Przejdź do treści

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Kobieta opierająca się o barierkę
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Coraz młodsze kobiety mają zakrzepicę. Jak nie zachorować?
Kuchnia azjatycka
Syndrom chińskiej restauracji – jakie są objawy? Wyjaśnia alergolożka Joanna Jamroz-Brzeska
Dieta sokowa – czy na pewno jest bezpieczna?
Kobieta płacze przed lustrem
Czy płacz jest zdrowy? Z czym może być związany? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska
Wulwodynia i coccygodynia - czym są? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury, osteopatka
Wulwodynia i coccygodynia – czym są? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury

Podobno urlop powinien trwać trzy tygodnie. Na początku zapominamy o pracy, potem powoli wchodzimy w tryb urlopowy i w efekcie dopiero mniej więcej w połowie drugiego tygodnia wakacji zaczynamy naprawdę odpoczywać. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska. 

Większość porad, jakie słyszę o tej porze roku, dotyczy tego, jak sprawnie wrócić do zawodowych obowiązków po urlopie. Tymczasem dla naszej formy kluczowe jest to, jak wykorzystamy czas wolny. Znam kobiety, które po tygodniowych wakacjach są wypoczęte bardziej niż ich koleżanki, które formalnie odpoczywały trzy razy dłużej.

mówi psycholog Anita Kruszewska

Wyznacz granicę

Wyobraź sobie wakacyjną podróż do kurortu Y. Wyjeżdżasz ze swojego miasta X. Po drodze mijasz zieloną tabliczkę z przekreślonym napisem „X”. Uśmiechasz się na widok podobnej zielonej tabliczki z napisem „Y”, już bez przekreśleń. – Teraz wyobraźmy sobie, że na tych tabliczkach są napisy „praca” i „urlop”. Warto zaplanować, kiedy tak naprawdę chcemy zostawić za sobą służbowe sprawy, w tym te niezałatwione, które mogą poczekać, aż wrócimy z wakacji. To może być piątkowy wieczór, gdy wyjdziemy z biura. To równie dobrze może być poniedziałek po weekendzie, w czasie którego zrobimy porządek w służbowych papierach, bo taki był nasz plan – tłumaczy psycholog.

Chodzi o to, żebyś umówiła się w zgodzie ze sobą, że od pewnego, dogodnego oczywiście dla ciebie momentu pracę zostawiasz za sobą. Dokładnie tak jak miejscowości, przez które już przejechałaś. Mijasz przystanek „praca”? OK. Skup się na tym, co przed tobą.

dodaje Anita Kruszewska

Bądź wyrozumiała

Co często psuje nam wakacje? Tym razem nie chodzi o hałasujące na plaży dzieci, głośnego psa sąsiadów zza ściany i deszczową pogodę. – Regularnie słyszę, że humor na wakacjach jest zepsuty dlatego, że kobiety nie realizują swojego planu. Przykład: planujemy detoks technologiczny, czyli odstawienie laptopa i telefonu komórkowego. I w drugim dniu urlopu nie wytrzymujemy i sprawdzamy e-maile. Efekt? Niezła chandra w środku wakacji – mówi psycholog.

– Taki detoks bywa świetnym pomysłem, ale podchodźmy do niego elastycznie. Zajrzałaś na urlopie do służbowej skrzynki? To nie koniec świata. Jeśli na co dzień musisz być na bieżąco, jasne, że nawet na urlopie przeglądasz portale informacyjne, a jeśli pracujesz w banku, to wakacji nie zepsuje ci sprawdzenie kursów walut. Może je za to zepsuć zbyt duże zaangażowanie w służbowe e-maile i zaniedbanie przez to swoich wakacyjnych powinności – przekonuje Anita Kruszewska. Jakie to powinności? Choćby to, że w czasie urlopu miałaś się wyspać. Dla zdrowia.

Zrób coś tylko dla siebie

Zauważ, że w codziennym życiu zawodowym zwykle robimy coś, myśląc w pierwszej kolejności o innych. O szefie, o klientach, o współpracownikach. Reagujemy na bieżąco na ich humory i pomysły. I bardzo dobrze. Nasz klient nasz pan. Z urlopem kojarzy się tymczasem inne podejście.

Ulubiona potrawa, ulubione miejsce. Ludzie, których lubimy. Pogoda, przy której to my się dobrze czujemy. Muzyka, do której mamy sentyment. Chcesz w pełni wejść w swój urlop? Wybierz się do kosmetyczki na zabieg, który sprawia ci przyjemność. Pograj w piłkę albo pobiegaj tak, jak lubisz, i tam, gdzie lubisz. Nie reaguj na mody i trendy, tylko na to, na co masz ochotę i co ci służy. Możesz choćby pobiec do restauracji, z którą masz przyjemne skojarzenia.

radzi psycholog

Gdy w naszych głowach zabrzmi słowo „ja”, organizm odpowiednio zareaguje i zwolni tempo. Zadziała tu efekt domina: jeden bodziec i duża reakcja. Po jednym sygnale organizm nastawi się na to, czego potrzebujemy. Czyli najczęściej na odpoczynek.

kobieta w pracy wieczorem

Wykorzystaj to, że potrafisz się zaangażować

Co robimy, gdy w pracy dostajemy nowe zadanie? – Zwykle zacieramy ręce i się mobilizujemy. A potem musimy się skoncentrować krótko i konkretnie, żeby pojawił się oczekiwany efekt. Dlaczego nie wykorzystać tego na początku urlopu? – Wakacje to też zadanie. Poważne wyzwanie: odpocząć psychicznie i fizycznie. Postaw przed sobą to zadanie, zmobilizuj się, potraktuj to na początku jak ćwiczenie, które cię rozwinie. Wejdź w to całą sobą, jak w nowy projekt. A gdy już zaczniesz, po prostu kontynuuj i rób, co do ciebie należy. Odpoczywaj tak, jak lubisz, pamiętając, że to też inwestycja w twoje siły i energię, które wykorzystasz po urlopie – dodaje.

Zobacz, jak szybko mija czas

Przed tobą dwa tygodnie urlopu. Mnóstwo czasu, prawda? Przypomnij sobie, co robiłaś dokładnie dwa tygodnie temu. Dużo się wydarzyło, prawda? Czy pomyślałaś teraz: „14 dni minęło naprawdę szybko”? No właśnie.

Dwa tygodnie to raptem dwa poniedziałki. I dwie soboty. Czas pędzi jak błyskawica, myślimy o tym przecież codziennie. Więc jeśli jesteś na urlopie, weź głęboki oddech i sama zwolnij. Pomyśl, że wykorzystasz jak najlepiej ten czas, który masz do dyspozycji w tym momencie.

sugeruje psycholog Anita Kruszewska

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Kobieta w aucie z mapą

„W wypadkach drogowych wszyscy giniemy tak samo”. Historie opisane przez ratownika mrożą krew w żyłach

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Koniec pracy zdalnej? Zobacz, jak uniknąć zarazków w publicznym transporcie

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

magnetoterapia

Magnetoterapia – na czym polega, komu jest zalecana, jakie daje efekty?

Flegmatyk – poznaj jego cechy i znajdź wspólny język

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Agresja w aptece / istock

Agresja w aptece. „Kiedyś facet rzucił we mnie dużym pudełkiem leku po tym, jak spytałam czy może zapłacić kartą, bo nie miałam jak wydać”

Katarzyna Kucewicz

„Nie musisz być ciągle online ani mieć z tego powodu wyrzutów sumienia” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

Męczy cię praca z domu z dzieciakami "na głowie"? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Męczy cię praca z domu z dzieciakami „na głowie”? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Urlop macierzyński w 2020 roku

Święto Pielęgniarek / Instagram W czepku urodzona

Międzynarodowy Dzień Pielęgniarek. „Chciałabym, żeby wszyscy pamiętali w pozostałe 364 dni roku o naszej pracy” – pisze Weronika Nawara z „W czepku urodzona”

kobieta w biurze

„Pracodawca może sprawdzić, czy pracownicy przeszli koronawirusa”? Prawniczka wyjaśnia, czy polskie przepisy na to pozwalają

Aminokwasy egzogenne i endogenne - Czym są i jaką rolę pełnią?

Aminokwasy egzogenne i endogenne – czym są i jaką rolę pełnią?

Objawy udaru słonecznego - o tym należy pamiętać

Objawy udaru słonecznego – o tym należy pamiętać

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

Karmienie piersią / istock

Powrót do pracy nie musi oznaczać końca karmienia piersią

sen

Ćwicz i… śpij dobrze!

ucząca się dziewczyna

7 niezawodnych patentów, by zawalić sesję

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobiece podróże. Weź plecak zamiast faceta

kobieta święta

4 patenty na odpoczynek w święta

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku