Przejdź do treści

Bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne

Bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne
Zdrowe vs. zdrowsze: bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą
Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!
Kobieta trzyma przed sobą czerwoną folię
Rozpracuj negatywne emocje i wykorzystaj je. Przydadzą ci się w życiu!
Noga z butem i rumiankiemm za butem
Czy na ból stawów pomagają ciepłe okłady?
Kobieta stoi na drodze
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!
Zupa kalafiorowa z kokosową nutą. Inne podejście do polskiego klasyka

Świat naukowców i biegaczy od kilkudziesięciu lat podzielony jest na dwie, już prawie ideologiczne, grupy. Jedni są apologetami biegania naturalnego, drudzy opiewają zalety joggingu w amortyzowanych butach. Co jest zdrowsze?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Buty przeznaczone do biegania naturalnego są popularne dopiero od kilkudziesięciu lat. A dokładnie od 1960 roku, kiedy to Abebe Bikila ustanowił nowy rekord maratonu podczas igrzysk olimpijskich, biegnąc boso (sic!). Kilkanaście lat później ukazała się książka Christophera McDougala „Born to Run”, w której przedstawiał on niesamowitą historię biegaczy z plemienia Tarahumara. Osiągnęli oni niebywałą wydajność, biegając jedynie w… sandałach. Naukowcy ciągle przeprowadzają nowe badania, lecz nadal wiele jest wątpliwości. Oto krótki przegląd badań, dzięki którym sami zdecydujecie, co jest dla was lepsze.

1. Kontuzje

Człowiek jest świetnie przystosowany do biegania, gdyż robił to od niepamiętnych czasów – gonił zwierzynę lub uciekał przed wrogiem. Dlatego tak naprawdę dziwią dziś liczne kontuzje i urazy biegaczy. Właściwie trudno znaleźć kogoś, kto nie skarżyłby się na jakieś dolegliwości. Naukowcy z Harvardu przypuszczają, że związane jest to ze zmianą motoryki stopy. Podczas gdy bieganie naturalne wymusza na nas kontakt z podłożem tylko przednią częścią stopy, amortyzowane buty ułatwiają nam lądowanie na pięcie. W tym drugim przypadku siła, z jaką uderzamy o podłoże, jest o wiele większa i dodatkowo wywołuje większy wstrząs. Może to doprowadzić do przeciążenia stawu biodrowego, kolanowego, złamań (głównie skręcenia kostki), urazów pięty czy innych części stopy (tzw. plantar fasciitis).

Statystyczne badania przeprowadzone przez Michaela Warburtona – fizjoterapeutę z Australii – ukazują skalę problemu. W krajach rozwijających się, gdzie większość populacji biega boso, wyżej wymienione urazy są bardzo rzadkie. W krajach, gdzie koegzystują ze sobą dwie tradycje (np. Haiti), problemy mają głównie biegacze, którzy korzystają z amortyzacji. Na drugim biegunie znajdują się kraje rozwinięte, gdzie skala urazów związanych z bieganiem zadziwia już nie tylko lekarzy.

Bieganie naturalne również może przyczynić się do kontuzji. Tych jednak możesz łatwo uniknąć! Ich przyczyną jest najczęściej zbyt gwałtowna zmiana butów. Jeżeli od małego przyzwyczajamy nasze mięśnie i kości do zupełnie innego stylu biegu i innej motoryki, a następnie zaczynamy intensywnie trenować bez amortyzowania stopy, łatwo o przeciążenie. Dlatego w badaniach z 2013 roku, które ukazały się na łamach „Medicine & Science in Sports & Exercise, naukowcy podkreślają, aby swoją przygodę z bieganiem naturalnym zaczynać bardzo powoli. Istnieje kilka zasad, których należy przestrzegać:

– zanim zaczniesz biegać, spróbuj przez jakiś czas chodzić w nowych butach
– w pierwszym tygodniu nie pokonuj więcej niż półtora kilometra dziennie
– z tygodnia na tydzień zwiększaj dystans o 10 procent – jeżeli mięśnie będą boleć, zrób sobie dzień przerwy
– nie musisz rezygnować ze swojego planu treningowego – w czasie przystosowywania się do nowego stylu biegania, korzystaj ze starych butów i biegaj jak zwykle
– rozciągaj się regularnie i masuj mięśnie nóg (w szczególności łydek)
– słuchaj swojego ciała – jeżeli coś zaczyna boleć, nie forsuj się – przeczekaj

Powinieneś zdecydowanie spróbować biegać naturalnie, jeżeli cierpisz na chroniczne urazy czy ból podczas biegania. W sieci krąży wiele opinii samych biegaczy, którzy po zmianie butów natychmiast przestali odczuwać dolegliwości.

2. Wydajność

Bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne

W aspekcie wydajności biegania również panuje niezgoda. Naukowcy z Harvardu uważają, że dzięki odbijaniu się od podłoża przednią częścią stopy zużywamy mniej energii. Korzystamy wówczas z naturalnego wspomagania mięśni stóp i łydek, które dzięki minimalistycznym butom znacznie się wzmacniają. Dzięki nieznacznej wadze obuwia przyśpieszenie przy kontakcie z podłożem jest mniejsze. Badania pokazują, że możemy zaoszczędzić w ten sposób aż 5 procent energii.

Z drugiej strony bieganie naturalne może być trudniejsze. Przy braku amortyzacji cała siła związana z uderzaniem stopą o podłoże odbierana jest przez mięśnie nóg. Wówczas, szczególnie w pierwszych miesiącach po zmianie butów, biegnie się nam o wiele ciężej. Korzystamy z mięśni, które dotychczas były wyłączone z użytku. Dlatego potrzeba czasu i metody małych kroków. Za to później mamy więcej siły w łydkach niż rywale!

3. Przyjemność

Bieganie w minimalistycznych butach lub boso jest magicznym odczuciem! Niesamowicie pobudza ono nerwy czuciowe, w które stopy są bogato wyposażone. Pod tym względem zabudowane buty muszą ustąpić z piedestału. Z drugiej strony, biegając naturalnie, musimy uważać na podłoże. Ostre kamienie, szkła czy gorący asfalt mogą być bardzo niebezpieczne. Doświadczeni biegacze zauważają jednak, że dzięki minimalistycznemu bieganiu podbicie stopy staje się twardsze, chroniąc tym samym przed urazami i amortyzując jednocześnie.

Jeżeli zdecydowałeś się zmienić swój styl biegania, możesz skorzystać z doświadczenia innych minimalistycznych biegaczy. Norbullo Kontrabacz swoimi wrażeniami dzielił się już na naszym portalu.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Strategia żywieniowa przed maratonem

Strategia żywieniowa przed maratonem. Co jeść i pić, aby dobrze się przygotować?

Anna Kiełbasińska / Instagram

Anna Kiełbasińska nie awansowała do półfinału, ale dla nas i tak jest zwyciężczynią. „Mam dzisiaj pierwszy dzień miesiączki. I wiem, że o tym z reguły sportowcy nie mówią…” – powiedziała

Kamery na blokach startowych, MŚ w Katarze 2019

Kamery między nogami zawodniczek na MŚ w la w Katarze. „Wszystko mi widać, na przykład pupę”

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Jak wrócić do biegania po ciąży?

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

5 ćwiczeń, które każdy biegacz musi znać

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Bezpieczne bieganie zimą

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Krok po kroku

Domowy trening biegacza

Łapcie inspirację! Beata i canicross

Łapcie inspirację! Beata i canicross

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

8 sposobów na podniesienie libido

insulinooporność

Dieta w insulinooporności