Przejdź do treści

Twój chłopak jest w okolicach 30? Jeśli tak, powinien przeczytać ten tekst

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krótka Instrukcja. O Poronieniu – zobacz, jak powstawała. O czym jest? WIDEO
Całująca się para
Preferencje seksualne a zaburzenia parafilne. Czym się od siebie różnią i dlaczego to istotna różnica? Wyjaśnia seksuolożka Małgorzata Iwanek
Stelios Kerasidis / instagram
„Bądźmy jeszcze cierpliwi, a wkrótce będziemy mogli znów pływać w morzu…” Posłuchajcie 7-letniego geniusza i jego „walca izolacji”
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Jajka - wielkanoc
Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Panowie, wasz organizm po trzydziestce się zmienia. Tak, wiemy, nam też jest przykro… Liczcie się jednak z tym, że za błędy popełnione właśnie teraz odpłaci się boleśniej niż kiedykolwiek wcześniej. Dlatego spieszymy wam z pomocą! Oto 8 rzeczy, które wpisujemy na indeks zakazanych. Może być ciężko, ale – obiecujemy! – będzie nagroda.

Cały dzień przed komputerem, potem oglądanie do późna z kumplami meczu przy piwie, zarwana noc i znów do komputera. Nie jesz śniadań, bo nie masz czasu albo głowy do tego, na obiad przekąsisz coś na szybko, za to wieczorem ochoczo się obżerasz. W kwestii używek twierdzisz, że wszystko jest dla ludzi, i to bardzo, no i wolisz raczej poleżeć na kanapie, niż pójść pobiegać. Gdy coś cię boli, czekasz, aż samo minie, bo przecież prawdziwi mężczyźni nie chodzą do lekarza. Brzmi znajomo? Kilka lat temu może i uszedłby ci na sucho taki beztroski tryb życia. Niestety, po trzydziestce nie jest już tak kolorowo. Kilka rzeczy po prostu trzeba zmienić, bo inaczej organizm zacznie się mścić.

Dlaczego w ogóle taki temat? Skąd tyle zamieszania wokół magicznej granicy 30 lat? Bo po trzydziestce sporo się zmienia w męskim organizmie. Najważniejsze jest to, że spada produkcja męskiego hormonu płciowego – testosteronu – w tempie około 1 procent na rok. „Przegląd Urologiczny” alarmuje, że Zespół Niedoboru Testosteronu (TDS) objawia się u mężczyzn zmniejszeniem libido i potencji, zmęczeniem, pogorszeniem samopoczucia, jakości snu i nerwowością. Dochodzi też do zmian w składzie ciała – spadku masy mięśniowej, a wzrostu tkanki tłuszczowej. Zmniejsza się siła mięśni i sprawność fizyczna. Mężczyźnie grozi też nastrój depresyjny. Właściwy poziom testosteronu to gwarancja płodności, witalności, siły i pewności siebie. Oczywiście nie chodzi tylko o ten hormon. Zaobserwuj, jak to jest u ciebie, może zainspirujesz się do, wydawałoby się, niewielkiej zmiany, ale jednak takiej, która wyjdzie ci na zdrowie. To zaczynamy. Oto 8 rzeczy, które właśnie teraz warto wziąć na warsztat.

Solisz za dużo

Nie wyobrażasz sobie jajka na miękko bez solenia? To samo z pomidorem? Często dosalasz zupy i dania? Uważaj! Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca jedną płaską łyżeczkę soli (5 g) jako optymalne dzienne zapotrzebowanie człowieka.

Jej nadmiar prowadzi do zatrzymania wody w organizmie, może spowodować nadciśnienie tętnicze i zmiany miażdżycowe. Podwyższone ciśnienie krwi spowodowane używaniem zbyt dużej ilości soli potrafi wywołać uszkodzenie tętnic prowadzących do mózgu. Na początku przełoży się to na nieznaczne zmniejszenie ilości krwi docierającej do mózgu. Ale z czasem, jeśli ten stan się utrzyma, komórki mózgu nie będą działać tak, jak powinny, ponieważ nie otrzymają wystarczającej ilości tlenu i składników odżywczych. W najgorszym scenariuszu szkody wyrządzone przez podwyższone ciśnienie krwi mogą stać się tak poważne, że dojdzie do pęknięcia tętnicy lub jej zapchania. Rezultatem jest udar mózgu. Za dużo soli w diecie to też ryzyko zafundowania sobie niewydolności nerek.

Pamiętaj, że nie wystarczy ograniczyć sól dodawaną do dań i potraw. Ona niestety kryje się też w wielu produktach spożywczych – chociażby w słonych przekąskach typu chipsy, w gotowych sosach, produktach w proszku, mieszankach przypraw, musztardzie, ketchupie, fast foodach, a nawet w chlebie. Jeśli wziąć to wszystko razem pod uwagę, okaże się, że bardzo łatwo i szybko można przekroczyć te 5 g na dzień.

Nie ruszasz się

Nie bój się, nie będziemy cię od razu zmuszać do biegania maratonów ani do uprawiania sportów ekstremalnych. Jeśli na co dzień nie ruszasz się wcale, pomyśl na początek o wprowadzeniu kilku drobnych zmian. Zacznij chodzić schodami, zamiast jeździć windą, zaparkuj samochód kilometr dalej niż zwykle i przejdź się do pracy, wieczorem wyjdź na półgodzinny spacer. Potem pomyśl, jaka aktywność fizyczna sprawia ci największą frajdę, i… zacznij to robić regularnie (minimum 2‒3 razy w tygodniu). Może to być rower, koszykówka, squash. Albo może wolisz coś z ideą? Zapisz się na jakąś sztukę walki, na przykład na tajski boks (angażuje całe ciało, polega na zadawaniu ciosów zarówno rękami, jak i na kopaniu). Po co się tak „męczyć”? Masażyści i rehabilitanci przyznają, że w swoich gabinetach z roku na rok przyjmują coraz młodsze osoby cierpiące na problemy z kręgosłupem. Mężczyźni po trzydziestce najczęściej pojawiają się z bólem w odcinku lędźwiowym. Nie ma się co dziwić – godziny ślęczenia przed komputerem, mało ruchu, przeciążenia. W pewnej chwili wystarczy moment nieuwagi – niefortunne schylenie się czy dźwignięcie – i katastrofa gotowa. Nie ma innej metody jak regularne ruszanie się i wzmacnianie mięśni.

 

Nie rozciągasz się

Elastyczność mięśni i stawów po trzydziestce się zmniejsza. Co więcej, niekorzystnie na nie działa siedzący tryb życia lub ‒ w przypadku osób, które uprawiają sporty ‒ niewykonywanie pełnego zakresu ruchów. „Jeśli nie rozciągasz mięśni po wysiłku, one się skracają” – mówi Brent Feland, naukowiec z Brigham Young University. „Idealna jest joga, bo polega na wykonywaniu ruchu w pełnym zakresie i wytrzymaniu danej pozycji” ‒ proponuje. Pomyśl nad tym, jak zadbać o elastyczność mięśni i stawów, bo to również ważne. Jak się rozciągać? Na przykład tak.

Nie wysypiasz się

Naukowcy na łamach amerykańskiego magazynu „Sleep” alarmują, że obecnie śpimy średnio już tylko około 6 godzin (zalecana ilość to 7‒8 godzin) oraz postulują, żeby dzień pracy zaczynał o godzinie 10. Długotrwałe niewysypianie się prowadzi do zaburzeń gospodarki hormonalnej, co przekłada się na wilczy apetyt i zwiększenie masy ciała. Niedobór snu utrudnia zebranie myśli i osłabia procesy podejmowania decyzji. Zarwane noce to też groźba migren i bólów głowy, rozdrażnienia i spadku nastroju oraz kłopotów z pamięcią. O tym, dlaczego warto położyć się wcześniej spać, pisaliśmy niedawno.

 

Pijesz piwo przy każdej okazji

Dla niektórych panów przy tym punkcie życie straci sens… Zanim ominiesz ten akapit i przejdziesz do kolejnego, daj nam szansę. Nikt nie wymaga, żebyś całkowicie wyeliminował piwo ze swojego menu. Mówimy o jego ograniczeniu. Dlaczego? Poza tym, że piwo samo w sobie ma dużą wartość kaloryczną (półlitrowy kufel to 250 kalorii, czyli równowartość dużego talerza pomidorowej z ryżem lub małego hamburgera), to zaostrza apetyt. Po piwie pojawia się ochota na różne przekąski, w ruch idą kabanosy, chipsy, a „mięsień piwny” rośnie. Tak zwana oponka właśnie często pojawia się u panów między 30. a 40. rokiem życia, a później trudno się jej pozbyć. Poza tym musicie wiedzieć, że piwo plus niezdrowe przekąski to połączenie tłuszczów z cukrami prostymi – taki duet gwarantuje odkładanie się w postaci tkanki tłuszczowej. O tym, że nieleczona otyłość może doprowadzić do wielu chorób (między innymi do nadciśnienia, miażdżycy, astmy, zwyrodnienia kości i stawów, cukrzycy), pewnie słyszałeś nieraz. A statystki nie są optymistyczne. Szacuje się, że ponad 60 procent mężczyzn w Polsce ma nadmierną masę ciała. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia z 2016 r. 2,3 miliarda ludzi na świecie ma nadwagę, a 700 milionów otyłość. Nie wyobrażasz sobie spotkania towarzyskiego bez alkoholu? Zamiast piwa napij się czerwonego wytrawnego wina. Ma mniej kalorii i narobi ci mniejszych zdrowotnych szkód.

Nie badasz się

Masz samochód? To pewnie robisz mu regularne przeglądy u mechanika, nawet jeśli nic się nie psuje, wymieniasz olej i filtry powietrza, sprawdzasz silnik i zawieszenie. Pomyśl o sobie jak o samochodzie – im starszy, tym bardziej należy robić mu przeglądy. Zmobilizuj się i raz do roku (to wystarczy!) wybierz się do lekarza i skontroluj ciśnienie krwi, zrób podstawowe badania krwi i moczu, sprawdź poziom cholesterolu i cukru. Po trzydziestce bardzo ważne jest też regularne samobadanie jąder. Nowotwór jądra najczęściej atakuje mężczyzn między 20. a 40. rokiem życia. O tym, jakie jeszcze badania profilaktyczne i kiedy warto zrobić, możesz więcej przeczytać tu.

 

Za mało się śmiejesz

Prawdziwy śmiech w głos angażuje przeponę, która pobudza krążenie krwi, co reguluje ciśnienie, chroni serce oraz dotlenia płuca i mięśnie. Śmiech obniża poziom hormonu stresu (dzięki czemu lepiej pracuje układ odpornościowy organizmu, czyli jesteś skuteczniej chroniony przed infekcjami), zmniejsza odczuwanie bólu (śmiech powoduje, że organizm produkuje swoje naturalne środki przeciwbólowe), łagodzi napięcia w ciele, dodaje energii i poprawia samopoczucie (podczas śmiechu wzrasta poziom hormonów szczęścia). Jak więcej się śmiać? No bez przesady – nie pomożemy, bo niestety nie wiemy, co cię śmieszy. Wierzymy jednak, że istnieje coś takiego…

Nie jesz ziemniaków i rodzynek

Jeśli chodzi o produkcję testosteronu, w diecie ważne są węglowodany. Jednak niektóre ziarna nie są preferowanym ich źródłem dla trzydziestoparoletnich mężczyzn ze względu na gluten (zwiększa on poziom prolaktyny, a ta źle wpływa na produkcję testosteronu). Cukry proste też nie są wskazane w diecie mężczyzny, który chce podnieść poziom testosteronu, ponieważ wiele badań wykazało, że obniżają poziom tego hormonu. Co w takim razie zostaje? Jeść ziemniaki! Pieczone, gotowane, zwykłe albo słodkie – wszystkie warto włączyć do jadłospisu. Są idealnym źródłem bezglutenowym węglowodanów podnoszących testosteron, a dodatkowo zawierają wiele dobrych składników odżywczych.

To nie wszystko. Świetne są też pod tym względem rodzynki. Jedz je jako przekąskę. Działają przeciwzapalnie i zawierają przeciwutleniacze, np. resweratrol, który pobudza produkcję testosteronu i obniża poziom estrogenu. Poza tym rodzynki zawierają bor, niezbyt popularny, a też podwyższający poziom testosteronu minerał.

Jak widzisz, to nie są zmiany, które przewrócą twoje życie do góry nogami! Zbadanie się raz do roku, przystopowanie z solą czy regularne rozciąganie się to naprawdę niewiele, by zrobić tak wiele dla swojego organizmu po 30-tce.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sprawdź, czy masz objawy koronawirusa / rawpixel

Na rządowym serwisie sprawdzisz, czy twoje objawy mogą świadczyć o zarażeniu COVID-19

Red flag: ból pleców

Ból pleców. Kiedy niegroźna dolegliwość zamienia się w poważną chorobę?

Zazdrość to stan umysłu

Zazdrość to stan umysłu. Dlaczego jedni ją odczuwają, a inni nie?

Fakty i mity: Przeziębienie pęcherza

„Nie siadaj na betonie, bo złapiesz wilka”, czyli przeziębienie pęcherza. Czy to prawda?

Alkohol a metryka

Alkohol a metryka. Im więcej mamy lat, tym mniej nam potrzeba?

Pieczywo / istock

Czy koronawirusem można się zarazić, kupując pieczywo luzem? Główny Inspektor Sanitarny wyjaśnia

Kasia Kowalska / Instagram

Córka Kasi Kowalskiej jest w szpitalu. „Wiele godzin przepłakałam. Zostańcie w domu!” – apeluje piosenkarka

Akcja #zostań ze mną / Facebook

Lek. Małgorzata Stefańska: nie jestem w stanie wyobrazić sobie, co może czuć hospitalizowane dziecko odizolowane od rodziców. Powstała akcja #zostańzemną

Chatbox Ministerstwa Zdrowia / freepik

Wirtualny chatbot MZ odpowiadający na pytania o koronawirusa już dostępny. Właśnie go przetestowałyśmy

Lek. Łukasz Durajski - Doktorek Radzi / fot. Łukasz Durajski

Jak mieszkać z osobą chorą na koronawirusa lub w trakcie kwarantanny? Lek. Łukasz Durajski ma dla nas wszystkich kilka rad

Ratownicy medyczni / istock

Nie kłam, gdy pytają cię o koronawirusa. Ratownicy i lekarze mają do wszystkich prośbę

Pusty szpital / istock

W Polsce mamy pierwszego pacjenta całkowicie wyleczonego z koronawirusa. To „pacjent zero” z Zielonej Góry

Test na koronawirusa / istock

Test na koronawirusa – na czym polega?

Jedzenie na wynos / istock

Czy koronawirusem można zarazić się przez żywność? PZH odpowiada

Szpitalny korytarz / freepik

W Polsce nikt z chorujących na koronawirusa jeszcze nie wyzdrowiał. Szef GIS mówił o „ozdrowieńcach”. Wyjaśniamy różnicę

Mycie włosów a koronawirus / istock

Myjesz ręce, bo boisz się zakażenia koronawirusem? To bardzo dobrze. Ale co z codziennym myciem włosów?

Praca zdalna / unsplash

Jak pracować zdalnie i nie oszaleć? Psycholożka ma kilka rad dla nas wszystkich

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

lekarka z maseczką ochronną

Pielęgniarka apeluje, by nie kupować maseczek jednorazowych. Brakuje ich na salach operacyjnych, gdzie są niezbędne

Aspartam w dżemach / istock

Aspartam – czego jeszcze o nim nie wiesz? O jego wadach i zaletach rozmawiamy z dietetyczką Zofią Suszką

Męska grypa / istock

„Męska grypa” to nie mit. Oto dlaczego kobiety lepiej znoszą infekcje

Koronawirus - dezynfekcja / istock

Koronawirus – jak się przed nim chronić? Dr n. med. Sebastian Lijewski podał przepis na odkażający płyn do rąk

Podwyższenie ciśnienie od temperatury w domu. Jak to się dzieje?

Noga z butem i rumiankiemm za butem

Czy na ból stawów pomagają ciepłe okłady?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.