Przejdź do treści

Warto być altruistką, ale czasem zdrowsze jest bycie… egoistką

Umiarkowani egoiści są zdrowszymi ludźmi
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
chrapanie
Kilka faktów o chrapaniu. Sprawdź, czy to dotyczy twojego chłopaka albo ciebie
Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy. Wiesz o nim wszystko?
grzybica stop
Grzybica paznokci – jakie są jej przyczyny? Czy domowe sposoby są skuteczne?
Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?
Masz zaburzenia lękowe? Wydaje ci się, że nie jesteś nikomu potrzebna? Zobacz ilustracje, które powinna zobaczyć każda osoba z problemami zdrowia psychicznego

Dobrze jest pomagać innym, umieć ich słuchać i być gotowym odpowiednio zareagować, gdy mają problem lub potrzebują pomocy. Ale są i takie sytuacje, w których egoizm, pod warunkiem że nieprzesadzony, też nie jest zły. A nawet lepszy… dla nas samych.       

Altruizm jest zdrowy i… się opłaca!

Stephen Covey w swojej książce „Siedem nawyków skutecznego działania ludzi” proponuje czytelnikom technikę, która zakłada, że jesteśmy bardziej zainteresowani tym, aby zrozumieć innych, niż tym, aby oni nas zrozumieli. Mówiąc krótko: słuchamy ich uważnie, próbujemy rozumieć, jakie są ich oczekiwania i cele, co chcą nam powiedzieć, co jest dla nich ważne, a co nieistotne. Działamy na ich korzyść, czyli jesteśmy altruistami. Zwiększamy szanse na to, że oni nam pomogą, gdy my będziemy w potrzebie. – Często też poprawiamy w ten sposób swoje własne samopoczucie, bo czujemy, że robimy coś dobrego, jesteśmy fajni, chociaż przez chwilę postrzegamy siebie jako lepszych niż w rzeczywistości – mówi Wojciech Sasal, psycholog.

 

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Ale jest też druga strona medalu, która zachęca, żeby altruizm ograniczyć, i przypomina nam, że nadmierny altruizm może rodzić frustrację. – Stajemy się zbyt wyczuleni na „okazje” do pomocy innym, zaczynamy odbierać mnóstwo piłek, czyli sygnałów od ludzi, którym potrzebna jest pomoc, rada, rozmowa, i w efekcie sami możemy w końcu być sfrustrowani – mówi ekspert. A przecież jeszcze się taki nie urodził, co by każdemu dogodził. Może więc tutaj powinno pojawić się miejsce na egoizm?

Umiarkowany egoizm bywa zdrowszy…

Znany konsultant w zakresie stresu i autor poradników Richard Carlson w swojej książce „Nie zadręczaj się drobiazgami w domu” przekonuje do stworzenia swoich regularnych, egoistycznych nawyków. – Coś w tym jest, bo paradoksalnie umiarkowany egoizm może sprzyjać altruizmowi – mówi Wojciech Sasal. – Dzieje się tak dlatego, że gdy zadbamy o spełnienie naszych własnych potrzeb emocjonalnych, mamy więcej energii, aby zrobić coś dla innych. To nie jest tak, że dbając o siebie, zapominamy o innych. Po prostu realizację dobrych uczynków dla innych odkładamy na nieco później – dodaje psycholog.

 

Jak mogą wyglądać takie „egoistyczne rytuały”? Może wcześniejsze wstawanie, przed dziećmi i/lub partnerem, i wyjście na jogging? Albo popołudniowa lektura książki? A może wieczorne słuchanie muzyki i kąpiel? A może zjechanie z głównej trasy w czasie powrotu z pracy do domu i zajrzenie do ulubionej kawiarni? Może medytacja lub joga? – Reguła jest tu bardzo prosta ‒ to jest nasz czas, czas zarezerwowany na to, na co my mamy ochotę. Nie ma więc sensu posiłkować się przykładami, co robią inni, tylko wsłuchać się we własne potrzeby i pomysły – dodaje Wojciech Sasal.

Zdrowy egoizm objawia się też w jeszcze jednej sytuacji. Gdy myślimy o tym, co zrobiliśmy dobrze, a nie obwiniamy siebie za różnego rodzaju błędy. – Wiele osób uważa, że gdy zaczną myśleć o tym, co robią, zbyt pozytywnie, szybko popadną w narcyzm. Profilaktycznie powinni więc myśleć o tym, co jest do poprawy. Tymczasem gdy patrzymy na siebie przez pryzmat sukcesów, mniejszych czy większych, łatwiej stawiamy czoła trudnym sytuacjom.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

Zainteresują cię również:

kobiety plotkują

Użalasz się nad sobą? Robisz sobie krzywdę…

Toksyczne związki

„Jeśli masz swoje przekonania, inne poglądy, to ta inność przez osobę toksyczną będzie odbierana jako zdrada”. Toksyczne związki okiem psychoterapeuty

dziewczyna zwiedza Włochy

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

para rozmawia ze sobą

Rozstanie z klasą, kulturalne odejście z pracy. Eksperci podpowiadają, jak zamykać sprawy

Stoicyzm dziś, czyli jak być szczęśliwą

Niedotykalscy. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

babcia, córka i wnuczka przytulają się

„Widzimy to, czego nam brak, zamiast być zadowolone z tego, co już mamy”. Kasia Bem o praktyce wdzięczności

Jak reagować na złośliwość? Oto kilka rad od psychologa

Patenty na zdrową przerwę w pracy

Idziesz na kawę czy szybki spacer? Poznaj patenty na zdrową przerwę w pracy

Depresja w masce. Jak ją zdekonspirować i zadziałać skutecznie?

Bałagan – czy ma wpływ na nasze decyzje?

Co pamiętamy z dzieciństwa?

Smutna kobieta stoi, oparta o belkę i rozmyśla.

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

Jak być szczerym i nie mieć wrogów?

4 sygnały, że za bardzo przejmujesz się opinią innych

O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Kobieta uczesana w koka, w jasnym płaszczu i koszulce patrzy na zegarek, trzymając telefon. Widać, że brakuje jej czasu i jest spóźniona

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz na czym możesz codziennie zaoszczędzić czas

Kryzys wieku średniego dotyka wiele osób. Blogerka Agata Komorowska dzieli życie na 10-tki, by pokazać, na co tracimy czas

para kłótnia

„Nie rozmawiamy ze sobą, tłumiąc emocje”. Związek to wybór – nie zawsze dobry!

Godziny mijają, a ty nie wpadałaś na żaden ciekawy pomysł? Zobacz, jak pokonać załamanie kreatywności

Budzisz się bez siły i energii? Poznaj skuteczne sposoby, jak pozbyć się zmęczenia

Wszyscy kłamiemy. Wiesz, którym typem kłamcy jesteś? Sprawdź i zastanów się, czy warto

Jak dobrze się kłócić? Poznaj 5 kroków do udanej i dojrzałej kłótni