Przejdź do treści

„Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób”. O korzyściach wynikających z pływania opowiada pływak Wojtek Mazurkiewicz

Dziewczyna pływa w basenie
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!
Szarlotka wegańska – najszybsza i najprostsza
Szczere, na luzie i z uśmiechem. Najfajniejsze konta mam na Instagramie
Chipsy z liści kalafiora – lekkie i chrupiące
Kilka prostych patentów na poprawę krążenia. Twój organizm ci za nie podziękuje

Kontuzja, stres, zakwasy, ból pleców, słaba wydolność oddechowa? Jest na to jedna odpowiedź – basen. Niedoceniona aktywność osób odchudzających się, dbających o formę oraz tych, których dopada stres i zmęczenie. Wojtek Mazurkiewicz, wielokrotny medalista mistrzostw Polski w pływaniu, opowiada, dlaczego warto się wymoczyć.

Bezpieczny start

Jeżeli po długiej przerwie treningowej chcesz wrócić do wysiłku, pływanie będzie najlepszym wprowadzeniem. Na fali popularności biegania wiele osób przystaje jednak na sportowe obuwie. Biegowe eskapady, szczególnie w przypadku początkujących lub powracających do wysiłku po długiej nieobecności, należałoby poprzedzić badaniami, które określą indywidualne możliwości. Żeby nie zrobić sobie krzywdy. A pływanie?

W tym sporcie nie ma absolutnie żadnych ograniczeń wiekowych i sprawnościowych. Nie musisz się obawiać o kontuzje, nadprogramowe kilogramy, kondycję czy technikę pływania. Nie musisz pływać ani dobrze, ani szybko – wystarczy, że wejdziesz do basenu i pokonasz kilka długości. Potrzeba tylko trochę chęci.

zapewnia Wojtek Mazurkiewicz

Regeneruje i odpręża

Pływanie to świetny sposób na regenerację mięśni. Masz zakwasy, a twoje mięśnie wołają o chwilę odpoczynku? Zaleganie na kanapie nie przyspieszy regeneracji. Basen to najlepsze międzytreningowe uzupełnienie. Powinien stać się mekką wszystkich intensywnie trenujących sportowców. Dlaczego? – Pływanie rozluźnia, pomaga się odprężyć, a opływająca woda delikatnie masuje mięśnie. Po basenie jesteśmy rozluźnieni, zrelaksowani i jednocześnie mamy satysfakcję z wykonanej czynności – mówi Wojtek Mazurkiewicz. Z tych samych powodów basen to idealne miejsce także dla przemęczonych i zestresowanych!

Po basenie jesteśmy rozluźnieni, zrelaksowani i jednocześnie mamy satysfakcję z wykonanej czynności

Niweluje ból pleców

Jeżeli prowadzisz siedzący i stresujący tryb życia, na pewno cierpisz na dolegliwości związane z kręgosłupem. Dzieci obowiązkowo wysyłane są na basen, ponieważ w wodzie kształtuje się prawidłowa postawa i niwelowane są skutki noszenia kilkukilogramowych plecaczków. Po skończeniu podstawówki zapominamy o tym, że basen to spa dla naszych przemęczonych pleców.

Nie wszystkie style pływackie przyczynią się bezpośrednio do zniwelowania bólu. Zalecałbym pływanie żabką lub na plecach. Uwaga: kraul może powodować pogłębienie lordozy lędźwiowej. Istotne jest, aby najpierw rozpoznać problem związany z bólem pleców, a potem dobrać odpowiednie ćwiczenia w basenie.

– radzi Wojtek Mazurkiewicz

Zwiększa wytrzymałość

Zastanawiasz się, jak poprawić swoje wyniki w sporcie? Twoje mięśnie działają bez zarzutu, ale zbyt szybko brakuje ci powietrza? Trening pływacki wpływa na poprawę wyników w innych dyscyplinach sportowych. – – Opierając się na własnym doświadczeniu, mogę śmiało stwierdzić, że trening pływacki zwiększa pojemność życiową płuc. To efekt przebywania w nienaturalnym środowisku i ograniczonej możliwości swobodnego oddychania. Dzięki temu podczas jednego wdechu pochłaniamy więcej powietrza, czyli lepiej dotleniamy komórki, mówi Wojtek Mazurkiewicz.

Pomaga w odchudzaniu

– Jest to związane z ogólnym zmęczeniem, jakie powoduje pływanie. Poruszane i uaktywniane są niemal wszystkie partie mięśniowe, a co za tym idzie – zwiększony jest pobór energii, i to bezpośrednio przekłada się na utratę wagi, dodaje pływak.

koebita nurkuje w basenie

Koło ratunkowe dla kontuzjowanych

Nie ma sportu bez kontuzji. Złamania, zwichnięcia, naciągnięcia skutecznie wytrącają z rytmu treningowego nawet najtwardszych zawodników. Grunt, żeby się nie poddawać. Już dwa tygodnie wystarczą, aby masa mięśniowa zmniejszyła się o kilkanaście procent, nie mówiąc o wydolności.

Jeżeli chcecie podtrzymać formę, którą szlifowaliście w bieganiu, a przytrafia się kontuzja, nie ma nic lepszego niż basen. Pływanie, po pierwsze, pozwoli na podtrzymanie wypracowanej wydolności. Po drugie, może się przyczynić do przyspieszenia w leczeniu kontuzji. To po prostu fajne wsparcie.

mówi Wojtek Mazurkiewicz

Odkrywa przed tobą nowe mięśnie

Pływanie klasyfikuje się jako wysiłek, którego efektem jest zmęczenie ogóle, co znaczy, że pracuje całe ciało. W wodzie jednak poruszamy mięśniami, które trudno zmęczyć w trakcie innych aktywności.

To przede wszystkim mięśnie ramion, z których, chcąc nie chcąc, w innych dyscyplinach sportowych korzystamy zdecydowanie rzadziej. W trakcie pływania pojawia się też specyficzna praca nóg. Uruchamiane są partie, które na co dzień pracują w zupełnie inny sposób.

tłumaczy sportowiec

Wojtek Mazurkiewiczczynny zawodnik triatlonu i pływania, trener, wielokrotny medalista mistrzostw Polski w pływaniu, były członek kadry narodowej juniorów w pływaniu oraz reprezentant Polski w triatlonie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

młoda kobieta na basenie

Pływanie zawsze trendy. 7 powodów, by zapisać się na basen

bieganie

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Ćwiczenia wszech czasów – martwy ciąg

Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział

Bonus dla ABS

Ćwiczenia na mięśnie brzucha z hantlami – bonus dla ABS

Kobiety ze Sri Lanki walczą o równouprawnienie. Surfują na falach niosących zmiany

Czy w ciąży można…? – odpowiada lekarz Łukasz Stelmaszczyk

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić

Ćwiczenia na uda – program treningowy Kasi Bigos

„Obrzydliwie jest widzieć kobiety, które sędziują w lidze. Hańba dla boiska”. Szokujące i seksistowskie słowa komentuje dla nas dziennikarz Canal+

Kate i Helen Richardson-Walsh: Bycie innym jest dobre i powinno być celebrowane

dziewczyna na rowerze

Zanim wsiądziesz na rower, poznaj 5 najczęstszych błędów początkujących rowerzystów

Najczęstsze błędy w nauce pływania

Pływasz i pływasz, ale nie widzisz postępów? Instruktor pływania podpowiada, jakie błędy najczęściej popełniamy na basenie

Mięśnie brzucha mają swoje zasady

Ból mięśni – fakty i mity. Czy dieta może je zmniejszyć? Opowiada dr Lukasz Stelmaszczyk

Dziewczyna jeździ na nartach

Późny wyjazd na narty? Jeszcze jest czas! Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

koebita nurkuje w basenie

Zanim wskoczysz do wody, sprawdź jak się zabezpieczyć. Jak dbać o higienę na basenie, żeby nie złapać infekcji?

Zakwasy? Oto sprawdzone sposoby, aby je zwalczyć

Zasady bezpiecznej zabawy w wodzie

8 korzyści, dlaczego warto chodzić na basen

Trening w wodzie

Trening w wodzie

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”!

Zakwasy - pomocy!

Zakwasy – pomocy!