Przejdź do treści

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?
Mama Kosmetolog o bliznowcu – czym się charakteryzuje i jak powstaje?
Joanna Horodyńska
Karolina Gilon i Joanna Horodyńska zachęcają do badań piersi
magda gessler
Magda Gessler ambasadorką kampanii „Diagnostyka Jajnika”
Keira Knightley
Keira Knightley zakazała swojej córce oglądania filmów Disneya

Podobno urlop powinien trwać trzy tygodnie. Na początku zapominamy o pracy, potem powoli wchodzimy w tryb urlopowy i w efekcie dopiero mniej więcej w połowie drugiego tygodnia wakacji zaczynamy naprawdę odpoczywać. Oto wskazówki, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”.

– Większość porad, jakie słyszę o tej porze roku, dotyczy tego, jak sprawnie wrócić do zawodowych obowiązków po urlopie. Tymczasem dla naszej formy kluczowe jest to, jak wykorzystamy czas wolny. Znam osoby, które po tygodniowych wakacjach są wypoczęte bardziej niż ich koledzy, którzy formalnie odpoczywali trzy razy dłużej – mówi psycholog Anita Kruszewska. Jak to zrobić? Oto podpowiedzi.

1. Wyznacz granicę

Wyobraź sobie wakacyjną podróż do kurortu Y. Wyjeżdżasz ze swojego miasta X. Po drodze mijasz zieloną tabliczkę z przekreślonym napisem „X”. Uśmiechasz się na widok podobnej zielonej tabliczki z napisem „Y”, już bez przekreśleń. – Teraz wyobraźmy sobie, że na tych tabliczkach są napisy „Praca” i „Urlop”. Warto zaplanować, kiedy tak naprawdę chcemy zostawić za sobą służbowe sprawy, w tym te niezałatwione, które mogą poczekać, aż wrócimy z wakacji. To może być piątkowy wieczór, gdy wyjdziemy z biura. To równie dobrze może być poniedziałek po weekendzie, w czasie którego zrobimy porządek w służbowych papierach, bo taki był nasz plan – tłumaczy psycholog. – Chodzi o to, żeby umówić się w zgodzie ze sobą, że od pewnego, dogodnego oczywiście dla nas momentu pracę zostawiamy za sobą. Dokładnie tak jak miejscowości, przez które już przejechaliśmy. Minąłeś przystanek „Praca”? OK. Skup się na tym, co przed tobą – dodaje Anita Kruszewska.

2. Bądź wyrozumiały

Co często psuje nam wakacje? Tym razem nie chodzi o hałasujące na plaży dzieci, głośnego psa sąsiadów zza ściany i deszczową pogodę (choć to wszystko oczywiście może wywrócić urlop do góry nogami). – Regularnie słyszę, że humor na wakacjach jest zepsuty dlatego, że ktoś nie realizuje swojego planu. Przykład: planujemy detoks technologiczny, czyli odstawienie laptopa i telefonu komórkowego. I w drugim dniu urlopu nie wytrzymujemy i sprawdzamy e-maile. Efekt? Niezła chandra w środku wakacji – mówi psycholog. – Taki detoks bywa świetnym pomysłem, ale podchodźmy do niego elastycznie. Zajrzałeś na urlopie do służbowej skrzynki? To nie koniec świata. Jeśli na co dzień musisz być na bieżąco, jasne, że nawet na urlopie przeglądasz portale informacyjne, a jeśli pracujesz w banku, to wakacji nie zepsuje ci sprawdzenie kursów walut. Może je za to zepsuć zbyt duże zaangażowanie w służbowe e-maile i zaniedbanie przez to swoich wakacyjnych powinności – przekonuje Anita Kruszewska. Jakie to powinności? Choćby to, że w czasie urlopu mieliśmy się wyspać. Dla zdrowia.

Zdjęcie: shutterstock

3. Zrób coś tylko dla siebie

Zauważ, że w codziennym życiu zawodowym zwykle robimy coś, myśląc w pierwszej kolejności o innych. O szefie, o klientach, o współpracownikach. Reagujemy na bieżąco na ich humory i pomysły. I bardzo dobrze. Nasz klient nasz pan. Z urlopem kojarzy się tymczasem inne podejście. – Ulubiona potrawa. Ulubione miejsce. Ludzie, których lubimy. Pogoda, przy której to my się dobrze czujemy. Muzyka, do której mamy sentyment… Pełen egoizm – żartuje Anita Kruszewska. Chcesz w pełni wejść w swój urlop? – Wybierz się do kosmetyczki na zabieg, który sprawia ci przyjemność. Pograj w piłkę albo pobiegaj tak, jak lubisz, i tam, gdzie lubisz. Nie reaguj na mody i trendy, tylko na to, na co masz ochotę i co ci służy. Możesz choćby pobiec do restauracji, z którą masz przyjemne skojarzenia. Dosłownie! – dodaje psycholog. Gdy w naszych głowach zabrzmi słowo „ja”, organizm odpowiednio zareaguje i zwolni tempo. Zadziała tu efekt domina: jeden bodziec i duża reakcja. Po jednym sygnale organizm nastawi się na to, czego potrzebujemy. Czyli najczęściej na odpoczynek.

4. Wykorzystaj to, że potrafisz się zaangażować

Co robimy, gdy w pracy dostajemy nowe zadanie? – Zwykle zacieramy ręce i się mobilizujemy. A potem musimy się skoncentrować krótko i konkretnie, żeby pojawił się oczekiwany efekt. Zarówno prowadzący swoje firmy, jak i pracujący na etat mają to zwykle opanowane do perfekcji – mówi psycholog. Dlaczego nie wykorzystać tego na początku urlopu? – Wakacje to też zadanie. Poważne wyzwanie: odpocząć psychicznie i fizycznie. Postaw przed sobą to zadanie, zmobilizuj się, potraktuj to na początku jak ćwiczenie, które cię rozwinie. Wejdź w to całym sobą, jak w nowy projekt. A gdy już zaczniesz, po prostu kontynuuj i rób, co do ciebie należy. Odpoczywaj tak, jak lubisz, pamiętając, że to też inwestycja w twoje siły i energię, które wykorzystasz po urlopie – dodaje.

5. Zobacz, jak szybko mija czas

Przed tobą dwa tygodnie urlopu. Mnóstwo czasu, prawda? Przypomnij sobie, co robiłeś dokładnie dwa tygodnie temu. Dużo się wydarzyło, prawda? Czy pomyślałeś teraz: „14 dni minęło naprawdę szybko”? No właśnie. – Dwa tygodnie to raptem dwa poniedziałki. I dwie soboty. Czas pędzi jak błyskawica, myślimy o tym przecież codziennie. Więc jeśli jesteś na urlopie, weź głęboki oddech i sam zwolnij. Pomyśl, że wykorzystasz jak najlepiej ten czas, który masz do dyspozycji w tym momencie – sugeruje psycholog.

Żeby ten artykuł nie pochłaniał więcej czasu, to już ostatni akapit. Udanych wakacji!     

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

10 ekokosmetyków idealnych na lato

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Mgiełka – świetny patent na lato

6 powodów, dla których chorujesz podczas wyjazdów

Idealny na upał: napój arbuzowy

7 problemów zdrowotnych, które częściej atakują latem

Gdy słońca jest za dużo

Semifreddo – deser na medal

Co spakować do dziecięcej walizki?

Jak się chronić przed słońcem?

Sposób na czarny bez

Upały? Myj ręce!