Przejdź do treści

Białko na śniadanie – sprawniejsze odchudzanie

Białko na śniadanie - sprawniejsze odchudzanie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
https://www.istockphoto.com/
Od 8 do 17 tysięcy sztuk. Tyle każda z nas zużywa średnio w ciągu całego życia podpasek i tamponów. Warto więc zwracać uwagę na ich skład
Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska
Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps
Istockphoto.com
Nieoczywiste momenty, w których może nam spaść cukier. Nie chodzi tylko o alkohol
kobieta je na ulicy w pośpiechu
Czy wiesz, jakie badania powinnaś wykonać na czczo? Skorzystaj ze ściągi!
https://www.istockphoto.com/
Niebezpieczne związki. Warzywa i zioła, których nie należy łączyć ze słońcem. Wyjaśnia dietetyczka

Zdrowe menu obejmuje pięć posiłków dziennie i zaczyna się od wartościowego śniadania – każdy, kto próbuje zrzucić kilka kilogramów, zna tę zasadę na pamięć. Jednak śniadanie samo w sobie nie odchudza. Ważne jest to, co konkretnie rano wyląduje na naszych talerzach. 

Co piąty Polak w ogóle nie je śniadania. Chociaż najnowsze badania przeprowadzone przez amerykańskich dietetyków wykazały, że sam fakt zjedzenia (bądź też nie) śniadania nie ma bezpośredniego przełożenia na liczbę zrzuconych kilogramów, wciąż ten pierwszy posiłek jest niezwykle istotny dla innych parametrów naszego zdrowia. Może również wspomagać proces odchudzania ‒ pod warunkiem że zawiera odpowiednie składniki.

Tajemniczym elementem odżywczym, który decyduje o tym, czy nasze śniadanie będzie pomagać nam w utracie kilogramów, jest białko. Jego spożycie wpływa na intensywność uczucia głodu i apetytu. Posiłek bogaty w białko dłużej zalega w żołądku, przez co poczucie sytości trwa dłużej niż w przypadku innego rodzaju jedzenia. Białko pomaga również kontrolować i utrzymywać stały poziom cukru we krwi, dzięki czemu nie jesteśmy narażeni na jego gwałtowny spadek, który zazwyczaj kończy się napadem wilczego apetytu zagłuszanego niekoniecznie zdrowymi przekąskami.

Zależność pomiędzy śniadaniem bogatym w białko a korzyściami w postaci uregulowanego apetytu i długotrwałego uczucia sytości została odkryta podczas eksperymentu przeprowadzonego przez naukowców uniwersytetu w Missouri. W badaniu wzięła udział grupa młodych kobiet – część z nich na śniadanie otrzymywała posiłek w postaci płatków śniadaniowych, a pozostałym serwowano jajka i wołowinę. Wartość kaloryczna dań w obu grupach była identyczna i wynosiła 350 kcal, natomiast znacznie różniła się zawartość białka. W pierwszej grupie wynosiła ona tylko 13 g, a w drugiej ‒ 35 g. Eksperyment potwierdził, że wyższa ilość białka w porannym posiłku pomogła badanym dłużej utrzymać uczucie sytości, a także zapobiegła wieczornemu podjadaniu tłustych przekąsek.

Poranne menu

Co więc najlepiej wrzucić na ruszt przed wyjściem z domu? Najbardziej wartościowe białko znajduje się w kurzym jajku. Dlatego ich obecność w śniadaniowym menu może mieć korzystny wpływ na utratę wagi. Naukowcy z Pennington Biomedical Research Center przeprowadzili eksperyment, dzieląc uczestników na dwie grupy – pierwsza z nich na śniadanie otrzymywała posiłek z jajek, druga zjadała bajgiel, przy czym obydwie przez osiem tygodni trwania badania pozostawały na diecie o obniżonej wartości kalorycznej. Jak się okazało, w grupie „jajcarzy” odnotowano spadek wagi większy o 65 proc., redukcja BMI wzrosła o 61 proc., a także zauważono, że jedzący na śniadanie bajgle mieli znacznie mniej energii w ciągu dnia niż osoby, którym serwowano jajka.

Warto jednak pamiętać, że śniadanie, nawet to bogate w białko, nie odchudza samo w sobie. Wciąż warunkiem koniecznym do pozbycia się zbędnej warstwy komórek tłuszczowych jest zbilansowana dieta, która dostarczy organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, a także – tak, znowu to podkreślimy – aktywność fizyczna!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?

Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Poczuj miętę do surowej gryczanki! Jest idealna jako danie na wynos

Jaglane gofry z jogurtem i truskawkami

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Zdrowe śniadanie do szkoły: bananowo-kakaowe muffinki i chrupiące marchewki

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

Granolowe śniadanie. Rozkosz dla podniebienia i uciecha dla oczu

Największe grzechy śniadaniowe – jakie popełniamy najczęściej?

Wegański twarożek ze słonecznika. W sam raz na śniadanie

Pięć sposobów aby zepsuć sobie poranek

Pięć kroków aby początek dnia uczynić jeszcze trudniejszym. Sobie i dzieciom

Przepis na zdrowe śniadanie – koktajl ze spiruliną

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

Monika Prześlakowska

„Białko w formie odżywki powinniśmy brać jedynie wtedy, gdy mamy jego niewystarczającą podaż dostarczaną z diety”. Rozmawiamy z dietetyk Moniką Prześlakowską

Przepis na serowe placuszki z figą

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

hummus z fasoli

Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji