Przejdź do treści

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Akcja bez glutenu: mąka gryczana
Mąka gryczana powstaje ze zmielonej gryki. Zdjęcie: Alicja Rokicka | Wegan Nerd
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
jerzy sthur ściąga bluzę z napisem rozpacz
Jerzy Stuhr w kampanii dotyczącej nowotworów. „Zdejmij z siebie ciężar diagnozy”
„Tęczowe dzieci”, czyli macierzyństwo po stracie dziecka, niczym słońce wychodzące po burzy. Zobacz galerię dzieci niosących nadzieję
zakochana para
„Nieszczerość tylko pozornie oszczędza komuś przykrości. W rzeczywistości dostarcza jej w nadmiarze, ale z opóźnionym zapłonem”. O szczerości w relacjach rozmawiamy z psycholog Katarzyną Łapińską
Desery
Szefowie kuchni kontra rak piersi. Pink Pudding Challenge promuje zdrowe jedzenie i zapobiega nowotworom
młoda kobieta w czarnych ciuchach stoi na scenie podczas konferencji tedx
„Rak szyjki macicy jest winą chorej” – mocne słowa artystki, której choroba zmieniła życie

W codziennym gotowaniu, w wypiekach słodkich i słonych, warto czasem odstąpić od tradycyjnej mąki pszennej. Oczywiście chodzi o gluten, ale także o urozmaicenie. Dziś w roli głównej mało popularna, a doskonała w wielu wydaniach mąka gryczana.

Jak łatwo się domyślić, mąka gryczana powstaje ze zmielonej gryki. To popularne w Europie zboże spożywa się głównie w postaci kaszy. W Polsce gryka pojawiła się w XIII wieku za sprawą Tatarów. Stąd jej potoczna nazwa tatarka lub kasza tatarczana. Mąkę gryczaną przygotowuje się w łatwy sposób. Chociaż kaszę kojarzymy z brązowymi ziarnami, sama mąka ma jasny, szarobrązowy kolor i podobnie jak mąka jaglana charakteryzuje się lekkim posmakiem goryczki. To dlatego, że mieli się niepalone ziarna gryki.

Mąka gryczana zawiera przede wszystkim magnez, potas i fosfor, a także cynk i żelazo. Skrupulatni odnajdą w niej dodatkowo wapń oraz sód. Jest bogata w niezbędne dla organizmu aminokwasy: lizynę, tyrozynę, leucynę, izoleucynę oraz tryptofan. Ten ostatni wpływa na nasze dobre samopoczucie i prawidłową pracę serca. Warto sięgać po mąkę gryczaną również dlatego, że minerały w niej zawarte mają właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi. Przemysł farmaceutyczny podobnie jak medycyna alternatywna już dawno docenił zalety gryki. Jest ona składnikiem leków przeciw żylakom, zwalczających nadciśnienie, hemoroidy i inne choroby układu krwionośnego.

Jak wykorzystać mąkę gryczaną w kuchni? Pomysłów jest wiele. W Rosji robi się z niej słynne bliny. Japończycy robią z niej soba – makaron gryczany dodawany do zup i dań głównych, we Francji z kolei trudno wyobrazić sobie poranek bez galette – gryczanych naleśników na słodko. Mąka gryczana sprawdza się też jako produkt dodawany podczas wyrabiania ciasta na chleb. Można ją dodać do ciasta na kopytka czy do klusek ziemniaczanych.

Jak to zrobić? Domową mąkę gryczaną przygotowuje się z niepalonej kaszy gryczanej. Kaszę gryczaną należy wsypać do wysokoobrotowego blendera lub młynka do kawy. Kaszę mieli się na wysokich obrotach do konsystencji mąki. Tak przygotowaną mąkę polecam przesiać przez sitko, usuniemy w ten sposób wszelkie zanieczyszczenia.

Gdy mąkę mamy gotową, pora na wyzwanie kulinarne. Zrobimy z niej makaron, francuskie naleśniki i wykorzystamy do bezglutenowych krakersów z soczewicą. Czas start!

Makaron gryczano-pszenny

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Zdjęcie: Alicja Rokicka | Wegan Nerd

Składniki:

– 2 kubki mąki gryczanej
– 1/2 kubka mąki pszennej lub mieszanki mąk bezglutenowych
– 3/4 kubka zimnej wody
– mąka gryczana lub skrobia ziemniaczana do podsypania

Obie mąki przesiej przez sitko do dużej miski. Zrób dołek. Powoli dolewaj wody i zaczynaj mieszać łyżką. Następnie wyrabiaj ciasto dłońmi, aż uzyskasz jędrne, zwarte ciasto.

Blat oprósz mąką. Zacznij wałkować na placek grubości 2 mm. Pamiętaj, by makaron od czasu do czasu posypywać mąką, by nie przylepił się do blatu ani do wałka. Ciasto pokrój na wstęgi za pomocą nożyka do pizzy. Możesz też delikatnie zwinąć rozwałkowane ciasto i pokroić rulon nożem na paski. Przygotowany makaron przed gotowaniem należy chwilę osuszyć. Daj mu odpocząć w suchym miejscu min. 20 minut. Gotuj w osolonej wodzie lub zamroź. W zależności od grubości, jaką wybierzemy przy krojeniu, makaron gotujemy około 5 minut – aż wypłynie na powierzchnię wody.

Galette – francuskie naleśniki

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Zdjęcie: Alicja Rokicka | Wegan Nerd

Składniki:

– 2 kubki mąki gryczanej
– 1,5 kubka wody
– 5 łyżek oleju + olej do smażenia
 – szczypta cukru
– szczypta soli
– 4 twarde jabłka
– cynamon

Jabłka obierz ze skórki. Pokrój na mniejsze części – może być w kostkę. Przenieś na rozgrzaną patelnię i smaż, aż nabiorą koloru.

Wszystkie składniki na ciasto dobrze wymieszaj – najlepiej użyj miksera. Powinno wyjść gęste leiste ciasto. Mąka gryczana jest ciężka i chłonie dużo wody. Jeśli ciasto nadal jest bardzo gęste, dodaj jeszcze parę łyżek wody. W naleśnikach bezglutenowych bardzo ważne jest, by dobrze rozgrzać patelnię. Najlepiej zaopatrz się w patelnię do naleśników pokrytą warstwą non-stick lub granitem. Smaż z jednej strony. Kiedy naleśnik będzie odchodził od dna, dodaj jabłka. Za pomocą szpachelki zamknij naleśnik, składając jego krawędzie. Posyp od góry cynamonem. Smaż przez jeszcze mniej więcej 2 minuty. 

Bezglutenowe krakersy z soczewicy i mąki gryczanej

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Zdjęcie: Alicja Rokicka | Wegan Nerd

Składniki:

– 1 kubek ugotowanej zielonej soczewicy
– 1/2 kubka mąki z orzechów
– 1/2 kubka mąki gryczanej
– duża szczypta soli
– 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
– 1 łyżeczki syropu z agawy
– 3 łyżki oleju

W kielichu blendera umieść ugotowaną soczewicę i zmiel ją na gładką masę. Przenieś do miski. Dodaj mąkę gryczaną i orzechową, proszek do pieczenia, sól, słodki syrop oraz parę łyżek oleju. Wymieszaj na zwartą masę.

Blat oprósz mąką gryczaną. Rozwałkuj ciasto na grubość 2 mm. Przenieś tak przygotowany placek na blachę z papierem do pieczenia. Nożem potnij ciasto na kwadraty. Jeśli chcesz uzyskać okrągłe krakersy, użyj odpowiedniej formy. Wytnij koła, a nadmiar ciasta usuń, rozwałkuj, a potem ponownie powycinaj koła. Krakersy piecz w 150 stopniach przez 15 minut. W połowie pieczenia odwróć je na drugą stronę.

Krakersy chrup, kiedy masz ochotę, będą idealne do hummusu lub w formie kanapki na drugie śniadanie.

Alicja Rokicka ‒ blogerka, wariatka, roślinna mądrala. Prowadzi popularnego bloga Wegan Nerd promującego kuchnię roślinną. Współpracuje z nowojorskim kwartalnikiem „Chickpea Magazine”. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Ryż na 3 sposoby. Przepisy na bezglutenowe dania z wykorzystaniem ryżu

Akcja bez glutenu: kasza jaglana

Kasza jaglana – bohaterka wszystkich bezglutenowców

Vegan, wege, gluten free, eko – żadne z tych słów nie jest synonimem słowa „zdrowe”. Doktor Ania o tym, co jeść i jak kupować

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

„Jestem na diecie bezglutenowej, bo chcę schudnąć”. Czy to jest zdrowe? Odpowiada dietetyczka Paulina Roziewska

gluten free

Gluten – w czym występuje? W czym jest najwięcej glutenu? Produkty bezglutenowe

gluten free

Uczulenie na gluten – jakie są charakterystyczne objawy u dzieci i dorosłych?

celiakia - ziarna zbóż

Celiakia – objawy agresji immunologicznej u dzieci i dorosłych.

gluten

Jakie produkty zawierają gluten, czyli czego muszą unikać osoby z celiakią?

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

O co chodzi z tą pszenicą?

O co chodzi z tą pszenicą?

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa