Przejdź do treści

Jesteś już po dwóch kawach i wciąż zasypiasz na stojąco? Poznaj 5 energetycznych zamienników „małej czarnej”

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!
Unsplash.com
Czy dieta wegańska i dieta wegetariańska mogą nas ustrzec przed chorobami? Będziesz zaskoczona
Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy
Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy
Pizza z kurkami
Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!
wegańskie lody malinowo-porzeczkowe
Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Potrzeba kofeiny objawia się sennością, zmęczeniem, problemami z koncentracją i brakiem energii do działania. W takich dniach zamiast faszerować się kolejną kawą, możesz dodać sobie energetycznego kopa na dłużej! Yerba mate, kakao, guarana, nasiona goji i olej kokosowy dodadzą ci energii na dłużej.

Wszystkie mity na temat kawy zostały już obalone – mała czarna jest zdrowa i kropka. Są jednak takie dni, w których bez co najmniej kilku filiżanek wypełnionych tym pobudzającym płynem nie da się skutecznie pracować. Szczególnie wczesną wiosną. Ale przedawkowanie kawy może się skończyć zatruciem kofeiną! Dlatego gdy rano budzicie się zmięci, wypluci przez łóżko i czujecie, że na jednej kawie na pewno się nie skończy, wypróbujcie działanie składników z naszej energetyzującej listy.

małgorzata ponikowska

Yerba mate

Yerba mate od kilku lat święci triumfy w polskich kubkach. Nie jest to jednak chwilowa moda. Na łamach warszawskiej prasy reklamowano ją już w drugiej połowie XIX wieku jako „mate ilex paraguyaensis, zwaną w Zachodniej Europie zieloną herbatą zdrowia” (dystrybucją zajmował się niejaki Teofil Rudzki). Yerba świetnie stymuluje umysł. Dzięki obecności kofeiny, teobrominy i teofiliny pobudza i niweluje uczucie zmęczenia. Pomaga utrzymać wysoki poziom skupienia i koncentracji. W tej herbacie znajdziecie dodatkowo magnez, mangan i potas.

Kakao

To najlepsze źródło teobrominy, która nadaje kakao charakterystyczny gorzkawy posmak. Teobromina działa na podobnej zasadzie co kofeina (której śladowe ilości też tam znajdziecie). Jej moc uderzeniowa jest o wiele słabsza, ale efekt pobudzenia trwa dłużej. Do tego rozszerza naczynia krwionośne oraz działa rozluźniająco na mięśnie gładkie, wprawiając nas w stan zrelaksowania. Dzięki temu dziecięcemu przysmakowi spojrzysz trzeźwiej na otaczający cię świat, a jednocześnie nie odczujesz wewnętrznego rozedrgania, które nierzadko pojawia się po wypiciu kawy. Z tych powodów w trakcie trudnych dni nie żałuj sobie kawałka prawdziwej gorzkiej czekolady.

Guarana

Wypijasz kawę i nadal ziewasz? Czas podmienić stymulanty. Na przykład na guaranę, która zawiera dwa razy więcej kofeiny niż kawa, jednak uwalnia ją stopniowo. Dlatego jej efekt utrzymuje się nawet 6–7 godzin. Guarana stosowana jest również jako lek w przypadku chronicznego stanu zmęczenia oraz ma potwierdzone właściwości odchudzające. Jeżeli chcecie wypróbować jej działanie, nie dajcie się nabrać na napoje energetyczne. Najbezpieczniej zajrzeć do apteki po czystą guaranę w proszku (świetny dodatek do smoothie czy owsianki) lub gotowy suplement w kapsułkach zawierający ten składnik.

Nasiona goji

Badania z 2008 roku opublikowane na łamach „Journal of Alternative and Complementary Medicine” pokazały, że osoby regularnie spożywające sok z jagód goji (pół szklanki dziennie przez dwa tygodnie) odczuwają znaczący wzrost energii, poprawę koncentracji oraz sprawności umysłowej. Nasiona można kupić niemal w każdym sklepie i dodać do sałatki, owsianki, zjeść solo lub wypróbować nasz przepis na koktajl. Gdy kilka dni z rzędu zasypiasz na biurku, a po powrocie do domu zalegasz na kanapie, może wyciągnąć cię z marazmu.

Olej kokosowy

To prawdziwy mistrz! Już wiele razy pisaliśmy o jego zastosowaniach. Do tej listy dorzućcie jeszcze jedno: daje prawdziwego energetycznego kopa! Olej kokosowy zawiera specjalny rodzaj kwasów tłuszczowych nazywany średniołańcuchowymi. Są one niemal natychmiast rozkładane i absorbowane do krwi w przeciwieństwie do zwykłych kwasów tłuszczowych, które muszą przebyć naprawdę długą drogę. To tak, jakbyś zjadł batonika, z tą różnicą, że nie musisz się martwić o glikogenowy skok!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Pani Łuska: zaakceptowałam łuszczycę, żeby mi się lepiej żyło

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

Zainteresują cię również:

d3sign/gettyimages.com

Pijesz kawę w upalny dzień? Sprawdź, czy warto. Lekarka Miriam Staier obala mit z 1928 roku

Kawa i cukrzyca – przyjaciele czy wrogowie?

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży

Za walkę z PMSem wzięli się giganci czyli o kobiecym okresie w nowym programie „Pogromcy medycznych mitów”. TVN wie, jak robić mądrą rozrywkę

Przewodnik dla kawoszy: aeropress

Aeropress – zdrowa metoda parzenia kawy. Doskonale sprawdzi się i w domu, i w plenerze!

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Czy orgaznim może nie tolerować kawy?

O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy

„Jeśli jest godzina 13, masz już za sobą dwie filiżanki kawy i czekasz aż twoja herbata wystygnie, to sygnał, że przesadzasz”. O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy, mówi internistka

Nie przesadź z małą czarną! Sprawdź, jakie są objawy przedawkowania kawy

kobieta ze zgagą

Zgaga – przyczyny powstawania. Oto 5 sytuacji gwarantujących palenie w przełyku

Poranna kawa – słaby wybór

Poranna kawa – słaby wybór. Kofeina to mała kłamczucha!

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

Przesilenie wiosenne. Jak sobie z tym poradzić?

Czy można pić kawę podczas… ?

Czy można pić kawę podczas… ? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

kawa po chińsku

Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

karmienie piersią Google

Karmienie piersią a…? Promotorka karmienia piersią odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Jak oczyścić organizm z kofeiny?

Czego nie warto robić na pusty żołądek

Nie tylko picie kawy czy gazowanych słodkich napojów. Sprawdź czego jeszcze nie warto robić na pusty żołądek

Kawa się skończyła, a potrzebujesz energetycznego kopa o poranku? Są inne sposoby!

Bulletproof coffee – kawa idealna przed treningiem

Espresso, kawa z mlekiem, z syropem czy kuloodporna – jaka kawa jest najlepsza dla ciebie?

kawa

Gorąca kawa jest lepsza od „parzonej” na zimno