Przejdź do treści

Zdrowy mózg – 6 produktów poprawiających pracę mózgu

6 superfoods dla zdrowia mózgu
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
michał domaszewski
Dr Michał Domaszewski: nie bójmy się odpoczywać, kiedy chorujemy
selma blair
Selma Blair o stwardnieniu rozsianym: miałam symptomy od lat, ale nie były traktowane poważnie
surfująca dziewczyna
Szykuje się wielka zmiana w sporcie? Równa płaca dla kobiet i mężczyzn
Kampania Fundacji Arena i Świat
Pomalowały swoje piersi, aby przypomnieć kobietom o badaniach
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!

Dieta dla mózgu istnieje. Poznaj sześć produktów, które pozytywnie wpływają na pracę twojego mózgu. Zobacz, jak w  prosty sposób możesz wpłynąć na swoją pracę intelektualną.

1. Kurkuma

Ten żółty proszek ma w sobie niesamowite pokłady zdrowotnych właściwości. Dwa obecne w w nim związki działają szczególnie korzystnie na ludzki mózg. Pierwszy z nich – kurkumina – potrafi pokonywać barierę krew – mózg. Dzięki temu hamuje nagromadzanie się szkodliwych beta-amyloidów u pacjentów z chorobą Alzheimera. Drugi związek – tumeron – wzmacnia regenerację uszkodzonych komórek w mózgu i wspiera produkcję nowych. Chociaż badania nad tumeronem zostały przeprowadzone na gryzoniach, naukowcy pokładają w kurkumie ogromne nadzieje, także jeśli chodzi o ludzi. Być może w przyszłości będzie to niezastąpiony lek na wiele schorzeń układu nerwowego. Przyprawę najłatwiej wcielić do diety, zakochując się w aromatycznej kuchni indyjskiej i smaku curry, którego niezastąpionym składnikiem jest właśnie kurkuma. Możecie także wypróbować kurkumową owsiankę, smakuje doskonale! Ale uwaga! Taką dietę odradza się kobietom w ciąży, osobom przyjmującym leki przeciwzakrzepowe oraz walczącym ze schorzeniami dróg żółciowych.

2. Brokuł i kalafior

Te dwa warzywa są świetnym źródłem choliny – związku należącego do grupy witamin B. Cholina jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i jego rozwoju. Stymuluje produkcję kluczowego neuroprzekaźnika – acetylocholiny – odpowiedzialnego za prawidłowe połączenia między neuronami. Odpowiednie stężenie choliny w organizmie to gwarancja lepszej pamięci. Jej niedobór może powodować trudności z argumentowaniem i artykułowaniem myśli w płynny sposób, a także zaburzenia w logicznym myśleniu. Szukacie pomysłów na dania z brokułami? Znajdziecie je tutaj. Mamy też mnóstwo nowych pomysłów na przygotowanie kalafiora. A kiedy kończy się sezon na brokuły i kalafiory, warto częściej sięgać po jaja i wołowinę, które są równie dobrym źródłem tego sprzymierzeńca umysłów.

3. Orzechy włoskie

Najbardziej oczywiste superfood dla zdrowia mózgu, po które często sięgamy, stając w obliczu wyzwań intelektualnych. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego właściwie orzechy włoskie są tak świetne dla zdrowia neuronów? W 2012 roku na łamach „Journal of Alzheimer’s Disease” opublikowano badania, które wskazują, że jedzenie orzechów jest powiązane z polepszeniem pamięci i prawidłowym funkcjonowaniem mózgu. Dodatkowo są one dobrym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, których niedobór może sprzyjać depresji oraz spadkowi mocy poznawczej umysłu. W garści tych smakołyków znajdziecie również witaminę E, melatoninę oraz kwas foliowy – suplementy, które skutecznie wspierają pracę mózgu. Koniecznie spróbujcie naszego koktajlu na dobrą pamięć!

6 superfoods dla zdrowia mózgu

4. Seler

Seler zwyczajny od jakiegoś czasu przestał być nudziarzem. Na nowo pokochaliśmy to niepozorne warzywo, które dotychczas swój żywot kończyło w zupie. To świetne źródło luteloiny. Najważniejszą funkcją tego związku jest ochrona naszego mózgu i zdrowia mentalnego poprzez hamowanie aktywacji mikrogleju – grupy komórek odpowiedzialnych za usuwanie obumierających neuronów i homeostazę układu nerwowego. Wraz z procesem starzenia aktywacja mikroglejów zostaje zaburzona, co powoduje wzmożoną produkcję cytokin prozapalnych powodujących śmierć komórek nerwowych. Mówiąc prościej – niepozorny seler potrafi zahamować stany zapalne w mózgu. Warto jeść go więcej! Tutaj znajdziecie trzy przepisy na pyszne i zupełnie nowe dania z selera.

5. Borówka

W literaturze angielskiej popularne jest określanie borówki (ang. blueberry) jako brainberry (ang. brain – mózg). Ta nowa nazwa owocu powstała w odpowiedzi na świetne właściwości wspierające działanie mózgu. Po pierwsze, borówki pomagają chronić go przed stresem oksydacyjnym, a także chorobami wieku starczego, jak demencja czy alzheimer. Ale to nie wszystko! Szklanka borówek codziennie rano powinna stać się obowiązkowa dla wszystkich pracujących intelektualnie. Brytyjscy naukowcy wykazali bowiem, że taki dodatek do śniadania pomaga utrzymać sprawność intelektualną do późnego popołudnia! Zamiast faszerować się kofeiną, wypróbuj ten prosty sposób.

6. Gorzka czekolada

Zakończmy czymś, czego do jadłospisu specjalnie wcielać nie trzeba. Gorzka czekolada jest dla mózgu tak samo przyjemna jak dla kubków smakowych! Na sam początek poprawia humor. Następnie, zwiększając przepływ krwi w mózgu, poprawia pamięć, zdolność do rozwiązywania problemów, koncentrację i czas reakcji. A do tego zwiększa szanse, że zostaniesz noblistą. To nie żart! Badania opublikowane na łamach „New England Journal of Medicine” wykazały, że im większe jest spożycie czekolady danym w kraju, tym więcej laureatów tej prestiżowej nagrody. Ważne jednak, by wybierać tę najlepszą – tutaj znajdziecie ważne informacje o gorzkiej czekoladzie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

6 produktów najgorszych dla mózgu

Szczęśliwi czasu nie liczą – jak samopoczucie wpływa na długość życia?

Przepis na koktajle usprawniające pracę mózgu

Nasze mózgi są połączone

5 sposobów na doładowanie mózgu

5 sposobów na doładowanie mózgu

Samotność fizycznie zmienia mózg

Patrzmy sobie w oczy w święta i od święta

Twój mózg też chce dobrze zjeść

Co cukier robi z twoim mózgiem?

Aktywność mózgu wzrasta, gdy odpoczywasz

Neurony do lamusa. Czas na glej!

Emocje kobiet a mózg