Przejdź do treści

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kiwi
Owoce i warzywa wolne od zanieczyszczeń. Poznaj listę „Czystej 15-stki”
kobieta pijąca koktajl
„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?
Największy szpital w Polsce zamyka sale operacyjne. Powodem jest brak personelu i pieniędzy
Kobieta siedzi na podłodze i ćwiczy. Ręce ma na karku, głowę pochyloną, nogi rozłożone na boki, stopy przy sobie
Chcesz zacząć się odchudzać i ćwiczyć? Fizjoterapeutka podpowiada, od czego zacząć
chora kobieta pod kołdrą
Ponad 228 tys. zgłoszeń przypadków zachorowań i podejrzeń zachorowań na grypę. To dane z Polski, z pierwszej połowy października

Osiem godzin w pracy, jedna w autobusie i kilkanaście minut w sklepie. Wyżęta ścierka idealnie opisuje stan, w który wpadasz po przekroczeniu drzwi domu. Jedyne, na co cię wtedy stać, to leżenie. Masz dość bezproduktywnych popołudni? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii po pracy.

Pokusy są ogromne: kolejny sezon ulubionego serialu, wybaczająca i kojąca kanapa, mięciutka poduszka. Spotkanie z przyjaciółmi? Może w piątek. Sprzątanie? Nie dzisiaj. Rower? W kolejnym wcieleniu. Kończy się na tym, że od poniedziałku do czwartku twoje życie to czysta wegetacja. Jak skutecznie pobudzić się do produktywnych aktywności?

Rusz się

– Gdy ludzie są zmęczeni, ostatnią rzeczą, na którą mają ochotę, jest ruch. Jeżeli jednak jesteś nieaktywny i przemęczony, odrobina ruchu pomoże – mówi Patrick O’Connor z University of Georgia. Wraz ze swoim zespołem zebrał dotychczasowe badania na temat powiązań aktywności fizycznej z poziomem energii. 90 procent z nich wykazało to samo: ludzie o siedzącym trybie życia, którzy rozpoczęli regularne ćwiczenia, odczuwali mniejsze zmęczenie od ludzi niećwiczących. Zwykła aktywność fizyczna okazała się skuteczniejsza nawet od leków stosowanych przy syndromie chronicznego zmęczenia. Po całym dniu intelektualnej harówki nie ma lepszego sposobu na reset niż kilkadziesiąt minut biegu, jazdy na rowerze czy spaceru. To jest tysiąc razy lepsze niż kawa i energetyki razem wzięte. A przy okazji poćwiczysz silną wolę i przełamywanie niechęci.

 

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Postaw na aktywny poranek

Jesteś ambitna i lubisz się rozwijać. Od kilku lat próbujesz się nauczyć nowego języka? Po całym dniu myślenia przed komputerem nie dajesz rady sprawdzić, czy pani w spożywczaku dobrze podliczyła zakupy, a co dopiero obca gramatyka. To nic dziwnego, tak działa organizm. Wykres energii w ciągu dnia jest zmienny. Nasze mózgi są najbardziej produktywne około godziny po przebudzeniu i wczesnym wieczorem. Zamiast więc pędzić do pracy o świcie, jeżeli masz taką możliwość, zostań w domu do południa i popracuj nad swoimi sprawami. W pracy utkniesz do wieczora, ale przecież i tak byłby bezproduktywny. Jeżeli musisz być w biurze od rana, zaplanuj aktywność intelektualną na wczesny wieczór. Nie walcz ze sobą zaraz po powrocie – to i tak nie ma sensu.

Zadbaj o odpowiednie przerwy

W jednej ręce drugie śniadanie, a w drugiej myszka komputerowa? Poranną kawę pijesz, rozmawiając o zbliżających się deadline’ach? To nie jest przerwa. Dobre rozłożenie czasu na odpoczynek w ciągu dnia i odpowiednie wykorzystanie tych kilku chwil sprawi, że z pracy wyjdziesz mniej zmęczony. Pięciopunktowy plan na zdrową przerwę opracowany przez naukowców znajdziesz tutaj. Dlaczego warto go wypróbować? Naukowo potwierdzono, że ludzie, którzy wypoczywali według tych reguł, rzadziej doświadczali bólu głowy, pleców, byli też bardziej zadowoleni z pracy, którą wykonują.

Usuwanie lakieru hybrydowego z paznokci

Zjedz obiad

Dla niektórych obiad w pracy to najbardziej emocjonująca część dnia. Jednak wielu pracusiów uważa, że na dłuższą przerwę nie mają czasu lub są zbyt leniwi, żeby włożyć coś do pudełka na lunch. Po około sześciu godzinach niejedzenia kończą się zasoby glukozy w naszym organizmie. Pojawiają się złość, dekoncentracja i senność. Żeby zyskać energię, organizm zaczyna wykorzystywać tkankę tłuszczową, którą zamienia w kwasy tłuszczowe. Te jednak nie zaspokoją wymagań mózgu, który wciąż potrzebuje glukozy, więc przestaje działać jak trzeba. Po takim wygłodzeniu do domu wrócisz potrójnie wykończony. Więc jeżeli zamierzasz zrobić coś produktywnego po południu, nie zapomnij zjeść obiadu.

Zdrzemnij się

Specjaliści z NASA dowiedli, że zaledwie 26-minutowa drzemka, którą ucięli sobie piloci w kabinie statku, zwiększyła ich czujność o 54 procent, a o 34 procent ich wydajność pracy. Jednak jest jedna ważna zasada, której w przypadku regenerującej drzemki złamać nie można – jej długość. Żeby była skuteczna, nie powinna trwać dłużej niż 30 minut. Po tym czasie nasze mózgi wchodzą w głęboką fazę snu, a rozbudzenie ich jest czasochłonne i zabiera dużo energii. A chodzi przecież o to, żeby tę energię zyskać.

Realnie planuj

Zanim zaczniesz snuć plany na przyszły tydzień i myślami wybiegać w kierunku tysiąca produktywnych rzeczy, które zrobisz – cofnij się na chwilę do podstawówki, na lekcję dodawania. Dodaj do siebie osiem godzin pracy, około godzinę na dojazdy i klasyczne osiem godzin snu. Z doby zostaje już tylko siedem. Odejmij od tego czas na posiłki, zakupy i chwilę odpoczynku. Zostały ochłapy. Nie możesz więc zakładać, że po pracy wyjdziesz na kawę z przyjaciółmi, przygotujesz wspaniałą kolację i jeszcze zdążysz przysiąść do swoich spraw. Zbyt duże wymagania wobec siebie, których nie uda się zrealizować, będą rodzić frustrację i niechęć.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jedyna w Polsce

„Wtedy myślałam, że jestem gorsza. Dopiero teraz zrozumiałam, że jestem wyjątkowa” – mówi Kinga Wawro, dziewczyna bez ręki pracująca w warsztacie samochodowym

Patty McCord: Zaufanie musi się opierać na szczerej komunikacji. Pracownicy stają się cyniczni, kiedy słyszą półprawdy

Gimnastyka słowiańska

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

„W Polsce kobiety stawiają sobie bardzo wysokie wymagania wobec tego, jak mają wyglądać. Są niezwykle urodziwe, a mimo to, mają bardzo dużo kompleksów” – mówi Natalia Zawada, projektantka i właścicielka marki STARSEEDS

Jesteś osłabiona, masz problemy z koncentracją, drętwieją ci nogi i ręce? To może być niedobór witaminy B12! Kto jest zagrożony? Tłumaczy farmaceutka

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

istockphoto.com

Wszystkim się przejmujesz, wiecznie jesteś zmęczona, ciągle czujesz stres? To nie muszą być hormony, a wypalenie zawodowe

Książę Harry i księżna Meghgan

Przełom na brytyjskim dworze. Zespół kierowniczy Harry’ego i Meghan składa się wyłącznie z kobiet

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Odkwaszenie organizmu

Odkwaszenie organizmu – kiedy warto o nie zadbać?

kobieta przed komputerem

„Im bardziej napinasz szyję, tym mocniej „ciągniesz” również za nerwy, które przechodzą przez nadgarstek”. Fizjoterapeuta o syndromie biurowego nadgarstka

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Unsplash

Kawa i drzemka – genialny duet!

rower

Do pracy rowerem czy pieszo? Którą opcja niesie więcej korzyści?

Katarzyna Dowbor

Katarzyna Dowbor: mając 60 lat nie trzeba zamykać się w skorupie starszej pani

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

uśmiechnięta para

„To pokazuje naszą dojrzałość, odpowiedzialność i świadomość siebie” Psycholog podpowiada, jak przyznawać się do błędów

dwie dziewczyny rozmawiają

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

elektrolity

Dopadają cię zawroty głowy albo skurcze mięśni? To sygnały, że możesz mieć problem z elektrolitami

Przełom w świecie nauki! Uniwersytet Technologiczny w Eindhoven zatrudni wyłącznie kobiety

Za ciepło, za zimno… Skąd kłopoty z temperaturą ciała?

Kobieta własnoręcznie tworzy mydełka

Załóż swój biznes i pochwal się tym, co robisz. Weź udział w akcji Rossmanna „Stań na własnych nogach”

„Mądre, piękne, zabawne, dobre i odważne. Takie są dziewczynki. Nie jednowymiarowe” – mówi Barbara Pietruszczak, jedna z twórczyń magazynu „Kosmos dla dziewczynek”

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Chora trzustka – gdzie boli? Przyczyny i objawy chorób trzustki

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?