenia i podrażnienia oczu,
  • suchości oczu,
  • słabego widzenia,
  • łzawienia oczu,
  • nasilających się bólów głowy.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Jesteś na diecie ketogenicznej i ciągle boli cię głowa? Wyjaśniamy dlaczego

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Woda alkaliczna – co to jest? Poznaj opinie i przeciwwskazania

Swój smartfon powinnaś czyścić codziennie, nie tylko w związku z pandemią

Jesteś zmęczona, boli cię głowa? Być może czas zmienić dietę

„Proszę przyjść, jak będzie pani chciała mieć dzieci”. Te słowa usłyszała od lekarzy artystka Katarzyna Gabrysz, kiedy szukała pomocy

Farmaceutka robiła sobie selfie za każdym razem, gdy miała atak migreny. Pokazuje, że nie wolno jej bagatelizować

Farmaceutka robiła sobie selfie za każdym razem, gdy miała atak migreny. Pokazuje, że nie wolno jej bagatelizować

Pandemia sprawiła, że źle sypiasz? Sprawdź, jak poprawić jakość snu

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

ból głowy

Napięciowy ból głowy – fakty. Przyczyny, objawy, leczenie

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Kobieta na wózku z objawami stwardnienia rozsianego

Stwardnienie rozsiane – objawy, przyczyny, leczenie. Jakie są rokowania?

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

Kobieta ziewa

Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną

Ciepłe mleko na bezsenność?

Ciepłe mleko na bezsenność?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku