Przejdź do treści

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

Kobieta je lody
7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?/ Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bóle podżebrowe w ciąży - jak może pomóc osteopatia?
Bóle podżebrowe w ciąży – jak może pomóc osteopatia? Rozmowa z Eweliną Tyszko-Bury
dziewczyna z lodem - wakacje a koronawirus
Wakacje z koronawirusem. Jak bezpiecznie wyjechać na wczasy? Radzi Ola Dufour
Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?
Małgorzata Rozenek-Majdan po porodzie, z synem Henrykiem
„Jestem grubaską”. Małgorzata Rozenek-Majdan pokazała, jak naprawdę wygląda jej ciało po urodzeniu syna
kobieta i mężczyzna, aseksualność
Aseksualność to nowa orientacja seksualna? Tłumaczy Alicja Długołęcka

Mamy dziś dostęp do ogromnej ilości informacji – także tych dotyczących zdrowej diety. Nie wszystkie są prawdziwe, ale przekazywane z ust do ust stają się mitem, w który wierzymy z przyzwyczajenia. Oto 7 zaleceń dietetycznych, które możecie wyrzucić do kosza.

Należy się wystrzegać tłuszczów

Nieprawda. Tłuszcze nie są naszym wrogiem. Wypowiadając wojnę tłuszczom, lobby przemysłu spożywczego stworzyło nową gamę produktów – odtłuszczone jogurty, sery, wędliny, słodycze. Tyle że jeśli chodzi o nadwagę i otyłość, to nie o tłuszcz powinniśmy się martwić, tylko o węglowodany. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że aby jogurt czy czekolada miały pożądaną konsystencję po usunięciu tłuszczu, należy dodać cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy – najgorszą z możliwych substancji słodzących. To prawda, że tłuszcze roślinne utwardzane, używane do wypieków cukierniczych, chipsów czy fast foodów zwiększają poziom złego cholesterolu, częstotliwość zapadania na choroby układu krwionośnego oraz przyśpieszają starzenie się organizmu – i tych powinniśmy się wystrzegać. Jednakże zdrowe tłuszcze, występujące m.in. w orzechach, rybach, olejach, nasionach, awokado czy chociażby w jajkach (o tym dalej), są nam jak najbardziej potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, budowy błon komórkowych, osłonek włókien mózgowych czy chociażby do transportu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

kobieta pijąca koktajl

Należy się wystrzegać jajek i masła, ponieważ zawierają dużo cholesterolu

Jeden z największych błędów dietetyki w ostatnich 20 latach. Jaja nie powodują podwyższania się cholesterolu. Nie trzeba się ograniczać do trzech tygodniowo. Okazuje się, że u osób jedzących jaja codziennie albo prawie codziennie nie podwyższa się poziom cholesterolu LDL (tego złego). Podobnie jest z masłem – łyżeczka dziennie nie wpływa negatywnie na poziom cholesterolu. W tych produktach znajdują się tłuszcze nasycone, dlatego trzeba jedynie zachować umiar i nie jeść więcej tych tłuszczów niż 10 proc. ogólnej kaloryczności pożywienia w ciągu dnia.

Jedzenie produktów light pomaga schudnąć

Aby produkt zasługiwał miano „light”, powinien zawierać o 30 proc. mniej kalorii niż tradycyjny odpowiednik. Tak jest w teorii, w praktyce bywa różnie. Często producenci zastępują tłuszcze cukrem – jogurt „0% tłuszczu”  zawierający 10-15 proc. cukru, trudno uznać za dietetyczny. Dodatkowo, spożywając produkty light, mamy tendencje do zjadania większej ilości. „Skoro ma mniej kalorii, to w sumie mogę zjeść drugą czekoladkę”. Nie dość, że zjadamy więcej, to jeszcze są to produkty, które nie do końca nam smakują.

Dużo pełnoziarnistych produktów uchroni nas przed nadwagą

Prawdą jest, że odkąd w piramidzie żywieniowej na samym dole (jako produkt najbardziej polecany w ilościach 5-10 porcji dziennie) znalazły się węglowodany typu chleb, zboża, ziemniaki, makarony, ryż, mąki itp., wzrosła zachorowalność na choroby sercowo-naczyniowe, nadciśnienie i cukrzycę. Jak to możliwe? Po pierwsze, w większości pełnoziarniste chleby, wypieki czy makarony zawierają tylko część nieoczyszczonej mąki (dlatego tak ważne jest czytanie etykiet), po drugie, mamy tendencję do objadania się tymi produktami o każdej porze dnia i do każdego posiłku. To prawda, że produkty pełnoziarniste chronią nas przed zaparciami, rakiem jelita grubego i cukrzycą. Więc o co chodzi? Produkty węglowodanowe, jak chleby, zboża czy makarony, stanowią bazę naszego żywienia, ale w większości bardzo podwyższają poziom cukru we krwi, powodując silny wyrzut insuliny i wahania glukozy we krwi. To prowadzi do silnych napadów głodu i wzrostu poziomu trójglicerydów we krwi. Można i należy spożywać produkty pełnoziarniste, w szczególności kasze, brązowy ryż, dobrej jakości zboża, ale nie należy przesadzać z ich ilością.

Wszystko jedno jakie produkty, byle kalorie się zgadzały

Niestety, to tak nie działa. 400 kcal z drożdżówki i 400 kcal kurczaka z warzywami nie równa się sobie. Drożdżówka spowoduje nadmierny wyrzut glukozy, co skutkuje nadmiernym wydzielaniem insuliny do krwi (była o tym mowa wyżej), oraz dostarczy praktycznie tylko proste węglowodany i tłuszcz. Strawi się szybko, a za godzinę zaczynamy odczuwać głód. Kurczak czy jakiekolwiek inne chude mięso z warzywami dostarczy nam zdrowego białka i tłuszczów oraz błonnika – te składowe spowodują wolniejsze trawienie się posiłku, brak wyrzutu cukru do krwi, dużo wartości odżywczych (witaminy i minerały – antyoksydanty) oraz długie poczucie sytości.

Jedząc rzadziej, schudnę

Zbyt mała liczba posiłków w ciągu dnia wcale nie sprzyja chudnięciu. Jest akurat odwrotnie. Minimum to trzy posiłki w ciągu dnia. Faktycznie są osoby, które spożywają jeden-dwa posiłki podczas doby. To właśnie powoduje przyswojenie zbyt dużej liczby kalorii w ciągu małej ilości czasu. Zarówno kalorie, jak i wartości odżywcze nie są wtedy rozłożone na wiele godzin w ciągu dnia i organizm, zamiast je wykorzystywać na bieżąco, strawi i spali tyle, ile potrzebuje, a reszta „zagnieździ się” w naszej tkance tłuszczowej lub zostanie wydalona, a my będziemy mieli spadki koncentracji i wydajności w ciągu dnia.

Trzeba jeść dużo warzyw i owoców w ciągu dnia

Jest to pół prawdy. Warzyw warto jeść jak najwięcej, ale z owocami nie należy przesadzać (chyba że sporo ćwiczymy). Dlaczego? Warzywa mają niski indeks glikemiczny (czyli w nieznacznym stopniu podwyższają poziom cukru we krwi), owoce natomiast mają sporo cukrów, mniej błonnika, szybko się trawią, a co za tym idzie ‒ szybciej jesteśmy głodni. Można sobie wyobrazić kilogram zjedzonych czereśni czy truskawek w lecie, pełny brzuch i jednoczesne uczucie głodu. Lepiej więc stawiać na warzywa. I jeść ich naprawdę dużo. Plaster pomidora do kanapek oraz dwa ziemniaki na obiad to zdecydowanie za mało warzyw. Potrzebujemy ich przynajmniej 500 gramów dziennie. Warzywa dodają objętości posiłkom przy zachowaniu małej kaloryczności, dzięki temu bardziej się najadamy. Dostarczają nam witaminy i minerały oraz spore ilości błonnika, tak potrzebnego dla naszych jelit. Dodatkowo otrzymujemy duże dawki antyoksydantów, które niszczą wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie się.

Ewa Trusewicz – dietetyczka, dietcoach i promotorka aktywności fizycznej. Jej porady, przepisy i zalecane ćwiczenia znajdziecie na tutaj.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Produkty light / istock

Jak to jest z produktami light? „To zależy”. Wyjaśnia Radosław Smolik, dietetyk

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Chleb

Dlaczego chleb nie sprawia, że tyjesz? Mamy prosty przykład od „Moja dietetyka”

Oliwa z oliwek / istock

Na czym smażyć? Na oliwie! Dietetycy z „Dietetyki nie na żarty” wyjaśniają dlaczego

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Dieta FODMAP - na czym polega, produkty, tabela, przepisy

Dieta FODMAP – na czym polega? Czy każdy może skorzystać?

Czy alkohol tuczy?

Czy alkohol tuczy? Zbyt częste spożywanie alkoholu pogarsza wydolność, ale co ze spalaniem tkanki tłuszczowej?

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?