Przejdź do treści

8 superfoods dla zdrowia układu trawiennego

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
trening
Trening funkcjonalny – na czym polega i jakie efekty przynosi?
Woda kokosowa odmładza? Poznaj jej skład, właściwości i zastosowanie
Woda kokosowa odmładza? Poznaj jej skład, właściwości i zastosowanie
Niskie ciśnienie rozkurczowe - przyczyny, objawy, możliwe sposoby zapobiegania
Niskie ciśnienie rozkurczowe – przyczyny, objawy, możliwe sposoby zapobiegania
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Każdemu zdarza nam się jeść tłustsze, bardziej ciężkostrawne rzeczy. Jeśli już skusimy się na niekoniecznie lekkie danie (schabowy u mamusi…?), to przynajmniej zapewnijmy mu towarzystwo, które zdejmie z żołądka ciężar gatunkowy. Oto 8 pomocników!

Jedzeniowa wpadka, za którą płacimy złym samopoczuciem, bo nasz układ trawienny nie wyrabia na zakrętach, zdarza się każdemu. Warto wiedzieć, że część potraw, które powodują uczucie ciężkości w żołądku i dyskomfort po jedzeniu, mogłaby nam nie zaszkodzić, gdybyśmy cały posiłek umiejętnie skomponowali. Jak? Oto dodatki, które są jak koło ratunkowe dla naszego przewodu pokarmowego. Przekonajcie się, dlaczego to działa.

Czerwona kapusta

Sałatka z czerwonej kapusty jako dodatek do niedzielnego obiadu to strzał w dziesiątkę. Zawiera substancje, które pozytywnie wpływają na układ pokarmowy. Przede wszystkim błonnik i wodę, które redukują zaparcia i zachowują zdrowie układu trawiennego. Glutamina natomiast przyspiesza regenerację delikatnej tkanki jelit, gdy ta ulegnie podrażnieniu. Nosiciele bakterii Helicobacter pylori (około 30 proc. populacji) powinni wcielić do diety czerwoną kapustę. Badania przeprowadzone przez naukowców z Osaki wykazały, że związki w niej zawarte ograniczają ilość bakterii, zapobiegając powikłaniom. Czerwona kapusta konsumowana w postaci kiszonej jest jeszcze zdrowsza!

Aloes

Sok z aloesu dostępny jest już w niemal każdym sklepie. Dobrze jest uraczyć się tym napojem po obfitym posiłku, gdyż redukuje uczucie ciężkości, a także wzdęcia i zaparcia. Prócz doraźnych zastosowań aloes działa również w przypadku poważniejszych schorzeń układu pokarmowego, jak choroba Crohna czy wrzodziejące zapalenie jelita.

Kiszone warzywa

Zdrowa flora bakteryjna jelit to nie tylko podstawa dla funkcjonowania układu trawiennego. To także gwarancja naszego dobrego samopoczucia i równowagi psychicznej. To nie dowcip – sygnały z tej części ciała docierają do mózgu za pomocą nerwu błędnego. Kiszone warzywa zawierają więcej dobrych bakterii niż probiotyki, które generują kwaśne środowisko sprzyjające absorpcji witamin i minerałów. Znudzeni ogórkami kiszonymi? Czas na kimchi, czyli tradycyjne koreańskie danie składające się z kiszonych warzyw z dodatkiem ostrych przypraw.

Napar z siemienia lnianego

Przygotowanie takiej herbatki jest dziecinnie proste. Wystarczy jedną łyżeczkę siemienia zalać wrzątkiem i gotować przez 10 minut. Dodatni wpływ lnu na układ trawienny jest nie do przecenienia. Dzięki zawartości kwasów omega-3, rozpuszczalnego błonnika i lignanów, które działają przeciwzapalnie, a także w przewodzie pokarmowym zachowują się jak lubrykant, napar z siemienia jest zalecany jako uzupełnienie leczenia w przypadku wielu przewlekłych chorób układu trawiennego (osoby o wrażliwych jelitach powinny pić galaretkę lnianą bez nasionek, po przetarciu przez sitko, małe pesteczki mogą bowiem podrażnić ścianę jelita).

Aronia

Często nie doceniamy potencjału zdrowotnego, jaki niesie ze sobą aronia. Dzięki antyoksydantom i antocyjanom działa odmładzająco, przeciwdziała chorobom wieku starczego, pozytywnie wpływa na układ krążenia… Jest również przyjacielem naszych żołądków – działa jak balsam na układ pokarmowy. Polifenole regulują metabolizm, przemiany tłuszczów podczas trawienia, a także łagodzą dolegliwości w przypadku chorób wątroby i trzustki.

Nasiona chia

Nasiona chia są świetnym źródłem błonnika. W dwóch łyżeczkach tego specjału znajduje się go aż 10 g. Dodatkowo zawierają fitochemikalia (związki pochodzenia roślinnego) działające przeciwzapalnie i kojąco na żołądek i jelita.

Kefir

To kolejny sprzymierzeniec, który działa podobnie jak kiszone warzywa – dzięki enzymom i bakteriom probiotycznym. Nie tylko ułatwia trawienie, zapobiegając zaparciom czy powstawaniu uczucia ciężkości, ale również dobrze sprawuje się w przypadku biegunki wywołanej podróżą lub antybiotykoterapią czy podrażnienia jelit.

Imbir

Nic tak nie pobudzi układu trawiennego jak dodatek imbiru. Stymuluje on produkcję śliny, żółci i soków trawiennych – przyspieszając i usprawniając cały proces. Dodatkowo naukowcy utrzymują, że może być pomocny w przypadku mdłości związanych z ciążą czy chorobą lokomocyjną. Jeżeli nie przepadasz za orientalnymi daniami, wypróbuj herbatę z imbiru.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Robaczyca - objawy, zapobieganie.

Robaczyca – objawy u dzieci, dorosłych i zwierząt

Rzekomobłoniaste zapalenie jelit występuje podczas antybiotykoterapii lub po jej zakończeniu.

Rzekomobłoniaste zapalenie jelit – objawy, leczenie i zapobieganie chorobie

kolonoskopia - lekarka przy urządzeniu do kolonoskopii

Kolonoskopia – jak wyglądają przygotowania do badania? Po co się je wykonuje?

Choroby układu pokarmowego - najczęstsze dolegliwości bakteryjne i wirusowe

Choroby układu pokarmowego – najczęstsze dolegliwości bakteryjne i wirusowe

Czym są hemoroidy i jak je leczyć?

Hemoroidy – czym są, jakie wywołują objawy i jak je leczyć?

Ból w nadbrzuszu – przyczyny. Co mogą oznaczać poszczególne jego rodzaje?

Ból w nadbrzuszu – przyczyny. Co mogą oznaczać poszczególne jego rodzaje?

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Miód

Przepis na miód z mniszka lekarskiego. Naturalny, bez cukru i pyszny!

Okrężnica – rola, budowa i choroby z nią związane

Okrężnica – rola, budowa i choroby z nią związane

Dziewczynka z białym nalotem na języku

Biały nalot na języku – co oznacza i jak go usunąć?

Skrobia - jakie ma właściwości i zastosowanie?

Skrobia – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

Mięta pieprzowa - 11 zastosowań jej właściwości

Mięta pieprzowa – 11 zastosowań jej właściwości

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

Jak zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyć święta wielkanocne?

Jak zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyć święta wielkanocne?

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

Tajemnicze choroby

Tajemnicze choroby. Mimo postępu w nauce, wciąż nie wiemy, co je wywołuje

Miłorząb japoński – jakie ma właściwości i działanie? Rozmawiamy z ekspertem Piotrem Sokołowskim

Czereśnie na talerzu

„Czysta 15-stka” i „Brudna 12-stka”. Które owoce i warzywa są najbardziej, a które najmniej zanieczyszczone? Mamy najnowsze listy na 2020 rok!

Syrop z mniszka lekarskiego – przepis, właściwości, działanie

Syrop z mniszka lekarskiego – przepis, właściwości, działanie

Miksujemy superfoods! Koktajl z guaraną

Miksujemy superfoods! Koktajl z guaraną

Domowa musztarda na lepsze trawienie

Przepis na domową musztardę na lepsze trawienie

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?