Przejdź do treści

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!
Szarlotka wegańska – najszybsza i najprostsza
Szczere, na luzie i z uśmiechem. Najfajniejsze konta mam na Instagramie
Chipsy z liści kalafiora – lekkie i chrupiące
Kilka prostych patentów na poprawę krążenia. Twój organizm ci za nie podziękuje

Kłopot ze znalezieniem partnera do biegania? Jeśli masz czworonoga, problem z głowy. Nikt nie będzie równie wiernym i entuzjastycznym kompanem. Dzięki tym radom bieganie z psem będzie łatwiejsze!

Bieganie z psem przynosi korzyści dla obu stron. Dla psa jest to doskonała szansa na spożytkowanie energii. Dla ciebie – dodatkowa motywacja, która pozwoli ci utrzymać wyznaczony reżim treningowy. Moje psy już na sam mój widok w biegowych ciuchach dostają spazmów radości – nie ma lepszego motywatora! Wykorzystaj te rady, aby między tobą a psem wytworzyła się symbiotyczna, sportowa więź.

Odpowiednia rasa

Na dłuższe treningi najlepiej nadają się psy krótkowłose, średnich rozmiarów. Są rasy, które zostały stworzone specjalnie do celów związanych z bieganiem (polowania, zaprzęgi), np. husky czy różne rodzaje chartów. Doskonale nadają się także gończy polski, znany labrador retriever, beagle i oczywiście jak najbardziej każdy „kundel” o odpowiedniej budowie. W każdym przypadku warto przed rozpoczęciem biegania odwiedzić weterynarza w celu skontrolowania stanu zdrowia psa.

Gotowość psa

Aby bieganie było dla psa bezpieczne, musi on osiągnąć dojrzałość układu ruchowego. Dlatego jeśli twój pies jeszcze rośnie – nie ryzykuj jego zdrowia i wróć do idei wspólnego biegania za kilka miesięcy. Duże psy mogą stać się gotowe do biegania dopiero po około 20 miesiącach życia.

 

Ze smyczą czy bez?

Smycz będzie niezbędna, jeśli masz zamiar biegać w parku, rezerwacie czy uczęszczanym przez innych biegaczy miejscu. Puszczanie psa wolno wymaga zarówno pewności co do jego posłuszeństwa, jak i odpowiedniej trasy, na której jest to dozwolone. W każdym przypadku pewniejszym towarzyszem jest wytresowany, reagujący na komendy pies, który nie boi się kontaktów z innymi przedstawicielami swojego gatunku.

Uwaga na łapy

Pies nie zatrzyma się, widząc szkła na drodze. Podobnie nie będzie narzekał na obtarcia. Ciężar dbania o jego łapy spada na ciebie. W czasie biegania należy zwrócić szczególną uwagę na nawierzchnię, a po powrocie obejrzeć łapy i ocenić ich stan. Zalegająca na drogach i chodnikach sól może się przyczynić do problemów żołądkowych, jeśli twój pies liże łapy po bieganiu.

 

Byle nie przegrzanie

Pies nie oddaje ciepła w ten sam sposób co człowiek. Zamiast pocić się całą powierzchnią ciała, psy mogą oddawać ciepło tylko poprzez oddech i niewielką ilość przez łapy. Nie jest to tak wydajne jak proces termoregulacji u człowieka. Co to oznacza? Podczas biegania w upale musisz zachować szczególną ostrożność. Zwróć uwagę na oddech psa – jeśli nie zwalnia podczas odpoczynku, może to wskazywać na przegrzanie. Bieganie wczesnym rankiem lub wieczorem może się okazać dobrym rozwiązaniem.

Pies potrzebuje wody

Sprawa niby prosta i oczywista, wymaga jednak wzięcia butelki i elastycznej miski, którą można wcisnąć do kieszeni. Możesz także spróbować dawać psu wodę prosto z butelki, lekkim strumieniem wlewając mu ją do pyska.

 

Zimna kąpiel po treningu

Odpowiednia dieta

W przypadku psa, na szczęście, problem jest o wiele prostszy niż w przypadku człowieka. Dobrze zbilansowana, dobrej jakości karma zrobi swoje. Pamiętaj, że pies trenujący ma zwiększone potrzeby żywieniowe – możesz urozmaicić jego dietę także surowym lub przegotowanym mięsem. Ważne tylko, żeby nie dawać psu jeść na godzinę przed treningiem.

Regeneracja

O ile nie jest konieczne ani zatrudnianie trenera personalnego dla swojego psa, ani rozpisywanie mu planu treningowego, o tyle warto zadbać o jedno – odpowiedni czas odpoczynku między treningami. Jeśli jesteś już doświadczonym biegaczem, a pies dopiero zaczyna, warto robić mu dwu-, trzydniowe przerwy, w czasie których jego organizm zdąży się zregenerować.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells

Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells

Pierwsza pomoc po ukąszeniu kleszcza. Czy wiesz jak się uchronić przed boreliozą?

Ćwicz kręgosłup - to proste!

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową

Ćwiczenia na piłce dla wzmocnienia mięśni i kręgosłupa

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Kasia Bigos

Ćwiczenia na nogi – nie tylko na maszynach

Wymodeluj ramiona z kettlebells. Kasia Bigos pokaże ci, jak najlepiej to zrobić

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Jak wymodelować wewnętrzną stronę ud? Prezentujemy kilka skutecznych ćwiczeń

Marzą ci się smukłe ramiona? Oto kilka ćwiczeń, które w tym pomogą

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Cała prawda o interwałach. Trener wyjaśnia w jaki sposób z nich korzystać

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Ćwiczenia na pośladki z piłką fitness. Bez trudu wykonasz je w domu

Dopadają cię skurcze? Oto kilka pomysłów, jak ich unikać

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Jak zrobić pozycję żurawia? Oto ćwiczenia, które przygotują ciało do jogowej asany

Jesteś w ciąży? Oto kilka ćwiczeń, które pozwolą ci zadbać o nogi

Wyprostuj się! Twój kręgosłup ci za to podziękuje

Ćwiczenia na pośladki – od A do Z

Ćwiczenia na jędrne pośladki. Zestaw ćwiczeń od A do Z od Kasi Bigos