Przejdź do treści

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Dziewczyna hamak
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Sex coach – kto to taki?
Pod lupę bierze seksualność i relacje intymne. Sex coach – kto to taki i czym różni się od seksuologa?
rozmowy kobiet
Na szefa, na męża, na pogodę, na korki. Na wszystko. Narzekanie rutyną dnia codziennego
kawa po chińsku
Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień
5 mitów na temat bólu gardła.
5 mitów na temat bólu gardła. Prawda czy fałsz? Weryfikujemy je z lekarzem
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kac po zimie – tak żartobliwie nazywa się uczucie wiosennego przemęczenia. Jest w tym określeniu sporo prawdy. To, jak czujemy się u progu wiosny, często zależy od tego, jak bardzo pofolgowaliśmy sobie zimą. Czy wiosennego kaca da się wyleczyć?

Jeżeli całą zimę niczym niedźwiedź spędziłeś zabarykadowany w biurze lub szczelnie przykryty kocem – teraz jesteś szczególnie narażony na ból głowy, spadek samopoczucia, niedobór energii, osłabienie, kłopoty z koncentracją… Twój organizm przeżywa właśnie niemały szok. To przesilenie. Pewnie byłoby inaczej, gdybyś ruszał się na świeżym powietrzu, ćwiczył i unikał ciężkich, kalorycznych posiłków. Nie wszyscy jednak zimą bierzemy to sobie do serca… Radzimy, jak wygonić z ciała i umysłu tego wiosennego nieprzyjaciela. Oto 5 sposobów na to, by początek wiosny nie kojarzył się tylko z przemęczeniem.

Sięgnij po mrożonki

Jednym z najbardziej popularnych i skutecznych sposobów na wiosenne przemęczenie jest dostarczenie organizmowi bomby witaminowej w postaci warzyw i owoców. W wielu przypadkach to właśnie niedobór minerałów i złe odżywianie zimą są powodem wiosennego przemęczenia. Już na początku kwietnia warzywniaki kuszą pierwszymi nowalijkami, do których warto jednak podchodzić ostrożnie. Nie mamy pewności, że te zielone piękności nie były wzmacniane preparatami przyspieszającymi wzrost. Kiedy masz wątpliwości, lepiej sięgnij po mrożonki. Często zapominamy o tym sposobie, a przecież mrożone warzywa, odpowiednio potraktowane, nie tracą swoich właściwości.

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przestań się użalać

Autosugestia to potężne narzędzie. Naukowcy udowodnili, że ludzki umysł potrafi równie skutecznie zintensyfikować ból i złe samopoczucie, jak i przynieść ulgę. Bardzo dużo zależy od nastawienia! Kiedy rozmyślasz o tym, jak fatalnie się czujesz, roztrząsasz te rzeczy, które zawaliłeś przez roztargnienie i ból głowy, masz wyrzuty sumienia, że za dużo śpisz – po prostu przestań. Optymistyczne spojrzenie to świetne lekarstwo na wiosenne dolegliwości. Miej świadomość, że przemęczenie nie potrwa wiecznie, a gdy już przejdzie – zaczniesz tryskać energią i korzystać z pięknej pogody.

Zwolnij tempo

Początek wiosny może być bardzo stresujący – nagle cały świat daje znaki, że należy działać. Na zewnątrz ktoś grabi trawnik, myje samochód, dzieci szaleją na rowerach, psy machają ogonem z prędkością światła. Czujesz, że powinieneś wreszcie COŚ zrobić. Ale gdy brak energii, wielogodzinne latanie z odkurzaczem w ręku czy generalne porządki w piwnicy naprawdę nie są dobrym pomysłem. To samo tyczy się sportu. Po zimowym zastoju i gdy wiosenne przemęczenie daje o sobie znaki, warto odpuścić sobie intensywne treningi, którymi katujemy się w akcie desperacji (zbliżające się zawody, kuracja odchudzająca).

Jeżeli czujesz się źle, najlepsze, co możesz sobie podarować, to długi spacer czy lekka przebieżka. A dodatkowo nie szczędź sobie snu, rób częste przerwy w pracy, znajdź czas na małe przyjemności. Właśnie te niepozorne czynności sprawią, że szybko wrócisz do formy, a wiosenne zmęczenie nie będzie tak dokuczliwe.

Jak zminimalizować ilość kurzu w domu

Wyjdź z cienia

Wiosną dnia przybywa bardzo gwałtownie. Jeszcze miesiąc temu słońce było towarem deficytowym. Należy dać szansę organizmowi, by przyzwyczaił się do tego nowego porządku. Warto więc zaraz po przebudzeniu odsłonić okna, a w ciągu dnia odpoczywać z twarzą zwróconą ku słońcu. To sprawdzony patent, gdy poziom energii niebezpiecznie maleje.

Po prostu przeczekaj

Nie ma cudów – wiosenne przemęczenie nie zniknie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, nawet jeśli zastosujesz wszystkie możliwe sposoby. I choć sprawią one, że wiosenne dolegliwości będą mniej dokuczliwe, a problemu pozbędziesz się szybciej – nie usuną go. To sprawka hormonów, a dokładnie serotoniny, której poziom wzrasta wiosną, gdy wydłuża się dzień. Zanim więc jej poziom się unormuje, minie chwila, podczas której musisz uzbroić się w cierpliwość i wyrozumiałość dla samego siebie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Doskwiera ci ciągłe zmęczenie? To może być objaw poważnej dolegliwości. Zbadaj się

„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

drzemka

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

„Złamane serce” to nie tylko przenośnia! O schorzeniu, które przez lata nie było rozpoznawane, mówi kardiolog Robert Gil

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Stres w pracy - jak się go pozbyć?

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

5 zaskakujących sposobów na energetyczny strzał

Brakuje ci energii? Oto 5 zaskakujących sposobów na przezwyciężenie kryzysu

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

Para w łóżku seks

Mity – najwięksi wrogowie dobrego seksu. Obalamy wszystkie!

Jak obniżyć poziom kortyzolu

Wysoki poziom kortyzolu może być niebezpieczny. Oto jak możesz go obniżyć

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Kobieta pije kawę przed monitorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

Kobieta kicha i trzyma chusteczke przy nosie. Ubrana w sweter i czapkę, ma krótkie włosy. Za nią widać pierwsze objawy wiosny.

Wiosna, choć piękna, jest prawdziwą zmorą dla alergików. Zobacz, jakie drzewa pylą w marcu

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Stres i atopia – toksyczny związek

Zmagasz się z atopowym zapaleniem skóry? Zobacz, jak możesz sobie pomóc

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Problemy z oddychaniem, walenie serca i pocenie się – to nie jedyne objawy. Zobacz, po czym poznasz atak paniki