Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy styl życia

Autostrady słońca

Autostrady słońca
Źródło: www.unsplash.com

Będą tłumiły hałas i produkowały prąd. Wzdłuż brytyjskich autostrad powstaną bariery dźwiękochłonne pokryte ogniwami fotowoltaicznymi.

Na razie stanie się tak w kilku miejscach. Na próbę. Jeśli jednak zaplanowane na trzy lata testy wypadną pomyślnie, wówczas – jak zapowiada brytyjska Highway Agency odpowiedzialna za budowę i utrzymanie autostrad – nowe rozwiązanie zostanie zastosowane na masową skalę. Obecnie trzy grupy badaczy, do których z ofertą zwrócili się urzędnicy, głowią się nad szczegółowymi projektami „słonecznych barier” dźwiękochłonnych. Pieniądze dostanie tylko zwycięski zespół, a wyniki rywalizacji będą znane późną wiosną. Potem badacze oraz współpracujące z nimi firmy dostaną rok na ustawienie barier z panelami we wskazanych miejscach.

Nowa inicjatywa jest fragmentem ogłoszonej w grudniu zeszłego roku przez brytyjskie Ministerstwo Transportu nowej strategii inwestycji drogowych na lata 2015-2020. Z puli około 15 mld funtów wykrojono w niej około 150 mln funtów na innowacje, które mają sprawić, że autostrady w Wielkiej Brytanii staną się bardziej przyjazne środowisku, a przy okazji także… zarobią na siebie. Prąd wyprodukowany przez ogniwa słoneczne popłynie do krajowej sieci energetycznej. Oczywiście nie za darmo. Dochód z jego sprzedaży pokryje koszty wzniesienia i utrzymania barier.

Warto podkreślić, że nietypowa idea narodziła się pod presją ludzi. W tym przypadku byli to mieszkańcy kilkunastu miejscowości sąsiadujących z ruchliwą, trzypasmową autostradą M40 łączącą Londyn z Birmingham. Na dystansie blisko 20 km przecina ona strefę chronionego krajobrazu stworzoną wokół wapiennych wzgórz Chiltern Hills na południe od Oksfordu. Malownicze pagóry, lasy, pola i łąki niechybnie radowałyby zmysły i koiły nerwy, gdyby nie ryk samochodów, których przejeżdża tu blisko 100 tys. na dobę.

Kilka lat temu mieszkańcy tych okolic, ogłuszeni przez autostradę, zaczęli domagać się wybudowania barier dźwiękochłonnych. W końcu Highway Agency, po konsultacjach z naukowcami, postanowiła zbudować takie, które zajmą się także produkcją energii elektrycznej, docelowo w całej południowej i środkowej Anglii. A brytyjski minister transportu wystąpił ze speechem, w którym obiecał, że od teraz wszystkie nowe autostrady będą upiększały krajobraz, zamiast go szpecić. Ma się tym zająć specjalny zespół architektów i projektantów, który w kwietniu rozpoczął działania w Highway Agency. 


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Powiązane artykuły

Zieleń koi nerwy kierowcy

Krajobraz za szybą samochodu ma wpływ na samopoczucie kierowcy. Im bardziej zielono wzdłuż drogi, tym...
Krajobraz za szybą samochodu ma wpływ na samopoczucie kierowcy. Im bardziej zielono wzdłuż drogi, tym mniej nerwowo za kółkiem. To dlatego na świecie coraz częściej w miejsce ekranów dźwiękochłonnych powstają ściany zieleni.

Brak snu działa na kierowcę jak alkohol!

Sen krótszy o cztery godziny działa na kierowcę jak wypicie sześciopaku piwa. Śpiący kierowcy to nie...
Sen krótszy o cztery godziny działa na kierowcę jak wypicie sześciopaku piwa. Śpiący kierowcy to nie margines! Szacuje się, że nawet co trzeci tragiczny wypadek jest powodowany przez osobę, która jest „tylko” zmęczona. Wiecie, kiedy wy balansujecie na krawędzi?

Więcej słońca w pracy

Naukowcy ustalili: im mniej słoneczne biurko w pracy, tym gorsze samopoczucie i stan zdrowia, i tym częstsza...
Naukowcy ustalili: im mniej słoneczne biurko w pracy, tym gorsze samopoczucie i stan zdrowia, i tym częstsza absencja w firmie.