Przejdź do treści

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Stopy i kwiatki
Masz uczucie ciężkich nóg? Zobacz, co najczęściej jest tego przyczyną i jak sobie pomóc. Wyjaśnia flebolog
Kobieta w czasie okresu
Co piątej Polsce brakuje pieniędzy na podpaski. 30 proc. wierzy, że w trakcie okresu nie zajdzie w ciążę. Pierwsze takie badanie w naszym kraju
Antyoksydanty – produktów w których znajdziesz ich najwięcej
Antyoksydanty – oto lista produktów, w których znajdziesz ich najwięcej
Anna Lewandowska
Anna Lewandowska pokazała brzuch 17 dni po porodzie. „Ciało kobiety może wiele” – pisze trenerka
Kobieta ćwiczy jogę w ciąży
Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

Osiem godzin w pracy, jedna w autobusie i kilkanaście minut w sklepie. Wyżęta ścierka idealnie opisuje stan, w który wpadasz po przekroczeniu drzwi domu. Jedyne, na co cię wtedy stać, to leżenie. Masz dość bezproduktywnych popołudni? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii po pracy.

Pokusy są ogromne: kolejny sezon ulubionego serialu, wybaczająca i kojąca kanapa, mięciutka poduszka. Spotkanie z przyjaciółmi? Może w piątek. Sprzątanie? Nie dzisiaj. Rower? W kolejnym wcieleniu. Kończy się na tym, że od poniedziałku do czwartku twoje życie to czysta wegetacja. Jak skutecznie pobudzić się do produktywnych aktywności?

Rusz się

– Gdy ludzie są zmęczeni, ostatnią rzeczą, na którą mają ochotę, jest ruch. Jeżeli jednak jesteś nieaktywny i przemęczony, odrobina ruchu pomoże – mówi Patrick O’Connor z University of Georgia. Wraz ze swoim zespołem zebrał dotychczasowe badania na temat powiązań aktywności fizycznej z poziomem energii. 90 procent z nich wykazało to samo: ludzie o siedzącym trybie życia, którzy rozpoczęli regularne ćwiczenia, odczuwali mniejsze zmęczenie od ludzi niećwiczących. Zwykła aktywność fizyczna okazała się skuteczniejsza nawet od leków stosowanych przy syndromie chronicznego zmęczenia. Po całym dniu intelektualnej harówki nie ma lepszego sposobu na reset niż kilkadziesiąt minut biegu, jazdy na rowerze czy spaceru. To jest tysiąc razy lepsze niż kawa i energetyki razem wzięte. A przy okazji poćwiczysz silną wolę i przełamywanie niechęci.

 

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Postaw na aktywny poranek

Jesteś ambitna i lubisz się rozwijać. Od kilku lat próbujesz się nauczyć nowego języka? Po całym dniu myślenia przed komputerem nie dajesz rady sprawdzić, czy pani w spożywczaku dobrze podliczyła zakupy, a co dopiero obca gramatyka. To nic dziwnego, tak działa organizm. Wykres energii w ciągu dnia jest zmienny. Nasze mózgi są najbardziej produktywne około godziny po przebudzeniu i wczesnym wieczorem. Zamiast więc pędzić do pracy o świcie, jeżeli masz taką możliwość, zostań w domu do południa i popracuj nad swoimi sprawami. W pracy utkniesz do wieczora, ale przecież i tak byłby bezproduktywny. Jeżeli musisz być w biurze od rana, zaplanuj aktywność intelektualną na wczesny wieczór. Nie walcz ze sobą zaraz po powrocie – to i tak nie ma sensu.

Zadbaj o odpowiednie przerwy

W jednej ręce drugie śniadanie, a w drugiej myszka komputerowa? Poranną kawę pijesz, rozmawiając o zbliżających się deadline’ach? To nie jest przerwa. Dobre rozłożenie czasu na odpoczynek w ciągu dnia i odpowiednie wykorzystanie tych kilku chwil sprawi, że z pracy wyjdziesz mniej zmęczony. Pięciopunktowy plan na zdrową przerwę opracowany przez naukowców znajdziesz tutaj. Dlaczego warto go wypróbować? Naukowo potwierdzono, że ludzie, którzy wypoczywali według tych reguł, rzadziej doświadczali bólu głowy, pleców, byli też bardziej zadowoleni z pracy, którą wykonują.

Usuwanie lakieru hybrydowego z paznokci

Zjedz obiad

Dla niektórych obiad w pracy to najbardziej emocjonująca część dnia. Jednak wielu pracusiów uważa, że na dłuższą przerwę nie mają czasu lub są zbyt leniwi, żeby włożyć coś do pudełka na lunch. Po około sześciu godzinach niejedzenia kończą się zasoby glukozy w naszym organizmie. Pojawiają się złość, dekoncentracja i senność. Żeby zyskać energię, organizm zaczyna wykorzystywać tkankę tłuszczową, którą zamienia w kwasy tłuszczowe. Te jednak nie zaspokoją wymagań mózgu, który wciąż potrzebuje glukozy, więc przestaje działać jak trzeba. Po takim wygłodzeniu do domu wrócisz potrójnie wykończony. Więc jeżeli zamierzasz zrobić coś produktywnego po południu, nie zapomnij zjeść obiadu.

Zdrzemnij się

Specjaliści z NASA dowiedli, że zaledwie 26-minutowa drzemka, którą ucięli sobie piloci w kabinie statku, zwiększyła ich czujność o 54 procent, a o 34 procent ich wydajność pracy. Jednak jest jedna ważna zasada, której w przypadku regenerującej drzemki złamać nie można – jej długość. Żeby była skuteczna, nie powinna trwać dłużej niż 30 minut. Po tym czasie nasze mózgi wchodzą w głęboką fazę snu, a rozbudzenie ich jest czasochłonne i zabiera dużo energii. A chodzi przecież o to, żeby tę energię zyskać.

Realnie planuj

Zanim zaczniesz snuć plany na przyszły tydzień i myślami wybiegać w kierunku tysiąca produktywnych rzeczy, które zrobisz – cofnij się na chwilę do podstawówki, na lekcję dodawania. Dodaj do siebie osiem godzin pracy, około godzinę na dojazdy i klasyczne osiem godzin snu. Z doby zostaje już tylko siedem. Odejmij od tego czas na posiłki, zakupy i chwilę odpoczynku. Zostały ochłapy. Nie możesz więc zakładać, że po pracy wyjdziesz na kawę z przyjaciółmi, przygotujesz wspaniałą kolację i jeszcze zdążysz przysiąść do swoich spraw. Zbyt duże wymagania wobec siebie, których nie uda się zrealizować, będą rodzić frustrację i niechęć.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Agresja w aptece / istock

Agresja w aptece. „Kiedyś facet rzucił we mnie dużym pudełkiem leku po tym, jak spytałam czy może zapłacić kartą, bo nie miałam jak wydać”

Spożywcze wampiry energetyczne

Spożywcze wampiry energetyczne. 6 produktów, przez które będziesz się czuć jeszcze bardziej zmęczona

Katarzyna Kucewicz

„Nie musisz być ciągle online ani mieć z tego powodu wyrzutów sumienia” – mówi psycholożka Katarzyna Kucewicz

Męczy cię praca z domu z dzieciakami "na głowie"? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Męczy cię praca z domu z dzieciakami „na głowie”? Oto kilka rad ode mnie, mamy bliźniaków

Święto Pielęgniarek / Instagram W czepku urodzona

Międzynarodowy Dzień Pielęgniarek. „Chciałabym, żeby wszyscy pamiętali w pozostałe 364 dni roku o naszej pracy” – pisze Weronika Nawara z „W czepku urodzona”

kobieta w biurze

„Pracodawca może sprawdzić, czy pracownicy przeszli koronawirusa”? Prawniczka wyjaśnia, czy polskie przepisy na to pozwalają

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Korzeń arktyczny

Korzeń arktyczny – właściwości i przeciwwskazania

Wiosenne przesilenie. Zmęczenie na wiosnę

ćwiczenia za biurkiem - kobieta w biurze

Ćwiczenia w pracy. Męczy cię ból karku? Sprawdź, jak sobie pomóc

3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą

Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!

zmęczenie w pracy

Wypalenie zawodowe? Podpowiadamy, jak znów zapalić się do pracy

Karmienie piersią / istock

Powrót do pracy nie musi oznaczać końca karmienia piersią

zestresowana kobieta

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

kobieta w pracy wieczorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

badania wysokościowe

Badania wysokościowe – na czym polegają? Jak się do nich przygotować?

Histydyna

Czym jest histydyna? Czym grozi jej niedobór?

Co słyszą młode pielęgniarki w pracy?

„No popatrz, niby po studiach, a jednak nie wiesz wszystkiego”. Siostra Bożenna o tym, co słyszą młode pielęgniarki w pracy

kobieta w pracy

5 podstępnych odciągaczy uwagi. Zdemaskuj je i spróbuj wyeliminować

Badania psychotechniczne — dowiedz się wszystkiego o badaniach psychotechnicznych!

Badania psychotechniczne – wskazania, jak się do nich przygotować?

Badania okresowe — jak przebiegają i co ile czasu należy je wykonywać?

Badania okresowe – jak przebiegają i co ile czasu należy je wykonywać?

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko

Nuda a wypalenie zawodowe. Nuda a relacje ze współpracownikami.

Nuda w pracy – 5 sposobów jak sobie z nią radzić

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?