Przejdź do treści

6 argumentów za tym, żeby jeść śniadanie

6 argumentów za tym, żeby jeść śniadanie
Dlaczego nie warto pomijać śniadania? Zdjęcie: shuttterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
żywność w supermarkecie
Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa
Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska
pexels.com
5 faktów o odczulaniu
bananowe ciasteczka owsiane
Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie
Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji

Śniadanie chroni przed wieloma chorobami, poprawia koncentrację, dba o płodność. Słuchamy naukowców i nie wychodzimy z domu z pustym brzuchem – zdecydowanie. Na zachętę fizjolog żywienia podpowie wam, co najlepiej zjeść o poranku.

Oto 6 bardzo konkretnych powodów, dla których pomijanie pierwszego posiłku w ciągu dnia jest najgłupszą z możliwych decyzji.

1. Śniadanie zmniejsza apetyt i chroni przed nadwagą

Znaczenie pierwszego posiłku w ciągu dnia kryje się w jego angielskiej nazwie: „break the fast”, czyli „przerwa w poście”. Podczas nocnego snu nasza przemiana materii ulega spowolnieniu, przestawiamy się na „postny” tryb pracy, bo organizm nie potrzebuje tak dużo energii. Jedzenie śniadania rozkręca metabolizm i przygotowuje „maszynę” spalającą kalorie do pracowitego dnia. Jeśli pomijasz ten posiłek, organizm nie dostaje nowego paliwa z pożywieniem, metabolizm pozostaje spowolniony. Co w perspektywie nie przynosi nic dobrego. Koło południa odczuwasz znacznie większy głód i chętniej zajadasz się wysokokalorycznymi przekąskami, aby usatysfakcjonować niezaspokojony rano apetyt. A przezorny organizm zaczyna robić zapasy w postaci tkanki tłuszczowej. Badania pokazują, że osoba, która rezygnuje ze śniadania, zjada potem 40 proc. więcej słodyczy, 45 proc. mniej warzyw i 30 proc. mniej owoców, za to wypija 55 proc. więcej słodkich napojów. Stąd późniejsze problemy z nadwagą i otyłością. Naukowcy z Queen Margaret University w Edynburgu udowodnili, że jedzenie śniadania ułatwia, a nie utrudnia gubienie zbędnych kilogramów, a w przypadku osób, które z niego rezygnują, prawdopodobieństwo, że będą cierpiały w przyszłości na otyłość, jest cztery razy większe.

2. Śniadanie obniża ryzyko cukrzycy i zawału serca

Kto by tam łączył „zwykłe” codzienne śniadanko lub jego brak z poważnymi chorobami? A jednak trzeba! American Heart Association oceniło, że ryzyko zespołu metabolicznego (otyłość, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i wysoki poziom cholesterolu) u jedzących śniadania jest o 35–40 proc. niższe niż u osób regularnie je opuszczających. Także specjaliści z University of Minnesota, Harvard School of Public Health w Bostonie i Northwestern University w Chicago, którzy przez ponad 20 lat prowadzili badania epidemiologiczne, potwierdzili tę zależność, jeśli chodzi o cukrzycę typu 2. Jaką rolę odgrywa tu śniadanie? Kiedy kładziemy się spać, poziom insuliny w naszym organizmie powinien być wyrównany – nie za wysoki ani nie za niski. Jeśli rano nie zafundujemy sobie porannej „przerwy w poście”, czyli śniadania, poziom insuliny spada. Kiedy się wreszcie najadamy, gwałtownie rośnie. Po jakimś czasie dochodzi do zaburzeń w metabolizmie glukozy – głównego źródło energii – co prowadzi do cukrzycy typu 2.

3. Śniadanie ułatwia uczenie się i zapamiętywanie

Okazuje się też, że babcia i mama miały rację, goniąc nas do porannego śniadania przed szkołą. Jeśli chcemy, aby nasz mózg pracował efektywnie, musimy zaczynać dzień porządnym posiłkiem. – Składniki odżywcze, których dostarczamy do organizmu rano, decydują o naszej wydolności fizycznej i umysłowej w ciągu dnia – wyjaśnia Piotr Pietrzak, lekarz rodzinny z CM Enel Med w Warszawie. Bez śniadania stajemy się nerwowi, mamy gorszą pamięć i zdolność postrzegania, problemy z koncentracją, trudniej przyswajamy wiedzę i robimy więcej błędów. To dlatego przed prezentacją czy egzaminem, zamiast wertować rano notatki, lepiej zjeść pożywne śniadanie.

4. Podnosi płodność kobiet

6 argumentów za tym, żeby jeść śniadanie

Solidny poranny posiłek powinny jeść kobiety, które starają się zajść w ciążę, szczególnie te, które cierpią na zespół policystycznych jajników. Pożywne śniadanie i lżejsza kolacja obniżają bowiem poziom testosteronu we krwi, a tym samym łagodzą objawy choroby i zwiększają płodność. Dowiodły tego badania przeprowadzone niedawno przez naukowców z uniwersytetu w Tel Awiwie.

5. Poprawia humor

Jeśli organizm zamiast głodować rano i zadowalać się kawą z mlekiem, otrzymuje konkretną porcję składników odżywczych, wpływa to pozytywnie na nasz nastrój. Spada napięcie i rozdrażnienie, łatwiej radzimy sobie ze stresującymi sytuacjami. Zdrowy posiłek pomaga regulować poziom cukru we krwi, co pośrednio też wpływa na nasze siły witalne.

6. Wydłuża życie

Skoro śniadanie obniża ryzyko poważnych chorób i poprawia nastrój, wniosek nasuwa się sam. Jedzenie śniadań wydłuża życie! Są też na to dowody naukowe. Uczeni z Atlanta’s Stress Institute odkryli, że stulatkowie znacznie częściej jadają śniadania niż osoby, które żyją krócej. Ich poranny posiłek zwykle jest bardzo prosty (pełnoziarniste płatki, warzywa, jajka, ciemne pieczywo, chude wędliny). Pomaga to im utrzymać masę ciała w normie, obniża poziom cholesterolu we krwi i pozytywnie wpływa na zdrowie.

Co jeść na śniadanie?

Radzi Iza Czajka, fizjolog żywienia

Najlepiej produkty, które dostarczą:
– lekkostrawnych białek (mleko i jego przetwory, sery, chude wędliny, jajka, pasty rybne),
– węglowodanów o różnym stopniu uwalniania glukozy (pieczywo mieszane, ze względu na to, że jest lepiej przyswajalne, a razowe często powoduje wzdęcia; płatki kukurydziane, owsiane, pełnoziarniste),
– dobrych tłuszczów (awokado, orzechy, pestki, siemię lniane, oliwa, tłuste ryby).

W menu powinny też być warzywa i świeże bądź suszone owoce. Niedobrym pomysłem na śniadanie jest croissant z konfiturą, wszelkie drożdżówki czy pączki.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

śniadanie

NIE dla parówek i croissantów na śniadanie. Czego jeszcze nie warto jeść na czczo?

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Poczuj miętę do surowej gryczanki! Jest idealna jako danie na wynos

Jaglane gofry z jogurtem i truskawkami

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Zdrowe śniadanie do szkoły: bananowo-kakaowe muffinki i chrupiące marchewki

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

Granolowe śniadanie. Rozkosz dla podniebienia i uciecha dla oczu

Największe grzechy śniadaniowe – jakie popełniamy najczęściej?

Wegański twarożek ze słonecznika. W sam raz na śniadanie

Pięć sposobów aby zepsuć sobie poranek

Pięć kroków aby początek dnia uczynić jeszcze trudniejszym. Sobie i dzieciom

Przepis na zdrowe śniadanie – koktajl ze spiruliną