Przejdź do treści

5 zaskakujących spowalniaczy metabolizmu

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
apteka
Preparat do żywienia pozajelitowego wycofany z obrotu
Blondynka na zakupach / Fot. Blondynka na zakupach
Blondynka za zakupach: jako kobieta myślę o wielu rzeczach w jednym czasie. Ciężko mi się skoncentrować na jednej… Z pomocą przyszedł WIMIN!
Czy masz prawo nie zgodzić się na nacięcie krocza?
Poród. Czy masz prawo nie zgodzić się na nacięcie krocza?
Syrop na kaszel przelewany do miarki
Kolejne serie syropu Flavamed wycofane z obrotu. GIF wydał nową decyzję
Kiszona kapusta / istockphoto.com
Probiotyk a prebiotyk. Czym się od siebie różnią?

Regularnie ćwiczysz, masz dobrze zbilansowaną dietę, jesz cztery, pięć razy dziennie, unikasz stresów, pijesz dużo wody. Mimo to twoja waga stoi w miejscu albo, co gorsza, tyjesz? Przyczyną może być jeden z mniej znanych powodów, dla których metabolizm zwalnia mimo twoich wysiłków.

Niektóre czynniki wpływające na tempo naszej przemiany materii są od nas zupełnie niezależne. Wiadomo więc, że ok. 25. ‒ 30. roku życia metabolizm zwalnia, bo z wiekiem mamy coraz mniej mięśni, które w dużym stopniu go napędzają. U kobiet przemiana materii jest o blisko 7 proc. wolniejsza niż u mężczyzn ‒ przyczyną jest to, że panowie mają znacznie bardziej rozbudowaną tkankę mięśniową. Ważne są też geny. Każdy z nas pewnie zna osoby, które jedzą, co chcą, w dowolnych ilościach i noszą rozmiar S, podczas gdy inne żywią się niemal powietrzem, a i tak ledwo mieszczą się w lustrze (bez względu na jego rozmiar). Na co w takim razie mamy wpływ? Na całą resztę, wybierając styl życia. Brak ruchu, głodówki, nieregularne posiłki, unikanie śniadań, picie zbyt małej ilości wody, stres – to najczęściej opisywane przyczyny wolnej przemiany materii. Zdarza się jednak, że na problem z podkręceniem metabolizmu lub z utrzymaniem jego dotychczasowego tempa skarżą się ci, którzy nie mają na sumieniu wyżej wymienionych grzechów. Oto lista zaskakujących błędów, które – nieświadomie ‒ zdarza nam się popełnić, nawet gdy jesteśmy przekonani, że bardzo dbamy o zdrowie.

Przesadne unikanie nabiału

Jeśli z jakichś względów eliminujemy z diety jajka, jogurty, żółte sery czy twaróg, nie dostarczamy mięśniom ich podstawowego budulca, czyli białka. A to mięśnie przede wszystkim przyspieszają metabolizm, bo cały czas (nawet gdy odpoczywamy) potrzebują energii do pracy oraz regeneracji. Dodatkowo białko jest dla organizmu trudniej przyswajalne niż węglowodany i tłuszcze, więc potrzebuje on więcej energii, żeby je zmetabolizować (spala w tym celu więcej kalorii). Wpływ protein na przemianę materii zbadali naukowcy z kanadyjskiego uniwersytetu McMaster. Testowali oni dwie grupy kobiet i okazało się, że te, które jadły codziennie trzy‒siedem porcji nabiału, spaliły więcej tłuszczu i zyskały więcej masy mięśniowej niż ich koleżanki, którym podawano mniej produktów proteinowych. Ile białka powinniśmy dostarczać organizmowi każdego dnia? Zalecana norma dla osoby dorosłej to 0,8‒1 grama na kilogram masy ciała. Dietetycy radzą, by codziennie sięgać po trzy nieduże porcje ‒ mogą to być np. jogurty, jajka, tofu, komosa ryżowa, rośliny strączkowe, ryby.

Stawianie na trening kardio

Co prawda każda aktywność fizyczna napędza metabolizm, ale niektóre rodzaje treningu są pod tym względem mniej skuteczne niż inne. Ćwiczenia kardio (jazda na rowerze, bieganie, pływanie) mają wiele zalet: poprawiają kondycję i wytrzymałość, wzmacniają serce, zbijają poziom „złego” cholesterolu. Niestety, mają mniejszy wpływ na przemianę materii – podkręcają ją głównie w trakcie ćwiczeń. Warto więc łączyć trening kardio z siłowym, bo ćwiczenia z obciążeniem pomagają budować masę mięśniową. Jednak mistrzem, jeśli chodzi o mobilizowanie naszego metabolizmu do działania, jest trening interwałowy. Częste zmiany tempa przy interwałach powodują, że przemiana materii zaczyna przyspieszać i – co ważne ‒ efekt ten utrzymuje się do 24 godzin po zakończeniu przez nas aktywności fizycznej (przy kardio kilka godzin). A jak długo ćwiczyć, by zmusić metabolizm do pracy i zrzucić nieco zbędnego balastu? Nadgorliwość nie ma tu przełożenia na wyniki. Naukowcy z City University w Nowym Jorku stwierdzili, że ciało przyzwyczaja się do długości sesji treningowych i w miarę upływu czasu zmienia przemianę materii w taki sposób, że spalamy mniej kalorii, niż moglibyśmy się spodziewać. Potwierdziły to wyniki testów, którym poddano 300 kobiet i mężczyzn. „Najbardziej aktywne fizycznie osoby spaliły taką samą liczbę kalorii co osoby ćwiczące umiarkowanie” – stwierdził dr Herman Pontzer prowadzący badanie.

Produkty bogate w błonnik

Eliminowanie węglowodanów z diety

Gdy drastycznie redukujemy węglowodany, chcąc stracić na wadze, a jednocześnie trenujemy, nie ma cudów: nasz metabolizm będzie wolniejszy. Znowu chodzi o mięśnie, dla których cukry to podstawowe źródło energii. Mięśnie je magazynują, bo nie mogą się bez nich obyć, zwłaszcza przy zwiększonym wysiłku. Te zapasy to tzw. glikogen mięśniowy. Jeśli organizmowi brakuje węglowodanów, zaczyna pobierać energię nie z tkanki tłuszczowej, ale właśnie z glikogenu. Mięśnie stają się przez to coraz słabsze, jest ich mniej, a my sami nie mamy siły, by systematycznie ćwiczyć. W efekcie spalamy mniej kalorii podczas treningu, a także po jego zakończeniu, gdyż organizm nie potrzebuje już do regeneracji tyle energii, co wcześniej. Metabolizm zwalnia. Dlatego należy włączać do diety „dobre”, czyli złożone, węglowodany, których źródłem są np. warzywa, brązowy ryż czy pieczywo pełnoziarniste.

Regularne zarywanie nocy

Wyniki badań wpływu snu na metabolizm przeprowadzone przez naukowców w Uppsali (Szwecja), zaskoczyły nawet ich samych. Kilkudniowym testom poddanych zostało 14 studentów, których podzielono na trzy grupy: ochotnicy w pierwszej z nich spali siedem‒osiem godzin, w drugiej krótko, a w ostatniej wcale. Mierzono, ile w trakcie tego eksperymentu jedli, jaki mieli poziom cukru we krwi, sprawdzano poziom ich hormonów, a także tempo, w jakim spalali kalorie. „Nasze badanie pokazało, że nawet jedna nieprzespana noc w znacznym stopniu obniża wydatek energetyczny u zdrowych ludzi, co sugeruje, że sen ma duży wpływ na metabolizm w ciągu dnia” – komentował wyniki Christian Benedict z Uniwersytetu w Uppsali. Naukowcy ocenili, że u studentów pozbawionych snu tempo niektórych procesów metabolicznych, takich jak oddychanie czy trawienie, rano spadało od 5 do 20 proc. w porównaniu z dniem, kiedy badani mogli się wyspać. Nie wiadomo jeszcze, czy osoby, które sporadycznie zarywają noce, ryzykują, że ich przemiana materii zwolni na dłużej. Na pewno narażeni są na to ci, którzy zwykle mało śpią. Wniosek jest prosty: warto w nocy odpoczywać, inaczej ćwiczenia i dieta mogą nie wystarczyć.

Całkowite unikanie ryb i/lub soli

Czasami metabolizm zwalnia obroty, mimo że nie brak nam ruchu, a dieta, którą stosujemy, wydaje się zawierać wszystkie niezbędne dla zdrowia składniki. Bardzo prawdopodobną przyczyną może być brak jodu, bo na niedobory tego pierwiastka cierpi aż połowa Polaków (częściej mieszkańcy południa i wschodu naszego kraju). Zbyt małe ilości jodu powodują, że tarczyca nie wydziela odpowiedniej ilości hormonów pobudzających przemianę materii: tyroksyny (T3) i trójjodotyroniny (T4). Prowadzi to m.in. do spowolnienia metabolizmu. Jeśli więc obserwujemy u siebie nieuzasadnione tycie w połączeniu ze zmęczeniem, bezsennością i obniżonym nastrojem, można podejrzewać, że nasza tarczyca nie działa tak, jak powinna (to typowe objawy jej niedoczynności). W takiej sytuacji należy przyjrzeć się diecie i sprawdzić, czy nie brakuje w niej ryb morskich, warzyw, ewentualnie soli (niektórzy z zasady nie solą), czyli głównych źródeł jodu. W razie potrzeby zmodyfikujmy jadłospis, biorąc pod uwagę, że Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie 150 mikrogramów jodu każdego dnia. Gdy mimo to po kilku tygodniach samopoczucie ani obwód w talii się nie zmienią, warto się skonsultować z internistą lub endokrynologiem.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

„Udajemy orgazmy, bo przyjmujemy za dużo sygnałów, jak wygląda udany seks, za dużo w tym presji. A przecież udany seks to dla każdego coś innego” – mówi edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Salowa z 20-letnim stażem

„Ogólnie panująca znieczulica dotknęła również relacje lekarz – salowa. Dla lekarzy, ale i większości pielęgniarek, jesteśmy niezauważalne” – mówi Hanna Chudon, salowa z 20-letnim stażem

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

Zainteresują cię również:

Balon

Masz brzuch jak balon? Sprawdź, jak możesz zapobiec wzdęciom

Pudełko z tabletkami widziane od góry. Wieko do opakowania jest otwarte, w srodku widać tabletki

Kolejny lek na zgagę wycofany. Może zawierać substancje rakotwórcze

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

„Trzustka to mały śpiący tygrys. Kiedy go obudzimy, może doprowadzić do katastrofy” – mówi prof. Mikołaj Spodaryk

Prowadzisz batalię o otwarte okna w pracy? Nic dziwnego! Kobietom jest zimniej!

20. urodziny za tobą? Zobacz, co czeka ciebie i twoje ciało

awokado

Chorujesz na astmę? Dietetyczka wymienia składniki, które mogą zaostrzać objawy

6 rzeczy, które dzieją się z twoim organizmem, gdy w kółko chudniesz i tyjesz

6 rzeczy, które dzieją się z twoim organizmem, gdy w kółko chudniesz i tyjesz

Zanim podasz dziecku zamiennik cukru

Zanim podasz dziecku zamiennik cukru… Dietetyczka ostrzega, by uważać z substancjami słodzącymi, które pozornie uważane są za zdrowsze

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy dla kobiet w okresie rozrodczym to prawdziwy skarb” – o naszej odporności mówi dr Anna Romaniuk, mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk

kolendr

Przejadłaś się? Sprawdź, jakie zioła mogą przynieść ulgę

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zielona herbata - właściwości i przeciwwskazania

Zielona herbata – właściwości, działanie i skutki uboczne

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?

Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?

Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?

„Przecież wiadomo, że gruba dziewucha nie może mieć przystojnego faceta. A jak ma, to na bank jest feedersem!” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Najczęstsze błędy żywieniowe wg trenerki Kasi Bigos

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

anorektyczka

„Dzisiaj uświadamiam kobiety, że mogą o siebie dbać, ale żeby robiły to z głową, bo jeśli tylko odłożą ją na półkę, a w zamian wybiorą ciało, to już po nich”. Rozmawiamy z Martą Kieniuk-Mędrala o zaburzeniach odżywiania

Metabolizm – czym właściwie jest i co na niego wpływa?

Najpopularniejsze

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

„Życie człowieka, którym się zajmuję, nie może zależeć od tego czy mi smutno, czy jestem zły, czy się boję” – mówi Mateusz Sieradzan, znany na FB jako Pan Pielęgniarka

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?