Przejdź do treści

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

Kobieta je lody
7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?/ Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziewczyna, ból
„Czy wiesz, czym jest ból?”. Dr Paweł Kabata w mocnych słowach o tym, że nikt nie ma prawa do decydowania o cierpieniu innych
Przeziębienie w ciąży? Lekarka radzi, jak sobie z nim poradzić
Przeziębienie w ciąży? Lekarka podpowiada, jak sobie z nim poradzić
Personel medyczny z własnych środków stworzył „śluzę antycovidową”. Folia szklarniowa i czarne worki na śmieci mają chronić przed wirusem
Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu "Jak wychować dziewczynki"
Jak rozmawiać z dziećmi o protestach po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu „Jak wychować dziewczynki”
https://www.hellozdrowie.pl/alarmujace-dane-polska-na-5-miejscu-pod-wzgledem-liczby-zgonow-na-covid-19-w-unii-europejskiej/
Alarmujące dane. Polska na 5. miejscu pod względem liczby zgonów na COVID-19 w Unii Europejskiej

Mamy dziś dostęp do ogromnej ilości informacji – także tych dotyczących zdrowej diety. Nie wszystkie są prawdziwe, ale przekazywane z ust do ust stają się mitem, w który wierzymy z przyzwyczajenia. Oto 7 zaleceń dietetycznych, które możecie wyrzucić do kosza.

Należy się wystrzegać tłuszczów

Nieprawda. Tłuszcze nie są naszym wrogiem. Wypowiadając wojnę tłuszczom, lobby przemysłu spożywczego stworzyło nową gamę produktów – odtłuszczone jogurty, sery, wędliny, słodycze. Tyle że jeśli chodzi o nadwagę i otyłość, to nie o tłuszcz powinniśmy się martwić, tylko o węglowodany. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że aby jogurt czy czekolada miały pożądaną konsystencję po usunięciu tłuszczu, należy dodać cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy – najgorszą z możliwych substancji słodzących. To prawda, że tłuszcze roślinne utwardzane, używane do wypieków cukierniczych, chipsów czy fast foodów zwiększają poziom złego cholesterolu, częstotliwość zapadania na choroby układu krwionośnego oraz przyśpieszają starzenie się organizmu – i tych powinniśmy się wystrzegać. Jednakże zdrowe tłuszcze, występujące m.in. w orzechach, rybach, olejach, nasionach, awokado czy chociażby w jajkach (o tym dalej), są nam jak najbardziej potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, budowy błon komórkowych, osłonek włókien mózgowych czy chociażby do transportu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

kobieta pijąca koktajl

Należy się wystrzegać jajek i masła, ponieważ zawierają dużo cholesterolu

Jeden z największych błędów dietetyki w ostatnich 20 latach. Jaja nie powodują podwyższania się cholesterolu. Nie trzeba się ograniczać do trzech tygodniowo. Okazuje się, że u osób jedzących jaja codziennie albo prawie codziennie nie podwyższa się poziom cholesterolu LDL (tego złego). Podobnie jest z masłem – łyżeczka dziennie nie wpływa negatywnie na poziom cholesterolu. W tych produktach znajdują się tłuszcze nasycone, dlatego trzeba jedynie zachować umiar i nie jeść więcej tych tłuszczów niż 10 proc. ogólnej kaloryczności pożywienia w ciągu dnia.

Jedzenie produktów light pomaga schudnąć

Aby produkt zasługiwał miano „light”, powinien zawierać o 30 proc. mniej kalorii niż tradycyjny odpowiednik. Tak jest w teorii, w praktyce bywa różnie. Często producenci zastępują tłuszcze cukrem – jogurt „0% tłuszczu”  zawierający 10-15 proc. cukru, trudno uznać za dietetyczny. Dodatkowo, spożywając produkty light, mamy tendencje do zjadania większej ilości. „Skoro ma mniej kalorii, to w sumie mogę zjeść drugą czekoladkę”. Nie dość, że zjadamy więcej, to jeszcze są to produkty, które nie do końca nam smakują.

Dużo pełnoziarnistych produktów uchroni nas przed nadwagą

Prawdą jest, że odkąd w piramidzie żywieniowej na samym dole (jako produkt najbardziej polecany w ilościach 5-10 porcji dziennie) znalazły się węglowodany typu chleb, zboża, ziemniaki, makarony, ryż, mąki itp., wzrosła zachorowalność na choroby sercowo-naczyniowe, nadciśnienie i cukrzycę. Jak to możliwe? Po pierwsze, w większości pełnoziarniste chleby, wypieki czy makarony zawierają tylko część nieoczyszczonej mąki (dlatego tak ważne jest czytanie etykiet), po drugie, mamy tendencję do objadania się tymi produktami o każdej porze dnia i do każdego posiłku. To prawda, że produkty pełnoziarniste chronią nas przed zaparciami, rakiem jelita grubego i cukrzycą. Więc o co chodzi? Produkty węglowodanowe, jak chleby, zboża czy makarony, stanowią bazę naszego żywienia, ale w większości bardzo podwyższają poziom cukru we krwi, powodując silny wyrzut insuliny i wahania glukozy we krwi. To prowadzi do silnych napadów głodu i wzrostu poziomu trójglicerydów we krwi. Można i należy spożywać produkty pełnoziarniste, w szczególności kasze, brązowy ryż, dobrej jakości zboża, ale nie należy przesadzać z ich ilością.

Wszystko jedno jakie produkty, byle kalorie się zgadzały

Niestety, to tak nie działa. 400 kcal z drożdżówki i 400 kcal kurczaka z warzywami nie równa się sobie. Drożdżówka spowoduje nadmierny wyrzut glukozy, co skutkuje nadmiernym wydzielaniem insuliny do krwi (była o tym mowa wyżej), oraz dostarczy praktycznie tylko proste węglowodany i tłuszcz. Strawi się szybko, a za godzinę zaczynamy odczuwać głód. Kurczak czy jakiekolwiek inne chude mięso z warzywami dostarczy nam zdrowego białka i tłuszczów oraz błonnika – te składowe spowodują wolniejsze trawienie się posiłku, brak wyrzutu cukru do krwi, dużo wartości odżywczych (witaminy i minerały – antyoksydanty) oraz długie poczucie sytości.

Jedząc rzadziej, schudnę

Zbyt mała liczba posiłków w ciągu dnia wcale nie sprzyja chudnięciu. Jest akurat odwrotnie. Minimum to trzy posiłki w ciągu dnia. Faktycznie są osoby, które spożywają jeden-dwa posiłki podczas doby. To właśnie powoduje przyswojenie zbyt dużej liczby kalorii w ciągu małej ilości czasu. Zarówno kalorie, jak i wartości odżywcze nie są wtedy rozłożone na wiele godzin w ciągu dnia i organizm, zamiast je wykorzystywać na bieżąco, strawi i spali tyle, ile potrzebuje, a reszta „zagnieździ się” w naszej tkance tłuszczowej lub zostanie wydalona, a my będziemy mieli spadki koncentracji i wydajności w ciągu dnia.

Trzeba jeść dużo warzyw i owoców w ciągu dnia

Jest to pół prawdy. Warzyw warto jeść jak najwięcej, ale z owocami nie należy przesadzać (chyba że sporo ćwiczymy). Dlaczego? Warzywa mają niski indeks glikemiczny (czyli w nieznacznym stopniu podwyższają poziom cukru we krwi), owoce natomiast mają sporo cukrów, mniej błonnika, szybko się trawią, a co za tym idzie ‒ szybciej jesteśmy głodni. Można sobie wyobrazić kilogram zjedzonych czereśni czy truskawek w lecie, pełny brzuch i jednoczesne uczucie głodu. Lepiej więc stawiać na warzywa. I jeść ich naprawdę dużo. Plaster pomidora do kanapek oraz dwa ziemniaki na obiad to zdecydowanie za mało warzyw. Potrzebujemy ich przynajmniej 500 gramów dziennie. Warzywa dodają objętości posiłkom przy zachowaniu małej kaloryczności, dzięki temu bardziej się najadamy. Dostarczają nam witaminy i minerały oraz spore ilości błonnika, tak potrzebnego dla naszych jelit. Dodatkowo otrzymujemy duże dawki antyoksydantów, które niszczą wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie się.

Ewa Trusewicz – dietetyczka, dietcoach i promotorka aktywności fizycznej. Jej porady, przepisy i zalecane ćwiczenia znajdziecie na tutaj.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta Cambridge

Dieta Cambridge – program odchudzania oparty na gotowych produktach

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Kobieta z pizzą

Zakwaszenie organizmu. Fragment książki Hanny Stolińskiej, pt. „Zakłamane jedzenie”

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Miedź

Miedź – właściwości, źródła nadmiar i niedobór w organizmie

suplement diety

Mangan – właściwości, nadmiar, niedobór, źródła w diecie

Nawyki żywieniowe dziecka - jak je zmienić?

Nawyki żywieniowe dzieci – dobre i złe. Zmiana nawyków na zdrowe

owoce morza

Kobalt – właściwości, niedobór, źródła, alergia na kobalt

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku