Przejdź do treści

Bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne

Bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne
Zdrowe vs. zdrowsze: bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne
Ola Żebrowska: „Zostałam wychowana w katolickiej rodzinie i nie śmiałabym mówić drugiej kobiecie, co ma robić”
Kisiel? Tak, ale domowy!
Kisiel – skład. Na co jest dobry? Przepis na domowy kisiel
Małgorzata Trzaskowska/Facebook
„Tylko kobiety, które przez to przeszły, są w stanie to zrozumieć”. Małgorzata Trzaskowska o aborcji z przyczyn embrio-patologicznych
Popularne mydło wraca do łask. Co warto o nim wiedzieć?

Świat naukowców i biegaczy od kilkudziesięciu lat podzielony jest na dwie, już prawie ideologiczne, grupy. Jedni są apologetami biegania naturalnego, drudzy opiewają zalety joggingu w amortyzowanych butach. Co jest zdrowsze?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Buty przeznaczone do biegania naturalnego są popularne dopiero od kilkudziesięciu lat. A dokładnie od 1960 roku, kiedy to Abebe Bikila ustanowił nowy rekord maratonu podczas igrzysk olimpijskich, biegnąc boso (sic!). Kilkanaście lat później ukazała się książka Christophera McDougala „Born to Run”, w której przedstawiał on niesamowitą historię biegaczy z plemienia Tarahumara. Osiągnęli oni niebywałą wydajność, biegając jedynie w… sandałach. Naukowcy ciągle przeprowadzają nowe badania, lecz nadal wiele jest wątpliwości. Oto krótki przegląd badań, dzięki którym sami zdecydujecie, co jest dla was lepsze.

1. Kontuzje

Człowiek jest świetnie przystosowany do biegania, gdyż robił to od niepamiętnych czasów – gonił zwierzynę lub uciekał przed wrogiem. Dlatego tak naprawdę dziwią dziś liczne kontuzje i urazy biegaczy. Właściwie trudno znaleźć kogoś, kto nie skarżyłby się na jakieś dolegliwości. Naukowcy z Harvardu przypuszczają, że związane jest to ze zmianą motoryki stopy. Podczas gdy bieganie naturalne wymusza na nas kontakt z podłożem tylko przednią częścią stopy, amortyzowane buty ułatwiają nam lądowanie na pięcie. W tym drugim przypadku siła, z jaką uderzamy o podłoże, jest o wiele większa i dodatkowo wywołuje większy wstrząs. Może to doprowadzić do przeciążenia stawu biodrowego, kolanowego, złamań (głównie skręcenia kostki), urazów pięty czy innych części stopy (tzw. plantar fasciitis).

Statystyczne badania przeprowadzone przez Michaela Warburtona – fizjoterapeutę z Australii – ukazują skalę problemu. W krajach rozwijających się, gdzie większość populacji biega boso, wyżej wymienione urazy są bardzo rzadkie. W krajach, gdzie koegzystują ze sobą dwie tradycje (np. Haiti), problemy mają głównie biegacze, którzy korzystają z amortyzacji. Na drugim biegunie znajdują się kraje rozwinięte, gdzie skala urazów związanych z bieganiem zadziwia już nie tylko lekarzy.

Bieganie naturalne również może przyczynić się do kontuzji. Tych jednak możesz łatwo uniknąć! Ich przyczyną jest najczęściej zbyt gwałtowna zmiana butów. Jeżeli od małego przyzwyczajamy nasze mięśnie i kości do zupełnie innego stylu biegu i innej motoryki, a następnie zaczynamy intensywnie trenować bez amortyzowania stopy, łatwo o przeciążenie. Dlatego w badaniach z 2013 roku, które ukazały się na łamach „Medicine & Science in Sports & Exercise, naukowcy podkreślają, aby swoją przygodę z bieganiem naturalnym zaczynać bardzo powoli. Istnieje kilka zasad, których należy przestrzegać:

– zanim zaczniesz biegać, spróbuj przez jakiś czas chodzić w nowych butach
– w pierwszym tygodniu nie pokonuj więcej niż półtora kilometra dziennie
– z tygodnia na tydzień zwiększaj dystans o 10 procent – jeżeli mięśnie będą boleć, zrób sobie dzień przerwy
– nie musisz rezygnować ze swojego planu treningowego – w czasie przystosowywania się do nowego stylu biegania, korzystaj ze starych butów i biegaj jak zwykle
– rozciągaj się regularnie i masuj mięśnie nóg (w szczególności łydek)
– słuchaj swojego ciała – jeżeli coś zaczyna boleć, nie forsuj się – przeczekaj

Powinieneś zdecydowanie spróbować biegać naturalnie, jeżeli cierpisz na chroniczne urazy czy ból podczas biegania. W sieci krąży wiele opinii samych biegaczy, którzy po zmianie butów natychmiast przestali odczuwać dolegliwości.

2. Wydajność

Bieganie z amortyzacją vs. bieganie naturalne

W aspekcie wydajności biegania również panuje niezgoda. Naukowcy z Harvardu uważają, że dzięki odbijaniu się od podłoża przednią częścią stopy zużywamy mniej energii. Korzystamy wówczas z naturalnego wspomagania mięśni stóp i łydek, które dzięki minimalistycznym butom znacznie się wzmacniają. Dzięki nieznacznej wadze obuwia przyśpieszenie przy kontakcie z podłożem jest mniejsze. Badania pokazują, że możemy zaoszczędzić w ten sposób aż 5 procent energii.

Z drugiej strony bieganie naturalne może być trudniejsze. Przy braku amortyzacji cała siła związana z uderzaniem stopą o podłoże odbierana jest przez mięśnie nóg. Wówczas, szczególnie w pierwszych miesiącach po zmianie butów, biegnie się nam o wiele ciężej. Korzystamy z mięśni, które dotychczas były wyłączone z użytku. Dlatego potrzeba czasu i metody małych kroków. Za to później mamy więcej siły w łydkach niż rywale!

3. Przyjemność

Bieganie w minimalistycznych butach lub boso jest magicznym odczuciem! Niesamowicie pobudza ono nerwy czuciowe, w które stopy są bogato wyposażone. Pod tym względem zabudowane buty muszą ustąpić z piedestału. Z drugiej strony, biegając naturalnie, musimy uważać na podłoże. Ostre kamienie, szkła czy gorący asfalt mogą być bardzo niebezpieczne. Doświadczeni biegacze zauważają jednak, że dzięki minimalistycznemu bieganiu podbicie stopy staje się twardsze, chroniąc tym samym przed urazami i amortyzując jednocześnie.

Jeżeli zdecydowałeś się zmienić swój styl biegania, możesz skorzystać z doświadczenia innych minimalistycznych biegaczy. Norbullo Kontrabacz swoimi wrażeniami dzielił się już na naszym portalu.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta siedzi przy biurku

Trening mózgu – ćwiczenia. Jak efektywnie ćwiczyć umysł?

Ból piersi podczas biegania. Co pomoże na bolące brodawki?

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Upalni biegacze. Jak biegać bezpiecznie w upał?

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Trening dla biegaczy - ćwiczenia siłowe i obwodowe

Trening dla biegaczy – ćwiczenia siłowe i obwodowe

Biegasz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów. Mogą cię wiele kosztować

Bieganie sprawi, że twoje ciało będzie umięśnione? A może wręcz przeciwnie?

Trening sprinterski - popraw swoją szybkość!

Trening sprinterski na siłowni, w plenerze – jak zrobić? Efekty

Trening biegowy wytrzymałościowy

Trening biegowy na 5 km. Jak zwiększyć wytrzymałość biegową?

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Sport na świeżym powietrzu w maseczce? Pulmonolog mówi, jaki to ma wpływ na nasze zdrowie

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Biegaczu, doceń wykroki

Biegaczu, doceń wykroki i popraw technikę i styl biegu

kobieta na bieżni

Alergia sezonowa – nie jesteś skazana na siłownię. Oto kilka wskazówek

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Strategia żywieniowa przed maratonem

Strategia żywieniowa przed maratonem. Co jeść i pić, aby dobrze się przygotować?

Anna Kiełbasińska / Instagram

Anna Kiełbasińska nie awansowała do półfinału, ale dla nas i tak jest zwyciężczynią. „Mam dzisiaj pierwszy dzień miesiączki. I wiem, że o tym z reguły sportowcy nie mówią…” – powiedziała

Kamery na blokach startowych, MŚ w Katarze 2019

Kamery między nogami zawodniczek na MŚ w la w Katarze. „Wszystko mi widać, na przykład pupę”

Canicross – biegaj, ale z psem! Dlaczego warto?

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.