Przejdź do treści

Zdrowe przepisy z wykorzystaniem komosy ryżowej: warzywny pasztet, domowe gofry

Akcja bez glutenu: komosa ryżowa
Komosa ryżowa zawiera więcej wapnia niż mleko. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
leki a alkohol
Przyjmujesz leki na alergię i zamierzasz wypić lampkę wina? Sprawdź, co mówi alergolog
Jak można się zarazić zapaleniem wątroby typu C? Pozytywna Doktor wyjaśnia
W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała
szkołą
„Od tego, czy twoje dziecko zdobędzie czerwony pasek na świadectwie, nie będzie zależeć, czy będzie szczęśliwe i czy znajdzie pracę”
Przed tobą urlop? Uważaj na poparzenie słoneczne!

Komosa ryżowa, zwana też quinoa, choć brzmi egzotycznie, daje się oswoić. A oswoić ją warto, bo to bogactwo wszystkiego, w dodatku bezglutenowe. Macie ochotę na spotkanie z komosą ryżową? Zapraszamy na warzywny pasztet i zdrowe domowe gofry.

Quinoa, inaczej komosa ryżowa, to spokrewniona z amarantusem bezglutenowa bohaterka Inków, nazywana przez nich „matką zbóż”, choć z botanicznego punktu widzenia do zbóż nie należy. Wzmacnia cały organizm, pobudza go i rozgrzewa. Świetna dla osób osłabionych, wymagających dodatkowej dawki odżywienia, aktywnych fizycznie czy dla świeżo upieczonych mam. Główne pole działania to środek, czyli układ trawienny, płuca, jelito grube, układ sercowo-naczyniowy z osierdziem i układ odpornościowy. Komosa ryżowa sprawdza się w codziennej profilaktyce przeciwnowotworowej, szczególnie w połączeniu z zielonymi warzywami lub skiełkowana – co sprawia, że jest jeszcze bardziej skuteczna.

Zawiera więcej wapnia niż mleko, w dodatku jest ono dużo łatwiej przyswajalne przez organizm, i całe mnóstwo białka. Bogata jest w cenne aminokwasy egzogenne, witaminy E, C i z grupy B, flawonoidy, sole mineralne, dobrze przyswajalne żelazo, magnez, miedź czy potas. Mogą się z nią blisko zaprzyjaźnić osoby z nadwyżką cukru we krwi – nasza bohaterka brawurowo popisuje się niskim indeksem glikemicznym.

Komosa ryżowa ma lekko orzechowy zapach, w smaku jest słodka, delikatnie kwaśna z kończącą goryczką. Spełnia się świetnie w kuchni, jest kreatywna i całkiem ciekawska. Pcha się po trochu do wszystkiego, co popadnie. Chętnie to znoszę, lubię takich wścibskich bezglutenowych gości.

Zrobiłam z nią gofry wegańskie, pasztet, waniliowe pyszne śniadanie i knedle ze śliwką. Pierwotnie biała, choć można też spotkać brązową, czarną lub po prostu mieszankę kolorów – wszystkie można z powodzeniem zmielić na mąkę i zastępować nią tradycyjną pszenną. Ziarna po ugotowaniu otwierają się, pokazując swoje delikatne i zachęcające loczki. Jeśli macie ochotę na komosowy eksperyment – zapraszam na gofry i pyszny warzywny pasztet!

Gofry

Akcja bez glutenu: komosa ryżowa

Zdjęcie: Maia Sobczak | www.qmamkasze.pl

Składniki:

– szklanka mleka migdałowego z wanilią
– szklanka mąki z komosy ryżowej
– łyżka zmielonego siemienia lnianego
– szczypta cynamonu i kardamonu
– łyżeczka sody oczyszczonej
– łyżka delikatnej oliwy z oliwek
– szczypta różowej soli

Wszystkie składniki wymieszać trzepaczką na gładko, aby powstało gęste ciasto naleśnikowe. Gofrownicę rozgrzać, przesmarować olejem kokosowym i wlać ciasto. Piec na złoty kolor zgodnie ze wskazaniem gofrownicy. Studzić gofry na kratce, podawać ciepłe z domowym dżemem, owocami lub syropem daktylowym i listkiem mięty.

Pasztet warzywny z komosą ryżową

Składniki:

– 2 marchewki
– 2 pietruszki
– 4 ziemniaki
– 1/2 średniej dyni hokkaido
– 4 łyżki oliwy
– garść pokruszonych pestek z dyni
– 6 łyżek ugotowanej komosy
– 2 ząbki czosnku
– 1/2 łyżeczki rozgniecionego czerwonego pieprzu
– 1/2 łyżeczki utartego imbiru
– szczypta soli
– garść poszatkowanej natki pietruszki
– świeży majeranek szczypta samych liści

Marchew, pietruszkę, ziemniaki obrać, umyć i przekroić na połówki. Dynię umyć, wydrążyć i pokroić na mniejsze części. Warzywa ugotować na parze i rozgnieść widelcem. Czosnek obrać, pokroić i rozetrzeć na drewnianej desce ze szczyptą soli. Komosę przepłukać na gęstym sicie, najlepiej dwa razy wrzątkiem. Ugotować w proporcji 1:2.

Ugotowane składniki włożyć do miski, dodać oliwę (2 łyżki), przyprawy, pietruszkę i wymieszać dokładnie. Przełożyć do niewielkiej keksówki wyłożonej papierem do pieczenia, posmarować po wierzchu oliwą i piec w temperaturze 180 stopni przez 25-30 minut.

Maia Sobczak – dietetyczka holistyczna, wegetarianka. Uwodzi pięknym, zdrowym i smacznym jedzeniem oraz świadomym podejściem do życia. Ćwiczy jogę, kocha zwierzęta, segreguje śmieci i uważnie obserwuje rzeczywistość. To ona właśnie qma kaszę: www.qmamkasze.pl; znajdziesz ją także na fb.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

Gluten – czym jest i kto powinien go unikać?

Gluten – czym jest i kto powinien go unikać?

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

miska z warzywami

5 błędów, które popełniasz, gdy przechodzisz na dietę bezglutenową

problemy skórne na szyi

Czym jest choroba Duhringa? Jak się objawia? Czy da się ją wyleczyć?

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

zupa w słoiku na białym stole

Zupa cebulowa to zimowy pewniak. Rozgrzej się jedną w wybranych przez nas wersji!

Ryż na 3 sposoby. Przepisy na bezglutenowe dania z wykorzystaniem ryżu

Akcja bez glutenu: kasza jaglana

Kasza jaglana – bohaterka wszystkich bezglutenowców

Vegan, wege, gluten free, eko – żadne z tych słów nie jest synonimem słowa „zdrowe”. Doktor Ania o tym, co jeść i jak kupować

Quinoa z kremem orzechowym

Komosa ryżowa z kremem orzechowym. Idealny posiłek na początek dnia

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

„Jestem na diecie bezglutenowej, bo chcę schudnąć”. Czy to jest zdrowe? Odpowiada dietetyczka Paulina Roziewska

gluten free

Gluten – w czym występuje? W czym jest najwięcej glutenu? Produkty bezglutenowe

gluten free

Uczulenie na gluten – jakie są charakterystyczne objawy u dzieci i dorosłych?

celiakia - ziarna zbóż

Celiakia – objawy agresji immunologicznej u dzieci i dorosłych.

gluten

Jakie produkty zawierają gluten, czyli czego muszą unikać osoby z celiakią?

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Zjedz komosę na śniadanie!

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

O co chodzi z tą pszenicą?

O co chodzi z tą pszenicą?

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Kokosowa quinoa z truskawkami

Kokosowa quinoa z truskawkami

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa