Przejdź do treści

Chcesz mieć mocne i zdrowe włosy? Oto niezbędne składniki

Zdjęcie: Megan Lewis / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak dbać o zęby z aparatem?
Jak dbać o zęby z aparatem? Wyjaśnia dentysta
czarnoskóra kobieta i biała kobieta
Różnice rasowe w niepłodności kobiet i dostępu do jej leczenia to fakt. Porażające dane
Orzechy warto jeść z umiarem
Orzechy są zdrowe, ale je też możemy przedawkować. Co się stanie?
Suplementacja magnezu - regularność to podstawa
Suplementujesz magnez? Sprawdź, o której porze dnia najlepiej to robić
3 desery z awokado
Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado

Jakie witaminy zapobiegają wypadaniu włosów? W jaki sposób cynk poprawia ich wygląd? Co się dzieje na głowie, gdy mamy niedobór żelaza? Poznaj 6 składników niezbędnych do tego, by twoje włosy rosły mocne i zdrowe.

Możesz regularnie chodzić do fryzjera, używać superodżywek naszpikowanych cudownościami, stosować maski na noc, a twoje włosy i tak będą osłabione, zaczną się rozdwajać i przerzedzać, jeśli nie będą miały odpowiedniego paliwa. Owszem, pielęgnacja jest istotna, ale jeśli w organizmie brakuje niektórych witamin i składników, włosy nie będą się miały dobrze. Oto wspaniała szóstka!

Cynk

Zła dieta, uboga w składniki odżywcze, witaminy i minerały może doprowadzić do niedoborów pokarmowych w organizmie. Pierwszymi oznakami zwykle są kłopoty z cerą i włosami. Dlaczego włosy potrzebują cynku? Jest jednym z niezbędnych mikroelementów, kontrolującym metabolizm aminokwasów – a włosy powstają dzięki aminokwasom. Przeciętnie na głowie mamy około 100 tysięcy włosów, z czego dziennie wypada około 100. Utracone zastępowane są nowymi. Jednak aby urosły, organizm potrzebuje właśnie między innymi aminokwasów. Cynk wpływa również na tworzenie keratyny – białka, które jest podstawowym budulcem włosa. Reguluje pracę gruczołów łojowych i zapewnia włosom elastyczność. Choć dobowe zapotrzebowanie na cynk nie jest wysokie (wynosi 15-20 miligramów), łatwo o niedobory, bo cynk słabo się wchłania. Najlepszym jego źródłem są zarodki i otręby pszenne. Tuż za nimi, jeśli chodzi o bogactwo zawartości cynku, jest wątroba wołowa, a dalej cielęca. Ale ten rodzaj mięsa też nie musi mieć rzeszy zwolenników. Wegetarianie poradzą sobie, jedząc pestki dyni, nasiona lnu, migdały, pełnotłustą mąkę sojową oraz groch czy białą fasolę. Jeśli chcesz samodzielne przyjmować cynk, lepiej najpierw skonsultuj to z lekarzem lub farmaceutą.

Żelazo

Hemoglobina, czyli białko zawarte w czerwonych krwinkach, przenosi tlen w organizmie – i w tym procesie ważną rolę odgrywa żelazo. Przyłącza tlen w płucach i transportuje go razem z krwią do komórek. Tam tlen, spalając glukozę, wytwarza energię niezbędną do funkcjonowania narządów, ale też potrzebną do wzrostu włosów. Skutkiem niedoboru żelaza może być ich osłabienie i zahamowanie wzrostu. Dr Wilma Bergfeld z Kliniki Cleveland od dawna zajmuje się badaniem połączeń między żelazem a kondycją włosów. – Niezależnie od przyczyny ich wypadania zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn za mała ilość żelaza we krwi pogarsza ten stan. Po latach leczenia moich pacjentów z niedoborami żelaza mogę stwierdzić, że żelazo poprawia zdolność włosów do regeneracji – mówi dr Bergfeld. Jeśli zbyt długo w organizmie nie będzie wystarczającej ilości tego pierwiastka, włosy staną się cienkie i łamliwe, zaczną się przerzedzać. Na braki żelaza jednak narażone są bardziej kobiety – przez zbyt obfite miesiączki, karmienie piersią, ciążę. Dlatego warto sprawdzić, ile ma się go we krwi. Żelazo znajdziesz w czerwonym mięsie (tu jest go najwięcej), ale także podrobach, jak wątróbka. Świetnym źródłem żelaza są pestki dyni, nasiona lnu, otręby pszenne, jaja, soczewica czerwona, fasola, ciecierzyca, pietruszka zielona, sezam i pistacje. Wchłanianiu żelaza sprzyja witamina C, dlatego do śniadania czy obiadu dobrze jest pić niesłodzone soki owocowe, sałatki skrapiać sokiem z cytryny, a do obiadów włączyć kiszonki.

Selen

Ma właściwości antyoksydacyjne, czyli usuwające z organizmu nadmiar wolnych rodników, które uszkadzają błony komórkowe. Razem z witaminą E chroni włosy przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Dzięki selenowi włosy mniej się przesuszają. Selen znajdziesz między innymi w pestkach dyni, orzechach włoskich i brazylijskich, jajach, tuńczyku, dorszu, kaszy jęczmiennej, ziarnach sezamu, brokułach, szparagach. Niestety, gleba w Polsce jest nadal w ten pierwiastek uboga, stąd niski jego poziom w produktach żywnościowych. Myślisz o sięgnięciu po suplement diety zawierający ten pierwiastek? Najpierw skonsultuj się z lekarzem, bo nadmiar selenu może prowadzić do anemii, nudności i wymiotów.

Witaminy z grupy B

Potrafią zdziałać wiele dobrego dla organizmu, również dla włosów. B5 powoduje wzrost większej ilości włosów, B6 i B12 zapobiegają ich wypadaniu i pomagają zachować kolor. B1 i B2 regulują pracę gruczołów łojowych, chronią skórę głowy przed powstawaniem łupieżu. B3 powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, przez co składniki pokarmowe i tlen dostarczane są do cebulek włosów, które dzięki temu są lepiej odżywione. Niedobór witamin z grupy B spowoduje, że włosy stracą blask, elastyczność, zaczną wypadać. Brak witaminy B5 i B12 może wywołać przedwczesne siwienie. Niedobory witamin z grupy B często występują po infekcjach, szczególnie jeśli brało się antybiotyki. Typowym objawem niedoboru witaminy B w tym przypadku są zmiany skórne, np. zajady. Gdzie znajdziesz poszczególne witaminy z grupy B? Wątróbka, wieprzowina, groch, fasola, płatki owsiane, pełnoziarniste pieczywo, drożdże to źródła witaminy B1. B2 – podobnie, można dorzucić do tej listy chude sery, jajka, migdały, ryby. B5 dostarczysz organizmowi, jedząc też orzechy i brokuły. Zaś witaminy B6 i B12 znajdują się w wymienianych już rybach, mięsie, jajach i mleku.

 

Witamina A

Brak odpowiedniej ilości tej witaminy oznacza łamanie się włosów, osłabienie ich struktury i przesuszenie. Witamina A, inaczej retinol, jest dla nich ważna. Bierze udział w syntezie keratyny, czyli głównego budulca włosa. Wpływa na jakość pracy gruczołów łojowych znajdujących się pod skórą, które nawilżają włosy. Chroni je przed promieniowaniem UV. Dłuższe braki retinolu mogą się skończyć wypadaniem włosów. Nie musisz martwić się o jej zapasy w swoim organizmie, jeśli w twoim jadłospisie znajdują się pomidory, papryka, marchewka, zielonolistne warzywa i jaja.

Witamina C

Bierze udział w procesie produkcji budulca łodygi włosa. Niedobór witaminy C to zaburzenie produkcji białek keratynowych, a co za tym idzie – mechaniczne uszkodzenie włosów. Zauważysz to jako rozdwajające się końcówki i zwiększoną łamliwość. Dobra wiadomość jest taka, że witamina C jest obecna w wielu warzywach i owocach, a okres wiosenno-letni sprzyja intensywnemu włączaniu ich na co dzień do diety. Absolutną mistrzynią pod względem zawartości tej witaminy jest kompletnie niedoceniana i często pomijana natka pietruszki. Zaraz za nią są kiwi, czarna porzeczka, truskawki i kiszona kapusta.

By mieć piękne i zdrowe włosy, na pewno trzeba pilnować tego, co na talerzu. Warto też rozważyć rozsądną suplementację. To z pewnością będzie lepsza inwestycja niż kolejne „cudowne” odżywki.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu

Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu

Selen a choroba Hashimoto. Dlaczego warto suplementować ten pierwiastek? Tłumaczy farmaceutka

Wypadanie włosów / istock

Nadmierne wypadanie włosów może dopaść każdą z nas. Co wtedy? Odpowiada Joanna Skrzypczak, kosmetolożka

Dieta na piękne włosy

Dieta na piękne włosy. Są tkanką martwą, dlatego by były w dobrej kondycji, trzeba wzmacniać je od środka

Kobieta leży na trawie. Lok włosów zachodzi jej na czoło

Twoje włosy są twarde, miękkie czy smętne? Trycholożka podpowiada, jak powinnaś o nie zadbać

Łupież u kobiet / rawpixel

Zmagasz się z łupieżem? Ekspert Kosmetyczny wyjaśnia, co może go nasilać i czym powinnaś pielęgnować skórę głowy

Kobieta na plaży patrzy się w dal. Na twarzy ma okulary, wiatr rozwiewa jej włosy

Jak leczyć łojotokowe zapalenie skóry głowy? Jaki szampon wybrać? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Olejek rycynowy leży na małej deseczce obok miski z ziarnami

Olejek rycynowy – właściwości, zastosowanie. Na co pomagają okłady z olejku rycynowego?

Łojotok skóry głowy – skąd się bierze i jak mu zapobiec? Podpowiada Ekspert Kosmetyczny

Zamiast szamponu z drogerii. Czym myć włosy?

Zamiast szamponu z drogerii. Czym myć włosy?

Kobieta stoi i ma uniesioną głowę

Wypadanie androgenowe włosów można zatrzymać? Sprawdź, co radzi trycholożka

Na ratunek włosom po zimie. Sprawdź te sposoby!

Na ratunek włosom po zimie. Sprawdź te sposoby!

Mycie włosów a koronawirus / istock

Myjesz ręce, bo boisz się zakażenia koronawirusem? To bardzo dobrze. Ale co z codziennym myciem włosów?

Mydlnica lekarska

Mydlnica lekarska i jej wpływ na ciało i włosy

Cynk pomaga w walce z koronawirusem? Eksperci ostrzegają!

Cynk pomaga w walce z koronawirusem? Eksperci ostrzegają!

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

krewetki żródłem cynku

Cynk – rola, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

kobieta o kolorowych włosach

Elektryzują ci się włosy zimą? Poznaj 30 sposobów na elektryzujące włosy

Kaya Szulczewska: „Włosy pod pachami mogą być równie zadbane, piękne i pożądane, co te na głowie”

Wypadanie włosów po ciąży / ArthurHidden/Freepik

Wypadanie włosów po ciąży. Kiedy to poważny problem, którego nie możemy bagatelizować?

Jak cukier wpływa na mózg, wygląd i odporność?

Co cukier robi z twoim wyglądem, psychiką i odpornością?

Kobieta patrzy na swoje włosy

Jak wygładzić włosy botoksem w warunkach domowych? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan

Hair Love / screen YouTube.com

Animacja krótkometrażowa „Hair Love”, czyli historia z chorobą nowotworową w tle, zdobyła Oskara. Opowieść wzrusza do łez

Kobieta czesząca włosy

Wypadanie, łupież, osłabienie, przetłuszczanie się. Oto 4 rozwiązania na 4 problemy z włosami

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?