Przejdź do treści

Bez nabiału da się żyć

Bez nabiału da się żyć
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów

Kilka prostych trików, a wegańska kuchnia staje się łatwiejsza, również dla alergików i osób zmagających się z cholesterolem. Jak radzą sobie weganie w codziennym gotowaniu, szczególnie przy słodkich wypiekach, bez jajek i mleka?  Puszysty biszkopt i wegańska beza istnieją!

Powodów do rezygnacji ze spożywania jajek i mleka może być wiele. Może to lekarz postraszył wysokim cholesterolem albo dietetyk próbuje swoich sił w walce z waszą ulubioną jajecznicą na boczku? Może być też tak, że ta straszna alergia nie daje żyć albo zmiana poglądów nie pozwala już wykorzystywać zwierząt. Oto kilka pomysłów, dzięki którym mleko, jajka i nabiał zastąpicie wegańskimi produktami. Wcale nie trzeba rezygnować z ukochanych potraw!

Mleko, masło i sery

Pozbycie się mleka lub masła z diety nie jest takie kłopotliwe jak kiedyś. W sklepach znajdziecie sporą ilość zamienników mleka, którymi są napoje roślinne ‒ najpopularniejsze sojowe, ryżowe czy też migdałowe, a nawet owsiane i z nasion konopi. Możecie je również przygotować w domu ‒ najłatwiej jest zrobić te na bazie orzechów i płatków owsianych. Po namoczeniu np. migdałów przez całą noc trzeba je mocno zmiksować w blenderze, a następnie przelać przez sito, odciskając migdałowe wiórki od mlecznego płynu. Zamienniki masła to najczęściej po prostu margaryny roślinne (najlepiej takie niezawierające witaminy D, która niestety najczęściej wegańska nie jest) lub olej kokosowy, który w temperaturze pokojowej ma stałą konsystencję.

Jesteś zaprawiony w kuchennych bojach? Gotowe wegańskie sery znajdziecie w sklepach, ale możecie je też zrobić samodzielnie z namoczonych migdałów bądź nasion słonecznika (twarożek do smarowania z rzodkiewką i szczypiorkiem!). Cennym składnikiem, nadającym serowego posmaku, są płatki drożdżowe (nieaktywne drożdże), które znajdziecie w sklepach ze zdrową żywnością.

Przykład, że to proste? Przepis na twarożek z orzechów nerkowca:

Składniki (na jeden średni słoik):

– 250 g orzechów nerkowca (niecałe dwie szklanki)
– sok z 1 cytryny
– ½ łyżeczki soli
– pieprz

Przygotowanie:

1. Nerkowce namocz w miękkiej wodzie przez całą noc.
Czas można skrócić do kilku godzin, ale im dłużej, tym lepiej!
2. Namoczone nerkowce przełóż do naczynia wysokoobrotowego, mocnego blendera albo wysokiego wąskiego naczynia blendera ręcznego. Dodaj sok z cytryny. Zmiksuj na najwyższych obrotach do uzyskania bardzo gładkiej konsystencji.
Dopraw do smaku solą i pieprzem i ponownie zmiksuj do wymieszania się masy.
3. Zajadaj z żytnim razowym chlebem, szczypiorem i pomidorem, smacznego!

Jajka

Bez nabiału da się żyć

I tutaj zaczynają się schody, no bo jak zastąpić jajka w wypiekach? A metod jest od groma!

Najbardziej uniwersalnym zagęszczaczem à la jajko jest siemię lniane (1 łyżka) zmielone i rozmieszane z 3 łyżkami wrzątku na gęstą papkę przypominającą rozbite i rozbełtane jajko. Idealne do panierki.

Do klasycznych naleśników najczęściej używa się zmiksowanych płatków owsianych, które po odstawieniu na krótki czas pęcznieją i zagęszczają masę. Purée z banana (1 średnia sztuka) wykorzystuję przeważnie w słodkich wypiekach, ale możecie używać również przecieru z dyni czy po prostu musu z jabłek. W produkcji wegańskiego majonezu nie używa się żółtka jaja, ale korzysta z emulgowania poprzez bardzo szybkie blendowanie oleju i mleka sojowego ‒ to serio działa! Puszystość biszkoptu zawdzięczam połączeniu octu i sody oczyszczonej.

Wegańska beza to najnowszy hit internetów! Robi się ją z rozgotowanych ziaren siemienia lnianego. Powstaje z nich gęsty kleik, który niesamowicie ładnie się ubija. Jednak lepszym i pewniejszym sposobem na bezę jest woda odlana z ciecierzycy z puszki.

Wegańska jajecznica to również żaden problem! Podobną potrawkę, którą również smaży się na patelni z dowolnymi dodatkami (cebula, pomidory, szczypior i miliony innych), tworzy się na podstawie naturalnego tofu, razem ze specyficzną czarną solą (kala namak), która dzięki związkom siarki nadaje daniu wręcz niemożliwie jajecznego posmaku. Koniecznie spróbujcie!

Jak się okazuje, istnieje wiele sposobów, dzięki którym możemy zastąpić jajka oraz nabiał w codziennych wypiekach i potrawach, nie jest to wcale trudne. Będziemy podrzucać na Hello Zdrowie coraz więcej przepisów z wykorzystaniem tych zamienników. Bądźcie czujni! A już teraz łapcie przepis na fenomenalną buraczaną bruschettę z serkiem migdałowym.

Eryk – autor bloga erVegan, dietetyk, miłośnik dobrej i prostej kuchni, która pozytywnie wpływa na zdrowie. Swoją wiedzę o zdrowym żywieniu zdobywał na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Publikując zdrowe i łatwe do wykonania przepisy, pokazuje, że kuchnia roślinna może być pyszna nawet dla faceta. Zamienia fasolę w mocno czekoladowe brownie, bataty w pyszne burgery, a daktyle w słodki karmel!​

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

szklanka wody

Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

kobieta pracuje

Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Kobieta pijąca wino

5 mitów na temat alkoholizmu – obalamy wraz z psychiatrą

Napoje gazowane

Zanim kupisz, sprawdź, ile cukru ma twój ulubiony napój. Niektóre mają nawet 8 łyżeczek!

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen