Przejdź do treści

ADHD – spacer po lesie działa cuda

ADHD – spacer po lesie działa cuda
Źródło: www.unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niemcy. Jeśli chcesz iść do sklepu, wcześniej musisz zapisać się online albo telefonicznie
Zmieni się czas pomiędzy podaniem pierwszej i drugiej dawki szczepionek przeciw COVID-19. Nowe przepisy dotyczą też ozdrowieńców
Wydłuży się odstęp między podaniem pierwszej i drugiej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Nowe przepisy dotyczą też ozdrowieńców
szczepionki AstraZeneca/ Getty
AstraZeneca odwołała dostawę szczepionek do Polski. „To sytuacja absolutnie skandaliczna”
Kubek termiczny
Zwróć uwagę na oznaczenia plastikowych opakowań. Niektóre mogą wydzielać toksyny!
Covaxin
Pierwsza indyjska szczepionka przeciw COVID-19 skuteczna w 81 proc.

Dzieciom z ADHD służy obcowanie z przyrodą. Według naukowców wycieczki w plener połączone z uważną obserwacją natury mogą zdziałać cuda. Dobre jest podglądanie ptaków, ale wystarczy też zwykłe śledzenie chmur na niebie.

Wśród czytelników tego działu nie ma już chyba takich, którzy nie uważaliby, że bliski kontakt z naturą ma doskonały wpływ na zdrowie i psychikę. Czasami jednak przydają się twarde badania, które potwierdziłyby to, co czujemy intuicyjnie. Terapeutyczną mocą natury zajmują się od dekady amerykańskie badaczki Frances Kuo i Andrea Faber Taylor, twórczynie Laboratorium Krajobrazu i Zdrowia Człowieka na Uniwersytecie Stanowym Illinois. Ich grupa badawcza poświeciła ostatnio sporo uwagi dzieciom i nastolatkom z ADHD.

Badaczki ustaliły między innymi, że regularny (kilka razy w tygodniu co najmniej po godzinie) kontakt z przyrodą łagodzi u dzieci takie symptomy ADHD jak: trudności z wysłuchaniem poleceń, trudności z dokończeniem zadania oraz łatwe uleganie bodźcom rozpraszającym uwagę. W pierwszym teście, który opracowały Kuo i Taylor, uczestniczyło kilkaset osób w wieku 7‒12 lat ze zdiagnozowanym zespołem nadpobudliwości psychoruchowej i deficytem uwagi. W tym przypadku oceny skuteczności takiej zielonej terapii dokonywali sami rodzice dzieci z ADHD, posiłkując się prostymi testami dostarczonymi przez naukowców. Stwierdzono, że kontakt z naturą pomaga dzieciom i nastolatkom niezależnie od ich płci, wieku oraz statusu społeczno-ekonomicznego rodziców.

Jeszcze bardziej zdumiewający efekt przyniósł kolejny eksperyment, który tym razem badaczki przeprowadziły już bez pośrednictwa rodziców. Do testu zaproszono siedemnaścioro dzieci z ADHD. Każde z nich spacerowało przez godzinę – po parku, po uliczkach swojego osiedla oraz po centrum swojego miasta. Przechadzki zorganizowano z tygodniowymi odstępami. Dzieciom nie wydawano specjalnych instrukcji – mogły chodzić w dowolnym tempie i kierunku, byle tylko nie opuszczały wyznaczonej strefy.

Eksperyment powtórzono parę razy, zmieniając kolejność przechadzek w kolejnych tygodniach. Po każdym spacerze przeprowadzano nieskomplikowany test koncentracji uwagi polegający na zapamiętywaniu cyfr. I okazało się, że najzwyklejsza przechadzka po parku uspokajała psychikę dzieci równie skutecznie jak popularny lek psychotropowy stosowany w terapii ADHD! „Dawka zieleni to lepszy, bo bezpieczniejszy, tańszy i łatwiej dostępny środek na wyciszenie kory mózgowej aniżeli substancje lecznicze” – stwierdziły badaczki w podsumowaniu swoich badań (uczyniły to w artykule opublikowanym w czasopiśmie naukowym „Journal of Attention Disorders”).

Ponieważ oba wcześniejsze badania oparte były na krótkotrwałych testach, na koniec Kuo i Taylor postanowiły poszukać dzieci z ADHD, które regularnie i od dłuższego czasu spędzają dużo czasu w otoczeniu naturalnej zieleni. Znalazły takich około czterystu i znów okazało się, że u większości z nich syndrom ma znacznie łagodniejszy przebieg, o ile tylko teren, na którym dzieci spędzają czas, jest relatywnie duży. „Ciasne, zatłoczone place zabaw na skwerach i w parkach miejskich nie działały kojąco na system nerwowy nadmiernie impulsywnego dziecka. Raczej odwrotnie” – twierdzi Frances Kuo.

Od roku prowadzi ona nowe badania, których celem jest sprawdzenie, czy wyjazdy na zielone szkoły, a także organizowane przez nauczycieli zajęcia przyrodnicze polegające na przykład na podglądaniu ptaków albo obserwacjach pogodowych, mogą dodatkowo pomóc dzieciom z ADHD, dostarczając im okazji do treningu koncentracji. Wstępne obserwacje sugerują, że tak właśnie jest, ale badania potrwają jeszcze dwa lata i dopiero wtedy znane będą ich dokładne wyniki.

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

ADD – co to jest, objawy, rozpoznanie, leczenie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Chodzenie w szpilkach może szkodzić twojemu zdrowiu

ADHD u dorosłych

ADHD u dorosłych – objawy, test. Leczenie ADHD u dorosłych

kobieta na siedząca na pniu drzewa

Zespół deficytu natury. O tym, jak nasze ciało i dusza chorują z powodu odcięcia od przyrody

kobieta spacerująca po mieście

Spacery w czasie choroby i na antybiotykach. Iść czy sobie odpuścić?

Jak wyjść na jesienny spacer i nie zwariować

Siedzący tryb pracy? Dla zdrowia powinnaś spacerować

znudzone dziecko

ADHD – czym się objawia i kogo dotyka najczęściej?

Głowa nie działa? Problemy z koncentracją? Idź na spacer

dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

ADHD z brudnego powietrza

ADHD z brudnego powietrza

Idziemy do lasu

Maszeruj, bo się opłaca

Szybkie marsze na poprawę humoru i lepszą kondycję

Shinrin-yoku - leśna kąpiel na zdrowie

Shinrin-yoku – leśna kąpiel na zdrowie

Lekarze wyganiają do lasu

Lekarze wyganiają do lasu

Spacerkiem między dziełami

Spacerkiem między dziełami

Chodzenie pobudza myślenie

Chodzenie pobudza myślenie

Spacer vs. Nordic Walking

Spacer vs. Nordic Walking

Świat nieprzystosowany do ADHD

Świat nieprzystosowany do ADHD

Dolly Parton

Dolly Parton śpiewająco szczepi się na COVID-19. „Błagam cię, nie wahaj się”

O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Rzeczy, na których jest najwięcej brudu

6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu

Paulina Młynarska poddała się podwójnej mastektomii. „Na tym etapie miałam jeszcze wybór”

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

test ciążowy

Brak okresu, test negatywny. Kiedy wykonać test ciążowy?