Przejdź do treści

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje
Magdalena Lamparska
Magdalena Lamparska: Starą panną nazwano przy mnie świadomą, niezależną finansowo kobietę. Miała 34 lata
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Mama i stetoskop apeluje o rozsądek
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Lekarka apeluje o rozsądek
Skutkiem koronawirusa może być wypadanie włosów? Aktorka pokazała nagranie, na którym widać, jak to może wyglądać
Puchnięcie nóg latem - jak sobie radzić?
Puchnięcie nóg latem i obrzęki – jak sobie pomóc i jak zapobiegać?

Osiem godzin w pracy, jedna w autobusie i kilkanaście minut w sklepie. Wyżęta ścierka idealnie opisuje stan, w który wpadasz po przekroczeniu drzwi domu. Jedyne, na co cię wtedy stać, to leżenie. Masz dość bezproduktywnych popołudni? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii po pracy.

Pokusy są ogromne: kolejny sezon ulubionego serialu, wybaczająca i kojąca kanapa, mięciutka poduszka. Spotkanie z przyjaciółmi? Może w piątek. Sprzątanie? Nie dzisiaj. Rower? W kolejnym wcieleniu. Kończy się na tym, że od poniedziałku do czwartku twoje życie to czysta wegetacja. Jak skutecznie pobudzić się do produktywnych aktywności?

Rusz się

– Gdy ludzie są zmęczeni, ostatnią rzeczą, na którą mają ochotę, jest ruch. Jeżeli jednak jesteś nieaktywny i przemęczony, odrobina ruchu pomoże – mówi Patrick O’Connor z University of Georgia. Wraz ze swoim zespołem zebrał dotychczasowe badania na temat powiązań aktywności fizycznej z poziomem energii. 90 procent z nich wykazało to samo: ludzie o siedzącym trybie życia, którzy rozpoczęli regularne ćwiczenia, odczuwali mniejsze zmęczenie od ludzi niećwiczących. Zwykła aktywność fizyczna okazała się skuteczniejsza nawet od leków stosowanych przy syndromie chronicznego zmęczenia. Po całym dniu intelektualnej harówki nie ma lepszego sposobu na reset niż kilkadziesiąt minut biegu, jazdy na rowerze czy spaceru. To jest tysiąc razy lepsze niż kawa i energetyki razem wzięte. A przy okazji poćwiczysz silną wolę i przełamywanie niechęci.

 

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Postaw na aktywny poranek

Jesteś ambitna i lubisz się rozwijać. Od kilku lat próbujesz się nauczyć nowego języka? Po całym dniu myślenia przed komputerem nie dajesz rady sprawdzić, czy pani w spożywczaku dobrze podliczyła zakupy, a co dopiero obca gramatyka. To nic dziwnego, tak działa organizm. Wykres energii w ciągu dnia jest zmienny. Nasze mózgi są najbardziej produktywne około godziny po przebudzeniu i wczesnym wieczorem. Zamiast więc pędzić do pracy o świcie, jeżeli masz taką możliwość, zostań w domu do południa i popracuj nad swoimi sprawami. W pracy utkniesz do wieczora, ale przecież i tak byłby bezproduktywny. Jeżeli musisz być w biurze od rana, zaplanuj aktywność intelektualną na wczesny wieczór. Nie walcz ze sobą zaraz po powrocie – to i tak nie ma sensu.

Zadbaj o odpowiednie przerwy

W jednej ręce drugie śniadanie, a w drugiej myszka komputerowa? Poranną kawę pijesz, rozmawiając o zbliżających się deadline’ach? To nie jest przerwa. Dobre rozłożenie czasu na odpoczynek w ciągu dnia i odpowiednie wykorzystanie tych kilku chwil sprawi, że z pracy wyjdziesz mniej zmęczony. Pięciopunktowy plan na zdrową przerwę opracowany przez naukowców znajdziesz tutaj. Dlaczego warto go wypróbować? Naukowo potwierdzono, że ludzie, którzy wypoczywali według tych reguł, rzadziej doświadczali bólu głowy, pleców, byli też bardziej zadowoleni z pracy, którą wykonują.

Usuwanie lakieru hybrydowego z paznokci

Zjedz obiad

Dla niektórych obiad w pracy to najbardziej emocjonująca część dnia. Jednak wielu pracusiów uważa, że na dłuższą przerwę nie mają czasu lub są zbyt leniwi, żeby włożyć coś do pudełka na lunch. Po około sześciu godzinach niejedzenia kończą się zasoby glukozy w naszym organizmie. Pojawiają się złość, dekoncentracja i senność. Żeby zyskać energię, organizm zaczyna wykorzystywać tkankę tłuszczową, którą zamienia w kwasy tłuszczowe. Te jednak nie zaspokoją wymagań mózgu, który wciąż potrzebuje glukozy, więc przestaje działać jak trzeba. Po takim wygłodzeniu do domu wrócisz potrójnie wykończony. Więc jeżeli zamierzasz zrobić coś produktywnego po południu, nie zapomnij zjeść obiadu.

Zdrzemnij się

Specjaliści z NASA dowiedli, że zaledwie 26-minutowa drzemka, którą ucięli sobie piloci w kabinie statku, zwiększyła ich czujność o 54 procent, a o 34 procent ich wydajność pracy. Jednak jest jedna ważna zasada, której w przypadku regenerującej drzemki złamać nie można – jej długość. Żeby była skuteczna, nie powinna trwać dłużej niż 30 minut. Po tym czasie nasze mózgi wchodzą w głęboką fazę snu, a rozbudzenie ich jest czasochłonne i zabiera dużo energii. A chodzi przecież o to, żeby tę energię zyskać.

Realnie planuj

Zanim zaczniesz snuć plany na przyszły tydzień i myślami wybiegać w kierunku tysiąca produktywnych rzeczy, które zrobisz – cofnij się na chwilę do podstawówki, na lekcję dodawania. Dodaj do siebie osiem godzin pracy, około godzinę na dojazdy i klasyczne osiem godzin snu. Z doby zostaje już tylko siedem. Odejmij od tego czas na posiłki, zakupy i chwilę odpoczynku. Zostały ochłapy. Nie możesz więc zakładać, że po pracy wyjdziesz na kawę z przyjaciółmi, przygotujesz wspaniałą kolację i jeszcze zdążysz przysiąść do swoich spraw. Zbyt duże wymagania wobec siebie, których nie uda się zrealizować, będą rodzić frustrację i niechęć.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Kobieta przed komputerem

Ból nadgarstka – przyczyny, ćwiczenia, leczenie

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

6 sposobów, aby poradzić sobie ze zmęczeniem

Ciągle pracujesz zdalnie? Trening uważności to coś, co ci się przyda

Dwie osoby siedzą przy stoliku nad filiżankami kawy

Senność po kawie – gdy kawa nasila zmęczenie

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Nie możesz skupić się w pracy? Może na to wpływać kilka czynników

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Koniec pracy zdalnej? Zobacz, jak uniknąć zarazków w publicznym transporcie

Jesteś zmęczona, boli cię głowa? Być może czas zmienić dietę

Jestem zmęczona

Jestem zmęczona. Dlaczego? Jakie mogą być przyczyny?

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pracuje przed lamptopem

Prawidłowa postawa przy komputerze – jak siedzieć? Pozycja

Kobieta leżąca w łóżku, sprawia wrażenie niewyspanej

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny i zapobieganie

Flegmatyk – poznaj jego cechy i znajdź wspólny język

Kobieta ziewa

Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną

Agresja w aptece / istock

Agresja w aptece. „Kiedyś facet rzucił we mnie dużym pudełkiem leku po tym, jak spytałam czy może zapłacić kartą, bo nie miałam jak wydać”

Spożywcze wampiry energetyczne

Spożywcze wampiry energetyczne. 6 produktów, przez które będziesz się czuć jeszcze bardziej zmęczona

Katarzyna Kucewicz

„Nie musisz być ciągle online ani mieć z tego powodu wyrzutów sumienia” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

Męczy cię praca z domu z dzieciakami "na głowie"? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Męczy cię praca z domu z dzieciakami „na głowie”? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Urlop macierzyński w 2020 roku

Święto Pielęgniarek / Instagram W czepku urodzona

Międzynarodowy Dzień Pielęgniarek. „Chciałabym, żeby wszyscy pamiętali w pozostałe 364 dni roku o naszej pracy” – pisze Weronika Nawara z „W czepku urodzona”

kobieta w biurze

„Pracodawca może sprawdzić, czy pracownicy przeszli koronawirusa”? Prawniczka wyjaśnia, czy polskie przepisy na to pozwalają

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?