Przejdź do treści

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Smartfon a dolegliwości / istock
Smartfon a dolegliwości / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chcesz wzmocnić odporność? Zacznij robić przetwory!
Osobowość zależna (DPD) – co to jest, przyczyny, leczenie
Nowe wytyczne rządu. Przez trzy najbliższe dni będą zamknięte cmentarze, od poniedziałku nakaz pracy zdalnej dla pracowników biurowych
„Uznałem, że tradycja jest mniej ważna niż życie”. Premier ogłosił, co z cmentarzami w Dzień Wszystkich Świętych, są też nowe wytyczne odnośnie pracy biurowej
Miley Cyrus, Patti Smith, Juliette Binoche
Zagraniczne gwiazdy wspierają protest kobiet w Polsce. Wśród nich Patti Smith, Miley Cyrus czy Juliette Binoche
Tabletki
Chory na COVID-19 lekarz Dawid Ciemięga radzi, jak wspomagać swoje leczenie w domu

Towarzyszą nam całą dobę. Dosłownie, bo aż 84 proc. użytkowników smartfonów śpi z nimi. Sprawdź, jakie skutki dla zdrowia i samopoczucia ma miłość do tego urządzenia.

Smartfon a dolegliwości

Jak często korzystasz ze smartfona? Zazwyczaj sięgamy po telefon dwukrotnie częściej niż nam się wydaje. Sugerują to wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Nottingham Trent University (Wielka Brytania). 23 ochotników zostało w nich poproszonych, by ocenili, ile razy dziennie używają smartfona. Jednocześnie w ich telefonach zainstalowano aplikację, która miała te deklaracje zweryfikować.

Po dwóch tygodniach okazało się, że testowane osoby korzystały ze swoich smartfonów średnio 85 razy dziennie, aż dwa razy częściej, niż sądziły. Ale nawet bez badań wiadomo, że z telefonem niemal się nie rozstajemy. Wiadomo też, że nie jest to obojętne dla naszego zdrowia. Zobaczcie, jakie dolegliwości może powodować ten genialny wynalazek i co robić, by ich uniknąć.

Kłopoty ze wzrokiem

Oczy nie lubią smartfonów, bo mały wyświetlacz, mikroskopijna czcionka i jasne światło są dla nich męczące, a na dłuższą metę szkodliwe. Dlaczego? Im dłużej skupiamy wzrok na ekranie telefonu, tym rzadziej mrugamy, więc oczom brakuje nawilżenia. Poza tym koncentrowanie wzroku na niewielkich obiektach powoduje zmęczenie mięśni odpowiadających za akomodację (dostosowywanie się oka do oglądania przedmiotów znajdujących się bliżej lub dalej).

I na koniec: jeśli często czytamy lub oglądamy filmy na smartfonie, trzymając go bardzo blisko oczu, z czasem możemy dorobić się krótkowzroczności. Dr Saj Khan z brytyjskiego London Eye Hospital radzi więc, by korzystając z telefonu, pamiętać o mruganiu i wspomagać się tzw. sztucznymi łzami.

Zaleca też odrywanie wzroku od ekranu co kilka minut i przenoszenie go na obiekt znajdujący się w oddali. „Te proste zabiegi mogą zapobiec wadom wzroku w przyszłości” – przekonuje. A my polecamy wam fitness dla oczu, przygotowany przez fizjoterapeutę.

Naświetlone oczy od smartfona? Oczy nie lubią smartfonów, ale taki efekt może powodować jedynie spawanie.

Ból kręgosłupa

Dwa lata temu w „The Washington Post” ukazał się głośny tekst, w którym nowojorski chirurg ortopeda dr Kenneth Hansraj tłumaczył, co się dzieje z kręgosłupem, jeśli intensywnie używamy smartfona. Uważa on, że kiedy pochylamy głowę, by odczytać treść SMS-a lub napisać go (a także gdy czytamy coś na ekranie, oglądamy itd.), na szyję, a więc i cały kręgosłup, działa ogromny nacisk.

W zależności od kąta nachylenia jest to ciężar od 12 do 27 kg. Według dr. Hansraja może to prowadzić do stanów zapalnych kręgosłupa, jego przedwczesnego skrzywienia oraz innych poważnych dolegliwości. Nie wszyscy jednak zgadzają się z tezą o „epidemii textneck” (jak nazwał to zjawisko specjalista).

Według niektórych lekarzy opisywane pochylenie głowy jest naturalne dla człowieka – identyczną postawę przyjmujemy, gdy czytamy książkę albo czemuś się przyglądamy. Dopóki specjaliści nie uzgodnią wspólnego stanowiska, warto trzymać telefon na wysokości oczu i robić sobie przerwy we wpatrywaniu się w ekran. A kręgosłupowi sprezentować ćwiczenia na wzmocnienie.

Bezsenność i zmęczenie

Jeśli wieczorami pracujemy albo surfujemy po sieci z telefonem w ręku, nie dziwmy się, że mamy problemy ze snem, a w ciągu dnia funkcjonujemy jak zombie. Sztuczne światło z monitora, ekranu telewizora czy smartfona hamuje wydzielanie melatoniny, hormonu regulującego nasz rytm dobowy. Dla organizmu sprawa jest prosta: takie światło oznacza, że jest dzień, więc nie przechodzi ze stanu czuwania w sen.

Wyniki badań przeprowadzonych na 4,1 tys. osobach na Uniwersytecie w Göteborgu (Szwecja) wykazały, że intensywne używanie smartfonów powoduje zaburzenia snu zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Dodatkowo u ochotników, którzy wyjątkowo dużo czasu spędzali z telefonem lub komputerem, obserwowano objawy depresyjne. Dlatego specjaliści radzą, by godzinę przed planowanym nocnym odpoczynkiem pożegnać się ze smartfonem (i najlepiej nie zabierać go do sypialni).

Warto też wypróbować program f.lux na komputer, aplikację Twilight na Androida czy funkcję Night Shift dla iPhone’a. Dostosowują one barwę i jasność światła na ekranie do pory dnia, dzięki czemu oczy mniej się męczą, a my mamy większą szansę na szybsze zaśnięcie i nieprzerwany sen.

Realna wirtualna choroba

Naukowcy z brytyjskiego Coventry University Centre for Mobility and Transport na podstawie przeprowadzonych badań doszli do wniosku, że blisko 80 proc. z nas może cierpieć na tzw. cybersickness. Według nich jest to nowa choroba obserwowana u osób używających urządzeń mobilnych. Objawy są takie same jak przy chorobie lokomocyjnej: mdłości, zawroty głowy, silne bóle głowy i problemy z równowagą.

Zdaniem naukowców cybersickness wywołuje przewijanie zawartości stron na ekranie, granie w gry zręcznościowe i oglądanie filmów, w których obrazy szybko się zmieniają. „To poważny problem, który jest zamiatany pod dywan przez branżę informatyczną” – mówi dr Cyriel Diles z Coventry University.

Smitna dziewczyna opierająca się o barierkę

Stres

Panikujesz, bo w hotelu, w którym spędzasz wakacje, szwankuje wi-fi? Czujesz niepokój, gdy kończy ci się bateria w telefonie, a ładowarki brak? Potwierdza to opinię, że ciągłe bycie online wywołuje stres ( możecie przeczytać więcej o FOMO, czyli lęku wynikającym z bycia poza siecią). Udowodnili to m.in. brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu w Worcester, którzy sprawdzali na stu ochotnikach wpływ smartfonów na samopoczucie.

Okazało się, że chęć natychmiastowego reagowania na to, co dzieje się w sieci, i odpowiadania bez opóźnienia na każdą przychodzącą wiadomość podnosiła poziom napięcia u badanych osób. Ci zaś, którzy przyznawali, że niemal non stop sprawdzają, czy przyszedł nowy SMS lub mail, obserwowali u siebie tzw. wibracje fantomowe – mieli wrażenie, że czują wibrowanie telefonu, gdy w rzeczywistości nic takiego nie miało miejsca.

„Smartfony mają ułatwić nam życie. W praktyce jednak im częściej ich używamy, tym bardziej bywamy od nich uzależnieni, co może się stać powodem stresu” – mówi dr Richard Balding, autor badania. Na to jest tylko jeden sposób: trzeba czasami się wylogować. Spróbuj z naszym wyzwaniem: Odpocznij od technologii.

Smartfon bardzo ułatwia nam codzienne życie i kontakty z innymi, jednak gdy przesadzimy, zacznie mieć wręcz odwrotne działanie. Dlatego warto jak najczęściej robić sobie wycieczki do realu – będziemy dzięki temu zdrowsi i szczęśliwsi.

Niebieskie światło

Mówiąc o niekorzystnym wpływie smartfonów, nie możemy nie wspomnieć o świetle niebieskim, czyli o naturalnej składowej światła słonecznego, która w niewielkich ilościach nie stanowi zagrożenia dla oczu. Co jednak, jeśli smartfon, ekran komputera czy zapalone świetlówki są nieustannie obecne w naszym życiu? Nie mamy dobrych wiadomości.

Ekspozycja na niebieskie światło może przyczynić się do:

  • zmęczenia i podrażnienia oczu,
  • suchości oczu,
  • słabego widzenia,
  • łzawienia oczu,
  • nasilających się bólów głowy.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

zmęczenie kobieta

Ciągłe zmęczenie – objawy, przyczyny, choroby. Jak je pokonać?

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Mózg pełen różnych emocji

Stres – wpływ na zdrowie. Jak radzić sobie ze stresem?

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Ciągły stres niszczy ci życie. Sprawdź, jak go okiełznać!

Krople

GIF wycofał krople uspokajające. Stwierdzono wadę jakościową

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Jak zatrzymać okres? Stres zaburza cykl miesiączkowy

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

stres a stan skóry

Psychokosmetologia, czyli jak stres i inne emocje wpływają na stan skóry?

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

„Ze snem jest jak z jedzeniem – i za dużo, i za mało to niezdrowo.” Tłumaczy terapeutka snu dr n. med. Małgorzata Fornal-Pawłowska

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – objawy. Jak odzyskać energię?

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.