Przejdź do treści

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Zdjęcie: Emma Simpson / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym
Jakie błędy popełniamy, oddając mocz? Rozmowa z Agnieszką Cytowicz, fizjoterapeutką uroginekologiczną
Zespół złego wchłaniania/Getty Images
Zespół złego wchłaniania – z czego może wynikać? Jak go rozpoznać?
Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia
woda butelkowana
Data ważności wody butelkowanej. Czy należy się nią przejmować?

Wiosna już za chwilę, robi się coraz cieplej. Zaczynamy myśleć o większej aktywności fizycznej. Bieganie wydaje się łatwe, ale tylko na pozór. Bo nikt z nas nie urodził się maratończykiem, a nawet najlepszy maratończyk ma za sobą trudne początki. Jak to z początkami bywa, są one z reguły okupione morderczym wysiłkiem i naznaczone błędami. Przed wieloma można się w porę ustrzec. Oto najważniejsze.

Buty

Zapomnij o starych, poczciwych butach, które dotąd świetnie spisywały się na siłowni. Niekoniecznie będą ci (a przede wszystkim twoim stopom) służyć na ścieżkach biegowych. Nieodpowiednie obuwie może doprowadzić do urazów i kontuzji, skutecznie zniechęcając do tego pięknego sportu. Jak właściwie dobrać obuwie do biegania, kiedy rynek oferuje setki, jeśli nie tysiące modeli? Najlepiej udać się do specjalistycznego sklepu dla biegaczy, w którym sprzedawca, najczęściej ze sporym doświadczeniem biegowym, przeprowadzi z tobą test na bieżni. Po sprawdzeniu, jaki masz typ stopy (pronującą, supinującą czy neutralną), dobierzecie właściwe obuwie. Pamiętaj, że ty i twoje buty macie tworzyć udany duet przez co najmniej 1000 kilometrów, bo taka jest mniej więcej żywotność butów biegowych. Dobrze więc, aby zaiskrzyło między wami już od pierwszego biegu.

Ubranie

Jednym z częstych błędów nowicjuszy jest nieodpowiednie dobieranie odzieży do warunków pogodowych. Mowa o wkładaniu zbyt małej lub zbyt dużej liczby warstw. Bardzo ważny jest także materiał, z którego wykonane są stroje. Najlepiej wybierać wysokiej jakości dzianiny poliestrowe, bo w nich ciało może swobodnie oddychać. Unikaj natomiast bawełny, która w kontakcie z potem pozostanie mokra, co przy wietrznej i deszczowej pogodzie najprawdopodobniej zaprowadzi cię do łóżka na tygodniowy turnus z przeziębieniem lub grypą.

Nadmiar

Stare i popularne przysłowie poucza, że co za dużo, to niezdrowo. Bieganie nie stanowi wyjątku. Wiem po sobie, że niesamowicie trudno powstrzymać się od treningu, zwłaszcza gdy kolejne kilometry stają się coraz łatwiejsze, a endorfiny same niosą coraz lżejsze ciało. W przypadku biegania lepiej sprawdzi się maksyma Mniej znaczy więcej. Pamiętaj, że ciało musi mieć czas na odpoczynek, a regeneracja to też trening. Na początku swojej przygody z bieganiem należy zwiększać tygodniowy kilometraż stopniowo – nie więcej niż 10 proc. Staraj się wsłuchać w swoje ciało – samo podpowie ci, kiedy przestać.

Rozgrzewka i stretching

Częstym błędem popełnianym nie tylko przez początkujących biegaczy jest bagatelizowanie rozgrzewki i stretchingu, a te dwa elementy pomagają uchronić cię przed kontuzją. Zadaniem rozgrzewki jest przygotowanie ciała do wysiłku, podniesienie jego temperatury oraz tętna. Stretching wykonywany po treningu pomaga natomiast przyspieszyć regenerację mięśni i minimalizuje ryzyko niektórych kontuzji. Zwróć uwagę na poprawność wykonywanych ćwiczeń rozciągających. Internet pełen jest filmików instruktażowych. A może znasz bardziej doświadczonego biegacza, który zaprezentuje ci zestaw ćwiczeń?

Odżywianie

Nie jest tajemnicą, że jedzenie jest dla każdego człowieka tym, czym paliwo dla samochodu. Biegacze powinni szczególnie dbać o jakość tego paliwa, gdyż ma ono ogromny wpływ na wyniki oraz regenerację. Wiele osób na początku biegowej przygody próbuje zgubić zbędne kilogramy, ograniczając podaż węglowodanów. Warto jednak wiedzieć, że to właśnie one stanowią ważne źródło energii dla biegacza. Około godziny przed treningiem zjedz lekki posiłek bogaty w węglowodany. Wielu maratończyków przed pokonaniem królewskiego dystansu zjada białą bułkę z dżemem. Prawda, że wyszukane? Doskonałym źródłem energii przed treningiem jest banan, masło orzechowe lub płatki kukurydziane z mlekiem. Także podczas długich treningów biegowych należy uzupełniać kalorie. Ja podczas długich biegów chętnie sięgam po żelki, kawałek gorzkiej czekolady, banana lub energetyczny batonik.

Magda Ratajczak i Zosia Wawrzyniak – autorki bloga Kobiety biegają, zakochane w bieganiu i zdrowym jedzeniu. Od lat zarażają swoją pasją inne kobiety. Marzą im się maratony w najdalszych zakątkach świata.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Koktajl po treningu. Przepis na odżywczy shake białkowy

TBC – na czym polegają zajęcia?

TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć?

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Tai chi - czym jest? / istock

Tai chi – co to jest, co daje i jak ćwiczyć? Jak wygląda trening tai chi dla początkujących?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej

„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

kobieta wykonuje ćwiczenie plank

Ćwiczenie deska – jak ćwiczyć, jakich błędów unikać

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Ćwiczenia na uda – trening, technika, przykładowe ćwiczenia

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta wykonuje ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka – objawy, ćwiczenia, leczenie

ćwiczenia na plecy

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Kobieta ćwiczy z hantlami

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Kobieta trzyma się za bolące biodro

Ból biodra – przyczyny, objawy, zapobieganie i leczenie

Ćwiczenia na boczki – rozprawmy się z mitem

Ćwiczenia na boczki i brzuch – jak skutecznie spalić tłuszcz?

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami