Przejdź do treści

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek
Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz
Matka z córką rzucają confetti
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
męska grypa
„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron
szczepienie przeciw koronawirusowi
Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż

Nie trzeba być staruszkiem, by narzekać na łupanie i ból w stawach. Już 30-latkowie zgłaszają się do lekarza z problemami z nadgarstkami od pracy przy komputerze czy z chorymi kolanami od uprawiania nieodpowiedniego sportu. Co zatem robić, by chronić stawy?

Ćwicz, ale bez dużych obciążeń

Regularna aktywność fizyczna nie dość, że poprawia kondycję, to jeszcze wzmacnia mięśnie. – Mocniejsze mięśnie to odciążenie dla stawów, ponieważ to mięśnie, a nie inne struktury (więzadła, stawy) powinny dźwigać nasze ciało. Zatem im bardziej dźwigają mięśnie, tym mniejsze obciążenie na inne części ciała – tłumaczy Paweł Daroszewski, fizjoterapeuta i trener. Ruch, ale najlepiej nie z dużym obciążeniem, sprawia, że stawy są lepiej odżywiane, a tym samym są w lepszej kondycji. – Gdy się ruszamy, maź stawowa również porusza się w naszych stawach, odżywiając ich struktury. Nawet w niektórych uszkodzeniach zalecany jest ruch bez obciążenia lub z małym obciążeniem w celu zregenerowania i wyleczenia chorób stawów, takich jak na przykład zmiany zwyrodnieniowe czy uszkodzenia chrząstki – mówi nasz konsultant. Idealne więc są aeroby z niewielkim obciążeniem, trwające od pół do półtorej godziny. Z kolei tak modne ostatnio bieganie półmaratonów zdecydowanie nie jest dobre dla stawów.

Idź na basen

To idealna aktywność sportowa, bo nie naraża nas na kontuzje. Za to angażuje do pracy całe ciało – wszystkie mięśnie i wszystkie stawy. – Pływanie gwarantuje dużo ruchu i z małym oporem, ponieważ mamy do czynienia tylko z oporem wody. Rewelacja! – zachęca fizjoterapeuta Paweł Daroszewski. Dodaje też, że inną dobrą aktywnością jest jazda na rowerze. – Ale tu głównie pracują nogi i trzeba zwrócić uwagę na prawidłową pozycję ciała podczas jazdy, czyli proste plecy i niekoślawienie kolan – tłumaczy.

Jedz owoce morza

Krewetki i małże są świetne na stawy. Krewetki są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminę C. Te składniki odżywcze łagodzą stany zapalne stawów i są szczególnie skuteczne w walce z chorobą zwyrodnieniową stawów. Krewetki i małże zawierają też dobrą dla stawów witaminę B12 (sportowcy cenią ją, bo pomaga leczyć kontuzje). Ważny jest też selen. Jego niski poziom może sprzyjać chorobie zwyrodnieniowej stawów. A właśnie krewetki są świetnym źródłem selenu. – Ludzie bez wystarczającej ilości selenu w organizmie są bardziej narażeni na choroby zwyrodnieniowe stawu kolanowego – sugerują amerykańscy naukowcy z uniwersytetu w Karolinie Północnej. Wyjątkiem są osoby, które bardzo dużo trenują. One nie powinny przesadzać z ilością owoców morza w diecie, bo mogą być narażone na podwyższony poziom kwasu moczowego we krwi. Owoce morza zawierają dużo puryn wpływających na ilość tego kwasu w organizmie, a jeśli jest go za dużo, może odkładać się w postaci kryształków m.in. w stawach.

Kobieta pracuje przed lamptopem

Wchodź po schodach (ale raczej nie schodź)

Za każdym razem, gdy masz do wyboru windę lub schody, idź po schodach. – Twoje stawy będą ci za to wdzięczne, bo, wbrew pozorom, to wcale nie jest dla nich zbyt obciążające. Co ciekawe, zdrowsze jest wchodzenie po schodach ‒ wiąże się z mniejszymi obciążeniami niż schodzenie, ponieważ nie ma uderzenia stopą o podłoże – mówi Paweł Daroszewski. Wspinanie się po schodach wzmacnia mięśnie, a o to nam przecież chodzi (mocniejsze mięśnie = odciążone stawy).

Przyprawiaj kurkumą

W Indiach jej zalety odkryto już dawno, dawno temu. Nie tylko przeciwdziała chorobie Alzheimera, usuwa toksyny z organizmu, przyspiesza trawienie, działa przeciwwirusowo. Jeden z jej składników niszczy komórki rakowe. Ale to nie wszystko – ma też cudowny wpływ na nasze stawy. Kurkuma, czyli ekstrakt kłączy ostryżu, to składnik wielu innych przypraw (np. curry). Badania na osobach chorujących na reumatoidalne zapalenie stawów udowodniły, że kurkuma świetnie się sprawdza w leczeniu tej choroby. Prozdrowotne działanie tej przyprawy przypisuje się przede wszystkim jej właściwościom przeciwzapalnym. Dlatego dla dobra swoich stawów prewencyjnie dodawaj kurkumy do zup kremów, mięs w sosach, dań z fasolą i ciecierzycą, sosów sałatkowych. Dobrze połączyć ją z papryką, która znacząco zwiększa jej wchłanianie. Z tego samego powodu najlepiej, aby towarzyszył jej olej lub oliwa – wtedy nasz organizm w pełni skorzysta z jej dobroci.

Rozciągaj się

Jeśli po treningu czy bieganiu nie poświęcasz kilku minut na rozciąganie, to ten punkt jest szczególnie dla ciebie. Często nie rozciągamy się, bo nam się nie chce, bo szkoda nam czasu albo brak nam cierpliwości. A szkoda! – Większość schorzeń i kontuzji współwystępuje z nadmiernym lub nieprawidłowym napięciem tkanek. A mogłoby ono być zlikwidowane właśnie poprzez ćwiczenia rozciągające – mówi Paweł Daroszewski. Rozciągnie wpływa dobrze nie tylko na mięśnie, ale też na inne tkanki, w tym stawy. Rozciągając ciało, zwiększamy swój zakres ruchu. – Udowodniono naukowo, że bóle dolnego odcinka kręgosłupa znacząco korelują z nadmiernymi napięciami tkanek miękkich w okolicy właśnie dolnego odcinka pleców i tylnej części uda. Co to oznacza? Jeśli ktoś nie jest w stanie, leżąc, podnieść nogi do pionu do 90 stopni lub schylając się do przodu z wyprostowanymi kolanami, nie dotknie palcami u rąk podłogi, niech się nie dziwi, że ma problemy z kręgosłupem. Często wystarczy zafundować pacjentowi kilka sesji rozluźniających i rozciągających, żeby ból minął – tłumaczy fizjoterapeuta. Najlepiej samemu regularnie się porozciągać w domu na macie.

 

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Zmieniaj często pozycję…

…zwłaszcza przed komputerem, kiedy w szale pracy zapominamy, ile faktycznie czasu bez przerwy siedzimy z wygiętym kręgosłupem i głową wyciągniętą w stronę monitora. Narażamy wtedy stawy kręgosłupa na napięcia. – Nieprawidłowe napięcia, tzw. dysbalans mięśniowy i przeciążanie stawów kręgosłupa prowadzi do ich blokowania, czyli ograniczenia ruchomości, co czasem wiąże się z wystąpieniem stanu zapalnego, czyli również bólu. I właśnie dlatego powinniśmy dbać o zmianę pozycji w siedzeniu – mówi Paweł Daroszewski.

Wysypiaj się

Sen jest świetną regeneracją nie tylko dla całego ciała, ale też dla stawów. One też się regenerują podczas snu. – Poza tym, śpiąc, układamy się w pozycji leżącej – a więc jesteśmy cudownie odciążeni. I nasze stawy też – radzi nasz ekspert.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

bieganie

Pierogi kontra biegi

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Trening na świeżym powietrzu

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!