Przejdź do treści

6 argumentów za tym, żeby jeść śniadanie

6 argumentów za tym, żeby jeść śniadanie
Dlaczego nie warto pomijać śniadania? Zdjęcie: shuttterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie tolerujesz laktozy? Sprawdź, czego nie powinnaś jeść, aby ustrzec się przed dolegliwościami
Czosnek / unsplash.com
Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?
Używasz kulek gejszy? Pani Fizjotrener tłumaczy, jak działają na mięśnie Kegla
Chłopiec lezy na oparciu kanapy. Na kanapie lezy tablet. Chłopiec wygląda na znudzonego i bez sił
Nie posądzaj swojego dziecka o lenistwo. To może być depresja! Ostrzega psycholożka Ewa Sękowska-Molga
dr Izabela Zawisza / rolingerpr.pl
Dr Izabela Zawisza: jeżeli skóra jest szczelna i nawilżona, może spełniać swoje funkcje i chroni nas przed przedostawaniem się elementów smogu

Śniadanie chroni przed wieloma chorobami, poprawia koncentrację, dba o płodność. Słuchamy naukowców i nie wychodzimy z domu z pustym brzuchem – zdecydowanie. Na zachętę fizjolog żywienia podpowie wam, co najlepiej zjeść o poranku.

Oto 6 bardzo konkretnych powodów, dla których pomijanie pierwszego posiłku w ciągu dnia jest najgłupszą z możliwych decyzji.

1. Śniadanie zmniejsza apetyt i chroni przed nadwagą

Znaczenie pierwszego posiłku w ciągu dnia kryje się w jego angielskiej nazwie: „break the fast”, czyli „przerwa w poście”. Podczas nocnego snu nasza przemiana materii ulega spowolnieniu, przestawiamy się na „postny” tryb pracy, bo organizm nie potrzebuje tak dużo energii. Jedzenie śniadania rozkręca metabolizm i przygotowuje „maszynę” spalającą kalorie do pracowitego dnia. Jeśli pomijasz ten posiłek, organizm nie dostaje nowego paliwa z pożywieniem, metabolizm pozostaje spowolniony. Co w perspektywie nie przynosi nic dobrego. Koło południa odczuwasz znacznie większy głód i chętniej zajadasz się wysokokalorycznymi przekąskami, aby usatysfakcjonować niezaspokojony rano apetyt. A przezorny organizm zaczyna robić zapasy w postaci tkanki tłuszczowej. Badania pokazują, że osoba, która rezygnuje ze śniadania, zjada potem 40 proc. więcej słodyczy, 45 proc. mniej warzyw i 30 proc. mniej owoców, za to wypija 55 proc. więcej słodkich napojów. Stąd późniejsze problemy z nadwagą i otyłością. Naukowcy z Queen Margaret University w Edynburgu udowodnili, że jedzenie śniadania ułatwia, a nie utrudnia gubienie zbędnych kilogramów, a w przypadku osób, które z niego rezygnują, prawdopodobieństwo, że będą cierpiały w przyszłości na otyłość, jest cztery razy większe.

2. Śniadanie obniża ryzyko cukrzycy i zawału serca

Kto by tam łączył „zwykłe” codzienne śniadanko lub jego brak z poważnymi chorobami? A jednak trzeba! American Heart Association oceniło, że ryzyko zespołu metabolicznego (otyłość, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i wysoki poziom cholesterolu) u jedzących śniadania jest o 35–40 proc. niższe niż u osób regularnie je opuszczających. Także specjaliści z University of Minnesota, Harvard School of Public Health w Bostonie i Northwestern University w Chicago, którzy przez ponad 20 lat prowadzili badania epidemiologiczne, potwierdzili tę zależność, jeśli chodzi o cukrzycę typu 2. Jaką rolę odgrywa tu śniadanie? Kiedy kładziemy się spać, poziom insuliny w naszym organizmie powinien być wyrównany – nie za wysoki ani nie za niski. Jeśli rano nie zafundujemy sobie porannej „przerwy w poście”, czyli śniadania, poziom insuliny spada. Kiedy się wreszcie najadamy, gwałtownie rośnie. Po jakimś czasie dochodzi do zaburzeń w metabolizmie glukozy – głównego źródło energii – co prowadzi do cukrzycy typu 2.

3. Śniadanie ułatwia uczenie się i zapamiętywanie

Okazuje się też, że babcia i mama miały rację, goniąc nas do porannego śniadania przed szkołą. Jeśli chcemy, aby nasz mózg pracował efektywnie, musimy zaczynać dzień porządnym posiłkiem. – Składniki odżywcze, których dostarczamy do organizmu rano, decydują o naszej wydolności fizycznej i umysłowej w ciągu dnia – wyjaśnia Piotr Pietrzak, lekarz rodzinny z CM Enel Med w Warszawie. Bez śniadania stajemy się nerwowi, mamy gorszą pamięć i zdolność postrzegania, problemy z koncentracją, trudniej przyswajamy wiedzę i robimy więcej błędów. To dlatego przed prezentacją czy egzaminem, zamiast wertować rano notatki, lepiej zjeść pożywne śniadanie.

4. Podnosi płodność kobiet

6 argumentów za tym, żeby jeść śniadanie

Solidny poranny posiłek powinny jeść kobiety, które starają się zajść w ciążę, szczególnie te, które cierpią na zespół policystycznych jajników. Pożywne śniadanie i lżejsza kolacja obniżają bowiem poziom testosteronu we krwi, a tym samym łagodzą objawy choroby i zwiększają płodność. Dowiodły tego badania przeprowadzone niedawno przez naukowców z uniwersytetu w Tel Awiwie.

5. Poprawia humor

Jeśli organizm zamiast głodować rano i zadowalać się kawą z mlekiem, otrzymuje konkretną porcję składników odżywczych, wpływa to pozytywnie na nasz nastrój. Spada napięcie i rozdrażnienie, łatwiej radzimy sobie ze stresującymi sytuacjami. Zdrowy posiłek pomaga regulować poziom cukru we krwi, co pośrednio też wpływa na nasze siły witalne.

6. Wydłuża życie

Skoro śniadanie obniża ryzyko poważnych chorób i poprawia nastrój, wniosek nasuwa się sam. Jedzenie śniadań wydłuża życie! Są też na to dowody naukowe. Uczeni z Atlanta’s Stress Institute odkryli, że stulatkowie znacznie częściej jadają śniadania niż osoby, które żyją krócej. Ich poranny posiłek zwykle jest bardzo prosty (pełnoziarniste płatki, warzywa, jajka, ciemne pieczywo, chude wędliny). Pomaga to im utrzymać masę ciała w normie, obniża poziom cholesterolu we krwi i pozytywnie wpływa na zdrowie.

Co jeść na śniadanie?

Radzi Iza Czajka, fizjolog żywienia

Najlepiej produkty, które dostarczą:
– lekkostrawnych białek (mleko i jego przetwory, sery, chude wędliny, jajka, pasty rybne),
– węglowodanów o różnym stopniu uwalniania glukozy (pieczywo mieszane, ze względu na to, że jest lepiej przyswajalne, a razowe często powoduje wzdęcia; płatki kukurydziane, owsiane, pełnoziarniste),
– dobrych tłuszczów (awokado, orzechy, pestki, siemię lniane, oliwa, tłuste ryby).

W menu powinny też być warzywa i świeże bądź suszone owoce. Niedobrym pomysłem na śniadanie jest croissant z konfiturą, wszelkie drożdżówki czy pączki.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Polska cierpi na schizofrenię. Przy całej dyskusji o aborcji zapomina się o dobru matki i dziecka” – mówi prof. Joanna Szymkiewicz-Dangel, pediatra, kardiolog, współzałożycielka pierwszego w Polsce Hospicjum Perinatalnego

Jak dbać o stopy?

„Stopy są fundamentem naszego ciała. Dużą mówią o nas, o tym jak je traktujemy i ich używamy. Wysyłają nam sygnały, które często ignorujemy” – mówi Anna Piechnik, fizjoterapeuta, ortopodolog

Lana Del Rey

Lana Del Rey: od trzech lat ataki paniki, do których zawsze miałam skłonność, znacznie się pogorszyły

Nauczycielka Movement Medicine

„Potrzebujemy zwolnić, zdjąć z siebie garnitur czy też mundur, może zbroję, którą cały czas nosimy” – mówi Anna Sierpowska, nauczycielka Movement Medicine

Zainteresują cię również:

Jabłka w cieście naleśnikowym. Idealna propozycja na śniadanie

Owsianka / istockphoto.com

Śniadanie – ostrożnie z cukrem!

masło orzechowe

Domowe masło orzechowe

Kanapki z ciecierzycą i jajkiem w koszulce

3 razy wrap

Znudziły ci się zwykłe kanapki? Zrób sobie wrapy. Proponujemy 3 niebanalne przepisy

Dyniowe pankejki

Dyniowe pankejki. Posypane orzechami laskowymi i polane syropem klonowym smakują obłędnie!

pasta z bakłażana

Baba ghanoush – pasta z bakłażana. Smakuje tak, jak wygląda!

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

śniadanie

NIE dla parówek i croissantów na śniadanie. Czego jeszcze nie warto jeść na czczo?

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Poczuj miętę do surowej gryczanki! Jest idealna jako danie na wynos

Jaglane gofry z jogurtem i truskawkami

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.