Przejdź do treści

Zdrowe przepisy z wykorzystaniem komosy ryżowej: warzywny pasztet, domowe gofry

Akcja bez glutenu: komosa ryżowa
Komosa ryżowa zawiera więcej wapnia niż mleko. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Komosa ryżowa, zwana też quinoa, choć brzmi egzotycznie, daje się oswoić. A oswoić ją warto, bo to bogactwo wszystkiego, w dodatku bezglutenowe. Macie ochotę na spotkanie z komosą ryżową? Zapraszamy na warzywny pasztet i zdrowe domowe gofry.

Quinoa, inaczej komosa ryżowa, to spokrewniona z amarantusem bezglutenowa bohaterka Inków, nazywana przez nich „matką zbóż”, choć z botanicznego punktu widzenia do zbóż nie należy. Wzmacnia cały organizm, pobudza go i rozgrzewa. Świetna dla osób osłabionych, wymagających dodatkowej dawki odżywienia, aktywnych fizycznie czy dla świeżo upieczonych mam. Główne pole działania to środek, czyli układ trawienny, płuca, jelito grube, układ sercowo-naczyniowy z osierdziem i układ odpornościowy. Komosa ryżowa sprawdza się w codziennej profilaktyce przeciwnowotworowej, szczególnie w połączeniu z zielonymi warzywami lub skiełkowana – co sprawia, że jest jeszcze bardziej skuteczna.

Zawiera więcej wapnia niż mleko, w dodatku jest ono dużo łatwiej przyswajalne przez organizm, i całe mnóstwo białka. Bogata jest w cenne aminokwasy egzogenne, witaminy E, C i z grupy B, flawonoidy, sole mineralne, dobrze przyswajalne żelazo, magnez, miedź czy potas. Mogą się z nią blisko zaprzyjaźnić osoby z nadwyżką cukru we krwi – nasza bohaterka brawurowo popisuje się niskim indeksem glikemicznym.

Komosa ryżowa ma lekko orzechowy zapach, w smaku jest słodka, delikatnie kwaśna z kończącą goryczką. Spełnia się świetnie w kuchni, jest kreatywna i całkiem ciekawska. Pcha się po trochu do wszystkiego, co popadnie. Chętnie to znoszę, lubię takich wścibskich bezglutenowych gości.

Zrobiłam z nią gofry wegańskie, pasztet, waniliowe pyszne śniadanie i knedle ze śliwką. Pierwotnie biała, choć można też spotkać brązową, czarną lub po prostu mieszankę kolorów – wszystkie można z powodzeniem zmielić na mąkę i zastępować nią tradycyjną pszenną. Ziarna po ugotowaniu otwierają się, pokazując swoje delikatne i zachęcające loczki. Jeśli macie ochotę na komosowy eksperyment – zapraszam na gofry i pyszny warzywny pasztet!

Gofry

Akcja bez glutenu: komosa ryżowa

Zdjęcie: Maia Sobczak | www.qmamkasze.pl

Składniki:

– szklanka mleka migdałowego z wanilią
– szklanka mąki z komosy ryżowej
– łyżka zmielonego siemienia lnianego
– szczypta cynamonu i kardamonu
– łyżeczka sody oczyszczonej
– łyżka delikatnej oliwy z oliwek
– szczypta różowej soli

Wszystkie składniki wymieszać trzepaczką na gładko, aby powstało gęste ciasto naleśnikowe. Gofrownicę rozgrzać, przesmarować olejem kokosowym i wlać ciasto. Piec na złoty kolor zgodnie ze wskazaniem gofrownicy. Studzić gofry na kratce, podawać ciepłe z domowym dżemem, owocami lub syropem daktylowym i listkiem mięty.

Pasztet warzywny z komosą ryżową

Składniki:

– 2 marchewki
– 2 pietruszki
– 4 ziemniaki
– 1/2 średniej dyni hokkaido
– 4 łyżki oliwy
– garść pokruszonych pestek z dyni
– 6 łyżek ugotowanej komosy
– 2 ząbki czosnku
– 1/2 łyżeczki rozgniecionego czerwonego pieprzu
– 1/2 łyżeczki utartego imbiru
– szczypta soli
– garść poszatkowanej natki pietruszki
– świeży majeranek szczypta samych liści

Marchew, pietruszkę, ziemniaki obrać, umyć i przekroić na połówki. Dynię umyć, wydrążyć i pokroić na mniejsze części. Warzywa ugotować na parze i rozgnieść widelcem. Czosnek obrać, pokroić i rozetrzeć na drewnianej desce ze szczyptą soli. Komosę przepłukać na gęstym sicie, najlepiej dwa razy wrzątkiem. Ugotować w proporcji 1:2.

Ugotowane składniki włożyć do miski, dodać oliwę (2 łyżki), przyprawy, pietruszkę i wymieszać dokładnie. Przełożyć do niewielkiej keksówki wyłożonej papierem do pieczenia, posmarować po wierzchu oliwą i piec w temperaturze 180 stopni przez 25-30 minut.

Maia Sobczak – dietetyczka holistyczna, wegetarianka. Uwodzi pięknym, zdrowym i smacznym jedzeniem oraz świadomym podejściem do życia. Ćwiczy jogę, kocha zwierzęta, segreguje śmieci i uważnie obserwuje rzeczywistość. To ona właśnie qma kaszę: www.qmamkasze.pl; znajdziesz ją także na fb.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

O co chodzi z tą pszenicą?

O co chodzi z tą pszenicą?

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa

Święta na bezglutenie

Święta na bezglutenie

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Bezglutenowe kluseczki z dyni

Bezglutenowe kluseczki z dyni

Akcja bez glutenu: amarantus

Akcja bez glutenu: amarantus

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Akcja bez glutenu: ryż

Przepisy na bezglutenowe dania z wykorzystaniem ryżu.

Akcja bez glutenu: gryka

Akcja bez glutenu: gryka

Akcja bez glutenu: kasza jaglana

Akcja bez glutenu: kasza jaglana