Przejdź do treści

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

pasztet
Wegański pasztet idealny na Wielkanoc. Zdjęcie: Alicja Rokicka | Wegan Nerd
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwiczenia na pośladki – od A do Z
Ćwiczenia na jędrne pośladki. Zestaw ćwiczeń od A do Z od Kasi Bigos
dziewczyna je kanapkę
Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat
Kleszcze – rozprawiamy się z mitami. Co jest prawdą, a co bzdurą?
Kryzys wieku średniego dotyka wiele osób. Blogerka Agata Komorowska dzieli życie na 10-tki, by pokazać, na co tracimy czas
Monika Prześlakowska
„Białko w formie odżywki powinniśmy brać jedynie wtedy, gdy mamy jego niewystarczającą podaż dostarczaną z diety”. Rozmawiamy z dietetyk Moniką Prześlakowską

Kto powiedział, że pasztet to mięsne danie? Jeśli chcecie w tę Wielkanoc postawić na stole coś oryginalnego, zdrowego i pysznego, wypróbujcie te przepisy. Pasztet z kaszy jaglanej z porem lub fasolowy z orzechami – mięsożercy też się w nich zakochają!

Pasztet to urocze słowo. Należy do moich ulubionych nie dlatego, że kojarzy mi się z wybornym wypiekiem, ale samo w sobie jest bardzo ciepłe i zabawne. Mam nadzieję, że po upieczeniu wielkanocnego pasztetu zawołacie „ale pasztet!” z pełnym zaangażowaniem i zachwytem. Osobiście nie wyobrażam sobie stołu świątecznego bez tej potrawy. Wydawałoby się to dziwne, że weganka opowiada o pasztecie, który przecież zwyczajowo przyrządzany jest z wszelkiego rodzaju mięsa. Błąd! Udowodnię wam, że w czasie świąt wegetarianie nie muszą objadać się jajkami.

Ależ Talerz 21: wielkanocne ceviche na pamięć

Wegetariańskie pasztety są bardzo popularne. Najczęściej robi się je z soczewicy, bo pieką się szybko i są bardzo sycące. Nic prostszego jak upiec paszteciki z warzyw wyłowionych z bulionu. To swego rodzaju kuchenny recykling.

Na nadchodzące święta mam dla was dwie propozycje. Są w stu procentach wegańskie – do ich pieczenia nie użyłam ani jednego jajka, więc nie musicie się martwić o cholesterol. Bardzo ważnym składnikiem jest kasza jaglana. Sama w sobie jest bardzo zdrowa i pozwala przy okazji „skleić” składniki w pasztecie, nadając mu idealną konsystencję.

jajka po włosku

Do pierwszego wypieku wykorzystałam popularną białą fasolę. Można użyć każdego rodzaju fasoli, jest ich przecież tak wiele. Sprawi to, że każdy kolejny wypiek będzie nietuzinkowy. Tym razem użyłam polskiej białej fasoli. Dla urozmaicenia warto posypać pasztet nasionami lub orzechami, albo dodać je do masy. Drugi pasztet upieczony jest w całości z kaszy jaglanej z porem. Te dwa składniki idealnie do siebie pasują.

Uwaga praktyczna: do pasztetów użyłam foremki o długości 22 cm. Można użyć dłuższej formy, wtedy pasztet będzie niższy i będzie krócej się piekł.

Zapomnijmy na chwilę o tendencyjnych przepisach wielkanocnych. Ugotujmy coś innego, ale równie smacznego i uroczystego. Do dzieła!

Pasztet z białej fasoli z koperkiem i orzechami

Ale pasztet!

Składniki:

– 2 szklanki ugotowanej białej fasoli (2 puszki)
– 1 szklanka ugotowanej kaszy jaglanej
– pęczek koperku
– 1 cebula
– ząbek czosnku
– 2 łyżki oleju + do posmarowania blachy i smażenia
– ząbek czosnku
– sól
– czarny pieprz
– 2 jagody jałowca
– 2 liście laurowe
– garść orzechów włoskich lub laskowych
– 2 łyżki płatków owsianych

Przygotowanie:

Fasolę i kaszę rozgnieć, używając blendera. Nie miksuj całości, zostaw większe i mniejsze kawałki fasoli. Koperek posiekaj drobno i dodaj do masy. Cebulę obierz i posiekaj. Rozgrzej patelnię z odrobiną oleju, jagodami jałowca i liśćmi laurowymi. Zeszklij cebulę, mieszając od czasu do czasu. Wyciągnij jałowiec i liście laurowe, cebulę dodaj do masy. Dodaj olej, sól, pieprz oraz zgnieciony ząbek czosnku. Orzechy posiekaj i dodaj do masy. Całość wymieszaj i dopraw, jeśli jest to potrzebne. Przygotuj blachę. Wyłóż ją papierem do pieczenia lub otłuść. Brzegi i dno posyp płatkami owsianymi. Przełóż masę do formy i lekko dociśnij. Rozgrzej piekarnik do 180 stopni i piecz 40–50 minut, aż pasztet ładnie się zarumieni.

Pasztet z kaszy jaglanej z porem

pasztet wegański

Wegański pasztet idealny na Wielkanoc. Zdjęcie: Alicja Rokicka | Wegan Nerd

Składniki:

– 3 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej
– 1 duży por
– szczypta gałki muszkatołowej
– 2 łyżki oleju + do posmarowania blachy i smażenia
– sól
– czarny pieprz
– majeranek
– 2 łyżki płatków owsianych

Przygotowanie:

Kaszę zalej wrzątkiem i odcedź. Następnie zalej ponownie wodą, posól i ugotuj. Odmierz 3 szklanki kaszy i przełóż ją do miski. Przygotuj blachę do pieczenia. Odetnij jasną część pora i odmierz kawałek o 2 cm krótszy od długości blachy. Umyj go i odłóż na chwilę. Resztę pora posiekaj drobno, umyj w sitku pod bieżącą wodą i osusz. Następnie podsmaż na patelni. Kiedy por się zeszkli, dodaj go do miski. Dorzuć przyprawy sól, czarny pieprz, gałkę i majeranek. Dodaj olej i wymieszaj. Spróbuj i, jeśli potrzeba, dopraw.

Blachę wyłóż papierem do pieczenia lub otłuść. Następnie posyp dno i brzegi płatkami owsianymi. Przenieś masę do miski, na początek do ½ wysokości. Połóż wcześniej przygotowany kawałek pora na środku formy, zachowując około 1 cm odległości od jej brzegów. Lekko dociśnij pora do masy, a następnie przykryj go resztą kaszy. Całość lekko dociśnij.

Pasztet piecz w 180 stopniach przez 40–50 minut, aż brzegi i wierzch ładnie się zarumienią.


Alicja Rokicka ‒ blogerka, wariatka, roślinna mądrala. Prowadzi popularnego bloga Wegan Nerd promującego kuchnię roślinną. Współpracuje z nowojorskim kwartalnikiem „Chickpea Magazine”. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szparag daje radę!

Sezon na szparagi! Wypróbuj 3 smaczne i niezwykle proste przepisy ze szparagami w roli głównej

Przepis na serowe placuszki z figą

wielkanoc rodzina

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny

Podziel się posiłkiem z Bezdomnymi

Nie jesz mięsa? Niektórzy nie jedzą niczego. Ruszyła kampania „Podziel się Posiłkiem z Bezdomnymi”

pesto

Znudziło ci się tradycyjne pesto? Zaszalej ze składnikami i odkryj jego smak na nowo!

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Sernik lekki jak piórko

Przepis na sernik jogurtowy z malinami

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy?

Przepis na owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

Sałatka z batatami i brokułem. Smakowita i oryginalna propozycja na kolację

Stół wielkanocny

„Nie wymagajmy od bliskich, by całkowicie zmieniali swoje przyzwyczajenia specjalnie dla nas”. Jak przeżyć Wielkanoc stosując dietę eliminacyjną?

jajko wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Kolorowe jajka – naturalnie! Sięgnij po barwniki, które masz w kuchni

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

bakłażan nadziewany

Bakłażan nieźle nadziany. Dyniowo-jarmużowy farsz to strzał w dziesiątkę!

Trzy razy jajka!

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Onigirazu – „sushi kanapka” ze szparagami