Przejdź do treści

8 superfoods dla zdrowia układu trawiennego

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwiczenia na piękne plecy. Sprawdź, co zrobić, jeśli codziennie spędzasz kilka godzin przy biurku
Jak rozpoznać przetrenowanie?
Kotleciki ze świeżej kolby kukurydzy
dwie dziewczyny rozmawiają
Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa
Ból głowy w podróży. Jak sobie z nim poradzić?

Każdemu zdarza nam się jeść tłustsze, bardziej ciężkostrawne rzeczy. Jeśli już skusimy się na niekoniecznie lekkie danie (schabowy u mamusi…?), to przynajmniej zapewnijmy mu towarzystwo, które zdejmie z żołądka ciężar gatunkowy. Oto 8 pomocników!

Jedzeniowa wpadka, za którą płacimy złym samopoczuciem, bo nasz układ trawienny nie wyrabia na zakrętach, zdarza się każdemu. Warto wiedzieć, że część potraw, które powodują uczucie ciężkości w żołądku i dyskomfort po jedzeniu, mogłaby nam nie zaszkodzić, gdybyśmy cały posiłek umiejętnie skomponowali. Jak? Oto dodatki, które są jak koło ratunkowe dla naszego przewodu pokarmowego. Przekonajcie się, dlaczego to działa.

Czerwona kapusta

Sałatka z czerwonej kapusty jako dodatek do niedzielnego obiadu to strzał w dziesiątkę. Zawiera substancje, które pozytywnie wpływają na układ pokarmowy. Przede wszystkim błonnik i wodę, które redukują zaparcia i zachowują zdrowie układu trawiennego. Glutamina natomiast przyspiesza regenerację delikatnej tkanki jelit, gdy ta ulegnie podrażnieniu. Nosiciele bakterii Helicobacter pylori (około 30 proc. populacji) powinni wcielić do diety czerwoną kapustę. Badania przeprowadzone przez naukowców z Osaki wykazały, że związki w niej zawarte ograniczają ilość bakterii, zapobiegając powikłaniom. Czerwona kapusta konsumowana w postaci kiszonej jest jeszcze zdrowsza!

Aloes

Sok z aloesu dostępny jest już w niemal każdym sklepie. Dobrze jest uraczyć się tym napojem po obfitym posiłku, gdyż redukuje uczucie ciężkości, a także wzdęcia i zaparcia. Prócz doraźnych zastosowań aloes działa również w przypadku poważniejszych schorzeń układu pokarmowego, jak choroba Crohna czy wrzodziejące zapalenie jelita.

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź

Kiszone warzywa

Zdrowa flora bakteryjna jelit to nie tylko podstawa dla funkcjonowania układu trawiennego. To także gwarancja naszego dobrego samopoczucia i równowagi psychicznej. To nie dowcip – sygnały z tej części ciała docierają do mózgu za pomocą nerwu błędnego. Kiszone warzywa zawierają więcej dobrych bakterii niż probiotyki, które generują kwaśne środowisko sprzyjające absorpcji witamin i minerałów. Znudzeni ogórkami kiszonymi? Czas na kimchi, czyli tradycyjne koreańskie danie składające się z kiszonych warzyw z dodatkiem ostrych przypraw.

Napar z siemienia lnianego

Przygotowanie takiej herbatki jest dziecinnie proste. Wystarczy jedną łyżeczkę siemienia zalać wrzątkiem i gotować przez 10 minut. Dodatni wpływ lnu na układ trawienny jest nie do przecenienia. Dzięki zawartości kwasów omega-3, rozpuszczalnego błonnika i lignanów, które działają przeciwzapalnie, a także w przewodzie pokarmowym zachowują się jak lubrykant, napar z siemienia jest zalecany jako uzupełnienie leczenia w przypadku wielu przewlekłych chorób układu trawiennego (osoby o wrażliwych jelitach powinny pić galaretkę lnianą bez nasionek, po przetarciu przez sitko, małe pesteczki mogą bowiem podrażnić ścianę jelita).

Aronia

Często nie doceniamy potencjału zdrowotnego, jaki niesie ze sobą aronia. Dzięki antyoksydantom i antocyjanom działa odmładzająco, przeciwdziała chorobom wieku starczego, pozytywnie wpływa na układ krążenia… Jest również przyjacielem naszych żołądków – działa jak balsam na układ pokarmowy. Polifenole regulują metabolizm, przemiany tłuszczów podczas trawienia, a także łagodzą dolegliwości w przypadku chorób wątroby i trzustki.

Nasiona chia

Nasiona chia są świetnym źródłem błonnika. W dwóch łyżeczkach tego specjału znajduje się go aż 10 g. Dodatkowo zawierają fitochemikalia (związki pochodzenia roślinnego) działające przeciwzapalnie i kojąco na żołądek i jelita.

Kefir

To kolejny sprzymierzeniec, który działa podobnie jak kiszone warzywa – dzięki enzymom i bakteriom probiotycznym. Nie tylko ułatwia trawienie, zapobiegając zaparciom czy powstawaniu uczucia ciężkości, ale również dobrze sprawuje się w przypadku biegunki wywołanej podróżą lub antybiotykoterapią czy podrażnienia jelit.

Imbir

Nic tak nie pobudzi układu trawiennego jak dodatek imbiru. Stymuluje on produkcję śliny, żółci i soków trawiennych – przyspieszając i usprawniając cały proces. Dodatkowo naukowcy utrzymują, że może być pomocny w przypadku mdłości związanych z ciążą czy chorobą lokomocyjną. Jeżeli nie przepadasz za orientalnymi daniami, wypróbuj herbatę z imbiru.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

Zainteresują cię również:

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Kolorowa matcha z dodatkiem superfoods. Energetyczna bomba witaminowa

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

5 superfoods, których możesz nie znać

Nie wstydź się puszczania gazów! Poinformują cię o twoim stanie zdrowia

ilustracja przedstawiająca adenowirus

Co to jest adenowirus? Charakterystyczne objawy i leczenie

Miksujemy superfoods! Koktajl z surowym kakao

Miksujemy superfoods! Koktajl z surowym kakao

6 powodów, dla których warto jeść algi. W tych niepozornych glonach kryje się prawdziwa supermoc

Superfoods - żywność nadzwyczajna!

Top 5 Superfoods – żywność nadzwyczajna!

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Jak przyspieszyć metabolizm?

Jak przyspieszyć metabolizm? Poznaj 5 skutecznych produktów

Dziewczynka z białym nalotem na języku

Biały nalot na języku – przyczyny i leczenie uciążliwego problemu. Czy oznacza chorobę?

Dziewczyna nakłada jedzenie

5 prostych patentów na poprawę trawienia

kobieta uskarżająca się na czkawkę

Czkawka – skąd się bierze nieprzyjemna dolegliwość i jak można ją powstrzymać?

Przepis na zdrowe śniadanie – koktajl ze spiruliną

Kobieta cierpiąca na zatrucie pokarmowe i czująca, że zaraz zwymiotuje

Zatrucie pokarmowe – jakie są jego objawy i skąd się bierze?

wielkanoc rodzina

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Kobieta z objawem Chełmońskiego, trzymająca się za ramię z powodu skurczu

Objaw Chełmońskiego – czym jest i w jakim celu stosują go medycy?

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

wielkanocne jedzenie

10 sprawdzonych sposobów na lepsze trawienie. Przydadzą się nie tylko w Wielkanoc

Da się zdrowo przeżyć święta?

Jak zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyć święta wielkanocne?