Przejdź do treści

5 powodów, dla których warto jeść jogurt

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów
Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Człowiek to organizm, który w 43 proc. składa się z komórek ludzkich. Pozostałe 57 proc. to komórki bakterii. Ich samopoczucie musi wpływać na nasze samopoczucie i warto o nie dbać.

Jedną z metod jest zadbanie o to, by w diecie nie brakowało sfermentowanych produktów mlecznych – kefirów, maślanek i jogurtów. To świetnie wpływa na stan naszego, jak mówią naukowcy, mikrobiomu. A zdrowa flora bakteryjna to zdrowszy człowiek.

Ludzie, którzy często jedzą jogurt, mają:

Mniej kilogramów

Badacze z hiszpańskiej Nawarry przez sześć lat przyglądali się grupie ponad 8 tys. osób i sprawdzali, jak ich zwyczaje żywieniowe wpływają na wagę. Okazało się, że jedzenie co najmniej jednego 125-gramowego kubka jogurtu dziennie zmniejszało ryzyko pojawienia się otyłości aż o 19 proc. Warunek był jeden – nie był to jogurt light, ale normalny, tradycyjny produkt mleczny. Ci, którzy oprócz tego na talerzach miewali głównie dania diety śródziemnomorskiej, byli aż o 36 proc. rzadziej otyli niż ci, którzy nie jedli ani jogurtu, ani ryżu, makaronu, pomidorów i oliwy. Inne badania potwierdzają te wyniki, a ciekawostką jest między innymi to, że codzienne jedzenie jogurtu ma na wagę mniej więcej taki pozytywny wpływ, jak codzienne jedzenie frytek ma negatywny.

Lepszą odporność

Mikrobiom jest jednym z filarów systemu odpornościowego. Dlatego nie zaskakuje, że większa liczba dobrych bakterii pozytywnie przekłada się na to, jak radzimy sobie z chorobami. Gdy badacze ze szwedzkiego Lund podawali przez 80 dni robotnikom jednego z zakładów przemysłowych bakterię Lactobacillus reuteri, okazało się, że pracownicy brali chorobowe nawet o połowę rzadziej niż ich koledzy z grupy kontrolnej. Wiele wskazuje na to, że bogata flora bakteryjna skraca czas trwania przeziębień i nieznacznie, ale jednak, zmniejsza ryzyko ich złapania.

Niższe ciśnienie

Ciągle pojawiają się też badania, które wskazują, że regularne jedzenie jogurtu zmniejsza ryzyko pojawienia się nadciśnienia nawet o 20 do 30 proc. Ma to dużo sensu, bo wiemy z całą pewnością, że bakterie obecne w naszym organizmie mają bezpośredni wpływ na poziom cholesterolu, to, w jaki sposób trawimy, jak zachowują się nasze jelita, na działanie gruczołów i gospodarkę hormonalną organizmu, a wszystko to ma wpływ na ciśnienie.

Mniejsze ryzyko cukrzycy

Dr Frank Hu to specjalista w dziedzinie zdrowia publicznego, który pracuje na Harvardzie. W jednym z badań starał się określić, jak wygląda korelacja pomiędzy codziennym jedzeniem jogurtu i ryzykiem wystąpienia cukrzycy typu II. W tym celu przeanalizował dane medyczne niemal pół miliona osób. Ci, którzy codziennie sięgali po jogurt, chorowali o 18 proc. rzadziej. Nie do końca wiadomo, dlaczego tak się działo, ale podejrzenie pada na probiotyki, które poprawiają trawienie, korzystnie wpływają na produkcję potrzebnych hormonów, regulują apetyt i pomagają trawić cukry.

Lepszy nastrój

A na tym sprawa się nie kończy, bo zgodnie ze starą zasadą mówiącą, że w zdrowym ciele zdrowy duch, kolejne i kolejne badania wskazują na to, że mikrobiom wpływa na zdrowie psychiczne. Robi to na kilka sposobów. Najważniejsze, prawdopodobnie, bo niewiele tu rzeczy pewnych, jest oddziaływanie na poziom neuroprzekaźników – serotoniny, dopaminy itd. Dlatego właśnie dobra dieta poprawia samopoczucie i pomaga wprowadzić się w lepszy nastrój. Jej elementem jest jogurt.

To tylko najważniejsze z powodów, dla których do regularnej diety warto wprowadzić kefir, jogurt i maślankę. Przy czym trzeba pamiętać, że jeżeli chcemy osiągnąć pozytywne efekty, to trzeba dbać, żeby był to jogurt, a nie produkt jogurtopodobny. Najlepiej normalny, naturalny i niezawierający kilkudziesięciu gramów cukru na opakowanie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Alkohol wytrąca bakterie z równowagi

Aktywność mózgu wzrasta, gdy odpoczywasz

Depresja facebookowa

Depresja facebookowa

Poradniki dla rodziców unieszczęśliwiają

5 powodów, dla których warto być pesymistą

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

Pięć pytań o sen

Siedem sygnałów demencji, których nie wolno zignorować

Nie da się wygrać z cyklem dobowym nastolatka

2 minuty do szczęścia

Małe księżniczki i mali naukowcy

Wpływ różnicy wieku na związek

Nie rób dziś tego, co możesz zrobić jutro

Czy genialne dziecko będzie genialnym dorosłym?

Czy genialne dziecko będzie genialnym dorosłym?

Czy warto biegać w smogu?

Czy warto biegać w smogu?

Dlaczego warto iść na masaż?

Dlaczego warto iść na masaż?

Dystans uszczęśliwia rodzica

Samotność fizycznie zmienia mózg

Prekrastynacja: pracować trzeba mądrze, a nie dużo

Antybiotyki a otyłość dzieci

Dlaczego duńskie dzieci płaczą najmniej? Zasługa hygge?

Mężczyźni też mają baby blues

Dlaczego dzieci już nie kąpie się codziennie?

Pies i kot na zdrowie dziecka