Przejdź do treści

ADHD – spacer po lesie działa cuda

ADHD – spacer po lesie działa cuda
Źródło: www.unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta bez makijażu
5 zdrowotnych korzyści z urlopu od makijażu
Przepis na zdrowe śniadanie – koktajl ze spiruliną
stres praca kobieta
Częste infekcje, łamliwe paznokcie i słabe włosy. To przez stres! Oto 8 powodów, dlaczego się stresujesz
ryba na talerzu
Najlepsze źródła białka inne niż kurczak
Ćwiczenia na pośladki – od A do Z
Ćwiczenia na jędrne pośladki. Zestaw ćwiczeń od A do Z od Kasi Bigos

Dzieciom z ADHD służy obcowanie z przyrodą. Według naukowców wycieczki w plener połączone z uważną obserwacją natury mogą zdziałać cuda. Dobre jest podglądanie ptaków, ale wystarczy też zwykłe śledzenie chmur na niebie.

Wśród czytelników tego działu nie ma już chyba takich, którzy nie uważaliby, że bliski kontakt z naturą ma doskonały wpływ na zdrowie i psychikę. Czasami jednak przydają się twarde badania, które potwierdziłyby to, co czujemy intuicyjnie. Terapeutyczną mocą natury zajmują się od dekady amerykańskie badaczki Frances Kuo i Andrea Faber Taylor, twórczynie Laboratorium Krajobrazu i Zdrowia Człowieka na Uniwersytecie Stanowym Illinois. Ich grupa badawcza poświeciła ostatnio sporo uwagi dzieciom i nastolatkom z ADHD.

Badaczki ustaliły między innymi, że regularny (kilka razy w tygodniu co najmniej po godzinie) kontakt z przyrodą łagodzi u dzieci takie symptomy ADHD jak: trudności z wysłuchaniem poleceń, trudności z dokończeniem zadania oraz łatwe uleganie bodźcom rozpraszającym uwagę. W pierwszym teście, który opracowały Kuo i Taylor, uczestniczyło kilkaset osób w wieku 7‒12 lat ze zdiagnozowanym zespołem nadpobudliwości psychoruchowej i deficytem uwagi. W tym przypadku oceny skuteczności takiej zielonej terapii dokonywali sami rodzice dzieci z ADHD, posiłkując się prostymi testami dostarczonymi przez naukowców. Stwierdzono, że kontakt z naturą pomaga dzieciom i nastolatkom niezależnie od ich płci, wieku oraz statusu społeczno-ekonomicznego rodziców.

Jeszcze bardziej zdumiewający efekt przyniósł kolejny eksperyment, który tym razem badaczki przeprowadziły już bez pośrednictwa rodziców. Do testu zaproszono siedemnaścioro dzieci z ADHD. Każde z nich spacerowało przez godzinę – po parku, po uliczkach swojego osiedla oraz po centrum swojego miasta. Przechadzki zorganizowano z tygodniowymi odstępami. Dzieciom nie wydawano specjalnych instrukcji – mogły chodzić w dowolnym tempie i kierunku, byle tylko nie opuszczały wyznaczonej strefy.

Eksperyment powtórzono parę razy, zmieniając kolejność przechadzek w kolejnych tygodniach. Po każdym spacerze przeprowadzano nieskomplikowany test koncentracji uwagi polegający na zapamiętywaniu cyfr. I okazało się, że najzwyklejsza przechadzka po parku uspokajała psychikę dzieci równie skutecznie jak popularny lek psychotropowy stosowany w terapii ADHD! „Dawka zieleni to lepszy, bo bezpieczniejszy, tańszy i łatwiej dostępny środek na wyciszenie kory mózgowej aniżeli substancje lecznicze” – stwierdziły badaczki w podsumowaniu swoich badań (uczyniły to w artykule opublikowanym w czasopiśmie naukowym „Journal of Attention Disorders”).

Ponieważ oba wcześniejsze badania oparte były na krótkotrwałych testach, na koniec Kuo i Taylor postanowiły poszukać dzieci z ADHD, które regularnie i od dłuższego czasu spędzają dużo czasu w otoczeniu naturalnej zieleni. Znalazły takich około czterystu i znów okazało się, że u większości z nich syndrom ma znacznie łagodniejszy przebieg, o ile tylko teren, na którym dzieci spędzają czas, jest relatywnie duży. „Ciasne, zatłoczone place zabaw na skwerach i w parkach miejskich nie działały kojąco na system nerwowy nadmiernie impulsywnego dziecka. Raczej odwrotnie” – twierdzi Frances Kuo.

Od roku prowadzi ona nowe badania, których celem jest sprawdzenie, czy wyjazdy na zielone szkoły, a także organizowane przez nauczycieli zajęcia przyrodnicze polegające na przykład na podglądaniu ptaków albo obserwacjach pogodowych, mogą dodatkowo pomóc dzieciom z ADHD, dostarczając im okazji do treningu koncentracji. Wstępne obserwacje sugerują, że tak właśnie jest, ale badania potrwają jeszcze dwa lata i dopiero wtedy znane będą ich dokładne wyniki.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

para kłótnia

„Nie rozmawiamy ze sobą, tłumiąc emocje”. Związek to wybór – nie zawsze dobry!

Chcesz skutecznie popracować nad mięśniami brzucha? Kasia Bigos prezentuje najlepsze ćwiczenia

Co się dzieje z naszą skórą, gdy się stresujemy? O wpływie stresu na cerę pisze kosmetolog Joanna Skrzypczak

Sprite walczy z nienawiścią w Internecie. „Z miłością do hejterów” – właśnie tak powinny wyglądać reklamy!

Godziny mijają, a ty nie wpadałaś na żaden ciekawy pomysł? Zobacz, jak pokonać załamanie kreatywności

Wszyscy kłamiemy. Wiesz, którym typem kłamcy jesteś? Sprawdź i zastanów się, czy warto

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Uśmiechnięte dziewczyny

5 rzeczy, za które polubią cię inni. Sprawdź, co radzi psycholog Tomasz Wojtoń

Chwile, kiedy dziecko wyrasta z małej fasolki, warte są każdej sekundy. Zobacz galerię niesamowitej radości z oczekiwania

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

Podziel się posiłkiem z Bezdomnymi

Nie jesz mięsa? Niektórzy nie jedzą niczego. Ruszyła kampania „Podziel się Posiłkiem z Bezdomnymi”

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

kobieta relaks

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

Chcesz skutecznie schudnąć? Oto najważniejsze czynniki, które wpływają na tempo chudnięcia

„Mam rozmiar 40, a czasem nawet 42. Jestem na okładce Playboya i jestem z tego dumna”. Monika Borzym w najnowszym numerze magazynu dla panów

Kampania Centrum Praw Kobiet

Trzymamy stronę kobiet! Wesprzyj Polki doświadczone przemocą. Trwa kampania Centrum Praw Kobiet

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy?

Pomaganie jest proste, a Ty jesteś dobrą osobą

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Janina Ochojska choruje na raka piersi. Na Twitterze opublikowała poruszające nagranie