Przejdź do treści

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

To, co jemy, wpływa na poziom naszej agresji. Źle dobrana dieta może być źródłem ciągłej irytacji. A to bywa męczące – także dla otoczenia. Podpowiadamy, jak komponować posiłki, by nasz układ nerwowy działał możliwie najlepiej.

Mniej tłuszczu!

Przez te groźne tłuszcze mogło rozpaść się niejedno małżeństwo. Eksperci z San Diego School of Medicine dowiedli, że duża zawartość kwasów tłuszczowych trans w codziennej diecie wpływa na wzrost agresji i zniecierpliwienia. W eksperymencie wzięło udział 1000 kobiet i mężczyzn. Analizowano ich deklarowane zwyczaje żywieniowe oraz czynniki dotyczące zachowania, jak taktyki kłótni, wybuchy agresji w przeszłości, poziom cierpliwości i panowania nad nerwami. W rezultacie potwierdziło się, że zwiększone spożywanie tłuszczów trans występowało u bardziej agresywnych i nerwowych osób. Badania ukazały się w naukowym piśmie „PLoS One”. Przez lata badań powstała już długa lista niekorzystnych skutków spożywania tych związków. Udowodniono między innymi związek z insulinoopornością, wysokim poziomem cholesterolu, stanami zapalnymi, zaburzeniami przemiany materii oraz chorobami układu krążenia.

 

Tłuszcze trans to inaczej utwardzone roślinne kwasy tłuszczowe. Znajdziemy je w niektórych tłuszczach do smarowania i smażenia, fast foodach, smażonych potrawach (szczególnie na wielokrotnie podgrzewanym tłuszczu), majonezach, chipsach, ciastkach i gotowych daniach typu instant. Niestety, producenci nie mają obowiązku informowania na etykiecie, jakie ilości tych substancji znajdują się w produkcie.

Inna grupa tłuszczów, choć mniej groźna, również może po spożyciu powodować zaburzenia w panowaniu nad nerwami. To nasycone kwasy tłuszczowe, zawarte w produktach mięsnych, pełnotłustym mleku, maśle i serze. Dr Stephanie Fulton z Uniwersytetu w Montrealu w badaniach na myszach pokazała, że dieta bogata w tłuste potrawy i z dużą zawartością cukru zmienia pracę mózgu, powodując zachowania lękowe, a nawet agresywne.

Na uspokojenie

To, co zjemy, wpływa na nasz nastrój, a więc także na osobowość. Jak to możliwe? Dzieje się tak dlatego, że związki, które z pokarmu dostają się do krwi i krążą po organizmie, działają również na nasz mózg – główne centrum dowodzenia. To tutaj powstają neuroprzekaźniki, czyli, najprościej mówiąc, związki chemiczne przesyłające impulsy w układzie nerwowym. Do neuroprzekaźników należą np. „hormony szczęścia”, jak: serotonina, endorfina i dopamina. Zjedzone pokarmy stymulują ich poziom, przez to wpływają na poprawę nastroju, pobudzenie, rozdrażnienie lub wywołują apatię. Dietetycy zalecają, aby dieta była przede wszystkim zrównoważona.

 

Świetnie na nasz układ nerwowy zadziała witamina B1. Jej źródłem są zbożowe produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, drożdże oraz ryby i owoce. Podobne właściwości ma magnez, znany z właściwości antydepresyjnych, zawarty choćby w kaszy gryczanej, kapuście, gorzkiej czekoladzie (kakao), orzechach, fasoli, szpinaku, płatkach owsianych i rybach.

Ryby zawierają oprócz tego kwasy tłuszczowe omega-3 – prawdziwy miód na nasz mózg. Badania naukowców z Uniwersytetu w Montrealu opublikowane w „Journal of Clinical Psychiatry” dowiodły, że zażywanie przez chorych na depresję suplementów omega-3 znacznie zredukowały objawy choroby.

Hormony szczęścia pobudzone

Do powstawania serotoniny przyczynia się związek zwany tryptofanem, dzięki niemu zredukujemy uczucie poirytowania. Organizm nie wytwarza go sam, ale możemy mu go dostarczyć np. wraz z pestkami dyni, słonecznika, soją, mięsem dorsza, łososia oraz bananami. Duże ilości tryptofanu zawiera białko jaj oraz algi morskie. Za to po spożyciu papryczki chili i zawartej w niej kapsaicyny zwiększymy wydzielanie endorfiny. Paradoksalnie, źródłem tej przyjemności jest mechanizm obronny naszego organizmu. Mózg utożsamia ostry smak papryki z odczuwaniem bólu i do boju wysyła endorfinę, która stanowi naturalny związek uśmierzający ból.

 

W okresie jesienno-zimowym jesteśmy bardziej narażeni na podenerwowanie i zły nastrój, ponieważ rzadziej wystawiamy się na działanie promieni słonecznych. Dzięki nim produkowana jest w organizmie witamina D, a jej niedobór powoduje rozdrażnienie i apatię. Wiosna tuż-tuż, jednak na razie „słoneczną witaminę” doładujemy, zjadając ryby. Najwięcej jest jej w węgorzu, dorszu, śledziu i łososiu.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jabłka w cieście naleśnikowym. Idealna propozycja na śniadanie

kobieta podczas joggingu

10 sygnałów, że przesadzasz z dbaniem o zdrowie

Buraczkowe risotto z kozim serem: idealna kulinarna rozgrzewka na chłodne dni. Sprawdź sama!

Owsianka / istockphoto.com

Śniadanie – ostrożnie z cukrem!

kiść pomidorów

8 rzeczy, które warto wiedzieć o GMO

masło orzechowe

Domowe masło orzechowe

Pieczona dynia Hokkaido

Przepis na pieczoną dynię Hokkaido. Świetnie sprawdzi się na lunch, obiad albo kolację!

Kanapki z ciecierzycą i jajkiem w koszulce

Gimnastyka słowiańska

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

3 razy wrap

Znudziły ci się zwykłe kanapki? Zrób sobie wrapy. Proponujemy 3 niebanalne przepisy

Dyniowe pankejki

Dyniowe pankejki. Posypane orzechami laskowymi i polane syropem klonowym smakują obłędnie!

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Ołowiany pocałunek, czyli szminka z dodatkami

Świadomy sen – nocna kontrola

pasta z bakłażana

Baba ghanoush – pasta z bakłażana. Smakuje tak, jak wygląda!

chleb

Jedzenie, które udaje zdrowe. Poznaj listę 10 spożywczych kameleonów

Zdrowy obiad za dychę

Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.