Przejdź do treści

Bez nabiału da się żyć

Bez nabiału da się żyć
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Kilka prostych trików, a wegańska kuchnia staje się łatwiejsza, również dla alergików i osób zmagających się z cholesterolem. Jak radzą sobie weganie w codziennym gotowaniu, szczególnie przy słodkich wypiekach, bez jajek i mleka?  Puszysty biszkopt i wegańska beza istnieją!

Powodów do rezygnacji ze spożywania jajek i mleka może być wiele. Może to lekarz postraszył wysokim cholesterolem albo dietetyk próbuje swoich sił w walce z waszą ulubioną jajecznicą na boczku? Może być też tak, że ta straszna alergia nie daje żyć albo zmiana poglądów nie pozwala już wykorzystywać zwierząt. Oto kilka pomysłów, dzięki którym mleko, jajka i nabiał zastąpicie wegańskimi produktami. Wcale nie trzeba rezygnować z ukochanych potraw!

Mleko, masło i sery

Pozbycie się mleka lub masła z diety nie jest takie kłopotliwe jak kiedyś. W sklepach znajdziecie sporą ilość zamienników mleka, którymi są napoje roślinne ‒ najpopularniejsze sojowe, ryżowe czy też migdałowe, a nawet owsiane i z nasion konopi. Możecie je również przygotować w domu ‒ najłatwiej jest zrobić te na bazie orzechów i płatków owsianych. Po namoczeniu np. migdałów przez całą noc trzeba je mocno zmiksować w blenderze, a następnie przelać przez sito, odciskając migdałowe wiórki od mlecznego płynu. Zamienniki masła to najczęściej po prostu margaryny roślinne (najlepiej takie niezawierające witaminy D, która niestety najczęściej wegańska nie jest) lub olej kokosowy, który w temperaturze pokojowej ma stałą konsystencję.

Jesteś zaprawiony w kuchennych bojach? Gotowe wegańskie sery znajdziecie w sklepach, ale możecie je też zrobić samodzielnie z namoczonych migdałów bądź nasion słonecznika (twarożek do smarowania z rzodkiewką i szczypiorkiem!). Cennym składnikiem, nadającym serowego posmaku, są płatki drożdżowe (nieaktywne drożdże), które znajdziecie w sklepach ze zdrową żywnością.

Przykład, że to proste? Przepis na twarożek z orzechów nerkowca:

Składniki (na jeden średni słoik):

– 250 g orzechów nerkowca (niecałe dwie szklanki)
– sok z 1 cytryny
– ½ łyżeczki soli
– pieprz

Przygotowanie:

1. Nerkowce namocz w miękkiej wodzie przez całą noc.
Czas można skrócić do kilku godzin, ale im dłużej, tym lepiej!
2. Namoczone nerkowce przełóż do naczynia wysokoobrotowego, mocnego blendera albo wysokiego wąskiego naczynia blendera ręcznego. Dodaj sok z cytryny. Zmiksuj na najwyższych obrotach do uzyskania bardzo gładkiej konsystencji.
Dopraw do smaku solą i pieprzem i ponownie zmiksuj do wymieszania się masy.
3. Zajadaj z żytnim razowym chlebem, szczypiorem i pomidorem, smacznego!

Jajka

Bez nabiału da się żyć

I tutaj zaczynają się schody, no bo jak zastąpić jajka w wypiekach? A metod jest od groma!

Najbardziej uniwersalnym zagęszczaczem à la jajko jest siemię lniane (1 łyżka) zmielone i rozmieszane z 3 łyżkami wrzątku na gęstą papkę przypominającą rozbite i rozbełtane jajko. Idealne do panierki.

Do klasycznych naleśników najczęściej używa się zmiksowanych płatków owsianych, które po odstawieniu na krótki czas pęcznieją i zagęszczają masę. Purée z banana (1 średnia sztuka) wykorzystuję przeważnie w słodkich wypiekach, ale możecie używać również przecieru z dyni czy po prostu musu z jabłek. W produkcji wegańskiego majonezu nie używa się żółtka jaja, ale korzysta z emulgowania poprzez bardzo szybkie blendowanie oleju i mleka sojowego ‒ to serio działa! Puszystość biszkoptu zawdzięczam połączeniu octu i sody oczyszczonej.

Wegańska beza to najnowszy hit internetów! Robi się ją z rozgotowanych ziaren siemienia lnianego. Powstaje z nich gęsty kleik, który niesamowicie ładnie się ubija. Jednak lepszym i pewniejszym sposobem na bezę jest woda odlana z ciecierzycy z puszki.

Wegańska jajecznica to również żaden problem! Podobną potrawkę, którą również smaży się na patelni z dowolnymi dodatkami (cebula, pomidory, szczypior i miliony innych), tworzy się na podstawie naturalnego tofu, razem ze specyficzną czarną solą (kala namak), która dzięki związkom siarki nadaje daniu wręcz niemożliwie jajecznego posmaku. Koniecznie spróbujcie!

Jak się okazuje, istnieje wiele sposobów, dzięki którym możemy zastąpić jajka oraz nabiał w codziennych wypiekach i potrawach, nie jest to wcale trudne. Będziemy podrzucać na Hello Zdrowie coraz więcej przepisów z wykorzystaniem tych zamienników. Bądźcie czujni! A już teraz łapcie przepis na fenomenalną buraczaną bruschettę z serkiem migdałowym.

Eryk – autor bloga erVegan, dietetyk, miłośnik dobrej i prostej kuchni, która pozytywnie wpływa na zdrowie. Swoją wiedzę o zdrowym żywieniu zdobywał na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Publikując zdrowe i łatwe do wykonania przepisy, pokazuje, że kuchnia roślinna może być pyszna nawet dla faceta. Zamienia fasolę w mocno czekoladowe brownie, bataty w pyszne burgery, a daktyle w słodki karmel!​

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

Kombucza – stwórz sobie własny probiotyk

Kotleciki ze świeżej kolby kukurydzy

Co każdy grzybiarz wiedzieć powinien

Co każdy grzybiarz wiedzieć powinien?

istockphoto.com

Zła strona soli. Dietetyk Powszechny tłumaczy, co sól robi z organizmem

Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!

kot w kuchni

10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni

Jak kupować chleb?

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Unsplash

Ocet spirytusowy czy jabłkowy? Sprawdź, czym się od siebie różnią

Tort cytrusowo-szpinakowy

Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!

Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką

Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu

5 największych kuchennych mitów

Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Unsplash.com

Czy dieta wegańska i dieta wegetariańska mogą nas ustrzec przed chorobami? Będziesz zaskoczona

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Pizza z kurkami

Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Istockphoto.com

Podejrzewasz u siebie nietolerancję glutenu? Podpowiadamy, jak to sprawdzić

istockphoto.com

Jaka woda jest zdrowsza dla naszego organizmu – ciepła czy zimna? Odpowiada dietetyczka

Truskawkowe żelki. Doskonały smakołyk bez grama chemii

woda kokosowa

Woda kokosowa odmładza? Poznaj fakty i mity na jej temat

grzyby

Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia