Przejdź do treści

9 zalet chleba, których nie doceniamy

Fot: Unsplash
Fot: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Koronawirus - lotnisko / gettyimages
Koronawirus w Polsce? Ministerstwo Zdrowia uspokaja: żadna z badanych przez PZH próbek nie jest pozytywna
Choroby rzadkie / istock
Mogą dotyczyć nawet 2,5 mln Polaków. 29 lutego obchodzimy Światowy Dzień Chorób Rzadkich
nalewanie kawy do kubka
Kawa i jej wpływ na zdrowie. Poznaj wszystkie zalety picia kawy
Choroba Hashimoto - dieta / istock
„Istnieje takie przeświadczenie, że jak chorujemy na Hashimoto, to możemy zapomnieć o efektach odchudzania” – pisze Roksana Środa, dietetyczka
Kobieta z chorym dzieckiem - mokowiscydoza
Mukowiscydoza, czyli „choroba słonego potu”. Pediatra wyjaśnia, co powinno jeść dziecko, które się z nią zmaga

Jemy coraz mniej pieczywa. Ten element diety ma jednak tak wiele zalet, że szkoda ich nie doceniać. Nie tylko dodaje energii i poprawia funkcjonowanie szarych komórek, ale też działa antydepresyjnie.

Choć pieczywo to podstawa naszej diety, to jemy go coraz mniej. Z danych GUS wynika, że choć jeszcze w 2000 r. statystyczny Polak zjadał miesięcznie 6,61 kg pieczywa, to już w 2015 r. zjadał jedynie 3,75 kg. Jak wskazuje raport Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności, na taki stan rzeczy wpływ mają między innymi nowe trendy żywieniowe.

Wśród nich obserwuje się tendencję do znacznego ograniczania wartości kalorycznych posiłków czy popularną ostatnio, a przeznaczoną tylko dla osób z celiakią, dietę bezglutenową. I mimo że na celiakię choruje jedynie 1 proc. populacji, który przez całe życie jest zmuszony do wyłączania z jadłospisu glutenu, to jednak pod wpływem mody stosują ją również osoby zdrowe.

Na nic zdają się opinie ekspertów żywieniowych, że poza uczuleniowcami i osobami nadwrażliwymi na składniki pieczywa chleb powinien stanowić jeden z podstawowych elementów codziennej diety. Jak pokazują dane statystyczne, dalej nie doceniamy jego wartości, ulegając mitom i przekłamaniom. Czas poznać i docenić prawdziwe zalety pieczywa.

Zapobiega chorobom serca

Polacy wiodą w Europie prym, jeśli chodzi o przypadki zapadalności na choroby serca. Naszemu sercu oprócz długotrwałego stresu szkodzą także używki, ale przede wszystkim stosowanie złej diety. Okazuje się, że wśród produktów „prosercowych” powinno się znaleźć także pieczywo. Dla profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego jedzenie pieczywa ma tę korzyść, że zawarte w nim nienasycone kwasy tłuszczowe oraz naturalne przeciwutleniacze chronią naczynia krwionośne i zapobiegają ich zwężaniu.

Zgodnie z opinią ekspertów z American Journal of Clinical Nutrition, szczególnie spożycie pełnoziarnistych produktów przekłada się na zmniejszenie ryzyka dolegliwości serca. Są one bogatym źródłem wielu składników odżywczych, takich jak: substancje mineralne (wapń, magnez, potas, fosfor, selen, mangan, cynk, żelazo), witaminy (szczególnie z grupy B i E), związki fenolowe, fitoestrogeny. Związki te posiadają ważne funkcje biologiczne, które jako całość mogą się przyczynić do zmniejszenia ryzyka choroby wieńcowej.

Chroni jelita

Współczesna nauka potwierdza, że nie mylił się Hipokrates, głosząc, że „wszelka choroba ma źródło w trzewiach”. Zatem jedzmy produkty pożyteczne również dla jelit. Chleb wcale nie ustępuje pod tym względem kefirowi czy kiszonym ogórkom. Mechanizm tego procesu wytłumaczyli naukowcy z Uniwersytetu w Oviedo w Hiszpanii, a po nich grupa badaczy na łamach pisma „Agricultural and Food Chemistry”.

Okazuje się, że spożywanie białego chleba produkowanego z mąki pszennej znacząco zwiększa liczbę „dobrych bakterii” w jelitach. Pokrywają one nabłonek jelitowy i stają się barierą dla bakterii chorobotwórczych lub innych szkodliwych substancji docierających do jelit. Takie właściwości ma również ciemne pieczywo, które jest bogate w błonnik. Mimo że związek ten nie trawi się w układzie pokarmowym, to zachowuje się w nim jak wymiatacz – czyści jelita ze wszelkich toksyn, a co za tym idzie, chroni przed chorobami.

Wspomaga odchudzanie

Gdy jesteśmy na diecie, prócz warzyw i owoców do sklepowego koszyka warto włożyć tradycyjne pieczywo. Zawarty w nim błonnik wspomaga odchudzanie. W 100 g chleba żytniego znajduje się średnio aż 6 g tego składnika, a w chlebie zwykłym – ok. 5 g. Dla porównania w takiej samej ilości ziemniaków znajdziemy jedynie 1,5 g błonnika, a w pomarańczach – 1,9 g.

W przypadku osób dbających o linię, ale nie tylko, duża zawartość błonnika w spożywanych produktach ma tę zaletę, że reguluje pracę układu trawiennego i hamuje apetyt. Błonnik wchłania wodę, dzięki czemu pęcznieje i wypełnia żołądek. Badania dowiodły, że zjadanie pełnoziarnistych produktów zapobiega chorobie wieńcowej i zmniejsza tkankę tłuszczową. Wiele wskazuje na to, że zamiast po batonika zdecydowanie lepiej sięgnąć po pełnoziarnistą kanapkę. Zmiany zauważymy w talii.

Owocowe śniadanie

Opóźnia procesy starzenia

Pieczywo ma tajną broń przeciwko wolnym rodnikom – antyoksydanty. Są nimi wszystkie składniki mineralne, które możemy odnaleźć w różnych gatunkach (cynk, mangan czy selen), oraz witaminy (B, E). Antyoksydant przez to, że oddaje swój elektron rodnikowi, neutralizuje go.

Chroni przed rakiem

Wszystkie rodzaje chlebów na zakwasie przyczyniają się do usuwania z organizmu związków o działaniu rakotwórczym: azotanów, azotynów, a także toksyn pleśniowych. Co więcej, zawarty w pieczywie błonnik może zapobiegać rakowi jelita grubego. Zdaniem dr. Davida Khayata, szefa oddziału onkologii w paryskim szpitalu La Pitié Salpêtrière, jest to możliwe dzięki oczyszczaniu przez ten składnik przewodu pokarmowego.

W prewencji nowotworów korzystne jest też spożywanie chleba z ziarnami. W ocenie lekarzy znakomity wpływ na zdrowie ma np. chleb słonecznikowy. Dzieje się tak za sprawą zawartego w słoneczniku kwasu linolowego, który może zapobiegać nowotworom sutka, płuc, czerniaka oraz jelita grubego.

Zdaniem ekspertów z World Research Fund i American Institute for Cancer Research zawarta w chlebie słonecznikowym witamina E pozwala chronić organizm przed rakiem przełyku i gruczołu krokowego.

Ciemne chleby pełnoziarniste, które są źródłem antyoksydantów (np. selenu, cynku, manganu, witaminy E), mogą chronić dodatkowo organizm przed rozwojem wszystkich innych chorób nowotworowych. Dieta bogata w antyoksydanty jest bowiem uznawana nie tylko za odpornościową, ale także za przeciwnowotworową.

Poprawia pamięć i koncentrację

Zestaw składników odżywczych zawartych w chlebie sprzyja pracy mózgu, w tym poprawie pamięci i koncentracji. To zasługa witamin z grupy B. Chleb to także źródło węglowodanów, które są – szczególnie nam, kobietom – potrzebne. Potwierdzają to wyniki badań Amerykańskiego Towarzystwa Dietetycznego, które wskazują, że kobiety, które wyłączyły z diety węglowodany, gorzej orientowały się w przestrzeni, a ponadto wypadały mniej korzystnie w trakcie rozwiązywania testów zadaniowych.

Jeśli chodzi o długofalowe skutki uzupełniania witamin zawartych m.in. w chlebie, to warto wiedzieć, że mogą one zapobiegać chorobom związanym z pamięcią. Naukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu w Maryland odkryli, że witaminy z grupy B i witamina E, które znajdują się w pełnoziarnistych chlebach, chronią organizm przed różnymi chorobami, w tym chorobą Alzheimera.

Dodaje energii i siły

Wbrew powszechnej opinii jedzenie węglowodanów, ale z rozsądkiem, wcale nie szkodzi diecie. Nie dość, że zapobiega wahaniom stężenia cukru we krwi, to jeszcze dostarcza organizmowi energii, a tym samym staje się dla niego paliwem.

Sprawdza się przy wrażliwym żołądku

W dzisiejszych czasach żyjemy szybko i tak samo też jemy. Dolegliwości żołądkowe przytrafiają się przez to wielu osobom. W tym trudnym czasie, ale i w okresie osłabienia po infekcji, chorobie bądź operacji poleca się podawanie najzwyklejszego pszennego pieczywa. Jest ono na tyle lekkie i delikatne, że nie szkodzi żołądkowi.

Skuteczny antydepresant

Uwzględnianie chleba w diecie ma tę zaletę, że jego składniki łagodzą napięcie. Pszenne i żytnie chleby zawierają magnez redukujący objawy stresu i działający antydepresyjnie. Z kolei wszystkie ciemne odmiany chleba zawierają dodatkowo dużo błonnika, który również wspomaga organizm w walce z chorobami układu nerwowego. Błonnik przez to, że oczyszcza jelita, poprawia też ich pracę. Tymczasem w zdrowym jelicie komórki mogą wyprodukować aż 80 proc. serotoniny nazywanej hormonem szczęścia.

Samo jedzenie pieczywa nie uchroni nas przed wszystkimi chorobami i nie zapewni dobrego samopoczucia. Biorąc jednak pod uwagę jego wartości odżywcze oraz korzystny wpływ na organizm, trzeba stwierdzić, że chleb powinien stanowić element zdrowej diety.

I nawet osoby, które cierpią na celiakię lub nietolerancję glutenu, mogą go zastąpić innymi odmianami, np. chlebem kukurydzianym czy ryżowym. Zdrowy człowiek nie powinien jednak bez konsultacji z lekarzem wyłączać z diety tak bogatego źródła wartości odżywczych, jakim jest chleb. Jedzmy go dla zdrowia!

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jelita a stres / istock

Jelita a stres – czy mają ze sobą coś wspólnego? Psycholożka i gastroenterolog wyjaśniają

Babka płesznik / istockphoto

Babka płesznik na jelita? Nie tylko! Poznaj cenne właściwości tej rośliny

brzuch

Młodość tkwi w jelitach. Chcesz być zdrowa i zdrowo (oraz powoli) się starzeć? Zadbaj o jelita!

kiszonki

Top 10 produktów na leniwe jelita

świąteczne jedzenie

Hanna Stolińska-Fiedorowicz: warto odejść od tradycji nakazującej zjedzenie 12 potraw wigilijnych

Jadalne prezenty: chrupiący chlebuś od Mikołaja

Jadalne prezenty: chrupiący chlebuś od Mikołaja

kobieta ogląda tv

Co telewizja robi z naszym mózgiem? Od jej oglądania stajemy się głupsi?

ból brzucha

Czy grypa żołądkowa jest grypą? Jak ją leczyć?

Kobieta trzyma chleb

Dla kogo lepsze jest białe, a dla kogo ciemne pieczywo? Wyjaśnia trener

Suszone śliwki / istock

Suszone śliwki – dlaczego warto włączyć je do diety? Agnieszka Pocztarska z „Czytamy Etykiety” wyjaśnia

Pełzak czerwonki i pełzak okrężnicy – charakterystyka, objawy i leczenie

Pełzak czerwonki i pełzak okrężnicy – charakterystyka, objawy i leczenie

kobieta z kubkiem kawy

Zdrowe jelita to zdrowsze piersi

Nieswoiste zapalenie jelit — przyczyny, objawy, leczenie

Nieswoiste zapalenie jelit – przyczyny, objawy, leczenie

Wrzodziejące zapalenie jelita grubego - czym jest i jakie są jego objawy?

Wrzodziejące zapalenie jelita grubego – przyczyny, objawy, leczenie

Proktolog — kim jest i za co odpowiada?

Proktolog – kim jest i za co odpowiada?

Jak oczyścić jelita? - poznaj kilka skutecznych sposobów na usunięcie z nich niepotrzebnych i szkodliwych substancji

Jak oczyścić jelita? Poznaj skuteczne sposoby

Kobieta smaruje kromkę chleba masłem

Chleb pszenny – czy faktycznie jest taki zły? Wyjaśnia dietetyczka

Joanna Brejecka-Pamungkas / arch. prywatne

Pasożyty w naszym organizmie. Jak się ich pozbyć? Wyjaśnia Joanna Brejecka-Pamungkas, naturoterapeutka i dietetyczka holistyczna

Przeszczep flory bakteryjnej – na czym to polega i kiedy się stosuje? Wyjaśnia dr med. Paweł Grzesiowski

kobieta z bólem brzucha

IBS – gdy jelito jest zbyt wrażliwe. Wszystko co powinnaś wiedzieć!

Twarz kobiety / istockphoto.com

Jelita i zatoki – co mają wspólnego?

Depresja – choroba mózgu czy jelit? Co mówi specjalista?

Depresja – choroba mózgu czy jelit?

„Żaden inny narząd tak mocno, jak narząd bakteryjny, nie wpływa na funkcjonowanie każdej komórki w naszym organizmie” – mówi doktor nauk biologicznych Patrycja Szachta

istockphoto.com

Chcesz wspomóc swoją pamięć i koncentrację? Sięgnij po… przekąski!

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

8 sposobów na podniesienie libido

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?