Przejdź do treści

Martwi cię słaba przemiana materii? Oto, co może być przyczyną

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm
Zdjęcie: Andrew Neel / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak sobie poradzić z diagnozą o raku? Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Jak sobie poradzić z diagnozą o raku? Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
"Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?". Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
„Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?”. Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
Noworodek ze spiralą w ręku / Facebook.com
„W Wietnamie urodził się chłopczyk ze spiralą w rączce” – piszą media. Czy to możliwe? Mamy odpowiedź ginekologa

Tempo przemiany materii obniża się naturalnie z wiekiem – przyczyną jest zmniejszanie się masy beztłuszczowej w organizmie (m.in. mięśni). Choć naturalne tempo metabolizmu jest uwarunkowane genetycznie, to przez styl życia oraz dietę można na nie wpłynąć. Co zatem spowalnia metabolizm?

Długotrwały stres

W sytuacjach stresowych wydzielany jest w organizmie hormon stresu – kortyzol. Jednym ze skutków działania kortyzolu jest podniesienie poziomu glukozy we krwi, gdyż organizm w sytuacjach stresowych potrzebuje więcej energii. Kortyzol, tak samo jak wszystkie inne hormony, ma swój udział w naszym codziennym życiu i pełni pozytywną funkcję. Kortyzol ma za zadanie podnieść poziom cukru we krwi. Z jednej strony w sytuacji stresu jest to działanie pozytywne – pierwotnie umożliwiał szybką reakcję organizmu „walcz albo uciekaj”. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy jesteśmy non stop narażeni na stres i gdy zaczyna się nadprodukcja kortyzolu.

 

Długotrwale podniesiony poziom cukru we krwi blokuje spalanie tkanki tłuszczowej, może prowadzić do insulinooporności i cukrzycy. Ponadto kortyzol nasila rozpad białek, w tym mięśni – obniżenie masy mięśniowej spowalnia tempo przemiany materii. Długotrwałe działanie kortyzolu powoduje również odkładanie się tkanki tłuszczowej do wykorzystania w przyszłości. Spróbuj unikać stresowych sytuacji i znajdź sposób na rozładowanie stresu. Spacer? Masaż? Aktywność fizyczna? Dobra lektura? Sam znasz się najlepiej i wiesz, co pozwala ci się zrelaksować.

Zbyt duże restrykcje kaloryczne

Zbyt mała ilość energii dostarczanej z dietą powoduje, że organizm zaczyna zachowywać się jak w okresie głodu. Oznacza to dla niego stan zagrożenia, a wtedy zrobi wszystko, by przetrwać i czuć się bezpiecznie. Masz za sobą doświadczenie stosowania bardzo restrykcyjnej, niskokalorycznej diety? Jeśli tak, pewnie znasz już stan, kiedy waga staje w miejscu i kilogramy nie chcą spaść mimo stosowania głodowej diety i katorżniczych treningów. Gdy zbyt drastycznie obcina się kaloryczność diety, spowalnia się tempo wszystkich procesów życiowych, a co za tym idzie – ilość zużywanej energii. Mało tego, organizm może wtedy nawet zacząć odkładać tkankę tłuszczową „na przyszłość”, na wypadek gdyby zabrakło energii z diety. Dzieje się tak za sprawą kortyzolu – hormonu stresu. Jak już wiesz, jego nadmierne ilości zostają wytwarzane w warunkach stresu, a do tych należą właśnie zbyt duże restrykcje kaloryczne.

 

Przewlekle podwyższony poziom kortyzolu może prowadzić m.in. do spowolnienia metabolizmu i utraty masy mięśniowej, a szybszego odkładania się tkanki tłuszczowej. Aby uniknąć spowalniania metabolizmu, nie należy spożywać mniej kalorii, niż wynosi podstawowa przemiana materii (ilość energii zużywana w ciągu dnia na podtrzymywanie procesów życiowych, w stanie spoczynku – bez wykonywania żadnych czynności).

Duża ilość cukrów prostych w diecie

Cukier prosty powinniśmy ograniczać, a najlepiej zupełnie eliminować z diety. Jest on obecny w białej mące i produktach z białej mąki, słodyczach, cukrze z cukiernicy (również brązowym), słodyczach, sokach i napojach owocowych, słodzonych napojach gazowanych, deserach mlecznych i innych produktach. Po zjedzeniu ich poziom cukru we krwi szybko się podnosi. Organizm reaguje na to gwałtownym wzrostem poziomu insuliny, której zadanie polega przede wszystkim na transporcie glukozy do wnętrza komórek, co obniża stężenie tego cukru we krwi. Ale insulina pełni także inną funkcję – aktywuje proces produkcji tłuszczu i zmniejsza rozkład tkanki tłuszczowej.

 

By uniknąć skoków cukru we krwi, a tym samym nadprodukcji insuliny w organizmie, wybieraj produkty dostarczające węglowodanów złożonych, bogate w błonnik pokarmowy, które powodują stopniowy wzrost cukru we krwi, a nie nagły skok. Do tych produktów należą nierozgotowane: kasze (gryczana, jęczmienna), naturalne płatki zbożowe (owsiane, jęczmienne), dziki i brązowy ryż, makaron razowy oraz pełnoziarnisty razowy chleb.

Tłuszcze trans w diecie

Badania pokazują, że obecne w diecie tłuszcze trans mają wpływ na metabolizm tkanki tłuszczowej i mogą zmniejszać wrażliwość tkanek na insulinę. To oznacza, że wysoki poziom insuliny utrzymuje się we krwi przez dłuższy czas, co skutkuje odkładaniem się tkanki tłuszczowej. Tłuszcze trans są wszechobecne w diecie – można znaleźć je w gotowych wypiekach cukierniczych, słodyczach, większości dań typu instant (jak zupy w proszku, sosy), słodkich płatkach śniadaniowych, deserach mlecznych, a nawet kaszkach dla małych dzieci. Czytaj etykiety. Jeśli w spisie składników znajdziesz informację o obecności olejów roślinnych i tłuszczów roślinnych częściowo utwardzonych lub częściowo uwodornionych, możesz być pewien, że produkt zawiera tłuszcze trans.

 

pączki

Brak snu

Niedostateczna ilość snu, podobnie jak stosowanie bardzo niskokalorycznych diet, to dla organizmu sytuacja stresowa. By uniknąć ciągłej produkcji kortyzolu, przeznacz odpowiednią ilość czasu na sen.

Mało aktywny tryb życia

Masz siedzącą pracę, do której jeździsz autem, wieczory spędzasz na kanapie. Tak niska aktywność fizyczna powoduje, że przemiana materii jest niższa. Zacznij się ruszać, wprowadź aktywność na co dzień: korzystaj z komunikacji miejskiej, wejdź po schodach, zamiast wybierać windę. Jeśli zdecydujesz się na uprawianie sportu, weź pod uwagę trening interwałowy. Dowiedziono, że to aktywność numer jeden, jeśli chodzi o podkręcanie naszego metabolizmu. Częste zmiany tempa przy interwałach powodują, że przemiana materii zaczyna przyspieszać, a efekt ten utrzymuje się do 24 godzin po zakończeniu treningu. Ale i tu zachowaj zdrowy rozsądek! Zbyt intensywny trening to dla organizmu kolejny powód do stresu, a jak już wiesz, ten nie jest sprzymierzeńcem szybkiego metabolizmu.

 

Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej Foodarea, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywiani. Autorka książki „Super Żywność czyli superfoods po polsku”.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Kobieta z koktajlem owocowym

Chcesz schudnąć? Te produkty pomogą ci stłumić apetyt

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Jak przyśpieszyć metabolizm?

Chcesz przyśpieszyć metabolizm? Dołącz do swojej diety ten produkt

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Dieta Dukana

Dieta Dukana – zasady, etapy i skutki uboczne diety „protal”

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Dieta SIRT to popularna dieta Adele – na czym polega jej fenomen?

Dieta SIRT to popularna dieta Adele – na czym polega jej fenomen?

Kobieta trzyma się na szyję, bo ma niedoczynność tarczycy

Niedoczynność tarczycy – jakie są objawy, jak wygląda diagnoza i leczenie

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Dieta FODMAP - na czym polega, produkty, tabela, przepisy

Dieta FODMAP – na czym polega? Czy każdy może skorzystać?

Czy alkohol tuczy?

Czy alkohol tuczy? Zbyt częste spożywanie alkoholu pogarsza wydolność, ale co ze spalaniem tkanki tłuszczowej?

Podstawowa przemiana materii (PPM) - od czego zależy i jak ją obliczyć?

Podstawowa przemiana materii (PPM) – od czego zależy i jak ją obliczyć?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę