Przejdź do treści

Poznaj i wyeliminuj! 6 najgorszych nawyków żywieniowych

kobieta kawa na wynos
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

To pewne, nawyki żywieniowe wpływają nie tylko na twoją sylwetkę, ale przede wszystkim na zdrowie i samopoczucie. O zdrowym odżywianiu lub aktywności fizycznej mówi się sporo. A co ze złymi nawykami? Mamy ich świadomość? Zadanie na dziś: poznaj i wyeliminuj! 

Nie jesz śniadań

Narzekasz na brak energii? Pod koniec dnia sięgasz po niezdrowe przekąski? Trudno ci zrzucić zbędne kilogramy? Winnym może być brak śniadania. Tymczasem to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, dzięki któremu mózg ma energię i może sprawnie funkcjonować bez uczucia senności i spadku koncentracji.

O tym, że brak śniadania odbija się na zdrowiu, potwierdzają liczne badania. Jedno z nich mówi, że osoby, które unikają porannego posiłku są bardziej narażone na choroby cywilizacyjne niż osoby, w których diecie codziennie gości śniadanie. Z badań wynika  również, że mężczyźni, którzy nie jadali śniadań, częściej zapadali na choroby serca niż ci, którzy je jedli regularnie.

Wyniki innych badań dowodzą, że nieregularne jedzenie śniadań ma również wpływ na otyłość i cukrzycę. Brak śniadań skutkuje tym, że organizm oszczędza rano energię, a tym samym obniża metabolizm we wczesnych godzinach. Organizm spowalnia przemianę materii i pracuje mniej wydajnie.

Osoby, które zwiększają ilość warzyw i owoców w swojej diecie, czują się lżej, przestają narzekać na spadek energii i niską odporność

Unikasz warzyw i owoców

W swojej diecie zapominasz o warzywach i owocach? To one powinny stanowić podstawę zdrowej diety. Pamiętaj o proporcjach: ¾ warzyw i ¼ owoców.

Dlaczego tak ważne jest, by jeść warzywa i owoce? Dostarczają one wielu bezcennych składników mineralnych, witamin i wielu innych, aktywnych związków. Dieta, której podstawę stanowią warzywa i owoce, najskuteczniej zmniejsza zachorowalność na choroby układu krążenia, cukrzycę czy nowotwory. Osoby, które zwiększają ilość warzyw i owoców w swojej diecie, czują się lżej, przestają narzekać na spadek energii i niską odporność. Mijają też zaparcia oraz bardzo częste bóle głowy.

Nie pijesz wody

Człowiek składa się w ¾ z wody. Jest ona niezbędna do funkcjonowania całego organizmu, a jej niedobór szkodzi zdrowiu. Pamiętaj, że nic tak nie nawodni twojego organizmu jak woda. Wody nie zastąpi ani sok, ani litry wlewanej w siebie kawy podczas godzin w pracy.

Osoby, które nawet w niewielkim stopniu są odwodnione, skarżą się na utratę koncentracji, ból głowy, niepokój, zły nastrój. A gdy stan ten trwa długo, skutkuje nie tylko suchością skóry i włosów, ale także problemami z nerkami. Jak sprawdzić, czy jesteś odpowiednio nawodniony? Mocz osoby, która nie jest odwodniona, jest przezroczysty jak woda lub lekko słomkowy. Im bardziej żółty kolor moczu, tym bardziej jesteś odwodniony.

Smażysz na złym oleju

Czy wiesz, że nie wszystko musisz smażyć? Wybieraj zdrowsze sposoby obróbki termicznej, np. pieczenie czy gotowanie na parze. Jeśli ze smażenia nie uda ci się zupełnie zrezygnować, koniecznie zwróć uwagę na to, na jakim tłuszczu. Tłuszcz powinien mieć jak najmniej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wielonienasyconych – czyli tych, które ze względu na swoje dobroczynne właściwości zalecane są w codziennej diecie, ale nie do smażenia.

Przepis na brukselkę od naszej czytelniczki

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są najbardziej wrażliwe na wysoką temperaturę. Produkty powstające podczas ich ogrzewania są najbardziej niebezpieczne dla naszego zdrowia, mają właściwości mutagenne i rakotwórcze. Nie nadają się więc do smażenia popularne oleje słonecznikowy czy z pestek winogron. Które tłuszcze są dobre do smażenia? Olej rzepakowy rafinowany, olej ryżowy, masło klarowane czy oliwa z oliwek.

Nie czytasz etykiet produktów

Zasada numer 1, jeśli chcesz zdrowo się odżywiać i czerpać z tego wszelkie korzyści, to zapoznać się ze składem produktów. Niestety, często okazuje się, że to, co do tej pory kupowałeś, wcale nie jest produktem, którego się spodziewałeś. Przykładowo, popularny „naturalny sok malinowy” ma w swoim  składzie tylko 3 proc. soku malinowego, a pozostałe to cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, barwniki i substancje smakowe.

Jesz w pośpiechu

Jesz w pośpiechu, nie zwracasz uwagi na smak, zapach posiłku. Nie przeżuwasz dokładnie kęsa posiłku. A potem czujesz się ociężale, masz wzdęcia, problemy z wypróżnianiem.

Tak, jedzenie w pośpiechu to główny powód wzdętego brzucha. Mózg aby mógł zarejestrować, że głód minął, potrzeba więcej czasu, niż pośpieszne zjedzenie pączka podczas pięciominutowej przerwy. Spróbuj jeść wolniej. Zobaczysz, że twoje problemy z trawieniem będą znacznie mniejsze, prawdopodobnie miną też wzdęcia.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów